Gå til innhold

Jeg forstår ikke kalorier og vektnedgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Kan noen forklare meg enkelt hva som er teorier bak å gå ned i vekt? 
Er det å forbrenne mer kalorier enn det man får i seg?

Så hvis jeg spiser 1500 kalorier, må jeg forbrenne mer enn dette? Jeg skjønner ikke, hvordan er det mulig?

Anonymkode: 2c2c6...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du forbrenner en del med bare å finnes også. Du må ikke TRENE VEKK 1500 kalorier. 

Anonymkode: da9c3...86c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du forbrenner en del med bare å finnes også. Du må ikke TRENE VEKK 1500 kalorier. 

Anonymkode: da9c3...86c

Hvor mye er vanlig å forbrenne da på en dag bare av å leve, uten trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

voksen mann forbrenner rundt 2700 kalorier pr døgn

Spiser du 2000 kalorier pr døgn er du i minus på 700

Da vil du gå ned i vekt

Trener du utenom forbrenner du mer en 2700 og differansen blir større, jo større jo raskere ned i vekt

Anonymkode: be685...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ 

Anonymkode: 6a45c...0e4

Men om jeg spiser ca 1500 kalorier hver dag som den sier. Jogger eller har intervall hver dag og spiser sunt. Vil dette ha en positiv effekt på vektnedgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om jeg spiser ca 1500 kalorier hver dag som den sier. Jogger eller har intervall hver dag og spiser sunt. Vil dette ha en positiv effekt på vektnedgang?

Det må du prøve ut. Jeg må ned i 1200-1300 kcal, du kan kanskje spise mer. 

Anonymkode: 6a574...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din forbrenner kalorier bare ved å fungere - dette kalles BMR. Du kan søke "BMR kalkulator" på nett for å få en pekepinne på hvor mange kalorier kroppen din forbrenner uten noe form for aktivitet. I tillegg til din BMR, så vil jeg anta at du er i noe form for aktivitet daglig. Husk at omtrent alt du gjør forbrenner kalorier, det må ikke nødvendigvis være det du anser som trening, selv om det også er bra. Å gå rundt på jobb, å bevege deg når du sitter i sofaen, å spise, å gå på toalettet - alt dette forbrenner kalorier. 

Trening er utrolig effektivt for å forbrenne en større mengde kalorier og det er også utrolig bra for helsen din, men det er absolutt ikke nødvendig for vektnedgang. Det viktigste er å spise mindre enn du forbrenner (og igjen: kroppen din forbrenner kalorier selv om du ikke nødvendigvis trener). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må legge inn vekt,kjønn og aktivitet i en kcal -kalkulator som linket til tidligere og legge deg under i inntak i svaret du får.

Jeg har et høyt kcal forbruk, men det er jo fordi jeg er høy og har mye muskulatur. Er du liten og sped har du mye lavere kcal forbruk. En diger amerikansk bil bruker mye mer bensin enn en liten Clio....du må finne ut hva du er før du spør om forbruk o😉

Anonymkode: e9c25...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i teorien er det så enkelt, sier de, men det er en del individuelle forhold som spiller inn tror jeg. F.eks tror jeg (er mitt inntrykk i alle fall) at noen har naturlig høyere forbrenning, eller ikke tar opp all næringen i maten, for det er virkelig ikke sånn en til en-forhold mellom hva man spiser, hvor mye, hvor aktiv man er og hva man veier.

Men hvis du vil slanke deg, eller bli tynnere, så kan du se på vanene dine og se om det er noe du bør justere på. Kan hende du ikke spiser noe mer enn før, men kroppen din reagerer annerledes på det nå. Forbrenningen din varierer jo gjennom livet også.

Det er f.eks noe som heter brunt fett. Brunt fett er en type fett som lett omdanner overflødig energi til varme. Det hvite "vanlige" fettet gjør det ikke. Noen har mer brunt fett enn andre og holder seg lettere naturlig slanke. Barn har en del brunt fett. Babyer, f.eks., fordi de har lett for å fryse. Sånne ting. Blodig urettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du fyller den ut og velger passende aktivitetsnivå. Da vil du få riktig kaloribehov for deg. Prøv å følg det noen uker så ser du om du må tilpasse det. Husk å logge alt du spiser og drikker i app som lifesum eller fitnesspal. Smart med en kjøkkenvekt for å være helt nøyaktig. 

Anonymkode: 6a45c...0e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller ikke spise for lite. Går du rundt sulten så er det lett å gå på en smell. Kroppen går også på sparebluss, sånn at du raskere legger på deg når du går tilbake til normale vaner. Det aller beste er å lage rutiner som du trives med og som kan vare livet ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Prøv å ikke tenk sånn.

Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt. Alt du trenger for å gå ned i vekt, er et reelt kaloriunderskudd over tid. Du forbrenner kalorier ved å være i live, ved hverdagslige gjøremål, og ved trening. Å forbruke mange kalorier på trening, er det nesten bare idrettsfolk som gjør.

Men det er bra å være i fysisk aktivitet. 

Du trenger ikke spise sunt for å gå ned i vekt. Alt du trenger for å gå ned i vekt, er et reelt kaloriunderskudd over tid. Kalorier er kalorier uansett hvor de kommer fra. 

Men det er bra å spise sunt.

Men det er ikke én måte å spise på som er "sunn". Et sunt kosthold kjennetegnes ved at det er balansert og variert. Du kan spise akkurat det du vil.

Ingenting har "en positiv effekt på vektnedgang". Jeg aner ikke engang hva det betyr. Det som teller, er at du har et reelt kaloriunderskudd over tid, og for å kunne ha et reelt kaloriunderskudd over tid, trenger du å ha et opplegg som gjør dette mulig. Det er derfor det anbefales å spise sunt. Men det holder ikke å "spise sunt" hvis "sunt" er mat du hater. Det holder heller ikke at du prøver å fortelle alle, inkludert deg selv, at du elsker det. Det er vanskelig nok å spise mindre. Hvis du virkelig vil ned i vekt, legger du ikke til unødvendige hindre. 

Anonymkode: 3e193...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

https://tdeecalculator.net Her kan du se ca hva du forbrenner på en dag ved å leve og gjøre vanlig aktivitet. Ekstra trening vil forbrenne litt mer, men de fleste apper overdriver hvor mye. Jeg anbefaler å ta TDEE resultatet og miniserie 300-500 kcal for å gå ned i vekt. Bruk en kjøkkenvekt til å veie maten og lær hvordan man leser ernæringsinnhold på varer. 

Anonymkode: bb056...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...