Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten skal selge huset sitt og flytte inn her hos meg i en periode til vi finner noe felles. 
Jeg har mistet jobben pga corona, han er i full jobb og tjener ca.750 000,- i året. 
Jeg betaler ca 9000,- i lån og 3200,- i husleie (sameie). Så er ikke mye boutgifter i tillegg til det, strøm er maks 700,- i mnd. 
Hvor mye bør han betale tenker dere? (

Er som sagt på NAV nå, men vil ut i jobb så fort som mulig, hater å gå hjemme.) 

Har en tenåring boende hos meg 50% av tiden. 

Anonymkode: 810ba...53d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han skal betale halvparten av boutgifter som strøm, halve husleia til sameiet, og jeg synes også halvparten av lånet ditt. Du løser jo "boligkrisa" hans så han får solgt egen bolig og få inntekt fra salget. 

Anonymkode: 0ed5b...1f4

• Liker 12
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han skal betale halvparten av boutgifter som strøm, halve husleia til sameiet, og jeg synes også halvparten av lånet ditt. Du løser jo "boligkrisa" hans så han får solgt egen bolig og få inntekt fra salget. 

Hvis han flytter inn for å hjelpe henne, ja, da bør han betale minst halvparten.

Så kan man flisespikke litt, hun har et barn hos seg halve tiden, skal han være med på å betale for dette også? Siden han skal betale halvparten av alle utgiftene. Og hvordan vet du at han har fått inntekt av hussalget sitt? Og at det var krise? 

Synes TS bør ta en skikkelig prat med ham og bli enige. Vi kan ikke avgjøre hva han bør betale, det bør de finne ut av sammen. 

Skrevet

Halvparten av alt! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Huslånet skal du betale, da han ikke får noe når du selger. Ellers 50% av alle faste utgifter, foruten ungen. Den er din

Anonymkode: b6294...b43

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han skal betale halve hennes lån, bør det være en høyst midlertidig løsning. Hvis ikke går han jo i de klassiske "kvinnefell", der han betaler ned hennes lån, men ikke blir med på "boligeventyret" dersom det blir slutt mellom dem

Anonymkode: d51b3...36b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Dævendøtte skrev (13 minutter siden):

Hvis han flytter inn for å hjelpe henne, ja, da bør han betale minst halvparten.

Så kan man flisespikke litt, hun har et barn hos seg halve tiden, skal han være med på å betale for dette også? Siden han skal betale halvparten av alle utgiftene. Og hvordan vet du at han har fått inntekt av hussalget sitt? 

Han får jo inntekt av huset når han selger det. Og mange som selger hus har store utgifter til leie, eller mellomlån slik at de også får kjøpt nytt hus før det gamle er ferdig solgt. Et vennepar ruinerte seg nesten på dette. 

Ts kan betale 3/4 av matutgiftene pga barnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dersom han skal betale halve hennes lån, bør det være en høyst midlertidig løsning. Hvis ikke går han jo i de klassiske "kvinnefell", der han betaler ned hennes lån, men ikke blir med på "boligeventyret" dersom det blir slutt mellom dem

Anonymkode: d51b3...36b

Hvis han skal bo lenger enn et år, bør han få kjøpe seg inn.

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han får jo inntekt av huset når han selger det. Og mange som selger hus har store utgifter til leie, eller mellomlån slik at de også får kjøpt nytt hus før det gamle er ferdig solgt. Et vennepar ruinerte seg nesten på dette. 

Hvordan vet du at han får inntekt av huset etter salg? Jeg kjenner et vennepar som måtte selge huset sitt for mindre enn de kjøpte det for, de ruinerte seg nesten på dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

3/4 av mat? 
2/3 får da være helt nok! Gutten bor der 50% bare, og en voksen mann spiser uansett mer enn en kvinne. 

Anonymkode: 29017...882

• Liker 3
Skrevet

Minst halvparten av renter på lånet, fellesutgifter/husleie, strøm, forsikringer(innbo), renovasjon, vann og avløp etc om det ikke inngår i fellesutgifter, strømningstjenester han også bruker. Skal være en fordel for begge at man flytter sammen 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På hvilket grunnlag konkluderer du med at han får inntekt av boligsalget? Er jo ingen opplysninger om belåningsgrad eller salgssum i HI🤔

Tenker at han bør bidra med halvparten av de løpende utgiftene, men at TS selv betaler avdrag på lånet dersom kjæresten ikke skal kjøpe seg inn. 3/4-deler av matutgiftene fra TS synes jeg ikke høres rettferdig ut, men hvis barnet bodde der 100% tenker jeg 2/3-deler hadde vært innafor. Slik TS beskriver situasjonen burde 50-50 være greit...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av utgifter, og halvparten av kapitalkostnad på verdien av boligen.

Anonymkode: 77625...76b

• Liker 1
Skrevet

Hva foreslår han? 

Skrevet

Han skal betale 50% av markedsleie for tilsvarende bolig.

Mange er så fordømt opptatt av at man ikke skal betale ned på den andres lån, men ikke bry deg om dem. De har virkelig ikke peiling. Om man kjøper en bolig med egenkapital eller lån betyr selvsagt ingenting. Man skal aldri subsidiere hverandres bokostnader.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

1/3 av faste utgifter (siden ts har et barn), men ikke huslån. Det er i allefall det som er konsensus på KG.

Anonymkode: 3c0b9...14e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjæresten skal selge huset sitt og flytte inn her hos meg i en periode til vi finner noe felles. 
Jeg har mistet jobben pga corona, han er i full jobb og tjener ca.750 000,- i året. 
Jeg betaler ca 9000,- i lån og 3200,- i husleie (sameie). Så er ikke mye boutgifter i tillegg til det, strøm er maks 700,- i mnd. 
Hvor mye bør han betale tenker dere? (

Er som sagt på NAV nå, men vil ut i jobb så fort som mulig, hater å gå hjemme.) 

Har en tenåring boende hos meg 50% av tiden. 

Anonymkode: 810ba...53d

2 muligheter her.

1: Han kjøper seg inn i huset ditt, og dere deler på kostnadene, med fratrekk for ditt barn. Tilsvarende det du får i bidrag og barnetrygd. Da deler dere på alle utgifter, også barnets.

Eller

2: Han betaler 40 % Husleie Egentlig skulle han bare betalt 33,3 %  siden du er 2 med ditt barn. Og 40 % av variable kostnader, som mat, strøm, vann osv, mens klær holdes utenom. I tillegg betaler han en gitt sum for bokostnader du kan ha som eiendomsskatt, du eier hus osv . Det er noe dere må diskutere dere frem til. Men urimelig han skal betale 50 % av alt. Siden han ikke eier i huset !

Anonymkode: 4a082...88b

AnonymBruker
Skrevet

Han bør betale halvparten av alle felles utgifter. Om hun bruker "leieinntekten" til å betale ned på lån, er det ikke verre enn om en annen utleier gjør det samme. Man leier ut for pengene

Anonymkode: e6557...50e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1/3-del av husleie, strøm, streaming/TV/Internett. Mat; halvparten siden han er mann og sikkert spiser like mye som TS og en "halv" 17-åring til sammen (hvis ikke, justerer dere det så det blir rettferdig).

Anonymkode: 80133...103

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker dere begge burde tjene på det.

Hva koster det å leie der du bor? Da burde han betale mindre enn det (dermed tjener penger), mens du tar 1-2000 kr mer enn utgiftene i betaling.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...