Gå til innhold

Har du endret mening til alle tiltakene siden mars?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var for i begynnelsen men utover sommeren har jeg syntes det har blitt for mye. Og nå er det crazy...

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Bente1234 said:

Jeg var for i begynnelsen men utover sommeren har jeg syntes det har blitt for mye. Og nå er det crazy...

Hva mener du er alternativet?

• Liker 10
Skrevet
trønder skrev (Akkurat nå):

I hvert fall ikke portforbud med 129 innlagte. Hvis det blir innført portforbud i kommuner uten smitte, vil jeg steile. En annen ting - Norge er ikke som USA, mange bor svært grisgrendt og har ikke naboer. Hvordan skal myndighetene sjekke at folk ikke lufter bikkja ved midnatt eller går på ski kl 5 på morgenen? Det er ikke nok politi til å følge dette opp.

• Liker 12
Skrevet
trønder skrev (1 minutt siden):

Holde det som i sommer så alle klarer seg økonomisk. De klarer uansett ikke å stoppe viruset. Det er usynelig. De har ikke kommet med noe statestikk for hvordan de som har hatt viruset har hatt det. Det må da begynne å bli mange tusen som har hatt d nå? Vi vet hvor mange som er døde og innlagt men i forhold til hele bildet vet vi ikke. 

• Liker 5
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden):

I hvert fall ikke portforbud med 129 innlagte. Hvis det blir innført portforbud i kommuner uten smitte, vil jeg steile. En annen ting - Norge er ikke som USA, mange bor svært grisgrendt og har ikke naboer. Hvordan skal myndighetene sjekke at folk ikke lufter bikkja ved midnatt eller går på ski kl 5 på morgenen? Det er ikke nok politi til å følge dette opp.

Idioti helt enig.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Bente1234 said:

Holde det som i sommer så alle klarer seg økonomisk. De klarer uansett ikke å stoppe viruset. Det er usynelig. De har ikke kommet med noe statestikk for hvordan de som har hatt viruset har hatt det. Det må da begynne å bli mange tusen som har hatt d nå? Vi vet hvor mange som er døde og innlagt men i forhold til hele bildet vet vi ikke. 

Tror du det vil bli mindre eller mer smitte dersom vi går tilbake til slik vi hadde det i sommer?

• Liker 8
Skrevet (endret)

Uten tvil altfor tidlig med portforbud, men godt å ha et verktøy til å kunne innføre det dersom det skulle være behov for det... akkurat nå har ikke myndighetene verktøy til å innføre portforbud mot covid-19 og det er for svakt dersom det skulle forsette i denne hastigheten.

Selv om det ikke har vært noe positivt i fjoråret med store deler av året i "isolasjon" så er jeg forsatt enig med politikken til myndighetene i norge om å ha nasjonale restriksjoner når behovet er der. Akkurat nå er det behov for strengere restriksjoner og skjerper ikke nordmenn seg så kommer vi til å bli tvunget på med portforbud. For tydeligvis så oppfører fleste av oss som noen små drittunger som ikke tar hensyn til smittevernloven eller restriksjonene som har blitt satt og respekterer ikke vi de lovene og reglene så kommer myndighetene til å stille mye strengere krav til oss. Da kan situasjonen bli mye verre enn 12. mars lockdown!!

Tenk at man må oppgi en god grunn til militæret, heimevernet for å kunne være ute? Dersom man ikke har god nok grunn kan bli sendt hjem igjen!! 

Endret av Lasox
Skrevet
12 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Jeg spurte ikke om hva du mente alternativet IKKE var. Jeg spurte om hva alternativet er.

• Liker 11
Skrevet

Det er jo fordi folk ikke følger rettningslinjene dette drar ut i tid, kanskje en fullstendig nedstenging og tre uker med portforbud kan hjelpe? 

• Liker 7
Skrevet

Fra fhi

A1AA4192-6C22-4DF9-A02D-4693EFA23DF4.jpeg.19a858979567200610cdc0b396567605.jpeg

hvordan er det gått med de andre 48600 har hatt covid-19???

• Liker 4
Skrevet
Bente1234 skrev (1 time siden):

Nei

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det var feil å stenge skolene. Å oppfordre til hjemmekontor var ok. Men det har i et år vært en farse av inkonsekvente tiltak som rammer skjevt. Det er som om regjeringen snurrer et lykkehjul for å se hva de har lyst til å gjøre idag. Det er et ekstremt ensporet fokus i alt som gjøres. I tillegg ser man gang på gang at regjeringen ikke selv skjønner hva de står og sier. 

Det er flaut, amatørmessig og ekstremt inngripende. Så nei, jeg har vel egentlig aldri skiftet mening, blir bare mer og mer sjokkert over hva de får seg til å gjøre. 

• Liker 4
Skrevet

I begynnelsen var jeg redd for viruset og jeg var for strengere tiltak. Så ble jeg mye reddere for myndighetenes inngripen i livene og angrep på rettighetene våre.
Redselen er gått over til sinne for lenge siden. 

• Liker 12
Skrevet

Jeg syns det var i overkant å stenge skolene. Syns en del tiltak ikke er tiltak. Feks å vaske hender? Det er jo helt normal folkeskikk. Holde avstand har jeg alltid gjort. 

Hjemmekontor er ganske deilig fordi jeg slipper forstyrrelser fra kolleger og jeg kan jobbe i mitt eget tempo og når jeg vil. 

At bup/dps/operasjoner ble avlyst var helt krise og gikk direkte utover oss på flere måter. 

Karantenen fra utlandet for friske folk med tilbakevirkende kraft mislikte jeg. Har reist hjem til Sverige når det ikke var karantene, og også når det var det. Og holdt karantenen

Det jeg har slitt mest med er alle avlyste avtaler og at man ikke får gått til legen for normale ting. Har også vært irriterende å vite at man feks har halsbetennelse men måttet ta test og vente lenge. 

Jeg fikk påvist korona i mars, ukjent smittevei og den eneste i min familie som fikk det. Siden Mars er det 0 registrerte smittetilfeller her og ingenting tilsier at det skal øke. 

Munnbind er jeg ikke spesielt fan av og anser det ikke som formålstjenlig her vi bor, men jeg bruker det likevel. 

For meg personlig virker en del tiltak unødvendige og lite gjennomtenkt, men vi følger de jo. 

At regjeringen ser på muligheten for portforbud er jo ikke spesielt overraskende, og vil uansett ikke ramme meg, men ser faktisk ikke poenget. Vi sammenligner oss med andre land vi ikke vil sammenligne oss med, land som har hatt lockdowns og portforbud - men som likevel har mye mer og ukontrollert smitte enn oss. Det kan tyde på at vi har en annen levemåte, helse og ikke nødvendigvis tiltakene. 

Mange sier se til Sverige, hvor jeg er fra. Det syns jeg er litt rart, for i Sverige er det 2 meter, ikke 1. De har ikke gjort så mye annerledes der enn her. Men de/vi fikk smitten inn på aldershjem, og de er fler og har større byer. 

Jeg er selvfølgelig bekymret for situasjonen, og om jeg noengang får tilbud kommer jeg til å ta vaksinen. Er ikke særlig redd bivirkninger og tenker at jeg helt fint kan vaksinere meg i solidaritet. 

Men jeg er uenig i mange tiltak. Så nei. Jeg har ikke forandret syn på tiltakene. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg alle tiltak som har vært, har vært til ingen nytte.  Ser ikke lenger grunnen til hvorfor de er der. Det mases om at ellers så blir helsevesenet sprengt og vi får Italia tilstander. Det har blitt ropt ulv ulv så mange ganger nå uten at ting har forandret seg. Smitte tall har heller ikke blitt redusert selv om tiltakene har blitt strengere og strengere. Og til tross for økning av smitte utover høsten og vinteren er ikke sykehusene i nærheten av kollaps.

Å ikke ha konserter nå med flere tusen stk er jo forståelig, og det å ikke ha store publikum feks på teater, idrettsarrangement osv. Synes også at det var greit med 50 på offentlig arrangement så lenge smittevern var ivaretatt + 10 privat.  Hjemmekontor er også helt innenfor, og munnbind der man blir stående uten 1 m avstand i lengre tidsrom. Resten av tiltakene er jeg ikke begeistret for.

Jeg skjønner det egentlig ikke. Kun 10 personer samlet feks på en religiøs samling der lokale har plass til feks 150 sittende gjester? Kan jo ikke akkurat påstå at det ikke er mulig å holde god nok avstand da.

Og hva godt gjør det for den psykiske helsen til folk å ikke kunne gå på besøk til hverandre? (Selv om det kun er anbefaling) Ensomhet avler gjerne depresjon og sliter man litt psykisk fra før så gjør ofte Ensomhet det enda verre. Jeg sier ikke at man bør besøke andre eller mange hele tiden, men mennesker trenger fysisk sosial kontakt med noen. Det kan være at man har sin egen lille kohort på feks 6 som man møter av og til (ikke alle samtidig nødvendigvis). Feks møter med barnebarn, barn, foreldrene, besteforeldre, søsken. Utenom det har man kanskje ikke kontakt med noen. Digitale medier og det å ringe noen kan aldri erstatte fysisk kontakt med de du er glad i. Det fungerer en liten periode men ikke i lengden for de fleste. Verst er det for dem som bor alene.

Og så er det stopp av sjenking av alkohol. Det er jo ikke noe som fungerer. Folk samles jo bare hjemme isteden og drikker der. Samtidig taper bedriftene masse inntekter. Noen må permitterte ansatte og en del bedrifter må også stenge. Det gjelder ikke bare i restaurant og utelivabransjen, men også andre bransjer har måtte både permitterte og gått konkurs pga korona.

Så er dette dette med stenging av bredde idrett blandt barn og unge. Det var jo nettopp denne gruppa enn skulle forsøke å skåne mest mulig. Nei da, vi stenger disse tilbudene også. Foreløpig 2 uker, men kjenner jeg regjeringen rett blir det nok lenger. Isteden for at barna får holdt på med noe som er viktig for dem etter skole tid så skal de heller sitte inne. En del barn opplever også mishandling i hjemmet. Noen har kanskje heller ikke venner innenfor egen kohort, fordi dem kanskje blir mobbet. De har kanskje venner utenom, men vent litt.. Det er ikke lov å ha besøk av dem...

...

Jeg synes ikke noe fungerer av tiltakene uansett. Synes de negative konsekvensene tiltakene har ført med seg er langt verre enn den positive siden. Ikke har de fungert heller. En del av meg tenker kanskje at det hadde vært en bedre løsning å la viruset skure og gå,ved mildere tiltak der de ikke negative konsekvensene ble fullt så store. Det ligger per idag ca 130 stk corona  pasienter på sykehus, det er langt fra kapasitet problemer. All like vel begrenser myndighetene mer og mer av folks bevegelsesfrihet selv om ikke antall på sykehus er så høyt.

Den dagen det blir over 500 til 600 pasienter på sykehus med korona samtidig, så har vi grunn til å bekymre oss. Men tiltakene nå står ikke i stil med  corona trusselen...

Endret av tussi84
  • Liker 9
Gjest Optimo
Skrevet (endret)

Tiltakene hadde vært gode de, hvis alle hadde fulgt dem. Men 👇

tussi84 skrev (8 minutter siden):

Og så er det stopp av sjenking av alkohol. Det er jo ikke noe som fungerer. Folk samles jo bare hjemme isteden og drikker der.

... er helt riktig, og et nydelig eksempel på hvorfor dette ikke går. Tiltaket er innført for at folk ikke skal møtes i trange lokaler og være tett på hverandre over tid, men i Norge er det en slags folkesport å lure seg unna, finne et smutthull, tøye strikken... "det er jo bare meg, er det så farlig da?" Ser det overalt i samfunnet, ikke bare korona. Jobbe litt svart. Handle mye mer enn kvota på harryhandel. Ingen som merker no, vel? 

Det er for mange som ikke følger tiltakene. Da hjelper det ikke hvor mye det strammes til. For mange driter i det uansett. 

Blir litt lei meg av hele greia.

Og til topic, nei, jeg har ikke endret mening. Jeg skjønner det blir satt inn tiltak og jeg støtter det, men jeg liker dem ikke i det hele tatt og lengter etter den dagen dette roer seg. 

Endret av Guile
Skrevet

Jeg synes det begynner å gå for langt. Følger restriksjonene, men kjenner at jeg begynner å bli forbannet. Det første som skulle vært gjort er å stenge for arbeidsinnvandrere. Steng grensene først, og så kan man begynne å tenke på andre tiltak. Viruset blir vi forresten ikke kvitt, og det er på tide å lære seg å leve med det. 

• Liker 7
Skrevet

Har du endret mening til alle tiltakene siden mars?

Nei.

• Liker 2
Skrevet

Det er på tide man tar dette på alvor. Hadde man gjort det siden dag en, ville vi kunne levd som normalt nå. Se på New Zealand.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Katten.2.0 said:

Det er på tide man tar dette på alvor. Hadde man gjort det siden dag en, ville vi kunne levd som normalt nå. Se på New Zealand.

Ja, men det er jo ikke snakk om å stenge grensene her. Det er snakk om portforbud for oss som bor her, mens arbeidere fritt kan komme inn i landet så lenge de tester negativt. 

• Liker 4
  • Opprett ny...