Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på overtid 3 dager nå (41 uker i morgen) og begynner å bli utålmodig og redd for å føde stor unge da søster har gjort det, samt mann var stor når han kom. JM er ikke bekymret og har ikke fått overtidskontroll på sykehuset før 8 dager over termin. Bleh! 

Noen tips til å sette i gang fødsel utenom sex og å gå i trapper?

I tillegg ble jeg litt bekymret for overtid etter å ha lest en svensk forskningsstudie de måtte avbryte pga dødsfall. Synes det virker skummelt å måtte vente til uke 42 med å føde!  https://forskning.no/forskningsetikk-svangerskap/svensk-forsok-matte-avbrytes-etter-at-seks-barn-dode-hva-skjedde/1590580

Anonymkode: 81243...04b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville krevd en vektestimering grunnet familiehistorie med store barn. Jeg fikk det i uke 35, 37 og rett før termin. Satt i gang på termin. 

Anonymkode: 60d03...eee

AnonymBruker
Skrevet

Sex. Om du er moden kan det fremkalle rier. Funket på meg:) 

Anonymkode: 6f579...68f

Skrevet

Dette går helt fint! Det er like vanlig å føde i uke 41 som i uke 39. Alt er en del av normalen. Og det er ikke sånn at over tida er garantert stort barn. Jeg kjenner en som fødte et barn på 4.5 kg i uke 37, og jeg kjenner en som fødte en på 3,5 kg i uke 42. Store barn trenger heller ikke være likt i familien. Mine søsken har fått små barn på rett under 3 Kg, mens min var 4,4 😅 Uansett er det ikke vekten som avgjør om fødselen blir vanskelig, men hodestørrelsen. En baby med normalt hode og 1 kg ekstra fett på kroppen er enklere å føde enn et gjennomsnittlig tungt barn med stort hode.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Prøver å slå meg til ro med å tenke at ungen ikke er for stor, men samtidig er det bare meg det går utover om hen er det. For JMer og leger er det jo bare en dag på jobben og for samboer kanskje bare lenger tid før sex om jeg revner noe j..🙀. Nei, kjenner virkelig på fødselsnerver. Føler det ikke er så lett å bli hørt heller da jeg kanskje ikke er dramatisk nok på det? Leser på ulike gravidforum og synes det virker som så mange får ekstra oppfølging og kontroller i hytt og pine. Er det bare fordi man bor i storby at man ikke blir fulgt opp like tett eller fordi jeg ikke er bastant nok? Eller har alle ekstra gode grunner for denne ekstra oppfølgingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er på overtid 3 dager nå (41 uker i morgen) og begynner å bli utålmodig og redd for å føde stor unge da søster har gjort det, samt mann var stor når han kom. JM er ikke bekymret og har ikke fått overtidskontroll på sykehuset før 8 dager over termin. Bleh! 

Noen tips til å sette i gang fødsel utenom sex og å gå i trapper?

I tillegg ble jeg litt bekymret for overtid etter å ha lest en svensk forskningsstudie de måtte avbryte pga dødsfall. Synes det virker skummelt å måtte vente til uke 42 med å føde!  https://forskning.no/forskningsetikk-svangerskap/svensk-forsok-matte-avbrytes-etter-at-seks-barn-dode-hva-skjedde/1590580

Ikke stress det er ikke verdt det, jeg ble igangsatt med den ene etterpå sa jeg NEVER AGAIN hvis ikke det virkelig er nødvendig. Født to til etter det.

Anonymkode: d7783...865

AnonymBruker
Skrevet

de to av mine som var på overtid var 3,1 og 3,2 og den ene var under svangerskapsdiabetes og min tredje unge.

Anonymkode: d7783...865

Skrevet

Fortell at du er kvalm og har hodepine = de tror det er svangerskapsforgiftning og gidder ikke å sjekke deg for det da du er så nær (i dette tilfelle over) terminen.

Du blir da satt i gang uten å bli testet for svangerskapsforgiftning. 

Skrevet

Min fødsel startet 1 dag før jeg skulle settes igang 11 dager etter termin, kan ha vært pga stripping på overtidskontroll. Hun var 3.6kg

AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (9 timer siden):

Fortell at du er kvalm og har hodepine = de tror det er svangerskapsforgiftning og gidder ikke å sjekke deg for det da du er så nær (i dette tilfelle over) terminen.

Å lyge på seg en alvorlig tilstand er helt på trynet å gjøre. 

Jeg håper ingen gjør dette, uansett årsak! 

Anonymkode: 4429c...469

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brystvortestimulering og be om å bli strippet. 

Anonymkode: 0f6a2...86d

AnonymBruker
Skrevet

Hopp!!!!

Hopp hele tiden, 20 hopp hver gang du har tisset. 10+ hopp hver gang du reiser deg. Da er baby ute ila neste døgn. 

Anonymkode: 68f1e...4e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (9 timer siden):

De sjekker jo både blodtrykk og urin uansett om om hun er i uke 34 eller 41...

Anonymkode: 0f6a2...86d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var høygravid i 2008 leste jeg at kanel og å kjøre på humpete vei kunne fremkalle rier😆 Trodde vel egentlig ikke på det, men det ble risgrøt til middag likevel. Og biltur på landevei. Det som til slutt fungerte var sex.. 

Anonymkode: 9c1da...cea

AnonymBruker
Skrevet

5 dager fra eller til har vel ikke så mye å si ?? 

Anonymkode: f16c1...d2e

AnonymBruker
Skrevet

5 dager er en tyngre baby det. Og er ikke bare 5 dager. Du blir som regel ikke satt i gang før du når uke 42, med mindre du klarer å overtale de på overtidkontrolltimen eller det skjer naturlig før den tid.

Skrevet

Får ikke til å sitere deg TS av en eller annen merkelig grunn, men dette er da et svar til den siste kommentaren din. 

Poenget er jo at så lenge du følger din utvikling hva gjelder symfysemål og at barnets hjerterytme er normal, så er jo du like frisk og fin som du var for to uker siden. Å føde i spekteret 40-42 er like vanlig, friskt og bra som å føde i uke 37-40. Termin uke 40+2 er et gjennomsnittsmål for når folk føder. Dessuten er det jo nettopp derfor du får en trivselskontroll ca en uke over termin, nettopp for å dobbeltsjekke at alt er som det skal. De tar også et vektestimat da, men jeg har erfaring med at den kan like gjerne være helt på jordet. Baby er så stor at ultralydapparatet klarer jo ikke fange opp hele babyen, men bare enkelte kroppsdeler om gangen. Min var for eksempel estimert til å være 3,5 kg, men endte opp nesten en kilo over ved fødsel.

Jeg hadde også inntrykket av at veldig mange fikk ekstra kontroller og oppfølging, men det er kanskje fordi at de med utfordringer i svangerskapet er mest aktive på slike forum. De aller fleste trenger jo ikke noe ekstra, jobber fullt ut og er i god form stort sett. 

Dessuten - dess mer man stresser - dess større sannsynlighet er det at kroppen IKKE setter i gang fødsel. Stress utløser adrenalin og er motsetningen til stoffet oksytocin som setter i gang fødsel. Og om du da likevel er stresset hele veien og blir satt i gang og dermed er stresset under fødsel også vil liksom kroppen motarbeide sine egne prosesser, og det blir mer smertefullt, langsomt og større sannsynlighet for komplikasjoner. 

Det beste du gjør for deg selv nå er å legge vekk kalenderen, stole på helsepersonellet som har laget en plan for deg. Slappe av mye, nyte de siste dagene med serietitting for deg selv, gå deg en tur, sove og være uthvilt, gjøre ting du får glede av, få deg en massasje. Plutselig er dagen der for trivselskontrollen - eller så har du født dagen før. Det vet du ikke, kroppen gjør det den skal når den er klar. Og om du går helt til igangsetting 42+0 (eller evt tidligere), så går det også fint.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var kjempelei og ba jordmor om å bli strippet. Hun røsket litt inni der og ut på kvelden og over natten begynte riene. Eller, det startet mest som kynnere men jeg fant ut i løpet av neste dag at det måtte være rier. 

Ellers er det et mer overtroisk tips om en slags fødepizza. Du finner den om du googler den. To av mine venninner lagte den og fødselen startet påfølgende natt. Lykke til, de siste dagene der er totalt syre. Jeg gikk mentalt litt i kjelleren selv og slet med å komme meg gjennom det. Men plutselig skjer det! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke disse kjerringrådene har noe for seg med mindre man er moden. Jeg prøvde alt, og på dag 11 over termin var det ikke tegn til modning i det hele tatt.

Jeg hadde en tynn og lang baby, men han hadde kjempestort hode 😅 Jeg vet ikke med andre, men jeg synes absolutt ikke det å presse ut ungen var det vondeste. Var bare en lettelse å få ham ut 😛 

Anonymkode: 9baa6...a2c

AnonymBruker
Skrevet

Stresser ikke så mye altså og går tur og prøver å slappe av. Bare litt kjipt at jeg føler det ikke skjer noe der nede (bare litt stråling langs hele ryggraden fra hode og ned til bekkenet når jeg sitter) og ser for meg 5+ kilos ungen som mannen var da han kom ut. Har høye symfysemål også, så vet ikke hvorfor JM ikke forstår meg.

Synes det ellers er ganske artig med fødepizza - ikke hørt om😂 Og dette med hopping er jeg usikker på om bare er noe useriøst som er blitt slengt ut, men kan fint tro og gjennomføre det bare fordi jeg er så sykt lei av denne uendelige graviditeten.😄 Skal definitivt be om stripping på kontrollen når den er om noen laaange dager. Så får jeg nå bare se og holde ut. Har sluttet å tippe dato iaf, da det ikke er noe gøy lenger.🥴

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...