AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Del Skrevet 6. januar 2021 Hei Jeg skal søke en jobb, men har hatt samme jobb i veldig mange år nå (7 år). Har lest litt om referanser at de skal være nokså ferske maks 3 år gamle. Jeg vil nødig gå ut til nåværende arbeidsgiver å si at jeg søker jobb om jeg ikke får den aktuelle jobben. Da er det bedre at ingen får vite noe. Nåværende jobb fikk jeg gjennom en sommerjobb så da kjente de meg godt fra før så det var ikke behov for referanser. Jeg har x-kolleger som jeg kan brukte, men usikker på hvordan man går frem for å spørre om slikt. Vil tro de fleste har bedre ting å bruke dagene sine på enn å snakke flere timer med nyssgjerrige og gravende rekruttere. Men men noen tips til hvordan man kan gå frem for å spørre om referanser fra personer uten at man gjør det kjent for nåværende at man søker jobb, eller er det noe de vil ta hensyn til i rekrutteringen at det kan være vanskelig å oppdrive referanser pga arbeidssituasjon? Anonymkode: 8eaaf...9cb Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1439483-referanser-hvordan-g%C3%A5r-man-frem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei Jeg skal søke en jobb, men har hatt samme jobb i veldig mange år nå (7 år). Har lest litt om referanser at de skal være nokså ferske maks 3 år gamle. Jeg vil nødig gå ut til nåværende arbeidsgiver å si at jeg søker jobb om jeg ikke får den aktuelle jobben. Da er det bedre at ingen får vite noe. Nåværende jobb fikk jeg gjennom en sommerjobb så da kjente de meg godt fra før så det var ikke behov for referanser. Jeg har x-kolleger som jeg kan brukte, men usikker på hvordan man går frem for å spørre om slikt. Vil tro de fleste har bedre ting å bruke dagene sine på enn å snakke flere timer med nyssgjerrige og gravende rekruttere. Men men noen tips til hvordan man kan gå frem for å spørre om referanser fra personer uten at man gjør det kjent for nåværende at man søker jobb, eller er det noe de vil ta hensyn til i rekrutteringen at det kan være vanskelig å oppdrive referanser pga arbeidssituasjon? Anonymkode: 8eaaf...9cb Du må jo bruke de mulighetene du har og for de fleste er jo de mest relevante referansene tidligere kolleger og/eller sjefer. Mange har det som deg,det er lenge siden forrige jobb og kanskje har man ikke engang en tidligere jobb. Du oppgir til potensiell, ny arbeidsgiver hvem du bruker som referanse og hvilken relasjon de har hatt til deg og du kan også nevne at du ikke har andre, relevante referanser fordi du ikke har hatt andre jobber, f eks. Det er selvsagt ikke relevant å bruke private relasjoner, som venner, som referanse til en jobb. Jeg har ansatt mange folk og synes den beste referansegiveren er tidligere overordnede, som bl a kan si noe om fravær. Du bør ikke involverer nåværende arbeidsgiver i jobbsøkerprosessen. Unntaket er visst du av en eller annen grunn må omskoleres til et annet yrke pga helse og sjefen er innforstått med dette og dere har en god tone. Anonymkode: 57774...088 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1439483-referanser-hvordan-g%C3%A5r-man-frem/#findComment-26723706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Del Skrevet 6. januar 2021 Jeg ville spurt de tidligere kollegaene dine. Jeg gjorde det en gang, da sendte jeg bare en hyggelig sms til en tidligere kollega om at jeg var i en jobbsøkerprosess, og at jeg lurte på om det var greit for dem om jeg oppga vedkommende som referanse. Det var greit 🙂 om de har tid til å snakke med rekrutterende er jo opp til dem. Det verste som kan skje er at de sier nei. Anonymkode: b642f...8e7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1439483-referanser-hvordan-g%C3%A5r-man-frem/#findComment-26724117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Del Skrevet 6. januar 2021 Btw, man må spørre de man ønsker som referanse om de kan og vil stille opp. Dersom vedkommende har hatt veldig mange ansatte og ofte blir spurt, kan det hende vedkommende sier nei. Referansene må også bli spurt og takke ja for å være forberedt på at det kan komme en telefon. Sjelden man prater veldig lenge med referansene, så det krever ikke så mye av de som stiller opp sånn sett. Anonymkode: 57774...088 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1439483-referanser-hvordan-g%C3%A5r-man-frem/#findComment-26724697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 7. januar 2021 #5 Del Skrevet 7. januar 2021 Du kan jo begynne med å si i søknaden at "Referanser oppgis på forespørsel", eventuelt ringe og spørre hvis det er noe du lurer på (sånn at du er sikker på at du vil ha/har en reell sjanse til å få jobben), så slipper du å oppgi sjefen din som referanse før det er helt nødvendig. Det normale er jo å sjekke referanser, men jeg har faktisk hatt flere sjefer som ansetter uten å gjøre det, så du kan jo ha veldig flaks og unngå det. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1439483-referanser-hvordan-g%C3%A5r-man-frem/#findComment-26729311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Del Skrevet 7. januar 2021 I ansettelsesprosesser jeg har vært med i pleier kandidatene å oppgi tidligere arbeidsgivere eller kolleger. Etter intervjuer og innledende referansesjekk, og dersom kandidaten innstilles til stillingen, har HR ofte bedt om at nåværende leder oppgis som referanse, men altså ikke før det er tilnærmet sikkert at vedkommende får tilbud om jobben. Anonymkode: 49148...6ea Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1439483-referanser-hvordan-g%C3%A5r-man-frem/#findComment-26729351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå