Gå til innhold

Hvis en samværsforelder blir tatt for noe ulovlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Feks narkotika. Får den andre forelderen vite det da? Eller fortsetter man med å «sende» barnet dit i god tro?

Vet forresten ikke om det heter samværsforelder, men tenker på den ordningen der barnet bor hos begge foreldre feks annenhver uke.

Anonymkode: b15d4...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vell an på om det blir sendt en bekymringsmelding til barnevernet. I så fall blir begge foreldrene involvert

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, barnevernet kan bli innblandet for å arrangere med den andre forelderen. Min eks røk til slutt i fengsel for noe og barnets mor fikk faktisk ikke vite hva han hadde gjort før noen sa det til henne.  Hun ble uansett kalt inn som karaktervitne i rettsaken og fikk jo vite detaljer da. Barnevernet ble innblandet, men de kunne ikke fortelle henne hva det var han hadde gjort. 

Anonymkode: 04f7a...349

Skrevet
Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Det kommer vell an på om det blir sendt en bekymringsmelding til barnevernet. I så fall blir begge foreldrene involvert

Du er så pen når du forteller oss om voksne ting, Wilma. Utrolig pen sminke. 

Skrevet

Hvis han har del i foreldreansvaret så vil det bli sendt en bekymringsmelding og da vil jo du få vite det, i teorien iallfall. Men som oftest er det slik, da blir dere kalt inn til samtale osv.

Så lenge han ikke er ruset eller ute av stand til å ta seg av barnet så må du jo nesten sende barnet på samvær...men igjen det spørs på hva det går i.

AnonymBruker
Skrevet

Min far ble dømt for noe kriminelt når jeg bodde 50-50 hos mamma og pappa. Han måtte inn å sitte. Mamma fikk ingen beskjed av hverken politi, bv eller noe, men pappa sa i fra selv siden vi ikke kunne være hos han mens han var i fengsel. 
(Nå var ikke hans lovbrudd noe som kunne satt meg som hans barn i fare, men like vell alvorlig) 

Anonymkode: bf177...631

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min far ble dømt for noe kriminelt når jeg bodde 50-50 hos mamma og pappa. Han måtte inn å sitte. Mamma fikk ingen beskjed av hverken politi, bv eller noe, men pappa sa i fra selv siden vi ikke kunne være hos han mens han var i fengsel. 
(Nå var ikke hans lovbrudd noe som kunne satt meg som hans barn i fare, men like vell alvorlig) 

Hvor lenge er det siden? Kanskje de bare sier fra når det er fare for omsorgssvikt. For jeg håper i alle fall de gir beskjed hvis det er noe sånt! Narkotika feks. Veldig snodig hvis en forelder skal bli dømt for oppbevaring/bruk/salg av narkotika uten at den andre får vite det.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor lenge er det siden? Kanskje de bare sier fra når det er fare for omsorgssvikt. For jeg håper i alle fall de gir beskjed hvis det er noe sånt! Narkotika feks. Veldig snodig hvis en forelder skal bli dømt for oppbevaring/bruk/salg av narkotika uten at den andre får vite det.

Ts

Er vell nesten 20 år siden, så mye har nok skjedd på den tiden. Håper det er sånn at den andre foreldren får beskjed, hvert fall hvis det er snakk om ting som narko. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ts

En forelder kan bli dømt uten at den andre forelderen får vite om det hvis han ikke har ansvar for barnet når han blir pågrepet. Men som regel så er det som sagt slik at har man del i foreldeansvaret så blir det automatisk sendt en bekymringsmelding. Men ting blir jo ikke alltid gjort.

Kjenner til et par tilfeller det mor er blitt oppringt av barnevernsvakten på andre siden av landet rett og slett fordi "fraværende" far har blitt tatt for narkotika. Men er jo blitt henlagt med en gang når de har fått vite at far ikke har noe kontakt med barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg ble kontaktet da barnefar var tatt av politiet for røyking av hasj. Hun fikk beskjed om dette, at det skal undersøkes videre og at hun vil bli kontaktet igjen. De har barna ca. 50% hver

Anonymkode: 658ce...efe

AnonymBruker
Skrevet

Ei bekjent ble ikke fratatt samvær med barna sine før hun tok overdose med barna hjemme. Først da ble pappa'n kontaktet. 

Anonymkode: 9ffbb...ffa

AnonymBruker
Skrevet

Politi/rettsvesen gir ingen informasjon til forelder til barn av kriminell.

Dersom det sendes bekymringsmelding til barneverntjenesten OG denne vurderes dithen at barnets situasjon må undersøkes, vil omsorgsforelderen bli kontaktet og få informasjon om grunnlaget for bekymringen.

Det er relativt vanlig at vi i barneverntjenesten får meldinger om kriminalitet/rus hos folk som er registrert med barn, og hvor det kun behøves en avklaring av om vedkommende i det hele tatt har kontakt med barnet. Det dreier seg vanligvis om narkotikakriminalitet av det mer alvorlige slaget, alvorlig rus eller volds-/overgrepssaker når politiet melder. Det vil ikke bli sendt melding til barneverntjenesten om kriminalitet som ikke antas å påvirke omsorgsevnen (økonomisk kriminalitet, tyveri etc). 

Anonymkode: ee07d...5b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Politi/rettsvesen gir ingen informasjon til forelder til barn av kriminell.

Dersom det sendes bekymringsmelding til barneverntjenesten OG denne vurderes dithen at barnets situasjon må undersøkes, vil omsorgsforelderen bli kontaktet og få informasjon om grunnlaget for bekymringen.

Det er relativt vanlig at vi i barneverntjenesten får meldinger om kriminalitet/rus hos folk som er registrert med barn, og hvor det kun behøves en avklaring av om vedkommende i det hele tatt har kontakt med barnet. Det dreier seg vanligvis om narkotikakriminalitet av det mer alvorlige slaget, alvorlig rus eller volds-/overgrepssaker når politiet melder. Det vil ikke bli sendt melding til barneverntjenesten om kriminalitet som ikke antas å påvirke omsorgsevnen (økonomisk kriminalitet, tyveri etc). 

Anonymkode: ee07d...5b3

Flott med svar fra en som jobber med dette! Og godt å se at det blir tatt tak i dersom det er nødvendig. 

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...