Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen ønsker å prøve på barn nummer to, jeg blir straks 35 år og mannen min er like gammel. Jeg fikk forrige barn som 32-åring, det tok 4 måneder fra jeg sluttet på p piller til jeg ble gravid. Det var en fin graviditet og vi fikk et friskt barn. Men i forbindelse med at vi ønsker å prøve på nummer to har jeg lest litt om mulighetene for å bli gravid når man er 35 år og også om risikoen for at det skal være noe galt med fosteret, og jeg blir rett og slett litt motløs av det jeg leser. Det virker som om fruktbarheten går drastisk ned og sjansen for at noe skal gå galt er større. Er det noen her som ble raskt gravid og hadde normale svangerskap som er like gammel som meg eller eldre? Oppsøkte dere gynekolog på forhånd for å undersøke fruktbarheten? 

Anonymkode: 65d1e...cb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne! Jeg fyller 35 i år, og har vært prøver i 5mnd. Mannen min fyller 31 i år. Vi har begge barn fra tidligere forhold fra før, men fikk de i tidlig 20-årene. Så det er hele 12 år siden jeg gikk gravid sist 🙈 

Anonymkode: dcf6b...3d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg og mannen ønsker å prøve på barn nummer to, jeg blir straks 35 år og mannen min er like gammel. Jeg fikk forrige barn som 32-åring, det tok 4 måneder fra jeg sluttet på p piller til jeg ble gravid. Det var en fin graviditet og vi fikk et friskt barn. Men i forbindelse med at vi ønsker å prøve på nummer to har jeg lest litt om mulighetene for å bli gravid når man er 35 år og også om risikoen for at det skal være noe galt med fosteret, og jeg blir rett og slett litt motløs av det jeg leser. Det virker som om fruktbarheten går drastisk ned og sjansen for at noe skal gå galt er større. Er det noen her som ble raskt gravid og hadde normale svangerskap som er like gammel som meg eller eldre? Oppsøkte dere gynekolog på forhånd for å undersøke fruktbarheten? 

Jeg ble gravid på første forsøk som både 37 åring og 39 åring. Jeg mistet dessverre etter 8 uker som 39 åring, så prøver fortsatt på nr 2. 

Skrevet

Jeg fødte som 36 Åring og er nå gravid igjen, fortsatt 36 åring. 
med vilje, på første forsøk. 
Det får nok kjempefint!

er du veldig bekymret kan du jo bestille en nipt test. Men det går nok veldig bra! 
sannsynligheten for å få et barn med avvik er vel doblet i forhold til en 25 åring... men det betyr jo at som 25 åring er 1/1000 barn flrst med avvik, og som 35 er det 2/1000

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid nå i uke 16, og er 36 år, vært på 2 ultralyder, alt (nakkefold og alt) ser fint ut!:) tok 6 mnd å bli gravid - samme tid som vi brukte på nr 1 da jeg var 33. 

Anonymkode: d5388...145

AnonymBruker
Skrevet

Moren min fikk sistemann når hun var 38 år gammel. Det tok 2 eller 3 mnd med prøving, kontra meg som de brukte 6 mnd på når hun var 30. Helt ukomplisert svangerskap på alle måter. 

Anonymkode: 7a48f...a6f

Skrevet

Jeg er 36 år nå og er nå prøver på 8. måned. Ble gravid i pp2, men det ble MA. Vet ikke om det hadde med alderen min å gjøre... sannsynligvis ikke. Gynekologen sa at det bare er sånt som skjer.

Jeg har barn fra før av, så vet jeg kan bli gravid et svangerskap ut. Bare håper ikke alderen min gjør det vanskelig her nå. Men er jo mange over 40 som får barn, tenker jeg. Det viktigste er at man har en stabil og grei syklus. Eggløsning er alfaomega for å bli gravid. Har du ikke det ville jeg tatt en tur til gynekologen for en sjekk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det virker som om fruktbarheten går drastisk ned og sjansen for at noe skal gå galt er større.

Et eller annet sted mellom omtrent 35 år og omtrent 40 år synker fruktbarheten ganske mye. Det er individuelt når det skjer. Men det kan være lurt å f.eks. holde litt øye med kalenderen i prøveperioden, ikke bare la tilfeldighetene råde.

Risikoen for at det tar litt lenger tid å bli gravid enn man ønsker, og for spontanabort, øker mer med alderen enn risikoen for kromosomfeil og andre avvik hos fosteret. Husk at det er veldig små tall det handler om mht. misdannelser og avvik - selv om en slik risiko femdobles (tilfeldig valgt eksempel), er det fortsatt et svært lite tall. Spontanabortrisikoen er langt høyere - den er jo ganske høy selv om kvinnen er yngre.  

Mht. morens form og helse under svangerskapet tror jeg andre individuelle forhold spiller en langt større rolle enn alder. Jeg ble gravid da jeg var 38 (mistet etter 11 uker) og 39 (normalt, vellykket svangerskap bortsett fra noen småblødninger i starten) og var i veldig fin form hele veien. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som AB over sier, statistikken er -omtrent-, de må sette en alder og da er 35 satt fordi det er da -flest- begynner å få enten problemer med å bli gravide så raskt som før og/eller kvaliteten på egg/sperm begynner å synke. Det kan fint være dine egg er høy kvalitet lenger, eller kortere. Her er det individuelle forskjeller:)

Jeg er 34 og 6 mnd på vei men fyller 35 før fødsel. Ble VELDIG raskt gravid etter 1 kjemisk graviditet og alt gikk veldig fint. Gitt at jeg er frisk og alt går fint, satser jeg på 1 barn til før 38 og med NIPT tilgjengelig så ser jeg for meg at så lenge man er frisk og alt klaffer så vil jeg ikke bekymre meg så voldsomt. Selvsagt kan det godt hende at jeg enten ikke greier å bli gravid igjen eller at det tar lenger tid enn denne gangen. Men ikke bekymre deg så veldig for sykdom og syndromer, disse tingene er det lave sjanser for, selv når statistikken -ser- dyster ut, det er jo en sammenligning mellom alder og frekvens, ikke slik at du bikker 35 og plutselig er alle barna født med avvik. Setter man statistikken på en annen kant så er det flere barn totalt sett med kromosomfeil som er født av unge foreldre siden det er flere barn totalt som fødes av yngre, ogsåvidere. Man kan pirke fra hverandre disse tallene i evig tid og du vil alltid finne sjanser for det ene og det andre.

Stort sett fødes det friske, glade barn også til kvinner over 35:) Ønsker dere lykke til ❤️ 

Anonymkode: 4c369...de4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble raskt gravid med nr. to da jeg var 35. Vi strevde med å lage nr. en fra jeg var 31 til jeg endelig ble gravid da jeg var 33. Svangerskap nr. to var lettere enn det første, fødselen var veldig grei og vi fikk ei frisk jente. 

Anonymkode: 16955...bdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet med p pille da jeg var 42, ble gravid etter 4 mnd , helt ukomplisert svangerskap og en kjempegrei og kort fødsel 👍

Anonymkode: 06d7b...5de

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gravid på første forsøk som 37 åring. Andre barn. Alt normalt. 

Anonymkode: 85eb9...3bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk mine helt naturlig ved 33, 35 og 36. Komplikasjonsfritt.

Anonymkode: 241dc...61c

• Liker 1
Skrevet

Brukte 4 mnd på nr 1 som 32åring, og 4 mnd på nr 2 som 35åring. Noe komplikasjoner i første svangerskap, ikke i andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 20.47):

Gravid på første forsøk som 37 åring. Andre barn. Alt normalt. 

Anonymkode: 85eb9...3bd

Samme. Fulgte med på EL, klaffet på første forsøk. Det er mange ulike folk som inngår i statistikken, og endel av de som enkelt får det til er vel ferdige med graviditet før slutten av tredveårene. Uten at jeg vet noe om grunnlaget for statistikkene, så vil jeg anta at det er en større andel av de som alltid har slitt med fertilitet igjen i denne aldersgruppen enn blant yngre. 

Anonymkode: fd06c...b76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...