AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Vi damer undersøkes jo hele tida og får vite ståa på egg og livmor osv med ultralyd, men jeg har aldri hørt prat om en mann som tester sæden sin. Vi starter snart med prøving og tenkte det kunne være greit å vite sædkvaliteten først så vi ikke «kaster bort» tid dersom det står dårlig til. Samt at det fjerner en mulig bekymring dersom det tar litt tid. Flere som har gjort dette? Anbefales? Anonymkode: d60ed...7f6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Sædprøver er vel tilnærmet standard ved det aller meste av fertilitetsbehandling? Anonymkode: 77655...ded
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 Hehe. Var samboer med ei som absolutt ville ha barn. Men hvor vi ikke lyktes. Hun mente det var meg og sædcellene det var noe galt med. Når vi var på klinikken og fikk resultatet av svømmerne mine fikk hun passet påskrevet. Legen og sykepleieren fikk store øyne. De hadde aldri før sett så mange friske sædceller på en prøve før. 🤪 Anonymkode: bbeee...02c 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sædprøver er vel tilnærmet standard ved det aller meste av fertilitetsbehandling? Anonymkode: 77655...ded Det er ikke snakk om IVF-behandling, men å gjøre det på gamlemåten. Men allikevel undersøke sæden først for å se om det er «noen vits» eller ikke Anonymkode: d60ed...7f6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 "Vi damer undersøkes jo hele tida" ??? Fertilitet sjekkes aldri hos kvinner på normale gynekologiske undersøkelser. Noen leger bruker innvendig ultralyd for å se om f.eks. eggstokkene har cyster, men de kan ikke si noen ting om fruktbarheten din. Damer vet dermed like lite hvor fertile de er som menn gjør, på tross av jevnlige undersøkelser. Helt unødvendig å sjekke sæd hvis man ikke en gang har begynt prøvingen og ikke har noen grunn til å tro at noe er galt, det samme gjelder om man er kvinne og lurer på om man er fertil. Anonymkode: e8c90...423 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ikke snakk om IVF-behandling, men å gjøre det på gamlemåten. Men allikevel undersøke sæden først for å se om det er «noen vits» eller ikke Anonymkode: d60ed...7f6 Undersøke sædkvalitet for å se om det er noen vits å ha samleie??? Anonymkode: 77655...ded 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 Går sikkert an å ta sædanalyse privat hvis man er nysgjerrig, ja. Men også par hvor det ikke er noe galt kan bruke bortimot et år før det klaffer. Om man begynner fertilitetsutredning offentlig må man ha prøvd i et år og da tas gjerne sædanalyse før man gjør noe mer. Anonymkode: 24d28...ea9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hehe. Var samboer med ei som absolutt ville ha barn. Men hvor vi ikke lyktes. Hun mente det var meg og sædcellene det var noe galt med. Når vi var på klinikken og fikk resultatet av svømmerne mine fikk hun passet påskrevet. Legen og sykepleieren fikk store øyne. De hadde aldri før sett så mange friske sædceller på en prøve før. 🤪 Anonymkode: bbeee...02c Du er en typisk sånn pasient som Tegne Hanne skisserer. Tror du er en unikum. 1. Innse at du ikke er helt unik Absolutt alle pasienter jeg har hatt, har sagt til meg at deres tilfelle er et unikt ekstremtilfelle som legen aldri har sett maken til. Anonymkode: c4f5c...25e 4
Rosa Sitron Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 36 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke snakk om IVF-behandling, men å gjøre det på gamlemåten. Men allikevel undersøke sæden først for å se om det er «noen vits» eller ikke Anonymkode: d60ed...7f6 Men kvinner sjekkes jo heller ikke før det er mistanke om noe galt? 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 Vi (eller mannen da, jeg gjorde jo ikke så mye) gjorde det i starten av prøving, bare for å sjekke Anonymkode: 79d77...2f6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #11 Skrevet 6. januar 2021 Rosa Sitron skrev (28 minutter siden): Men kvinner sjekkes jo heller ikke før det er mistanke om noe galt? Jeg alltid tatt ultralyd ved gynekologisk undersøkelse (privat) i forbindelse med celleprøve, innsetting av spiral,div underlivsproblemer. Noen er nok heldige og er nesten aldri på GU, men jeg har dessverre vært min del 😅 Anonymkode: d60ed...7f6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #12 Skrevet 6. januar 2021 Man kan betale et par lapper og sjekke begge hos privatklinikk. Jeg har aldri opplevd å få sjekket eggkvalitet på en vanlig gyntime. Anonymkode: b10fc...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #13 Skrevet 6. januar 2021 Jeg er veldig for det å bare sjekke! hvorfor ikke betale 1500kr for å se hvordan det ligger ann, slipper å potensielt sløse tid. Vi hadde ubeskyttet samleie lenge uten å aktivt prøve, visste at noe var galt alikevel. Ingen sædceller og måtte ha prøverør...så ny ventetid Anonymkode: 33409...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe. Var samboer med ei som absolutt ville ha barn. Men hvor vi ikke lyktes. Hun mente det var meg og sædcellene det var noe galt med. Når vi var på klinikken og fikk resultatet av svømmerne mine fikk hun passet påskrevet. Legen og sykepleieren fikk store øyne. De hadde aldri før sett så mange friske sædceller på en prøve før. 🤪 Anonymkode: bbeee...02c Mhm 😂 takk for info Anonymkode: 33409...8bd
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe. Var samboer med ei som absolutt ville ha barn. Men hvor vi ikke lyktes. Hun mente det var meg og sædcellene det var noe galt med. Når vi var på klinikken og fikk resultatet av svømmerne mine fikk hun passet påskrevet. Legen og sykepleieren fikk store øyne. De hadde aldri før sett så mange friske sædceller på en prøve før. 🤪 Anonymkode: bbeee...02c Flott at det ikke var noe galt med deg. Men tror ikke det er så uvanlig at leger gir svært positive svar, de vet tross alt hvor sensitive menn er om utstyret sitt og det som kommer ut av den. Jeg sto ved siden av mannen min da han selv fikk se på skjermen når de sjekket spermen hans. De kalte det supersperm! Alt var veldig bra! Jeg så notatet fra legen etterpå hos gynekologen "pasienten har helt normal spermkvalitet" eller noe i den duren sto det. Altså ikke noe supersperm eller noe mirakel, men helt normal. Anonymkode: e243c...10d 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe. Var samboer med ei som absolutt ville ha barn. Men hvor vi ikke lyktes. Hun mente det var meg og sædcellene det var noe galt med. Når vi var på klinikken og fikk resultatet av svømmerne mine fikk hun passet påskrevet. Legen og sykepleieren fikk store øyne. De hadde aldri før sett så mange friske sædceller på en prøve før. 🤪 Anonymkode: bbeee...02c Funfact, det er ikke gunstig med altfor mange sædceller heller. Anonymkode: 24d28...ea9
Rosa Sitron Skrevet 6. januar 2021 #17 Skrevet 6. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg alltid tatt ultralyd ved gynekologisk undersøkelse (privat) i forbindelse med celleprøve, innsetting av spiral,div underlivsproblemer. Noen er nok heldige og er nesten aldri på GU, men jeg har dessverre vært min del 😅 Anonymkode: d60ed...7f6 Jeg har vært masse på ul og gu, men har jo ikke sjekket om jeg var fertil.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #18 Skrevet 6. januar 2021 Ja, vi bestilte en privat time hos Andrologklinikken i Oslo. Det viste seg at mannens sæd var av dårlig kvalitet (mange sædceller, men få som beveget seg raskt". Så det ble "Han klarer å gjøre deg gravid, men det skal ta tid". Ble gravid i pp6, pp18, pp10 og pp11. Mistet nr. 1 og nr. 3. Anonymkode: 402ca...4a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå