Gå til innhold

Hva slags vaskeutstyr?


Gjest uerfaren vasker

Anbefalte innlegg

Gjest uerfaren vasker

Er en 18 år gammel jente som akkurat har flytta hjemmefra.

Har liten erfaring med vasking, ettersom vi alltid har hatt vaskehjelp.

Har tenkt meg ut i dag eller i morgen for å kjøpe vaskeutstyr.

Kan noen komme med en liste over hva jeg trenger?

Jeg har jo vasket før, det er ikke det, men kanskje noen her inne har noen bra tips?

Holder det med jif, grønnsåpe og mopp?

Eller hva slags redskap er best til å vaske gulv?

Og trenger man forskjellig type såper på bad og kjøkken?

Blir kjempeglad om noen kan gi meg en liten handleliste :)

Hilsen uerfaren vasker, som synes det her er litt flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg jobber med renhold og bruker omtrent det samme hjemme som på jobben:

- Mopp med garnmopper

- Støvmopp (men det er kanskje ikke så enkelt å få tak i - så swifferduster (skrives det sånn?) fungerer det og)

- Microfiberklut

- Støvklut

Det med rengjøringsmiddel kommer litt an på hva slags gulv du har. Om det er laminatgulv skal du ikke bruke grønnsåpe. Jeg bruker middel fra jobben, så jeg vet faktisk ikke hva som er bra og dårlig der ute. I utgangspunktet kan du bruke samme vaskemiddel på alle gulv.

I tillegg kan det kanskje være greit å ha Jif universal, jif skurekrem og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ajax allrengjøring wild flowers til gulv og flater (istedet forgrønnsåpe - syns ajax lukter bedre, og du kan velge mellom forskjellige) bruker jif tørrmopp og våtmopp.

Jif kjøkken, bad og universal på sprayflasker

Ajax engangskluter

Mr muscle spray til vinduer

Cillidbang spray

Domestos fresh til toalettet

Salmiakk til bad, toalett kjøleskap og avløp

klor til badegulv sammen medgulvvask

Jif skurekrem for kjøkken (ovn osv)

ovnsrens

stålull

Jif engangs - skurekluter (grønne)

tror det var alt. Lykke til! :)

:husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørt renhold er det beste egentlig, så et tørrmoppsystem kan være bra. Stort sett holder det greit når det ikke er mye søl på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker:

- Swiffer tørrmopp, evt kost og støvbrett

- Jordan våtmopp og Jif Spray & Mop til gulvene

- Swiffer duster til støvtørking

- Bad: Jordan mikrofiberklut til bad og Jif Baderom-spray, Domestos i toalettet.

- Kjøkken: Jordan mikrofiberkjøkkenkluter og Jif Kjøkken-spray. Mr Muscle ovnsrens

- Vinduer: Zalo og salmiakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruka mopp på gulvet. 60cm- får kjøpt i dei fleste butikka. Går kjemperaskt å vaske golv med denne sidan den er å brei. Bruka AJAX med sitron i vatnet(Grønnsåpe lagar ei seig hinne opp på belegget vårt- så det anbefala eg ikkje..) .

Bruka Jip kjøkken spray på kjøkkenet, og Jif Bad på benkar o.l på badet. På speilet på badet brukar eg Ajax spray..

Domestos i do.

Brukar vanlige klutar overalt. Gidd ikkje dille med forkjellige klutar til alle benkar.

Oppsummering : Ajax Sitron til gulv, Jif Bad- og Jif kjøkken spray, Domestos og Ajax Sprut til speil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ajax Allrengjøring Wildflower

Swiffer tørrmopp og duster. Synes de gulvklutene er fine til å tørke støv med også.

Klorin til vask av toalettet og badegulv

Salmiakk hvis noe trenger litt skikkelig fettløsende vask

Chifonet kluter brukes til det meste.

Ajax engangskluter til badet

Jif Universal spray til speilet, og glassbordet i stua.

Zalovann på spruteflaske brukes flittig på kjøkkenet, samt på vinduer.

Jif Skurekrem

også må man jo ha mopp, bøtte, feiebrett, nal og sånt da.

da tror jeg at jeg har fått med alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg jobber med renhold og bruker omtrent det samme hjemme som på jobben:

- Mopp med garnmopper

- Støvmopp (men det er kanskje ikke så enkelt å få tak i - så swifferduster (skrives det sånn?) fungerer det og)

- Microfiberklut

- Støvklut

Det med rengjøringsmiddel kommer litt an på hva slags gulv du har. Om det er laminatgulv skal du ikke bruke grønnsåpe. Jeg bruker middel fra jobben, så jeg vet faktisk ikke hva som er bra og dårlig der ute. I utgangspunktet kan du bruke samme vaskemiddel på alle gulv.

I tillegg kan det kanskje være greit å ha Jif universal, jif skurekrem og sånne ting.

garnmopper flytter skiten frem og tilbake.trodde de proffe hadde byttet ut dette utstyret forlengst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt satt ut av hvor flinke alle er til å vaske og hvor mange vaskemidler de har. For meg holder det lenge med jif våt og tørrmopp, jif glassvask, en vaskebøtte, støvsuger og kost og støvbrett. Ja oså kjøpte jeg swiffer duster for en stund siden, den er veldig kjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ajax til det aller meste; gulvene, kjøkkenbenken, komfyren, badet, støvtørking osv.

Ellers bruker jeg nylonvask til vinduer og speiler og Jif skurekrem til vanskelige flekker på komfyr, vasker og badekar. Tar også vask og badekar skikkelig grundig med skurekrem en gang i måneden for å få vekk belegg.

Grønnsåpe bruker jeg bare til toving av ull, og salmiakk har jeg aldri eid. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt satt ut av hvor flinke alle er til å vaske og hvor mange vaskemidler de har. For meg holder det lenge med jif våt og tørrmopp, jif glassvask, en vaskebøtte, støvsuger og kost og støvbrett.  Ja oså kjøpte jeg swiffer duster for en stund siden, den er veldig kjekk.

Det er jo ikkje kor mange vaskemiddel en har som betyr noke.

Sjå mi "liste"- eg brukar ikkje så mykje, men vil jo påstå at det er reint her likavel. ;)

Kva meinar de med garnmoppar?

Sånne breie?

Eg brukar det- og skiten flyt ikkje rundt- så lenge eg drar kosten same veg heile tida vel å merke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe er ubrukelig. Den gjør at støvet får anledning til å virkelig sette seg fast der.

Det er ikke så veldig mye man behøver av vaskemidler. Zalo og salmiakk kan brukes til hardrengjøring.

Jeg vasker laminatgulv med nylonvask og jif mopp. Får ikke skjolder, slik jeg fikk av ajax og liknende.. På badet bruker jeg jif baderom.

Oppsummering; zalo, salmiakk, jif baderom og nylonvask. Ser ikke behovet for mer. Mikrofiberkluter er guds gave til husmoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...