AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Hei.. Jeg er en 20 år gammel jente. Jeg har siden jeg husker drømt om å jobbe som lærer, og har alltid hatt lyst til å ta grunnskolelærerutdanningen. jeg brenner for dette, da jeg også har jobbet som lærervikar i 1,5 år nå, og trives så utrolig godt. Jeg har 2 i matte fra videregående på kortet, både 1P og 2P. Det er et krav om 4 i matte for å komme inn, og det er det eneste som står i veien for meg... Tingen er at, jeg er 99% sikker på at jeg har dyskalkalkuli, da jeg sliter med mye av det som er kjennetegn på dyskalkuli. Min mattelærer på videregående husker jeg fortalte meg at jeg var VELDIG nære på å stryke, og at hun har vært ekstra snill når det gjaldt mattefaget. Hun sa også at jeg burde ta en prat med fastlegen min og finne ut av hvorfor jeg sliter slik. Hun sa det kunne være dyskalkuli. Jeg har angst for å ta om matte, og vet at jeg kommer til å stryke eksamen 100% om jeg tar det opp. Jeg har bare vært heldig på videregående.. Jeg vet at det er stor etterspørsel etter lærere, og jeg vet at jeg er innmari flink til dette.. det knuser meg bare at jeg aldri kommer til å få det da det er min drøm. Jeg hater at dette står i veien for at jeg kan få studere det jeg vil. Finnes det noen andre utveier jeg kan ta? Min søster lider av dyskalkuli, og ble diagnosert for 10 år siden. Hun fikk stryk i matte på videregående, men på grunn av diagnosen fikk hun fortsatt generell studekompetanse og kom inn på studie hun søkte. Er det noen sjans for at hvis jeg får hjelp for dette, og fakrisk får den diagnosen - at jeg kan komme inn uten det mattekravet? Anonymkode: fe9cf...c4e
Gjest Kastanjefrø Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Nei, om du får fritak fra matte kvalifiserer du til studier som ikke involverer matte. Men om du legger ned en heroisk innsats burde 4 i 1 og 2p være ganske overkommelig, om du virkelig vil bli lærer.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 Sjekk alternative måter å lære på. Få deg dyktig privatlærer, sjekk læringsapper (de beste må man nok betale for) kjøp bøker, snakk med likesinnede. Finner du kanskje Facebook-gruppe for de med dyskalkuli? Det finnes flere veier til målet. Les om Dr. Fred Epstein her. Han slet med både tall og nummer. Imponerende historie. Men resultatet kom ikke uten innsats. https://athome.readinghorizons.com/research/dyslexia/fred-epstein Anonymkode: c2bca...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå