Gå til innhold

Sover du på ryggen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I starten av graviditeten var jeg så redd for å sove på ryggen etter å ha lest et sted at det ikke var bra. Jeg pleier alltid ha en pute bak ryggen så jeg blir liggende på siden men våkner alltid på ryggen uansett. Nå er jeg i uke 34 og syns det er ubehagelig å ligge på begge sidene så nå sover jeg på ryggen. Er det noe å være redd for? Hvordan sover du? 

Hvis det ikke er bra å sove på ryggen - hva er forskjellen når man ligger på ryggen i sofaen mange timer om dagen??🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 3095c...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aldri hørt at det ikke er bra å sove på ryggen...? Alle barn gjør det. Jeg våkner ofte liggende på rygg, men sovner som regel på siden.. Min mann ligger ofte på rygg, da snorker han mest og vekker meg 😅 så må riste i han da

Anonymkode: be61f...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker ikke hvorfor det sto det ikke var bra - men det handlet om vekten til baby i magen som kunne klemme på noe nerver/eller noe lignende hos oss mødre 😅 Aner ikke om det er noe i det🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 3095c...687

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ligger bare på sidene og ligger heller ikke på ryggen på sofaen. Heldigvis snart ferdig med graviditeten. Blir godt å få tilbake kroppen sin❣

Men, som med alle andre råd, så er vel alt med måte og du får gjøre det som er riktig for deg. Jeg vil bare ikke ta noen unødvendige sjanser, men har klart å spise halvveis rått hjortekjøtt i forglemmelse, samt brie i flere uker da jeg tenkte det var ok så lenge sistnevnte var pasteurisert. Sjansen for å skade barnet er kanskje liten, men den er der. Så får man selv ta avgjørelsen på hvor nøye man skal være. 

https://www.nrk.no/viten/anbefaler-gravide-a-sove-pa-siden-for-a-unnga-dodfodsel-1.14509711

Anonymkode: e4e03...c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra Google:

Det handler rett og slett bare om at en stor livmor vil kunne trykke på den store blodåren vena cava, noe som kan føre til blodtrykksfall og gjøre deg uvel. Hvis du sover på ryggen, og ikke blir kvalm og svimmel, er dette sannsynligvis ikke noe problem – hverken for deg eller for barnet.

Selv ble jeg uvel og valgte derfor andre stillinger.

Anonymkode: b24bd...a45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten til barnet kan klemme på en av hovedpulsårene tror jeg? Men det er vel ikke noe farligere enn at det blir ubehagelig for det og du eventuelt blir svimmel/uvel? Men det merker du jo selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med første fikk jeg kun sove når jeg lå på ryggen. Med Nr 2 Så følte jeg at jeg måtte kaste opp og at hele rommet snurret hvis jeg havnet på Ryggen. Våknet av kvalme ganske fort hvis jeg tippet over på ryggen i søvne. 

hvis du ikke blir uvel så er det bare å sove på ryggen.

Anonymkode: 55000...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kallas vena-cava-syndrom. Årsaken er at fosteret/livmora kan trykke mot eine hovudpulsåra(vena cava) som gjer at hjartet ikkje klara å pumpe nok blod, og dermed ikkje nok oksygen til deg og baby. Det gjeld også når ein ligg på høgre sida. Men du vil fort merke at dette skjer ved at du vert svimmel, kvalm og uvel. Så, så lenge du ikkje kjenner til det, går det nok fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte jordmor om dette i forrige svangerskap og fikk beskjed om at hvis jeg ikke blir svimmel så trenger jeg ikke bekymre meg og da kan jeg ligge på ryggen. Etterhvert mot slutten begynte jeg å kjenne det og da ble det siden. Da var uansett magen så stor at det var best støtte. 

Anonymkode: add84...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...