Gå til innhold

Hårvask: Hvor mange grader er kaldt, lunkent og varmt vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En frisør har sagt at å vaske håret i 35 grader er for varmt. Prøver å lese litt rundt nå og ser det står man skal vaske håret i lunkent vann og skylde i kaldt. Men kan noen si meg hvilke grader som regnes som kaldt, lunkent og varmt?

Anonymkode: 296e0...2cc

AnonymBruker
Skrevet

En frisør?

Når vannet er 37 grader er det din kroppstemperatur, da er det verken varmt eller kaldt. 35 grader er kaldere, over 37 er varmere. 

Vil frisøren du skal ta isdusjer? Hadde aldri jeg gjort på vinteren....

Anonymkode: 7b8c2...4de

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det sies at kaldt vann får skjellene som dekker hårstråene til å lukke seg og bli glatt i overflaten, og at det derfor anbefales å skylle i kaldt vann som avslutning på hårvasken. Dette er muligens bare en myte, for det er mange, mange år siden jeg hørte det. Husker jeg pleide å bøye meg fremover og bøye hodet, og så skylle med kaldt vann bare over hode/hår og unngå kroppen, mens jeg sto i dusjen.

Det ble for tungvindt og ikke merket jeg noe særlig forskjell heller, så etter hvert sluttet jeg med det.

Lunkent er vel 35-37 grader. Alt over det kjennes varmere ut, og det under, kjennes kaldere ut. Kaldt vann som kjennes kaldt ut er vel 15 grader eller noe sånt, og lavere.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En frisør?

Når vannet er 37 grader er det din kroppstemperatur, da er det verken varmt eller kaldt. 35 grader er kaldere, over 37 er varmere. 

Vil frisøren du skal ta isdusjer? Hadde aldri jeg gjort på vinteren....

Anonymkode: 7b8c2...4de

Ja, det var det jeg også lurte på.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (8 minutter siden):

Det sies at kaldt vann får skjellene som dekker hårstråene til å lukke seg og bli glatt i overflaten, og at det derfor anbefales å skylle i kaldt vann som avslutning på hårvasken. Dette er muligens bare en myte, for det er mange, mange år siden jeg hørte det. Husker jeg pleide å bøye meg fremover og bøye hodet, og så skylle med kaldt vann bare over hode/hår og unngå kroppen, mens jeg sto i dusjen.

Det ble for tungvindt og ikke merket jeg noe særlig forskjell heller, så etter hvert sluttet jeg med det.

Lunkent er vel 35-37 grader. Alt over det kjennes varmere ut, og det under, kjennes kaldere ut. Kaldt vann som kjennes kaldt ut er vel 15 grader eller noe sånt, og lavere.

Tenker jeg også. Men har frisøren rett i at man skal vaske håret i under 35 grader? Jeg har fett hår, og lurer på om fettet i det hele tatt blir vasket ut dersom jeg vasker håret i under 35 grader. I følge artikler jeg har lest blir fettet nemlig ikke vasket ut i kaldt vann.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker jeg også. Men har frisøren rett i at man skal vaske håret i under 35 grader? Jeg har fett hår, og lurer på om fettet i det hele tatt blir vasket ut dersom jeg vasker håret i under 35 grader. I følge artikler jeg har lest blir fettet nemlig ikke vasket ut i kaldt vann.

Du kan ta selve hårvasken av håret i varmere vann. Det er skyllingen til slutt i kaldt vann som lukker skjell-laget på hårstråene :)

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Du kan ta selve hårvasken av håret i varmere vann. Det er skyllingen til slutt i kaldt vann som lukker skjell-laget på hårstråene :)

Ok, så du tenker at den frisøren ikke har rett?

Det frister virkelig ikke å bli iskald i dusjen, spesielt nå på vinteren. Jeg tenker at det må være andre årsaker til at jeg har fett hår.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, så du tenker at den frisøren ikke har rett?

Det frister virkelig ikke å bli iskald i dusjen, spesielt nå på vinteren. Jeg tenker at det må være andre årsaker til at jeg har fett hår.

Det er bare det jeg hørte i sin tid, at det var skyllingen til slutt som man burde ta med kaldt vann. Ikke selve hårvasken.

Du har helt rett i at fett hår "stivner" og ikke lar seg vaske ut så lett som  i varmt vann. Hårfettet må smelte og renne bort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (8 minutter siden):

Det er bare det jeg hørte i sin tid, at det var skyllingen til slutt som man burde ta med kaldt vann. Ikke selve hårvasken.

Du har helt rett i at fett hår "stivner" og ikke lar seg vaske ut så lett som  i varmt vann. Hårfettet må smelte og renne bort.

Godt mulig det med kaldt vann bare er en myte som du sa:

"Contrary to popular belief, there is not enough scientific evidence that supports the theory that cold water seals the hair cuticle. However, this doesn’t mean that the perceived 'sealing' benefits are completely false. Cold water may not physically seal the cuticle, but rather, I believe that people are observing the difference between the effects of steam and water on the hair."

https://www.naturallycurly.com/curlreading/curly-hair-care-methods/this-is-the-best-water-temperature-to-wash-your-hair

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at håret er best av å dusjes i kaldt vann. Så jeg står bøyd med hodet inn i dusjen når håret skal vaskes. Vannet føles kaldt, men ikke så kaldt at jeg får vondt. 

Anonymkode: 1c0e2...41a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hørt at håret er best av å dusjes i kaldt vann. Så jeg står bøyd med hodet inn i dusjen når håret skal vaskes. Vannet føles kaldt, men ikke så kaldt at jeg får vondt. 

Anonymkode: 1c0e2...41a

Jeg har lest flere steder at fett, eksos, støv, osv ikke blir fjernet i kaldt vann. Derfor må man ta første sjamponering i varmt vann, men ettersom varmt vann virker uttørkende på hodebunn og hår bør man ha rundt kroppstemperatur på andre sjamponering. Men det er jo mye uenigheter rundt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...