Gå til innhold

Ta med fellesbarn til hjemmelandet under foreldrepermisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg og mannen har et fellesbarn på 13 mnd. Han ønsker å ta med barnet vårt til hjemmelandet mens han tar sin permisjonstid der og i tillegg ta sitt ferie. Så blir der i typ 5-6 mnd. Dette er noe jeg reagerer sterkt på. 

Jeg blir sårt og irritert at han har sånne tanker i det heletatt. Han har ikke vært der for barnet vårt. De har ikke et forhold en gang. Han har vært alene med han noen timer ikke en hel dag en gang. Aldri tatt for seg foreldrerollen fra dag en. Dette er fordi han er sånn person. Men han vil ta med barnet så familien hans kan være med, mest sannsynlig la moren hans passe på han mens han gjør sitt. 

Håper dere ser hvor frustrasjonen min kommer fra. Jeg klarer ikke å stole på han. Jeg klarer ikke tanken av at mitt barn er i annet land uten meg. Jeg har stått som alenemor fra dag, kort sagt. Jeg kan ikke reise selv pga jobb og jeg ønsker ikke å dra ned med han pga stemningen er ikke greit med familien hans med meg. 

Hva kan jeg gjøre? Jeg må jo kunne nekte dette? Hva skjer da med permisjonen hans om han dra uten barnet? 

Anonymkode: 4c816...703

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan ikke barnet bli tatt bort fra deg 5-6 mnd. Da blir du helt glemt. 
Ja du kan nekte.

Ikke noe skjer med permisjonen, men du kan flytte med barnet og overta hans permisjon før den starter ved å bli enslig forsørger. Er kort brev til nav er alt som skal til da. 

Anonymkode: 23263...d19

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, 

Jeg og mannen har et fellesbarn på 13 mnd. Han ønsker å ta med barnet vårt til hjemmelandet mens han tar sin permisjonstid der og i tillegg ta sitt ferie. Så blir der i typ 5-6 mnd. Dette er noe jeg reagerer sterkt på. 

Jeg blir sårt og irritert at han har sånne tanker i det heletatt. Han har ikke vært der for barnet vårt. De har ikke et forhold en gang. Han har vært alene med han noen timer ikke en hel dag en gang. Aldri tatt for seg foreldrerollen fra dag en. Dette er fordi han er sånn person. Men han vil ta med barnet så familien hans kan være med, mest sannsynlig la moren hans passe på han mens han gjør sitt. 

Håper dere ser hvor frustrasjonen min kommer fra. Jeg klarer ikke å stole på han. Jeg klarer ikke tanken av at mitt barn er i annet land uten meg. Jeg har stått som alenemor fra dag, kort sagt. Jeg kan ikke reise selv pga jobb og jeg ønsker ikke å dra ned med han pga stemningen er ikke greit med familien hans med meg. 

Hva kan jeg gjøre? Jeg må jo kunne nekte dette? Hva skjer da med permisjonen hans om han dra uten barnet? 

Han har ikke lov å reise ut av landet med barnet uten din tillatelse det er et papir du må signere. Men i første omgang så må dere være to for å ordne pass til ungen. Hvis du ikke ønsker han skal reise med ungen og ungen ikke har pass enda så anbefaler jeg deg å IKKE signere på å skaffe pass til ungen så da kommer han ingen vei med barnet. Man kan aldri vite mange kan stikke av med ungen og ikke komme tilbake igjen. Jeg ville ikke tatt den risikoen. Det er ofte de som ser søtest og snillest ut som kan narre folk med slikt. Så her bør du ikke akseptere dette synes jeg. Hva land er han fra?

Anonymkode: 9a59f...766

• Liker 25
Skrevet

Han skal selvsagt ikke reise avgårde med barnet deres, det sier seg selv. Hva slags fjols er denne mannen??

Vi er og i en pandemi, nei herlighet.. Er du sammen med denne mannen?

Altså bare et slikt forslag hadde fått alle røde flagg til å hoppe frem for min del, jeg hadde tatt barnet og gått for alenemamma tilværelsen.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nekte jo. Et så lite barn skal ikke være så lenge uten mammaen sin. Det skjønner han vel? 

Anonymkode: 1c6b0...f03

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Har ungen pass? Hvis ja, pass godt på det. (Feks at noen i din familie passer på det) Hvis ikke? Ikke skaff ungen pass, da kommer han ingen vei

Anonymkode: 79f23...0ed

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver. Nekt barnet pass så kommer han ikke ut av landet. Om det blir krangling og helvete hjemme får det bare være, dette er en kamp du må ta.

Anonymkode: 1c6b0...f03

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei, 

Hva er en barnebortføring? - En typisk barnebortføring er når et barn ulovlig tas ut av landet av en av foreldrene, i strid med foreldreansvaret til gjenværende forelder.

• Liker 8
Skrevet

Selvfølgelig kan man ikke ta barnet bort fra ene forelderen så lenge. Barn under 3 år skal ikke ha 50/50 en gang. Om dere ikke bor sammen og han vil ha perm, må det bli på dagtid som om det var barnehage.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden):

Han skal selvsagt ikke reise avgårde med barnet deres, det sier seg selv. Hva slags fjols er denne mannen??

Vi er og i en pandemi, nei herlighet.. Er du sammen med denne mannen?

Altså bare et slikt forslag hadde fått alle røde flagg til å hoppe frem for min del, jeg hadde tatt barnet og gått for alenemamma tilværelsen.

Hei, 

ja men forholdet er veldig på kanten nå og stemningen er såpass dårlig nå. Føler han sier ting for å provosere meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han har ikke lov å reise ut av landet med barnet uten din tillatelse det er et papir du må signere. Men i første omgang så må dere være to for å ordne pass til ungen. Hvis du ikke ønsker han skal reise med ungen og ungen ikke har pass enda så anbefaler jeg deg å IKKE signere på å skaffe pass til ungen så da kommer han ingen vei med barnet. Man kan aldri vite mange kan stikke av med ungen og ikke komme tilbake igjen. Jeg ville ikke tatt den risikoen. Det er ofte de som ser søtest og snillest ut som kan narre folk med slikt. Så her bør du ikke akseptere dette synes jeg. Hva land er han fra?

Hei 

han kommer fra latin amerika. Barnet har pass nå men den kan alltids være hos foreldrene mine. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
bttb skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig kan man ikke ta barnet bort fra ene forelderen så lenge. Barn under 3 år skal ikke ha 50/50 en gang. Om dere ikke bor sammen og han vil ha perm, må det bli på dagtid som om det var barnehage.

Hei 

jo vi bor sammen og er gift men forholdet er veldig på kanten nå. Så stemningen er ikke god heller. Barnet går ikke i barnehagen mensen ut som jeg må eventuelt finne løsning til det om han reiser. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjem passet ja! 

Han har ikke engang rett på å reise bort med baby en helg... på 5 måneder hadde du blitt en totalt fremmed for barnet. Ta han med til familievernkontoret snarest! 

Er du norsk, eller fra samme land som faren? 

Anonymkode: 5c10f...0a1

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei 

han kommer fra latin amerika. Barnet har pass nå men den kan alltids være hos foreldrene mine. 

Det passet bør du finne fram med en gang, og sikre etter alle kunstens regler. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei, 

ja men forholdet er veldig på kanten nå og stemningen er såpass dårlig nå. Føler han sier ting for å provosere meg. 

Desto større grunn til å gå tenker nå jeg. Sansynligvis er det bare tomme trusler, pleier å være det men for sikkerhets skyld så gjemmer du vekk passet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har han enkelt og greit ikke lov til :) Ta det passet et annet sted han ikke kan finne det! Hadde gått fra min samboer om han i det hele tatt kom på en sånn idé. Han er også fra et annet land og jeg kan love deg at jeg ALDRI hadde latt det skje, og der har man loven på sin side. Så selvfølgelig nekter du det! 

Anonymkode: 72b24...0e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei 

Ta passet og fjern det fra hjemmet! Ta det til foreldrene dine eller omså brenn det! Uten pass får han ikke ungen ut.

Anonymkode: 23263...d19

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal svare: du gir ikke samtykke til at barnet skal reise så langt og være borte fra deg så lenge, barnet er 13 mnd og du er den ene trygge personen i barnets liv. Det vil for barnet være like fælt som om moren døde. Han må ha ditt samtykke for å ta med barnet på reisen, og det gir du ikke.

Og så gjemmer du passet hos dine foreldre. Og vurderer å flytte fra ham så du kan overta pappapermen.

Han ser jo på pappaperm som gratis lang ferie, ikke frikjøp fra jobb for å passe sitt lille barn.

Anonymkode: 1e6f7...032

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer aldri til å se babyen igjen om han får dra. 

Anonymkode: cef14...e67

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...