AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Noen som vet hva som skjer på helsestasjonen i forbindelse med prematur- kontroll? Barnet hadde treårskontroll bare for et halvt år siden. Anonymkode: 874ea...ee5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Noen som vet hva som skjer på helsestasjonen i forbindelse med prematur- kontroll? Barnet hadde treårskontroll bare for et halvt år siden. Anonymkode: 874ea...ee5 Grunnen til at jeg spør er at jeg er redd for at helsesøster skal spørre om barnet mitt viser tegn på at det er født prematur, mens barnet er til stede. Barnehagen har sagt at barnet mitt er lydsensitiv og må forberedes før overganger, og noen andre prematur-ting. Jeg har ikke lyst til å sitte og forklare en for oss fremmed helsesøster om ting som gjør barnet "annerledes" siden det forstår alt som snakkes om og jeg vil ikke bygge opp under barnet sin selvforstålse at det er prematurt allerede nå. Anonymkode: 874ea...ee5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 Det vil nok være individuelt hvor diskret hver enkelt lege/helsesykepleier er når det gjelder å stille spørsmål om barnet med barnet til stede. Jeg ville tatt en telefon på forhånd om spurt om dette, eventuelt bedt dem om å ikke ta opp dette mens barnet er til stede. Anonymkode: 93f76...47a 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 Prematur kontroll på helsestasjonen har vi aldri hatt. Har barn født i uke 33 og 29. Vi har bare hatt ekstra oppfølging på helsestasjonen for vekst. Så har fysio vært inne rutinemessig på det motoriske. Ellers så har vi vært på noen ekstra kontroller på sykehuset med barnet som er født i uke 29. Etter barnet har fylt 2, så har det ikke vært noe ekstra oppfølging. Rart du ikke har fått noe info om hva som skal skje på den kontrollen. Anonymkode: cfc3a...43c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 Har et barn født i uke 26 og har aldri hatt prematurkontroll på helsestasjonen. Har derimot hatt mange kontroller på sykehuset. Spørsmål blir stilt foran barnet. Vi legger ikke skjul på at barnet er prematurt, selv om det kun har små utfordringer som kan knyttes til den premature starten. Ingen barn er like, og det vet også ditt barn dersom det går i barnehagen med andre barn. Ser derfor ikke at det skal være noe stort problem å snakke om hva som gjør barnet annerledes enn noen andre barn. Anonymkode: 04867...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 Fra helsedirektoratets anbefalinger om oppfølging av premature. Vi hadde kontroll ved både 3 og 5 år. De kontrollene erter at barnet fylte to ble alltid gjennomført med veiing/måling, hs snakket litt med barnet, spurte om barnet kunne vise noen motoriske ting (husker ikke helt hva, hoppe, løpe, slike ting), så fant hun frem leker til barnet mens vi pratet litt videre. Fikk vite ting jeg kunne være obs på også videre. Anonymkode: 346e1...f85
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 TS her. Barnet er født i uke 34, jeg har ikke lagt merket til at det er prematurt før barnehagen sa det var lydsensitiv når andre unger skrek. Jeg synes kontrollen er unødvendig siden vi var der i september. Helsesøster sa da at kontrollen var fordi det er prematur. Jeg opplever det litt invaderende og ubehagelig, da helsesøster spurte om diverse ting om min jobbsituasjon og bolig, samt hvorvidt jeg hadde tenkt å bytte barnehage igjen (vi flyttet fra en landsdel til en annen da barnet var litt over to). Så jeg bør kontakte helsesøster og si ifra om at jeg ikke ønsker prematuritetsnakk foran barnet? Barnet mitt har svært god språkforståelse, og fanger fort opp at det snakkes om. Anonymkode: 874ea...ee5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fra helsedirektoratets anbefalinger om oppfølging av premature. Vi hadde kontroll ved både 3 og 5 år. De kontrollene erter at barnet fylte to ble alltid gjennomført med veiing/måling, hs snakket litt med barnet, spurte om barnet kunne vise noen motoriske ting (husker ikke helt hva, hoppe, løpe, slike ting), så fant hun frem leker til barnet mens vi pratet litt videre. Fikk vite ting jeg kunne være obs på også videre. Anonymkode: 346e1...f85 Ah, ok, så det er ikke uvanlig da. Men problemet er at ungen min får med seg alt...liker så dårlig å skape en sårhet i henne (og bekymringer for meg selv) om alle problemer som kan oppstå...når jeg opplever at barnet fungerer så godt på alle plan...bortsett fra lydsensitiv, kanskje litt forsiktig vesen. Anonymkode: 874ea...ee5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fra helsedirektoratets anbefalinger om oppfølging av premature. Vi hadde kontroll ved både 3 og 5 år. De kontrollene erter at barnet fylte to ble alltid gjennomført med veiing/måling, hs snakket litt med barnet, spurte om barnet kunne vise noen motoriske ting (husker ikke helt hva, hoppe, løpe, slike ting), så fant hun frem leker til barnet mens vi pratet litt videre. Fikk vite ting jeg kunne være obs på også videre. Anonymkode: 346e1...f85 Ser ut fra den planen at det blir en identisk kontroll som i september, litt hopping og prating og benevning av leker...jaja. Anonymkode: 874ea...ee5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS her. Barnet er født i uke 34, jeg har ikke lagt merket til at det er prematurt før barnehagen sa det var lydsensitiv når andre unger skrek. Jeg synes kontrollen er unødvendig siden vi var der i september. Helsesøster sa da at kontrollen var fordi det er prematur. Jeg opplever det litt invaderende og ubehagelig, da helsesøster spurte om diverse ting om min jobbsituasjon og bolig, samt hvorvidt jeg hadde tenkt å bytte barnehage igjen (vi flyttet fra en landsdel til en annen da barnet var litt over to). Så jeg bør kontakte helsesøster og si ifra om at jeg ikke ønsker prematuritetsnakk foran barnet? Barnet mitt har svært god språkforståelse, og fanger fort opp at det snakkes om. Anonymkode: 874ea...ee5 Du behøver absolutt ikke å gå med på en slik kontroll dersom du mener det er unødig og opplever det invaderende og forstyrrende. Ring og avbestill timen. Bare fortell at det ikke er noen grunn til en gjentakelse av kontrollen dere nettopp var på, og at du aldri har merket noe til at barnet er prematur. Dersom de vil noe annet med kontrollen, som du kanskje mistenker? får de heller si det. Du er mor og du bestemmer, helsestasjon er et frivillig tilbud. Det at barnet er var for mye lyd i barnehagen trenger ikke ha noenting med prematur å gjøre, mest sannsynlig er det bare et personlighetstrekk som barnet ville hatt uansett Anonymkode: 250af...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 Kan du ikke skrive det på en lapp, også kan de eventuelt ringe deg senere for å prate? Anonymkode: b1ffb...e65 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du behøver absolutt ikke å gå med på en slik kontroll dersom du mener det er unødig og opplever det invaderende og forstyrrende. Ring og avbestill timen. Bare fortell at det ikke er noen grunn til en gjentakelse av kontrollen dere nettopp var på, og at du aldri har merket noe til at barnet er prematur. Dersom de vil noe annet med kontrollen, som du kanskje mistenker? får de heller si det. Du er mor og du bestemmer, helsestasjon er et frivillig tilbud. Det at barnet er var for mye lyd i barnehagen trenger ikke ha noenting med prematur å gjøre, mest sannsynlig er det bare et personlighetstrekk som barnet ville hatt uansett Anonymkode: 250af...9b1 Tusen takk ❤️ Anonymkode: 874ea...ee5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #13 Skrevet 7. januar 2021 Ikke dropp timen. Du sier jo at barnet har tegn til å være prematur. Er det ikke bedre å få hjelp og veiledning om ressurser som er tilgjengelig for barnet. Hvis barnet har så god språkforståelse så får du heller forklare hva en legetime er, og hvorfor vi snakker om slike ting. Hun vet jo at hun ikke takler høye lyder osv, fordi hun reagerer, så hvorfor ikke si det som det er. Det gjør ikke at hun er annerledes, det er mange barn som ikke takler det. Hvis du skal avlyse timer og skjerme henne fra alt så gjør du deg selv en bjørnetjeneste. Anonymkode: b273a...aca 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Skrevet 7. januar 2021 Barn forstår veldig mye av det som sies, men de forstår også veldig mye av det ikke sies høyt. At du går rundt og bekymrer deg for at hun skal føle seg såret av å være prematur og lydsensitiv, ja da forteller du henne indirekte at dette er en svakhet i henne som bør skjules fordi det ikke er en god ting. Ikke gjør ting verre enn det er. Snu på det, si høyt og stolt at «Ja, du født prematur» og i stedet for å legge til svakheter knyttet til det å være prematur, kan man se på det slik at premature barn er faktisk sterke, de har hatt utfordringer andre ikke har hatt og de har hatt seiere som andre ikke har. Anonymkode: ba9e2...69f 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #15 Skrevet 7. januar 2021 Barnet mitt er prematurt, og det har vi alltid vært åpen om. Det er jo ingenting å være skamfull over, heller ikke å overføre skam til barnet. Man kan jo snakke om det på en fin måte. Anonymkode: d3903...ef2 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Skrevet 7. januar 2021 Har en prematur født i uke 35. Nå på toårs kontrollen fikk vi beskjed om at premature også skulle ha kontroll ved tre år. Vi har for øvrig ikke fulgt standardprogrammet med kontroller på helsestasjonen, men har hatt hyppigere kontroller grunnet lav vekt. Jeg synes det har vært fint med så god oppfølging. Selv om barnet ikke kan merkes er prematurt foruten at det er mindre enn sine jevnaldrende er det betryggende å få bekreftet at barnet utvikler seg slik det skal. Og om det skulle være noe vil jeg at det skal fanges opp på et tidlig tidspunkt. Jeg har forresten aldri tenkt tanken en gang på at barnet ikke skal vite at det er prematurt. For oss er dette helt naturlig å snakke om. Anonymkode: 674d6...ead 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Skrevet 7. januar 2021 Jeg er enig i det dere siste sier, det er ikke prematuriteten som er et problem. Lydsensitiviteten pleier vi å spøke med her hjemme, typ "gjem deg på rommet ditt, nå setter jeg på støvsugeren". Jeg er vel mest bare så himla sensitiv over mine egne sårbarhetspunkter, feks hadde jeg ikke jobb da vi var på sist kontroll, og jeg har fortsatt ikke noe fast. Og hs spurte om jobben min og diverse som plasserer oss på den sosiale rangstigen. Og når jeg svarte, sa hun ingenting- så det føltes som et avhør som jeg ikke kom godt ut av. Så det er nok derfor jeg kommer sånn i forsvarsposisisjon over dette. Anonymkode: 874ea...ee5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #18 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en prematur født i uke 35. Nå på toårs kontrollen fikk vi beskjed om at premature også skulle ha kontroll ved tre år. Vi har for øvrig ikke fulgt standardprogrammet med kontroller på helsestasjonen, men har hatt hyppigere kontroller grunnet lav vekt. Jeg synes det har vært fint med så god oppfølging. Selv om barnet ikke kan merkes er prematurt foruten at det er mindre enn sine jevnaldrende er det betryggende å få bekreftet at barnet utvikler seg slik det skal. Og om det skulle være noe vil jeg at det skal fanges opp på et tidlig tidspunkt. Jeg har forresten aldri tenkt tanken en gang på at barnet ikke skal vite at det er prematurt. For oss er dette helt naturlig å snakke om. Anonymkode: 674d6...ead Takk for svar, jeg ønsker også at ting skal fanges opp. Samtidig ser jeg på barnehagen som førsteinstans til å fange det opp hvis det "er noe". Skjønner funksjonen til kontroll hos helsesøster, samtidig ser jeg ikke hva hun kan fange opp som ikke barnehagen ser. Så jeg føler veldig på at helsekontrollen er en "avkledning" av vår sosiale situasjon. Som jo er mitt sårbarhetspunkt og som helsesøster ikke kan hjelpe oss med. Jeg har ikke tenkt å holde hemmelig at det ble født for tidlig, men jeg tenker så lite på det selv så vi har ikke snakket noe om det. Anonymkode: 874ea...ee5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #19 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er enig i det dere siste sier, det er ikke prematuriteten som er et problem. Lydsensitiviteten pleier vi å spøke med her hjemme, typ "gjem deg på rommet ditt, nå setter jeg på støvsugeren". Jeg er vel mest bare så himla sensitiv over mine egne sårbarhetspunkter, feks hadde jeg ikke jobb da vi var på sist kontroll, og jeg har fortsatt ikke noe fast. Og hs spurte om jobben min og diverse som plasserer oss på den sosiale rangstigen. Og når jeg svarte, sa hun ingenting- så det føltes som et avhør som jeg ikke kom godt ut av. Så det er nok derfor jeg kommer sånn i forsvarsposisisjon over dette. Anonymkode: 874ea...ee5 At du ikke har jobb for øyeblikket er du ikke alene om. Bare si det sånn som det er, t du er på utkikk men det er vanskelig i pandemien. Hun plasserer deg ikke på en rangstige, det er noe du har fått for deg. Skal du avlyse en time for barnet ditt fordi du følte hun dømte deg fordi du ikke har en fast stilling? Det blir for dumt, og det skjønner du også. Hev hodet, dra på timen også er det fort over. Anonymkode: b273a...aca 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #20 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At du ikke har jobb for øyeblikket er du ikke alene om. Bare si det sånn som det er, t du er på utkikk men det er vanskelig i pandemien. Hun plasserer deg ikke på en rangstige, det er noe du har fått for deg. Skal du avlyse en time for barnet ditt fordi du følte hun dømte deg fordi du ikke har en fast stilling? Det blir for dumt, og det skjønner du også. Hev hodet, dra på timen også er det fort over. Anonymkode: b273a...aca Jeg kommer ikke til å avlyse, men den forrige timen føltes som en avdekking av hvor sårbare vi er som familie, uten at det er noe der som hs kan bidra med, eksempel jobb. Så jeg gruer meg til en gjentakelse av dette.... Anonymkode: 874ea...ee5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå