Gå til innhold

Privatist. Erfaring? Hvor vanskelig er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har studert som privatist, hvordan var det? 

Anonymkode: e47f1...e24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det var så vanskelig, men det kom an på faget hvor mye tid jeg måtte bruke på det. Jeg fulgte undervisning ved Sonans og fikk svært godt utbytte av det. 

Anonymkode: 5f4c5...ef4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes ikke det var så vanskelig, men det kom an på faget hvor mye tid jeg måtte bruke på det. Jeg fulgte undervisning ved Sonans og fikk svært godt utbytte av det. 

Anonymkode: 5f4c5...ef4

Og du hadde ingen kontakt med andre studenter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dere som har studert som privatist, hvordan var det? 

Kjedelig, men stort sett greit og lett. Tok noen av de kjedeligste fagene som oppmøte på Sonans rett og slett fordi jeg ikke klarte å motivere meg på egenhånd, og jeg måtte ha 6'er (da ble også lærer med som eksaminator på muntlig eksamen). 

Hadde ingen kontakt med andre studenter på de fagene jeg tok uten undervisning. 

Skrevet

Jeg syntes ikke det var vanskelig i det hele tatt å ta studiekompetansefagene alene. Brukte ikke sonans eller noe slikt. Men folk er jo forskjellige. Begynn med å melde deg opp til ett eller to fag så ser du om det er greit, før du evt bruker privatskolene. Det er ikke sikkert det er nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (12 minutter siden):

Jeg syntes ikke det var vanskelig i det hele tatt å ta studiekompetansefagene alene. Brukte ikke sonans eller noe slikt. Men folk er jo forskjellige. Begynn med å melde deg opp til ett eller to fag så ser du om det er greit, før du evt bruker privatskolene. Det er ikke sikkert det er nødvendig. 

Hva brukte du da? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ta bachelor som privatist? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva brukte du da? 

Ikke den du spurte, men jeg brukte læreplanene og leste ut fra læringsmålene (vet ikke om det heter det samme nå), og kjøpte noen brukte lærebøker. Brukte også mye annen litteratur og internett for å ikke kjede meg skvett i hjel. Sjekket hele tiden at jeg kunne svare godt på de ulike læringsmålene, dra sammenhenger mellom dem, og knytte dem opp til aktuelle mediasaker/dagsaktuelle tema. Fungerte bra, fikk 5'ere og 6'ere.

Anonymkode: 6116f...057

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva brukte du da? 

Brukte? Hva mener du? 

Åja. Leste svaret over her, samme her: Læreplaner og bøker. Jeg fikk også gode karakterer. 

Endret av solmåneogstjerner
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan man ta bachelor som privatist? 

Privatist brukes i utgangspunktet/oftest om det å ta fag på videregående-nivå. For å ta bachelor må du som hovedregel være tatt opp på et universitet eller en høyskole. Det er åpning for å ta fag som privatist på høyere utdanning, men om man klarer å ta nok fag og fylle kravene til en bachelor på den måten er jeg usikker på. Da må du høre med en av skolene.

https://www.ntnu.no/studier/opptak/eksamensadgang_privatist

Skrevet

Jeg brukte sonans nettstudier til påbygg. Jeg syns det var kjempeenkelt, men jeg er også "flink" til å bruke mye tid på skolearbeid, samt at jeg fikk toppkarakterer på u.skolen og vgs.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det spørs helt hvilke forutsetninger du har og hvilket fag det er snakk om.

Jeg har tatt et fag som privatist gjennom nettstudie på Sonans. Var bra opplegg, og jeg fikk god karakter - men jeg la også ned en del arbeid, hadde god studieteknikk osv. Går nok greit å ta fag uten undervisning også, men for min del synes jeg at det var lettere å ha et ferdig opplegg og en lærer å henvende meg til.

Anonymkode: 4622c...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Som en som ofte sensurerer privatister, så vil jeg nok sterkt anbefale å følge et opplegg fra Sonans eller lignende, dersom du ikke vet med deg selv du har nokså god forståelse for de grunnleggende tingene i faget (og da mener jeg at du kan forstå hva læreplanen beskriver) og at du har god studieteknikk. Det kommer selvsagt an på faget også.

Det dummeste jeg ser er kandidater som møter opp som åpenbart ikke har sett på læreplanmålene. I programfagene i engelsk (som jeg blant annet sensurerer) så er det en del spesifikke ting man må gjøre, som f.eks å ha analysert et lengre litterært verk eller fordypet seg i et selvvalgt emne, som mange overser. Da hjelper det ikke om man snakker perfekt engelsk!

Anonymkode: 00edf...e3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som en som ofte sensurerer privatister, så vil jeg nok sterkt anbefale å følge et opplegg fra Sonans eller lignende, dersom du ikke vet med deg selv du har nokså god forståelse for de grunnleggende tingene i faget (og da mener jeg at du kan forstå hva læreplanen beskriver) og at du har god studieteknikk. Det kommer selvsagt an på faget også.

Det dummeste jeg ser er kandidater som møter opp som åpenbart ikke har sett på læreplanmålene. I programfagene i engelsk (som jeg blant annet sensurerer) så er det en del spesifikke ting man må gjøre, som f.eks å ha analysert et lengre litterært verk eller fordypet seg i et selvvalgt emne, som mange overser. Da hjelper det ikke om man snakker perfekt engelsk!

Anonymkode: 00edf...e3d

Kan man ta kun enkelte fag som privatist, ikke hele 3 års studie? 

Skrevet

Jeg syntes det var mye lettere enn å gå på vgs. Det krever at du er strukturert og setter av tid til jevnlig jobbing. Jeg meldte meg kun opp til eksamen og leste på egenhånd. Mange velger å betale for undervisning og jeg syntes det gikk helt fint uten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man ta kun enkelte fag som privatist, ikke hele 3 års studie? 

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja.

Det er kjipt. Jeg jobber ikke så godt i grupper og føler meg ofte oversett av andre, kanskje fordi jeg er utenlandsk. Jeg vet ikke. Hadde vært fint om jeg kunne ta nettbasert bachelor helt på egen hånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Privatist fag er som oftest brukt om å ta opp fag fra vgs. På universitetet tar man enkeltemner. 

Nå avhenger dette sikkert sterkt av hva bachelor du kunne tenkt deg å ta men jeg har en bachelor i ingeniør fag og det er fullt mulig å komme igjennom den uten å gjøre gruppearbeid. Du må bare være litt selektiv på hvilken bachelor og hvilke valgfag.

De fleste fagene var det flere hundre oppmeldt til og undervisningen foregikk i auditorium. Oppmøte var ikke obligatorisk. Foreleseren var tydelige på at dette opp til deg hvordan du forberedte deg til eksamen. Læreplan lå på nettsidene og det var ditt ansvar å komme forberedt til eksamen. Undervisningen var bare et gode og supplement som du kunne benytte deg av hvis du ønsket. De kunne heller ikke garantere at de kom til å rekke igjennom hele pensum. Det de ikke rakk hadde du selv ansvar for å lære. Kjenner et par som tok bachelor i programmering fra Bali. De reiste bare tilbake til Norge for å ta eksamener.

Ring et universitet og avtal et møte med en studierådgiver. De kan veilede deg om hvordan gå frem.

Masse lykke til 😊

Anonymkode: be7fa...c46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Privatist fag er som oftest brukt om å ta opp fag fra vgs. På universitetet tar man enkeltemner. 

Nå avhenger dette sikkert sterkt av hva bachelor du kunne tenkt deg å ta men jeg har en bachelor i ingeniør fag og det er fullt mulig å komme igjennom den uten å gjøre gruppearbeid. Du må bare være litt selektiv på hvilken bachelor og hvilke valgfag.

De fleste fagene var det flere hundre oppmeldt til og undervisningen foregikk i auditorium. Oppmøte var ikke obligatorisk. Foreleseren var tydelige på at dette opp til deg hvordan du forberedte deg til eksamen. Læreplan lå på nettsidene og det var ditt ansvar å komme forberedt til eksamen. Undervisningen var bare et gode og supplement som du kunne benytte deg av hvis du ønsket. De kunne heller ikke garantere at de kom til å rekke igjennom hele pensum. Det de ikke rakk hadde du selv ansvar for å lære. Kjenner et par som tok bachelor i programmering fra Bali. De reiste bare tilbake til Norge for å ta eksamener.

Ring et universitet og avtal et møte med en studierådgiver. De kan veilede deg om hvordan gå frem.

Masse lykke til 😊

Anonymkode: be7fa...c46

Jeg tenkte på noe innen pedagogikk. Uansett, tusen takk ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...