Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hos oss betyr senior som regel at man har lederansvar, eller hovedansvar i et prosjekt. Den som tar avgjørelsene. Også ansvarlig for å lære opp "juniorene" (gjerne ferske, rett fra skolebenken). 

Anonymkode: 3cc33...044

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Eksempel fra det offentlige:

Det betyr et minimum antal år erfaring innen feltet, mest trolig høyere utdanning og at du har mulighet for et faglig større ansvarsområde. Da går det i seniorkonsulent og seniorrådgiver. Sistnevnte er høyeste og krever i følge lønnspolitikken her minimum 4 år innen feltet og masterutdanning. 

Anonymkode: 1350d...cbb

AnonymBruker

Hos oss ble en nyansatt gitt tittelen til tross for at mange hadde lang fartstid og faglig ansvar. Hadde folk med 20 års bakrunn fra ulike konsulenthus som kun er rådgivere eller analyst, managers osv. Den nye ble uteksaminert i 2017 og er helt klart så vidt mulig å forsvare i en seniorrolle. Tror det kun gikk på å få solgt inn arbeidspmassen og den kjipe stillingen med å kalle det senior. Tanken er vel å illegge mer ansvar på sikt, men personen med stillingen tidligere, hadde ingen seniorstilling og ønsker mer erfaring, så han søkte seg bort til en seniorstilling et annet sted. Mye lureri og tull.

Anonymkode: 49285...69b

• Liker 1
AnonymBruker

Hos oss er det en del avdankede seksjonsledere som ikke egner seg til lederstillinger som får seniorrådgiverstilling fordi de ikke kan sies opp med mindre de stjeler eller går til fysisk angrep på noen...

Anonymkode: 93d75...35a

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos oss er det en del avdankede seksjonsledere som ikke egner seg til lederstillinger som får seniorrådgiverstilling fordi de ikke kan sies opp med mindre de stjeler eller går til fysisk angrep på noen...

Anonymkode: 93d75...35a

Jeg er seniorrådgiver, men har aldr hatt stilling som seksjonsleder. 😂😂😂

Anonymkode: b6c14...88f

Annonse

Gjest Albbas
16 hours ago, AnonymBruker said:

I staten betyr det at du har mer enn 5 års erfaring. 

Anonymkode: 3d3a6...e9c

Nei det varierer fra organisasjoner til organisasjon. 

I min forrige jobb var det knyttet til formell kompetanse og lønnsnivå , ikke erfaring. Jeg var seniorrådgiver som nyansatt, min kollega uten høyere utdanning men x antall år med erfaring fikk aldri bli seniorrådgiver. Jeg fikk høyere lønn... 

Her jeg jobber nå er det ikke relaterte til formell kompetanse, men til erfaring og ansvar. Her er det ikke relatert til lønn. Jeg er degradert til rådgiver her jeg jobber nå siden jeg hadde 0 erfaring innen fagområdet da jeg begynte. ;) Siden lønna ikke er relatert til tittelen er det ikke viktig for meg å få en annen tittel... 

Endret av Albbas
AnonymBruker

Det varierer fra bedrift til bedrift. I mange bedrifter har du et graderings system så må du møte noen kriterier før du går opp til neste trinn. Det kan være kurs, antall timer jobbet, antall kontrakter vunnet etc.

• ·       Junior Associate
  • ·       Associate
  • ·       Senior Associate
  • ·       Manager
  • ·       Senior manager
  • ·       Partner

Som konsulent så må kunden betale mer jo høyere grad du har men du kan også forvente mer av den personen.

Anonymkode: 5c2f0...567

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

I staten betyr det at du har mer enn 5 års erfaring. 

Anonymkode: 3d3a6...e9c

Nei, det stemmer ikke. Seniorrådgiver, senioringeniør osv peker på arbeidsoppgavene som skal utføres. Disse kan variere mellom de ulike statlige virksomhetene (ref. lokal lønnspolitikk). 

Hilsen mangeårig hovedtillitsvalgt i større statlig virksomhet. 

Anonymkode: 2cbcc...78d

• Liker 2
Annonse

På min jobb er det bare jåleri. Det er en gratis påskjønnelse bedriften gir en ansatt når denne har jobbet for lenge i samme stilling med samme lave lønn, og begynner å skjønne at den fortjener mer for sin ansiennitet.

Og så fortsetter den i akkurat samme stilling med akkurat samme lønn, men får gleden av å skrive senior i mailsignaturen, og tenker det ser bedre ut på CVen. 

• Liker 2
AnonymBruker

På min jobb betyr det veldig lite. For et par år siden fikk noen av de jeg jobbet med senior i tittelen sin, uten å få verken mer ansvar, andre arbeidsoppgaver eller høyere lønn. Bare som en slags status ingen egentlig bryr seg om

Anonymkode: f0545...410

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...