AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Fikk vite at jeg er i risikofaren pga overvekt. Ikke tenkt på dette før, men ble ganske trist måten han sa dette på. Er legen frekk eller er jeg for nærtagen? (har menstruasjon nå), jeg er 25 og jeg veier 89 kg. Jeg føler meg så feit når han sier dette på slutten av lege timen. Jeg begynte å gråte når jeg kom inn i bilen. Jeg tenker og gå mye turer fremover. Anonymkode: ee875...ffb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Vel, du er i risikosonen, så legen passer bare på deg. Du er litt nærtaken, for realiteten er jo der. Skjønner at det er sårt hvis du ikke har tenkt over det, men kanskje det er en motivasjon for å gå ned til normal vekt på sikt? ❤️ Anonymkode: dbb6d...a44 20
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 Hva handlet resten av timen om? Anonymkode: 93706...a38 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 Hvor overvektig du er kommer litt an på om du er 150 eller 190. Legen sa det sannsynligvis i beste mening. Anonymkode: f8624...98d 15
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 Dette er kjipt, men sant? Legen gav deg relevant info nå ifbm pandemi - det var ikke en slankeoppfordring eller ment nedsettende. Du er overvektig med den vekten, det er jo bare et faktum selv om du synes det er kjipt. Anonymkode: 2fb52...080 20
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Fikk vite at jeg er i risikofaren pga overvekt. Ikke tenkt på dette før, men ble ganske trist måten han sa dette på. Er legen frekk eller er jeg for nærtagen? (har menstruasjon nå), jeg er 25 og jeg veier 89 kg. Jeg føler meg så feit når han sier dette på slutten av lege timen. Jeg begynte å gråte når jeg kom inn i bilen. Jeg tenker og gå mye turer fremover. Anonymkode: ee875...ffb Ja, jeg skjønner hva du mener. Men det var noe lignende som fikk meg til å mentalt sett klare å gå ned i vekt. Fikk sjokk først, men måtte innrømme at det stemte. Anonymkode: 76454...702 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 Siden du ikke har tenkt på det før, vil jeg si at det er bra legen gjorde deg obs på at du faktisk er i risikogruppen pga overvekt. Du forteller ikke hva bmi’en din er, men med 89 kg er du ikke en lettvekter med mindre du er 2 m høy. Alderen din er her ikke relevant. Anonymkode: 1df88...1ad 13
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 Det kommer jo litt an på hvordan det ble sagt, men generelt er det ikke frekt om en lege påpeker at pasienten er overvektig. Leger bør snakke med pasienter om vekt dersom vedkommende er helseskadelig over- eller undervektig. Hvor overvektig du er kommer an på høyde.
Kristin70 Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Overvekt øker risikoen for alvorlig sykdom (og ettervirkninger) av Covid 19. Legen må fortelle deg at du er i risikogruppen. 8
evena Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 Du bør da ikke holde deg inne selv om du er overvektig! Da er det jo desto viktigere å komme seg ut i aktivitet. Ja, du bør være forsiktig fordi du har høyere risiko for alvorlig Covid sykdom, men du skal jo ikke måtte holde deg inne da. 10
Tradegy Skrevet 6. januar 2021 #11 Skrevet 6. januar 2021 Pandemien spør ikke den som rammes om det passer, så dette tyder på en årvåken lege. Om det var relevant eller ikke, har lite å si. Du hadde trolig hatt de samme følelsene uansett 6
pippilang Skrevet 6. januar 2021 #12 Skrevet 6. januar 2021 Det synes jeg høres litt rart ut. Selv de som ifølge statestikken har en forhøyet risiko for å bli syk av covid, er sjansen for alvorlig sykdom allikevel liten. Er mange som har høyere risiko for å bli sykere enn deg. Tenk på transplanterte, kreftpas,alvorlige hjertelidelser, diabetes pas med komplikasjoner, bare for å nevne noe! Alle må være forsiktig i dag, men at du må holde deg inne hadde jeg glatt oversett. 5
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. januar 2021 #13 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk vite at jeg er i risikofaren pga overvekt. Ikke tenkt på dette før, men ble ganske trist måten han sa dette på. Er legen frekk eller er jeg for nærtagen? (har menstruasjon nå), jeg er 25 og jeg veier 89 kg. Jeg føler meg så feit når han sier dette på slutten av lege timen. Jeg begynte å gråte når jeg kom inn i bilen. Jeg tenker og gå mye turer fremover. Anonymkode: ee875...ffb Du kan fint gå mye turer selv om du er i risikosonen. Bare ikke gå der hvor det er mye folk.
Kristin70 Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 FHI har bedt om at sykelig overvektige (bmi over 35) registrerer seg slik at de kan få prioritet i vaksinekøen. Jeg vil anta at TS da har lavere bmi enn 35 siden legen ikke har informert om dette. 2
Gjest Leila87 Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 https://forum.kvinneguiden.no/topic/1439350-har-ekstremt-overvektige-fått-beskjed-om-å-isolere-seg-pga-korona/#comments Inspirert av denne tråden, for så å lage ny trolletråd?
MissLucy Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fikk vite at jeg er i risikofaren pga overvekt. Ikke tenkt på dette før, men ble ganske trist måten han sa dette på. Er legen frekk eller er jeg for nærtagen? (har menstruasjon nå), jeg er 25 og jeg veier 89 kg. Jeg føler meg så feit når han sier dette på slutten av lege timen. Jeg begynte å gråte når jeg kom inn i bilen. Jeg tenker og gå mye turer fremover. Anonymkode: ee875...ffb Frekk? Jeg skjønner at det er lett å tenke det, men i forhold til koronarisiko er dette "bare" matematikk. Du blir regnet som risikogruppehvis du har BMI over 35. For å ha det med 89 kilo, må du være 159 cm eller lavere. Endret 6. januar 2021 av MissLucy 3
omno_guest Skrevet 6. januar 2021 #17 Skrevet 6. januar 2021 Du kan gå tur og treningssenter. Det er bare et pluss. Overvekt blir verre av for mye stillesittende. 1
Den Sagnomsuste Skrevet 6. januar 2021 #18 Skrevet 6. januar 2021 (endret) pippilang skrev (4 timer siden): Det synes jeg høres litt rart ut. Selv de som ifølge statestikken har en forhøyet risiko for å bli syk av covid, er sjansen for alvorlig sykdom allikevel liten. Er mange som har høyere risiko for å bli sykere enn deg. Tenk på transplanterte, kreftpas,alvorlige hjertelidelser, diabetes pas med komplikasjoner, bare for å nevne noe! Alle må være forsiktig i dag, men at du må holde deg inne hadde jeg glatt oversett. Kreftpasienter er ikke høyt på den lista. Italienske leger sa i mars at de unge de behandlet alle hadde en fellesnevner, og det var overvekt. Jeg vet ikke hvordan legen formidlet dette til ts, men sannheten er absolutt til stede i ressonomentet. Hold deg frisk, ts! Unngå folkesamlinger, men gå deg gjerne sunnere. Frisk luft er gull året rundt- særlig når man er litt tung. Lykke til! Endret 6. januar 2021 av Den Sagnsomsuste 5
Djungelvrål Skrevet 6. januar 2021 #19 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vel, du er i risikosonen, så legen passer bare på deg. Du er litt nærtaken, for realiteten er jo der. Skjønner at det er sårt hvis du ikke har tenkt over det, men kanskje det er en motivasjon for å gå ned til normal vekt på sikt? ❤️ Anonymkode: dbb6d...a44 Nei, det er hun ikke. Det er de over 80 som dør og alder er den største risikofaktoren. Ikke 20 kg overvekt. 5
parmanoia Skrevet 6. januar 2021 #20 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fikk vite at jeg er i risikofaren pga overvekt. Ikke tenkt på dette før, men ble ganske trist måten han sa dette på. Er legen frekk eller er jeg for nærtagen? (har menstruasjon nå), jeg er 25 og jeg veier 89 kg. Jeg føler meg så feit når han sier dette på slutten av lege timen. Jeg begynte å gråte når jeg kom inn i bilen. Jeg tenker og gå mye turer fremover. Anonymkode: ee875...ffb Det er et ømtålig tema. Men det er et godt råd gitt med omsorg. Du er i risikosonen og da er det best å ta sine forholdsregler. Prøv å snu det til noe positivt og gå turer som du sier. 😊Lykke til. ❤️ 4
Anbefalte innlegg