AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Hei. Jeg må spørre her, siden jeg ikke har noen voksne relasjoner i nær familie som har mulighet til å svare. Jeg kjøpte et ca 130 år gammelt hus i september. Huset består av kjeller, 1 etasje og 2 etasje + loft. For å komme til Kjelleren må man gå ut utgangsdøra og ned i en slags «hule» med lokk for å gå inn. Her er varmtvannstanken plassert, og jeg oppbevarer hage osv. I 1 etasje er det stue, kjøkken og spisestue samlet, bad, en hall og en liten gang med plass til kun sko. I 2 etasje er det soverom, et soverom med vask (gammelt hus= vask på rommet 😅). Hvor mange grader bør jeg opprettholde på de forskjellige rommene gjennom vinteren, for at det ikke skal oppstå skade, sprelte rør ol? Huset er veldig dårlig isolert, men jeg skal få satt inn en varmepumpe i stue/spisestue/kjøkken i løpet av januar. Har ellers kun panelovner i huset og ved ovn på et soverom og stua. Pr nå er det 0 grader i yttergangen, ca 10 i hallen, 23-25 i stue/kjøkken og ca 10-15 på soverommene. Usikker på kjelleren mer dette optimalt? Jeg har dårlig råd, og er permittert fra jobb frem til mars. Ønsker tips til hvordan jeg kan være smart med strømmen. Anonymkode: 2b0eb...815
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Hvor varmt du vil ha det i de forskjellige rommene er opp til deg. Men det du burde kjøpe, om det ikke finnes fra før, er rørisolering så fryser ikke rørene. https://megaflis.no/rorisolering-15-13mm-2-meter.html?gclid=EAIaIQobChMImZPtlcCI7gIVjYFQBh2moQjsEAQYASABEgLC-fD_BwE De er enkle å montere. Pass på at det er noen få plussgrader i kjelleren, og isoler alle synlige rør. Du kan også la vannet renne litt om natta om du bor på et sted hvor det er veldig kaldt. Den «hula» ned til kjelleren er kjellerlemmen, tenker jeg. Anonymkode: 4c15f...fc6 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Du må uansett fyre med ved i tillegg til varmepumpen, hvis du skal bruke strøm til oppvarming så må du bruke det i kjelleren. Rør som sprekker blir veldig mye dyrere enn strømregningen. Anonymkode: be106...2ec 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Hos pappa er det lignende opplegg. Han holder døra fra hallen til stua og kjøkkenet lukket, så varmen holder seg i 1etg. I 1. etg fyrer han hovedsaklig med ved, men skrur på panelovn om kvelden før han legger seg. Så har han en panelovn på badet (lovlig altså) i 2etg. Så fyrer han med panelovn (både veggmontert og frittstående) på soverommene. Det er litt lunk i 2etg pga pipa og betongen blir varm når man fyrer. i kjelleren er det ingen fyring. pappa har en vedovn i hallen også, men fyrer han i den er det dødsvarmt på soverommene Anonymkode: e1838...34e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 Vi bor i gammelt hus, over 100 år. Det er relativt kjølig i kjelleren, men vi setter på varme når det blir kaldere enn -10 ute. I gangene er det kjølig, stue og kjøkken ligger på 22 grader, akkurat passe. Ovn på badet, og ellers vedfyring. Det holder i lange baner. Anonymkode: 2a463...7e6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå