Gå til innhold

50 prosent uføretrygdet og 50 prosent jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg blir 50 prosent uføretrygdet. Helse er ikke bra. Jeg vet jeg får minstesats av uføretrydgen. Men hva kan jeg tjene utenom det? Det er vel en grense? Jeg har ikke tidligere jobb å sammenligne med. Vil tjene mest mulig. Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker12455 skrev (Akkurat nå):

Tror jeg blir 50 prosent uføretrygdet. Helse er ikke bra. Jeg vet jeg får minstesats av uføretrydgen. Men hva kan jeg tjene utenom det? Det er vel en grense? Jeg har ikke tidligere jobb å sammenligne med. Vil tjene mest mulig. Noen som vet??

Det er individuelt, og det står i vedtaket ditt når du får det. Jeg kan tjene 370 000 ved siden av 50% uføretrygd, men har ikke minstesats. 

Anonymkode: 11c4c...4d4

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er individuelt, og det står i vedtaket ditt når du får det. Jeg kan tjene 370 000 ved siden av 50% uføretrygd, men har ikke minstesats. 

Anonymkode: 11c4c...4d4

Oi det hørtes bra ut. Så det vil si at du har det betydelig bedre økonomisk som 50 % ufør enn som 100 % ufør? 

Dette er vel også individuelt men tror jeg ville ligget rundt på 250 000 i året som 100 % ufør.

Skrevet

Kan man ikke tjene så mye man klarer bare man ikke jobber mer enn 50%?

• Liker 1
Skrevet

Oi det hørtes bra ut. Så det vil si at du har det betydelig bedre økonomisk som 50 % ufør enn som 100 % ufør? 

Dette er vel også individuelt men tror jeg ville ligget rundt på 250 000 i året som 100 % ufør.

Det kommer jo an på hva man tjente før en ble ufør og hva slags avtaler man har. En god del vil «tjene minst 7-800 000,- som 100% ufør.

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Brunello said:

Kan man ikke tjene så mye man klarer bare man ikke jobber mer enn 50%?

Tror det er en grense. Men hva den grensen er, vet jeg ikke. Kan visst være individuelt men aner ikke hva det vil si for meg da jeg ikke har vært i arbeid før. 

Etter som jeg har skjønt skal jeg være takknemlig for at jeg "bare" er 50% ufør. Kan umulig etablere meg som 100% ufør. 

Endret av AnonymBruker12455
Skrevet
1 minutt siden, Brunello said:

Det kommer jo an på hva man tjente før en ble ufør og hva slags avtaler man har. En god del vil «tjene minst 7-800 000,- som 100% ufør.

Kan ikke si jeg har hørt at folk tjener 7-800 000 i året som 100% ufør. Men som sagt, veldig individuelt. Jeg har ikke hatt jobb før.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke si jeg har hørt at folk tjener 7-800 000 i året som 100% ufør. Men som sagt, veldig individuelt. Jeg har ikke hatt jobb før.

Det er fordi de fleste som tjener så mye (og har gode avtaler og forsikringer) at de vil få  så høy uførepensjon sjelden blir ufør. Uførhet er overrepresentert i lavinntektsyrker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jøsses så nå har det blitt lønnsomt å bli uføre altså. 

Anonymkode: 9b028...392

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

jøsses så nå har det blitt lønnsomt å bli uføre altså. 

Anonymkode: 9b028...392

Hadde levd godt på 700 000 i året jeg. Her snur jeg på krona. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Brunello said:

Det er fordi de fleste som tjener så mye (og har gode avtaler og forsikringer) at de vil få  så høy uførepensjon sjelden blir ufør. Uførhet er overrepresentert i lavinntektsyrker.

Godt at noen har det! Det er ikke mitt tilfelle. Jeg skjønner ikke noen ting av 50% uførhet og hva det vil bety for meg som ikke har tidligere inntekt å sammenligne med. Jeg har AAP, det er det. Hva jeg kan tjene i jobb, det finner jeg vel ikke ut av før jeg er ufør. Usikkerheten tar på..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker12455 skrev (5 minutter siden):

Godt at noen har det! Det er ikke mitt tilfelle. Jeg skjønner ikke noen ting av 50% uførhet og hva det vil bety for meg som ikke har tidligere inntekt å sammenligne med. Jeg har AAP, det er det. Hva jeg kan tjene i jobb, det finner jeg vel ikke ut av før jeg er ufør. Usikkerheten tar på..

At du er 50% ufør betyr at du skal klare å jobbe 50%. Du kan tjene alt du klarer i dette 50% stillingen. Mulig det er en avkortning eller pensjonen faller bort om du får en 50% stilling der du tjener 1 mill, men det er vel neppe aktuelt i den situasjonen du er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er individuelt beregnet. Aner ikke hvordan det regnes ut. Jeg har 50% minstesats og kan tjene 190 000 før jeg får trekk

Anonymkode: 493a0...33d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

At du er 50% ufør betyr at du skal klare å jobbe 50%. Du kan tjene alt du klarer i dette 50% stillingen. Mulig det er en avkortning eller pensjonen faller bort om du får en 50% stilling der du tjener 1 mill, men det er vel neppe aktuelt i den situasjonen du er.

Dette stemmer ikke. Jeg er 50% ufør og du kan absolutt ikke tjene hva du vil. De ser på summen ene og alene. Du får et maksbeløp å forholde deg til. Helt fair i grunnen. Jeg jobber i perioder litt mer og da melder jeg det inn til nav og får kutt i trygden.

Skrevet
1 minutt siden, Brunello said:

Syntes det hørtes noe merkelig ut men jeg blir vel informert om dette etterhvert. Så stemmer det at jeg vil få en større årslønn enn hvis jeg var 100% ufør? Det er egentlig det viktigste for meg at jeg vet at summen er betydelig større enn 250 000 i året. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er individuelt beregnet. Aner ikke hvordan det regnes ut. Jeg har 50% minstesats og kan tjene 190 000 før jeg får trekk

Kan jeg spørre hva din brutto årslønn er?

Endret av AnonymBruker12455
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker12455 skrev (1 minutt siden):

Syntes det hørtes noe merkelig ut men jeg blir vel informert om dette etterhvert. Så stemmer det at jeg vil få en større årslønn enn hvis jeg var 100% ufør? Det er egentlig det viktigste for meg at jeg vet at summen er betydelig større enn 250 000 i året. 

Jeg tjener i snitt 310 000  i året når jeg regner sammen minstesatsen min på 50% og lønnen min for jobben. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Jeg er 50% ufør og du kan absolutt ikke tjene hva du vil. De ser på summen ene og alene. Du får et maksbeløp å forholde deg til. Helt fair i grunnen. Jeg jobber i perioder litt mer og da melder jeg det inn til nav og får kutt i trygden.

Hvilket maksbeløp har du fått? Og hva får du utbetalt som 50% ufør?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker12455 skrev (1 minutt siden):

Kan jeg spørre hva din brutto årslønn er?

165 000 brutto for 50% stilling

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tjener i snitt 310 000  i året når jeg regner sammen minstesatsen min på 50% og lønnen min for jobben. 

Alt over 300 000 for meg er overkommelig. Jeg er i etableringsfasen. Eier ikke bil eller bolig. Helt umulig for meg hvis inntekten er under den summen. 

Kan jeg spørre hvor mange timer i uka du jobber? Jeg er helt blåst når det kommer til dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...