AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Hei! Jeg lurer på en ting. Jeg har vært vikar i en bedrift i to år. I desember fikk jeg tilbud om fast jobb i en annen bedrift, som jeg takket ja til, men foreløpig ikke har signert kontrakt på. Da arbeidsgiveren jeg var vikar hos fikk vite dette, ringte sjefen meg og sa at de skal lyse ut faste stillinger i januar og at jeg har store sjanser for å få en stilling om jeg søker, men at han ikke kunne love meg det. Han ba meg egentlig indirekte om å ikke signere noe hos ny arbeidsgiver. Jeg svarte at jeg ikke ville la den faste stillingen gå før jeg hadde fått lovnad om noe fast. Jeg har vært en veldig fleksibel og tilkallingsvikar, så jeg er redd for å bli brukt. Har søkt utlyste faste stillinger der i to år uten å få noe. Jeg lurer på hvorfor arbeidsgiver, hvis han så sterkt ønsker å beholde meg, ikke kan love meg en av de faste stillingene de skal lyse ut? Er det noen regler de er nødt til å forholde seg til her? Føler at han på et vis prøver å lure meg - det er jo uansett ikke farlig at jeg signerer med ny arbeidsgiver og har 14 dagers oppsigelsestid og søker på jobbene som en hvilken som helst annen søker? Anonymkode: 26854...cc5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Beklager krokkete formulert tittel, forresten. Håper dere skjønner hva jeg mener. Kan han ansette meg i en stilling før de lyser dem ut? Love meg en stilling? Eventuelt ansette meg og ikke lyse ut den ene stillingen? Planen er at de skal lyse ut 6 stillinger, trolig neste uke. TS Anonymkode: 26854...cc5
pautina Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 Hvis det er et privat firma kan han det, er det kommunalt eller statlig skal det lyses ut og lages en innstilling over kandidatenes prioritering som andre søkere kan kreve å se. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 Nei, det kan de ikke. Men sånn reelt har han vel lovet deg jobben da han ringte deg. Men kan havne i deep shit om han sier det rett ut. Anonymkode: 45ba5...6dd
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 pautina skrev (Akkurat nå): Hvis det er et privat firma kan han det, er det kommunalt eller statlig skal det lyses ut og lages en innstilling over kandidatenes prioritering som andre søkere kan kreve å se. Det er et privat firma. Anonymkode: 26854...cc5
pautina Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er et privat firma. Anonymkode: 26854...cc5 Da kan han det, vi ansetter stadig folk internt uten å lyse ut, har vi en egnet er det mye billigere og mindre stress å bare ta dem.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det kan de ikke. Men sånn reelt har han vel lovet deg jobben da han ringte deg. Men kan havne i deep shit om han sier det rett ut. Anonymkode: 45ba5...6dd Hvis det er en privat bedrift er det lov å ansette folk uten å lyse ut stillinger. Anonymkode: 020de...3a1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det kan de ikke. Men sånn reelt har han vel lovet deg jobben da han ringte deg. Men kan havne i deep shit om han sier det rett ut. Anonymkode: 45ba5...6dd Jo. Det er sant. Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor han prøver å få meg til å ikke signere hos ny arbeidsgiver. Har bare 14 dagers oppsigelsestid der, og jeg var tydelig på at jeg vil ha trygghet. Likevel insisterer han på det.. Han har også spurt meg om å ta vakter, på datoer etter at jeg skal ha startet i ny jobb, som jeg har fortalt om. Har en ekkel magefølelse på at jeg kan bli brukt om jeg lar være å signere hos ny arbeidsgiver.. TS Anonymkode: 26854...cc5
pautina Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Han sikrer seg at ikke han har gitt jobben til deg hvis de får mer enn seks søkere som er bedre enn deg, så ta den faste, eller gi klar beskjed om at du tar det tilbudet du har om fast stilling hvis han ikke kan matche, faste stillinger vokser ikke akkurat på trær i dagens marked... Evt kan det selvfølgelig hende de har interne retningslinjer om å operere på samme måte som statlig/kommunalt, men da burde han jo begrunne til deg med det. Jeg ville tatt det tilbudet du har, om du får denne jobben fast og heller vil ha den kan du jo bare si opp den nye. Pass på deg selv for det gjør ganske sikkert ingen av de to arbeidsgiverne. 7
Gjest EndaEnGang Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 Nå høres jeg sikkert kynisk ut, men jeg hadde ikke antatt at sjefen hadde mitt beste i tankene her, det er veldig sjeldent at de har det. Så lenge han ikke kan love deg fast stilling, og da er det jo strengt tatt ingenting å vente med, hadde jeg tatt utgangspunkt i at det ikke kom til å skje. Så jeg hadde definitivt signert kontrakt hos ny arbeidsgiver og tatt det derfra. Hvis sjefen din er så redd for å miste deg som han gir inntrykk av, så får han tilby deg fast jobb med det samme. Kan ikke se at du har noe å tape på å signere med ny arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #11 Skrevet 6. januar 2021 pautina skrev (Akkurat nå): Han sikrer seg at ikke han har gitt jobben til deg hvis de får mer enn seks søkere som er bedre enn deg, så ta den faste, eller gi klar beskjed om at du tar det tilbudet du har om fast stilling hvis han ikke kan matche, faste stillinger vokser ikke akkurat på trær i dagens marked... Evt kan det selvfølgelig hende de har interne retningslinjer om å operere på samme måte som statlig/kommunalt, men da burde han jo begrunne til deg med det. Jeg ville tatt det tilbudet du har, om du får denne jobben fast og heller vil ha den kan du jo bare si opp den nye. Pass på deg selv for det gjør ganske sikkert ingen av de to arbeidsgiverne. Takk! Dette var min magefølelse også. Vi skal ringes i løpet av uka, vet ikke helt hva han har tenkt å si. Men nå tenker jeg ihvertfall at jeg ikke skal la meg rokke med mindre jeg får et konkret tilbud. Dette er et mye større firma enn det jeg skal starte i nå i januar, og lønna er mye høyere. Pluss at det er et mer beleilig arbeidssted for meg, så jeg er veldig interessert, og det vet han nok. Så jeg må bare passe på at jeg ikke blir for naiv. Anonymkode: 26854...cc5 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #12 Skrevet 6. januar 2021 EndaEnGang skrev (1 minutt siden): Nå høres jeg sikkert kynisk ut, men jeg hadde ikke antatt at sjefen hadde mitt beste i tankene her, det er veldig sjeldent at de har det. Så lenge han ikke kan love deg fast stilling, og da er det jo strengt tatt ingenting å vente med, hadde jeg tatt utgangspunkt i at det ikke kom til å skje. Så jeg hadde definitivt signert kontrakt hos ny arbeidsgiver og tatt det derfra. Hvis sjefen din er så redd for å miste deg som han gir inntrykk av, så får han tilby deg fast jobb med det samme. Kan ikke se at du har noe å tape på å signere med ny arbeidsgiver. Takk for innspill, er enig med deg. Han ville ringe meg i løpet av uka, så jeg får se hva han sier. Slik det står nå tenker jeg å begynne i ny jobb, og søke på stillingene når de lyses ut. Jeg har jo veldig kort oppsigelsesfrist i prøvetiden, så jeg ser ikke hvordan det at jeg starter i ny jobb først vil stå i veien for noe. Anonymkode: 26854...cc5 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #13 Skrevet 6. januar 2021 Det er bare tull at stillingene må lyses ut, han har full mulighet til å ansette deg direkte. I mitt firma lyser vi nesten aldri ut stillinger, de bare ansetter folk de får anbefalt av oss som jobber her. Anonymkode: 18a88...979
Vinglass Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk! Dette var min magefølelse også. Vi skal ringes i løpet av uka, vet ikke helt hva han har tenkt å si. Men nå tenker jeg ihvertfall at jeg ikke skal la meg rokke med mindre jeg får et konkret tilbud. Dette er et mye større firma enn det jeg skal starte i nå i januar, og lønna er mye høyere. Pluss at det er et mer beleilig arbeidssted for meg, så jeg er veldig interessert, og det vet han nok. Så jeg må bare passe på at jeg ikke blir for naiv. Anonymkode: 26854...c Er det der du jobber ? Eller der du har fått tilbud om fast jobb,det er høyere lønn, og mer beleilig arbeidstid?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 Tipper han aller helst vil at du fortsetter som ei ringevikar. Pålitelige ringevikarer, som alltid stiller opp er veldig behagelig for han. Ville vært veldig tydelig på at dersom ikke nåværende arbeidsgiver kan gi deg fast jobb, og kontrakt til signering nå, så signerer du hos ny arbeidsgiver. Anonymkode: d42aa...a6b
Gjest EndaEnGang Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for innspill, er enig med deg. Han ville ringe meg i løpet av uka, så jeg får se hva han sier. Slik det står nå tenker jeg å begynne i ny jobb, og søke på stillingene når de lyses ut. Jeg har jo veldig kort oppsigelsesfrist i prøvetiden, så jeg ser ikke hvordan det at jeg starter i ny jobb først vil stå i veien for noe. Anonymkode: 26854...cc5 Tror du gjør rett i det
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #17 Skrevet 6. januar 2021 Jeg hadde signert den faste jobben.... Anonymkode: 4583f...882 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #18 Skrevet 6. januar 2021 Vinglass skrev (2 minutter siden): Er det der du jobber ? Eller der du har fått tilbud om fast jobb,det er høyere lønn, og mer beleilig arbeidstid? Det firmaet jeg har hatt vikariat hos tilbyr høyere lønn enn det firmaet jeg har fått tilbud hos. Det er også nærmere hjemmet mitt. Anonymkode: 26854...cc5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #19 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jo. Det er sant. Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor han prøver å få meg til å ikke signere hos ny arbeidsgiver. Har bare 14 dagers oppsigelsestid der, og jeg var tydelig på at jeg vil ha trygghet. Likevel insisterer han på det.. Han har også spurt meg om å ta vakter, på datoer etter at jeg skal ha startet i ny jobb, som jeg har fortalt om. Har en ekkel magefølelse på at jeg kan bli brukt om jeg lar være å signere hos ny arbeidsgiver.. TS Anonymkode: 26854...cc5 Signer for den nye arbeidsgiver og forlat den du er hos nå. Det er tydelig at nåværende arbeidsgiver ikke har intensjoner om å gi deg fast. Du kunne fått tilbud om fast der på dagen om arbeidsgiver virkelig ønska deg. Anonymkode: 844c3...4a2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #20 Skrevet 6. januar 2021 Hvis du selv ønsker fast stilling, så bør du nok gå for den faste stillingen du har blitt tilbudt i den andre bedriften, jeg regner med du har fått kontrakten skriftlig som du vurderer å skrive under på? Det er ikke noe lovkrav om utslysning hos private bedrifter, men det kan være bedriftsinterne regler som gjelder hos bedriften du er vikar hos nå. Det kan være derfor du ikke bare får tilbudet direkte. Men siden du har søkt blant disse utlyste stillingene der du er en god stund nå, så virker det jo ikke som at sjefen vurderer deg som så aktuell for fast stilling. Hadde h*n gjort det, så ville du antakeligvis ha fått en fast jobb allerede. Konklusjnen er at det virker som at du bør gå for det faste tilbudet fra den andre bedriften. Anonymkode: d6320...9a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå