NorthernLight Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 (endret) Trygve Slagsvold Vedum (SP) krevde tirsdag at regjeringen nå måtte undersøke mulighetene for å gjøre egne avtaler om vaksinekjøp. Men selvfølgelig sier Venstre og Krf at det nasjonalistisk og proteksjonistisk måte å tenke på. Trygve ga utrykk for at vaksineringen går for sakte og ikke bare kan lene seg på det europeiske vaksinesamarbeidet. Jeg er enig med han i det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/865WKd/venstre-og-krf-slaar-hardt-tilbake-etter-vedums-vaksinekrav-usolidarisk Endret 6. januar 2021 av NorthernLight 3
Collan Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Just now, NorthernLight said: Trygve Slagsvold Vedum krevde tirsdag (SP) at regjeringen nå måtte undersøke mulighetene for å gjøre egne avtaler om vaksinekjøp. Men selvfølgelig sier Venstre og Krf at det nasjonalistisk og proteksjonistisk måte å tenke på. Trygve ga utrykk for at vaksineringen går for sakte og ikke bare kan lene seg på det europeiske vaksinesamarbeidet. Jeg er enig med han i det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/865WKd/venstre-og-krf-slaar-hardt-tilbake-etter-vedums-vaksinekrav-usolidarisk Det er typisk for en populistisk politiker å komme med slike utsagn. Problemet er at det er et begrenset antall vaksinedoser tilgjengelig og begrenset produksjonskapasitet. Det blir ikke flere doser tilgjengelig på verdensbasis av at enkeltland byr over hverandre for å få sikre doser til seg og sine, det eneste som skjer da er at vaksineringen vil ta enda lengre tid i de fattigere landene. Det øker sjansen for at det oppstår nye mutasjoner i de fattigere landene. Det er i alle lands interesse å få en mest mulig jevn spredning globalt sett av vaksinedosene. At rike land har forhåndskjøpt millioner av doser har gjort det mulig for produsenter som Pfizer å bruke enorme summer på utviklingen, så det kunne nesten ikke gjøres annerledes. Rike land har garantert for kjøp hos flere produsenter uavhengig om de lykkes i å utvikle en god vaksine eller ikke, dette økte sjansen til at i det minste noen av dem skulle lykkes. Men om de rike landene nå begynner å by over hverandre for å sikre doser til egen befolkning blir det ikke noen flere vaksinedoser tilgjengelig totalt sett. Vi har ikke hermetisk lukkede landegrenser. Det er i vår alles interesse å ha et fornuftig samarbeid der vi blir enige om lik fordeling i forhold til antall innbyggere i de forskjellige landene. 5
ItchyBitchySpider Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 NorthernLight skrev (8 timer siden): Trygve Slagsvold Vedum (SP) krevde tirsdag at regjeringen nå måtte undersøke mulighetene for å gjøre egne avtaler om vaksinekjøp. Men selvfølgelig sier Venstre og Krf at det nasjonalistisk og proteksjonistisk måte å tenke på. Trygve ga utrykk for at vaksineringen går for sakte og ikke bare kan lene seg på det europeiske vaksinesamarbeidet. Jeg er enig med han i det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/865WKd/venstre-og-krf-slaar-hardt-tilbake-etter-vedums-vaksinekrav-usolidarisk Jeg er også enig. Nasjonalistisk og proteksjonistisk? Er det ikke de samme som har sagt at vi er i krig mot en usynlig fiende? Seriøst, masse norske arbeidsplasser har gått tapt, folk har hatt økonomisk tap, psykiske utfordringer, samfunnet lider, man bruker masse penger for å bøte på tiltakene - da er det rett og rimelig å tenke på sin egen nasjon først. Hvis norske myndigheter igjen skal prioritere alle de andre foran eget folk, vil deres allerede svekkede legitimitet bli enda svakere. Det er ikke tid for å drive veldedighet, det er tid for å gjøre alt slik at samfunnet blir åpnet og man kan leve mest mulig normalt. Hilsen utlending. 1
NorthernLight Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden): Jeg er også enig. Nasjonalistisk og proteksjonistisk? Er det ikke de samme som har sagt at vi er i krig mot en usynlig fiende? Seriøst, masse norske arbeidsplasser har gått tapt, folk har hatt økonomisk tap, psykiske utfordringer, samfunnet lider, man bruker masse penger for å bøte på tiltakene - da er det rett og rimelig å tenke på sin egen nasjon først. Hvis norske myndigheter igjen skal prioritere alle de andre foran eget folk, vil deres allerede svekkede legitimitet bli enda svakere. Det er ikke tid for å drive veldedighet, det er tid for å gjøre alt slik at samfunnet blir åpnet og man kan leve mest mulig normalt. Hilsen utlending. Er helt enig med deg. Bra skrevet.
ItchyBitchySpider Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 NorthernLight skrev (27 minutter siden): Er helt enig med deg. Bra skrevet. Jeg har aldri forstått denne satsingen på alle andre først. Er enig i at man skal gi midler til bistand til fattige land - alle har et ansvar. I en NORMALSITUASJON. Under sultkriser osv i andre land kan man gjerne gi mer enn vanlig. Men når det er en krise som rammer ens egen befolkning, så bør man konsentrere seg om det. Da mener jeg alle som er bosatt i Norge, uavhengig av nasjonalitet osv. Det er ikke nasjonalistisk, det er bare fornuftig. Her har man i tillegg en sjanse til å være mer selvforsynt fremover ved å bruke egen arbeidskraft i stedet for å importere fra utlandet fordi det er billigere, men også på dårligere vilkår for arbeidstakere. 1
Anbefalte innlegg