AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Del Skrevet 6. januar 2021 Jeg vil ned fra 81 til 70 kilo før sommeren. Det er vanskelig å kjempe mot karbosuget når man er trøtt og sliten. Denne gangen må jeg bare klare det, for jeg trives ikke med denne vekta. Blir glad for motivasjon og innspill, eller å få følge andre sin reise. Min plan for morgendagen: Måltid 1: 2 vafler laget av egg og ost Måltid 2: 2 eggmuffins og 1 Skyr Måltid 3: Mikroovn-brød ladet av egg, mandelmel og bakepulver. Måltid 4: Kjøttdeig og ostechips Snacks: Zero-saftis Noen som har kommentarer til planen min? Anonymkode: 0ce96...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 6. januar 2021 #2 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil ned fra 81 til 70 kilo før sommeren. Det er vanskelig å kjempe mot karbosuget når man er trøtt og sliten. Denne gangen må jeg bare klare det, for jeg trives ikke med denne vekta. Blir glad for motivasjon og innspill, eller å få følge andre sin reise. Min plan for morgendagen: Måltid 1: 2 vafler laget av egg og ost Måltid 2: 2 eggmuffins og 1 Skyr Måltid 3: Mikroovn-brød ladet av egg, mandelmel og bakepulver. Måltid 4: Kjøttdeig og ostechips Snacks: Zero-saftis Noen som har kommentarer til planen min? Anonymkode: 0ce96...a47 Veldig lite grønt. Hadde blitt lei av egg om det blir en vanlig dag. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Del Skrevet 6. januar 2021 Jeg får så vondt i magen av salat og lignende. TS Anonymkode: 0ce96...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Del Skrevet 6. januar 2021 Hva skjer om du klarer 8 kg, er du fremdeles fornøyd da? Tenk litt over det. Poenget er ned, og det er fint med et mål, men ikke la det bli altoppslukende. Vondt i magen av salat? Har du noen intoleranser, eller bare uvant for deg? Kostholdet du foreslår er veldig usunt pga lite variasjon, og monotont. Anonymkode: 09bed...34b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Del Skrevet 6. januar 2021 Veldig få trives med for mye vekt. Kaloriunderskudd får deg ned i vekt. Men kombinasjonen av kaloriunderskudd og mistrivsel er ikke nok til å få til effektiv vektnedgang - dvs gå ned i vekt og bli der. Jeg tror du allerede vet det, siden du skriver "denne gangen"? Hvis motivasjonen din er vektnedgang, vil motivasjonen være borte idet du når målvekt. For å få til varig vektmestring, må motivasjonen være noe utover det. For noen kan det være å bli bedre i en idrett de driver med, eller bedre helse. Eller det kan være et ønske om å få skikk på kostholdet, få et bedre forhold til mat. Hva som enn er motivasjonen din, har du det inni deg. Du får ikke motivasjon fra andre. Hva gjør du da, når du er trøtt og sliten og karbosuget kommer? Hva gjør du hvis du går lei av matplanen? Anonymkode: 90308...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skjer om du klarer 8 kg, er du fremdeles fornøyd da? Tenk litt over det. Poenget er ned, og det er fint med et mål, men ikke la det bli altoppslukende. Vondt i magen av salat? Har du noen intoleranser, eller bare uvant for deg? Kostholdet du foreslår er veldig usunt pga lite variasjon, og monotont. Anonymkode: 09bed...34b I følge BMI så bør jeg veie mindre enn 67 kilo, så jeg er fornøyd med å gå ned til pluss minus 70 kg. Dette er et kosthold for vektnedgang i en periode, men vil gjerne ha tips på andre lavkarbo dagsplaner. Helst nokså lavt i karbo, da jeg ikke går lett ned i vekt. Jeg har en irritabel tarm ja. Anonymkode: 0ce96...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #7 Del Skrevet 6. januar 2021 Jeg holder også på med lavkarbo nå. Skal ned 10 kilo selv Anonymkode: 01dce...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Del Skrevet 7. januar 2021 Hvis dette er matplanen din tror jeg du er dømt til å feile. Du må få inn mer næringsstoffer, det må da være noen sunne råvarer du tåler/ liker for det finnes mye annet enn salat i verden. Du kan gå ned uansett diett, men det er viktig å få i seg alle næringsstoffer, nyere forskning viser også at tarmhelse er mye viktigere enn vi tidligere har trodd så fiber og fermentert mat/ melkesyrebakterier bør du få i deg selv om du er på lavkarbo. Anonymkode: ae0fa...0da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNedPåAlt Skrevet 7. januar 2021 #9 Del Skrevet 7. januar 2021 Husk at lavkarbokosthold holder deg mett lengre og du slipper blodsukkerfall og skikkelig sult. Da trenger du heller ikke så mange måltider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 7. januar 2021 #10 Del Skrevet 7. januar 2021 (endret) 13 kilo på tre mnd hørtes fantastisk ut. Jeg sliter med at jeg hver dag må lage mat til de tre gribbene jeg bor med for å så lage noe annet til meg selv, får lyst til å brenne ned kjøkkenet av og til. Hadde sikkert vært mye enklere å hatt ett opplegg å følge istedet for å koke i hop noe hver dag. Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 9. januar 2021 av Perelandra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Del Skrevet 7. januar 2021 Forundret.. skrev (17 minutter siden): 13 kilo på tre mnd hørtes fantastisk ut. 1 kilo i uka er bare for dem som har såpass å miste - og derfor nødvendig, ikke fantastisk. For de som ikke har det, er å prøve på det, alt annet enn fantastisk - snarere forferdelig. Sitat Jeg sliter med at jeg hver dag må lage mat til de tre gribbene jeg bor med for å så lage noe annet til meg selv, får lyst til å brenne ned kjøkkenet av og til. Hadde sikkert vært mye enklere å hatt ett opplegg å følge istedet for å koke i hop noe hver dag. Men det er du som velger å lage noe annet til deg selv. Kontrollspørsmål 1: Hvor lenge har du slitt med vekta? Hvilke strategier har du forsøkt, hvilke fellesnevnere har de? Kontrollspørsmål 2: Hva gjør folk som ikke sliter med vekta, annerledes enn deg? Anonymkode: 90308...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #12 Del Skrevet 7. januar 2021 Du spiser alt for lite og for ofte, og for lite grønnsaker og salat (ja jeg leste du fikk vondt i magen altså) man skal IKKE ha 5 måltider på lavkarbo eller keto. Jeg spiser etter periodisk faste, spiser mitt første måltid - en lett ketolunsj i 13 tiden og en stor og deilig ketomiddag bestående av mye fett, medium protein og en stor porsjon grønnsaker i 17 tiden. Holder meg mett til dagen etterpå kl 13 og har da fastet i 20 timer - noe som bidrar til høy fettforbrenning og man slipper tankekjøret om mat. Søk på Dr Berg på youtube, han er ekspert på ketogent kosthold. Du koser deg med god mat, slipper tankekjøret og vekta går ned til normalvekt. Lykke til! Anonymkode: ced04...508 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 7. januar 2021 #13 Del Skrevet 7. januar 2021 Forundret.. skrev (29 minutter siden): 13 kilo på tre mnd hørtes fantastisk ut. Jeg sliter med at jeg hver dag må lage mat til de tre gribbene jeg bor med for å så lage noe annet til meg selv, får lyst til å brenne ned kjøkkenet av og til. Hadde sikkert vært mye enklere å hatt ett opplegg å følge istedet for å koke i hop noe hver dag. Litt samme situasjon her, med hele resten av familien som skal ha mat ☺️ Så jeg syntes det var enklest å bare halvere porsjonene og ellers spise ca det samme som de andre. Redusere på noen typer mat, øke på annet. Var viktig for meg å ikke ha opplegg å følge eller spesiell mat jeg måtte unngå. Langsiktig mål var økt matglede, for hele familien. Har fortsatt en vei å gå på det med unger og grønnsaker da 😅 Lykke til, TS! Prøv å beholde et godt forhold til mat, at det er stas og gøy! Kjøkkenet var OK før, men lå litt dårlig samvittighet i veggene der for min del 😅 nå er kjøkkenet mer et rekreasjonssted, artig å ordne mat, spise mat og prøve nye ting. Sånn trenger jeg at det er, slik at livsstilsendringene blir varige. Heier på deg 🤩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Del Skrevet 7. januar 2021 Hei! Jeg tenker, utifra matplanen din, at dette kan bli kjedelig. Lavkarbo er mer enn egg, og det er så uhyre viktig å ikke tenke for vanskelig. Hvis du ser for deg de måltidene du spiser nå; hva kan du gjøre for å gjøre dem om til lavkarbo? For eksempel spiser jeg ikke den typiske retten med kjøttdeig, tomatsaus og pasta, men erstatter pastaen med feks. blomkål. Er det deler av måltidet som kan spises ubegrenset av, er det noe jeg kan spise litt av, er det noe jeg bør ta helt bort? Dette er enkle grep som sikrer variasjon. I tillegg er det ikke sikkert du trenger 4 måltider per dag. Med lavkarbo er man ofte mindre sulten, og for min del holder det med 2-3 måltider. Anonymkode: bbd5e...d0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #15 Del Skrevet 7. januar 2021 Slik du planlegger krever det veldig mye tid på kjøkkenet. Dette hadde jeg ikke klart å holde meg til. Du gjør det veldig vanskelig for deg selv. Anonymkode: 3f19e...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Del Skrevet 7. januar 2021 Jeg har for første gang i livet nå startet med lavkarbo. For meg er det ikke en diett, men en langvarig kostholdsendring. En gang i fremtiden kan jeg nok spise både brød, pasta, potet og ris i moderate mengder av og til, men akkurat nå skal jeg vende kroppen av karbohydrater. Spiser ikke keto, men har kuttet kraftig ned på karbohydrater, og jeg må innrømme at jeg føler meg veldig bra! Dette spiser jeg ila dagen: Frokost: Chiagrøt (laget med chiafrø, kokosmelk, mandelmelk, kokosmasse, gresk yoghurt og kanel som står i kjøleskapet over natten eller minst 4 - 5 timer. Topping er blåbær, jordbær og kokosflak. Lunsj: Eggerøre laget på 3 egg, avokado og kalkunbacon med paprika og agurk ved siden av. Middag: Kylling thai form (kylling, gulrøtter, løk, purreløk) med saus av kokosmelk, kesam (og krydder selvfølgelig) med blomkålris stekt i olivenolje. Annen middag kan være laks med stekt rosenkål og blomkålmos, kyllingsalat med masse godt oppi, gratenger med masse digge grønnsaker og kjøtt og mer. Jeg pleier å saumfare internett for sunne, gode og næringsrike middager som ikke har alt for mye karbohydrater. Dersom jeg får lyst på noe rask snacks, spiser jeg enten et par babybel, to skiver med kokt skinke rullet i en skive gulost, et eple, kiwi eller en halv avokado med krydder på. Eplet og kiwi inneholder en del karbohydrater, men også fiber og vitaminer så jeg syns det er helt greit å spise 1 om jeg har behov. Anonymkode: 77fad...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 20.38): Jeg får så vondt i magen av salat og lignende. TS Anonymkode: 0ce96...a47 Magen må bare bli vandt til den type fiber. Om du ikke har allergier, burde du fortsette å prøve. Jeg kjøper frossen spinat som jeg kan bruke i det meste, I smoothy, supper, gryter. Lager også en smoothy med stangselleri, rukkola /Grønnkål agurk, fersk ingefær, kiwi evt fryste blåbær. Smaker Viktig at tarmen får fiber fra grønnsaker, det er mat til de viktige bakteriene. Anonymkode: 67d25...744 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #18 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): I følge BMI så bør jeg veie mindre enn 67 kilo, så jeg er fornøyd med å gå ned til pluss minus 70 kg. Dette er et kosthold for vektnedgang i en periode, men vil gjerne ha tips på andre lavkarbo dagsplaner. Helst nokså lavt i karbo, da jeg ikke går lett ned i vekt. Jeg har en irritabel tarm ja. Anonymkode: 0ce96...a47 Om du har Irritabel tarm ville jeg først hatt fokus på å fikse den. Mye info om kost og tarm så bare å søke etter info. Kombucha, og fermentert mat feks drikke kraft Anonymkode: 67d25...744 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #19 Del Skrevet 9. januar 2021 Spis masse grønnsaker og frukt. Få i deg masse vitaminer og næring. Fisk og magert kjøtt. drikk masse vann Anonymkode: 4584e...473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 9. januar 2021 #20 Del Skrevet 9. januar 2021 Tråden er ryddet for diskusjon rundt matinntak under 1500 Kcal. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå