Gå til innhold

Min største drøm: om jeg kunne krangle/diskutere uten å begynne å gråte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappa er så urettferdig med meg, men jeg klarer ikke å si noe tilbake når jeg alltid begynner å gråte!! Er så irriterende 

Anonymkode: cf217...7d4

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Beste løsning er å gå ut. 

Når man blir sint tilbake så blir begge fort mer sint enn bra er. Den som står igjen og  ikke får utløp for sinnet sitt får følelsen av å tape, så du vinner uten å ta kampen.  

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (8 minutter siden):

Beste løsning er å gå ut. 

Når man blir sint tilbake så blir begge fort mer sint enn bra er. Den som står igjen og  ikke får utløp for sinnet sitt får følelsen av å tape, så du vinner uten å ta kampen.  

Jeg gjør det, men han blir helt rasende av det og følger etter meg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Hva er det han blir så rasede for? 

Det høres unødvendig ut å følge etter deg dersom du gråter og prøver å trekke deg tilbake.

Anonymkode: f5164...09b

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør det, men han blir helt rasende av det og følger etter meg

For det første  betyr det at du vant krangelen, og det er ikke riktig at han føler etter deg når du går, og attpåtil gråter. 

Hva vi mener om hva som er riktig gir han vel blaffen i, men det gjør det ikke mer rett. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror grunnen til at du gråter er at det ikke er rett. Som barn, uansett alder, så har man en iboende rett til at ens egen forelder behandler en med respekt. Men når han ikke gjør det så tror jeg og at det beste rådet er å trekke seg tilbake så fort du ser situasjonen eskalere og faren din hisser seg opp. 

Min far er tidvis likedan. Jeg tror ikke de er i stand til å endre seg, jeg tror ikke de ser at det er noe galt i oppførselen deres og at de ikke ser at det går an å reagere annerledes selv om de feks er irriterte.

Jeg pleide før å skrike tilbake til han og si til han at han kunne snakke til meg uten å rope. Tenkte han får smake egen medisin. Men han ropte bare mer. Så jeg unngår bevisst alle situasjoner hvor jeg vet han kan bli sånn. Jeg tror han har merket at jeg bevisst tar avstand siden jeg feks aldri ber om hjelp mer. Så det har blitt mindre av det. 

Anonymkode: 532a3...ccd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gråter lett ved krangler, å det bunner rett og slett i at jeg gjennom oppveksten har blitt behandlet urettferdig og overkjørt. Han burde holde seg for god til å følge etter deg når du prøver å trekke deg unna, men noe sier meg at det er noe han ikke ser selv. Jeg kjenner til typen.. en som bare blåser seg enda mer opp når han innser at han risikerer å tape ansikt ved å «ikke få rett» i en diskusjon. 

Anonymkode: 7e9ae...989

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med en stefar som oppførte seg på samme måte som faren din, TS. Stefaren min kjeftet på meg for småting, og når jeg prøvde å forsvare meg ble han mer høylytt, og så begynte jeg å gråte, da kjeftet han enda mer, og så gikk jeg på rommet mitt og prøvde å stemge døren, men da braste han gjennom døren og sto og kjeftet på meg mens jeg lå i sengen og gråt. Jeg synes det var så himla urettferdig og vondt, og det verste var at ingen voksne hjalp meg.

Dessverre har jeg ingen gode råd til deg. Men vil sende deg en klem, og si at jeg vet hvordan du har det, og jeg forstår deg veldig godt. En mager trøst er at ting vil bli bedre når du blir voksen og kan flytte hjemmefra.
I mellomtiden synes jeg du burde prøve å snakke med helsesøster eller en lærer, og håpe at de kan hjelpe deg. Men ikke ha for høye forhåpninger, psykisk vold (som dette er) er vanskelig å bevise og vanskelig å få gjort noe med. Og jeg tror ikke du burde ta sjansen på å filme faren din, det kan i verste fall bli farlig. Det beste er nok å flytte hjemmefra så fort som mulig. Du kan f.eks. flytte på hybel når du begynner på VGS. 
Hold ut. Prøv å lukk ørene dine når faren din kjefter. Det er ikke din feil at han ikke klarer å oppføre seg på en grei måte. Du fortjener på ingen måte å bli behandlet så stygt. 
Sender deg en lang og varm klem. ❤️Gode tanker.

Anonymkode: 2fc2c...c4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme... jeg kan ikkr krangle fordi jeg bare begynner å gråte... så når jeg og samboer krangler så får jeg aldri sagt min side.. veldig slitsomt... 

men det er kanskje ikke greit at du og din far krabgler slik og at faren din blir så sint

Anonymkode: e3af5...68b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sliter med det samme... jeg kan ikkr krangle fordi jeg bare begynner å gråte... så når jeg og samboer krangler så får jeg aldri sagt min side.. veldig slitsomt... 

men det er kanskje ikke greit at du og din far krabgler slik og at faren din blir så sint

Anonymkode: e3af5...68b

Åå jeg vil ikke være sånn resten av livet, at jeg aldri klarer å si meningen min fordi jeg begynner å gråte😩 Ønsker det var noe man kunne gjøre noe med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...