Gå til innhold

Ned 30 kg på 7 mnd. Overkommelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde en stor livsstilsendring i fjor og gikk ned 30 kg på under 7 mnd.

Jeg fokuserte på livsstilsendring, å ta riktige valg (spesielt i matveien) og begrense mengdene, å gjøre endringer og valg som jeg vil fortsette med resten av livet. Min motivasjon for livsstilsendringen er i all hovedsak bedre helse for et langt liv, unngå/utsette livsstilssykdommer der overvekt gir økt risiko og få en frisk kropp. Det var selvsagt også viktig å gå ned i vekt, men det ble mer et hyggelig resultat enn et direkte mål i seg selv. Om jeg gikk ned 0,5kg eller 1,5kg ei uke var unddrordnet, og jeg hadde ikke satt 30 kg som et mål etter så kort tid da jeg startet. Erfaringsmessig fungerer det dårlig med livsstilsendring der lavere vekt er hovedmålet.

Jeg tar i all hovedsak sunne valg, og spesielt de første månedene åt jeg veldig, veldig sunt (kuttet helt ut søtsaker, drikker fortsatt ikke drikke med kalorier m.m.). Spiser som regel ikke etter middag. Jeg veide og veier meg hver morgen og logger i en app. Deltar også i ned-i-vekt-tråd her på KG. Logging fungerer skjerpende når jeg får veldig lyst på mye av noe jeg ikke burde spise. 

Husk at du også skal holde vekta etter å ha kommet dit. 30 kg ned er veldig mye, 33% av vekta du har nå, og du vil mest sannsynlig møte motgang. Det er derfor viktig å gjøre det på en måte som fungerer for deg, og som ikke oppleves som en konstant kamp. Man blir mentalt sliten i viljestyrken av å hele tiden måtte passe på, kjempe, og er det en konstant kamp, vil du mest sannsynlig ikke lykkes, og i alle fall gå opp igjen etterpå. 

Det kan også hende at du bør ha 20 kg ned som mål, så er alt over det en bonus.

Ønsker deg uansett lykke til!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker også at det kommer til å gå tregere mot slutten, som det gjør for de fleste. Mange har nytte av mål der man skal ned litt og litt. 30 kg høres så mye ut og 7 måneder så lenge (selv om det ikke er det). Da er det mer motiverende for mange å nå delmål og oppleve mestring. Hvem vet, kanskje du kommer til å trives veldig godt allerede etter 15 kg ned og vil stabilisere? 

Anonymkode: 9d3de...235

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja hvis du sulter deg så er det mulig. Men så fort de 7 måndene er over så går du fortere opp igjen. Du skal forandre kostholdet så du kan leve sånn for altid. Men med tankegangen min vil du sprekke før det har gått en måned. 

Anonymkode: 060d2...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg ned i uka er ikke uoverkommelig. Det er vel det Grete Roede kursene operer med, i det minste i reklamene sine. Det er nok lurt å skaffe deg støtte, så du har noen til å bakke deg opp når motgangen kommer. Kanskje nettopp Grete Roede kurs eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 18.15):

Jeg planlegger å gå ned 30kg på 7 mnd.

er det noen som har klart tilsvarende ? :)

Anonymkode: 5e9de...729

Går bare godt. Gikk ned 25 kg på 25 uker (5 måneder). Du må være strikt, og ha et såpass lavt kcalnivå at du går ned rundt 1 kg i uka. Men ikke så lavt at du sulter, eller risikerer å sprekke. 

Anonymkode: 23be2...14a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 18.25):

Planen min er å ligge på ca 1500kcal 

Høres ut som en god plan! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 1.04):

Da skal du være veldig fysisk aktiv for å klare 1 kg i uken. 

Anonymkode: 6d001...3a0

Nei. Det er faktisk lettere å gå ned 1 kg i uken uten særlig tung fysisk aktivitet, så fremt man er strikt på kcal. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har nok kroppsfett. 164 høy. 91kg 

grunn er at jeg skal begynne å studere i ny by, og vil trives med meg selv. En ny start på alle områder :) 

Lykke til ☺️ Det er ikke umulig, men tenker kanskje det er lurt å ha noen delmål som flere andre her foreslår. Da kan du også moderere målene noe ut fra hvordan vektnedgangen går, fysisk og psykisk. Tenk at all vektnedgang er bedre enn ingen! Hvis du går ned 20 kg så er det en kjempebragd! Litt skummelt å sette seg et såpass høyt mål, for deretter å bli skuffet over noe som egentlig er et veldig godt resultat. Da er det bedre å satse litt forsiktig, og så heller overgå det - sånn psykisk sett ☺️ Jeg er litt høyere enn deg (167) og folk synes jeg ser ganske normal ut selv med 67-68 kg på kroppen (selv om jeg ikke trives med det). Poenget er at om du satser alt på at du skal nå idealvekten innen flytting så kan det skape unødvendig stress og skuffelser. Dersom du kommer ned til f.eks. 70kg så vil du fortsatt se helt anderledes ut enn du gjør nå. Så kan du ta de siste kiloene i ro og mak ☺️

Lykke til!

Anonymkode: de9bf...e1b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode svar alle :) 

Ja skolen begynner ikke før i aug. Så jeg har litt mer tid på meg egentlig. 

jeg kommer til å bli komfortable i egne kropp når jeg er under 70kg. Jeg er egentlig ikke redd for løs hud, jeg er ung og flere i familien har lagt på seg mye i svangerskap uten å få løs hud etterpå. 

Dette er en livsstil endring ja :), jeg vet hvorfor jeg har lagt på meg. Jeg har vært deprimert og ikke orket noe i lengre tid, nå er jeg bedre og vil ha meg selv tilbake :)  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja hvis du sulter deg så er det mulig. Men så fort de 7 måndene er over så går du fortere opp igjen. Du skal forandre kostholdet så du kan leve sånn for altid. Men med tankegangen min vil du sprekke før det har gått en måned. 

Anonymkode: 060d2...63d

Man trenger ikke sulte seg, men man må selvfølgelig passe veldig på npr det gjelder kosten, og bare spise sunt og næringsrikt. Alt man får i seg bør inneholde gode næringsstoffer og mette godt. Veldig mye grønnsaker og fiber, og null godis, kaker og kaloriholdig drikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk ned ca 20-25 kilo på ca 6 mnd så det er absolutt mulig. Det som fungerte for meg var daglige turer på 30-60 min og kaloriunderskudd. Sjekk kaloribehovet ditt i en BMR kalkulator. Vet mange fyker ned i vekt på feks lavkarbo, men har ikke prøvd det selv. Og nei, jeg fikk ingen løshud av det.

Anonymkode: c3999...f73

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nok kroppsfett. 164 høy. 91kg 

grunn er at jeg skal begynne å studere i ny by, og vil trives med meg selv. En ny start på alle områder :) 

Du kan redusere ambisjonen litt og allikevel bli passe slank til høsten . Går du ned 3 kg pr måned så er  du nede i 71 kg etter 7 måneder og det er jo flott.  3 kg pr måned kan du muligens gå ned ganske greit. Mosjoner fem timer i uka, og spis veldig sunt og kontrollert. Totalforbud mot spontan spising. Kutt ut brød, pasta, poteter og sukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønt blad skrev (26 minutter siden):

Man trenger ikke sulte seg, men man må selvfølgelig passe veldig på npr det gjelder kosten, og bare spise sunt og næringsrikt. Alt man får i seg bør inneholde gode næringsstoffer og mette godt. Veldig mye grønnsaker og fiber, og null godis, kaker og kaloriholdig drikke.

Det med drikke er et sentralt punkt.  Husk at alkohol er masse kalorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Det med drikke er et sentralt punkt.  Husk at alkohol er masse kalorier.

Jeg er helt enig. Det blir noen hvite måneder framover for TS. Vil legge til at kalorier som drikkes metter dårlig (sammenlignet med de som spises). Skal man unngå å sulte seg, må man spise mat som metter og man kan ikke drikke jus, melk, kaffe latte, øl, vin, sprit o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grønt blad skrev (54 minutter siden):

Jeg er helt enig. Det blir noen hvite måneder framover for TS. Vil legge til at kalorier som drikkes metter dårlig (sammenlignet med de som spises). Skal man unngå å sulte seg, må man spise mat som metter og man kan ikke drikke jus, melk, kaffe latte, øl, vin, sprit o.l.

Tenker du at havremelk i te er ok noen ganger om dagen?

Anonymkode: a9cca...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker du at havremelk i te er ok noen ganger om dagen?

Jeg vil legge til at for eksempel et eple med litt kanel på, og en kopp te med havremelk, gjør at jeg kan fortsette å jobbe i et par timer til uten å spise mer. Det holder meg gående så jeg ikke ryker på raske kalorier før middag for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går nok. Sjekket overvåk vekt-appen min og der gikk jeg ned fra 90-70 kg på 4 mnd. Motivasjonen min var at jeg skulle på date 😅 Hadde nok klart noen kilo til, men da var jeg så lei. Har gått ned fra 130 kg. Er 166 høy

Anonymkode: cd4a9...c63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper du vil oppdatere tråden, TS! :) 

Jeg skal også prøve noe lignende, men jeg blir fornøyd med 20 - 25 kg ned på et halvt år. Det er jo en del kroppsvekt/fett, og jeg vet at å sette seg såpass hårete mål kan ende opp med å føles som et nederlag når man kanskje "bare" har gått ned 10 kg.

Anonymkode: bd836...509

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil legge til at for eksempel et eple med litt kanel på, og en kopp te med havremelk, gjør at jeg kan fortsette å jobbe i et par timer til uten å spise mer. Det holder meg gående så jeg ikke ryker på raske kalorier før middag for eksempel.

Vann er selvfølgelig kongen, men drikke med litt mat i er ikke helt feil hvis det er bra mat (iallfall ikke kaloribombet med alkohol) og du anerkjenner at det er mat. Jeg har ofte brukt Tjukkmjølk med litt rørt skogsbærsyltetøy som ett kveldmåltid. Det metter litt , egentlig nok til at ytterligere kveldsmat blir unødvendig. Skogsbærsyltetøyet er en pose frosssen skogsbær der jeg fort med en gaffel har rørt inn ca 15% sukker. Det inngår i min plan at syltetøy har et lavere og kontrollert sukkerinnhold.

Om du skulle ta deg et glass juice eller vin, så velg iallfall et veldig lite glass. Frukt bør inntas i fast form. 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...