Gå til innhold

Hvor bør vi bo et år med familien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er en familie med to barn i barneskolealder. Vi drømmer litt om å bo ett år på et annet sted... vi bor i Osloområdet og har jobb her, men jobbsituasjonen har endret seg slik at vi kan ha så mye hjemmekontor vi vil. Ser derfor etter et sted som er opptil 4 t fra Oslo, og som er ganske annerledes enn Oslo. Som ikke er altfor lite (viktig med et godt idrettstilbud for barn). Vi liker naturen året rundt. Hvem vet, kanskje vi etter et år velger å bli :)

Har du tips til steder? Hvordan er det der du bor?

Anonymkode: 784f3...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg hatt den muligheten ville jeg tatt med barna et helt annet sted enn Norge og virkelig gitt de en kulturopplevelse! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cattleya skrev (Akkurat nå):

Hadde jeg hatt den muligheten ville jeg tatt med barna et helt annet sted enn Norge og virkelig gitt de en kulturopplevelse! 

Ja, enig men dette er ikke tiden for det😕 Jeg må også innom kontoret innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, enig men dette er ikke tiden for det😕 Jeg må også innom kontoret innimellom. 

Må dere gjøre det akkurat nå da? Ville valgt et sted med ikke alt for lang flytur til Oslo. Berlin for eksempel, da kan du fly kjapt og billig hjem til kontor i Oslo. Barna kunne fått lært et annet språk, dere hadde fått mer for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cattleya skrev (1 minutt siden):

Må dere gjøre det akkurat nå da? Ville valgt et sted med ikke alt for lang flytur til Oslo. Berlin for eksempel, da kan du fly kjapt og billig hjem til kontor i Oslo. Barna kunne fått lært et annet språk, dere hadde fått mer for pengene.

Kan reise til utlandet en annen gang. Norge denne gangen😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan reise til utlandet en annen gang. Norge denne gangen😊

Skjønner,  lykke til. Mange fine steder her også😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Hitra eller Frøya? Det er jo lenger enn 4 timer i bil, men hvis du flyr? 

Eller Molde, Ålesund? Flyplass i Molde. 

Hvis dere er villig til å bo langt fra sjøen hadde jeg nok valgt en bygd i Telemark. 

Ellers så er det jo mange sjarmerende sørlandsbyer. Jeg liker godt Arendal og Risør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gamle er barna? Er du sikker på at du vil ta de ut av skolen i ett år, etablere de i et annet miljø med både skole og aktiviteter for så Å flytte igjen?  Jeg ville virkelig ikke brutt opp barnas bånd, la de etablere seg på nytt og knytte nye bånd for så å bryte de igjen. For at jeg skulle gjort det måtte det vært i et annet land med en helt annen kultur, da blir det enklere å flytte «hjem» igjen.

Anonymkode: 2ee1a...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor gamle er barna? Er du sikker på at du vil ta de ut av skolen i ett år, etablere de i et annet miljø med både skole og aktiviteter for så Å flytte igjen?  Jeg ville virkelig ikke brutt opp barnas bånd, la de etablere seg på nytt og knytte nye bånd for så å bryte de igjen. For at jeg skulle gjort det måtte det vært i et annet land med en helt annen kultur, da blir det enklere å flytte «hjem» igjen.

Anonymkode: 2ee1a...1e1

De ønsker det veldig selv og er store barn. Hva vi velger å gjøre som familie velger vi selv takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pinto2013 skrev (14 minutter siden):

Hva med Hitra eller Frøya? Det er jo lenger enn 4 timer i bil, men hvis du flyr? 

Eller Molde, Ålesund? Flyplass i Molde. 

Hvis dere er villig til å bo langt fra sjøen hadde jeg nok valgt en bygd i Telemark. 

Ellers så er det jo mange sjarmerende sørlandsbyer. Jeg liker godt Arendal og Risør. 

Takk for tips! Jeg ønsker ikke å fly og må kunne dra på dagstur til Oslo. Men sørlandet kan vurderes! 

Tenker også på Geilo. Vi liker ski.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lillehammer eller Hamar er middels store byer to og tre timer fra Oslo. Lillehammer er mer livlig enn Hamar og skiparadis.

Anonymkode: 9fa58...459

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tips! Jeg ønsker ikke å fly og må kunne dra på dagstur til Oslo. Men sørlandet kan vurderes! 

Tenker også på Geilo. Vi liker ski.

Dagstur til Oslo fra Geilo? Skal du innom kontoret for å hente viskelær eller jobbe? 

Lillehammer må vel være bra idé, enkelt og behagelig å sitte på tog et par timer til Oslo. Masse idrettsmuligheter og natur. 

Endret av Anonym90059005
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Lillehammer eller Hamar er middels store byer to og tre timer fra Oslo. Lillehammer er mer livlig enn Hamar og skiparadis.

Det høres fint ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hamar er jo nitrist. 

Anonymkode: 292fd...dc8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke tips til deg, men heier på dere! :) Dette gjorde vi for 4 år siden, men barna våre er litt eldre (5,8 og 1.klassing på vgs). Og vi er jammen meg her ennå. Endte med at vi solgte huset vårt der vi bodde, og kjøpte her. 

Anonymkode: 9a5a5...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det høres fint ut!

Støtter Lillehammer. Passe stort sted, bra med ski og idrett. Og nå når vel motorveien forbi Hamar så går ganske radi til Oslo derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hamar er jo nitrist. 

Anonymkode: 292fd...dc8

Nja, Hamar lider litt av at det er for "nærme" Oslo og har en dutdødd handlegate i sentrum og store sentre rundt. Men landskapet og Mjøsa er nydelig. Lillehammer derimot lever av hyttefolket og har et yrende sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har ikke tips til deg, men heier på dere! :) Dette gjorde vi for 4 år siden, men barna våre er litt eldre (5,8 og 1.klassing på vgs). Og vi er jammen meg her ennå. Endte med at vi solgte huset vårt der vi bodde, og kjøpte her. 

Oj! Kan du gi hint til hvor? Kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan se litt nord for Lillehammer også. Lillehammer er en koselig by, men det finnes fine steder rundt Lillehammer også.

Anonymkode: 04d4c...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Oj! Kan du gi hint til hvor? Kommune?

Er nok uaktuelt for deg. Flyttet innad i Troms :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...