AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #61 Del Skrevet 6. januar 2021 Spansk, men her har vel læreren på ungdomsskolen (kunne verken norsk eller engelsk) skylden som ga alle et gigantstort hull. Jeg var dessverre for lite informert til å velge nivå 1 i et annet språk på videregående i stedet for å gå videre med spansk 2. Det gikk jo greit til slutt, men det ble mye tull for lite uttelling i etterkant. Har fått helt avsmak på å bruke og lære språket i dag. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men det var generelt stor mangel på informasjon rundt språk, så det var mange som ikke var klar over at de måtte ha tre år med språk på videregående hvis de valgte engelsk fordypning på ungdomsskolen. Det er nok forhåpentligvis litt bedre nå. Anonymkode: 49c01...c32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #62 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En ting var barne og ungdomsskolen. Da hadde vi litt av hvert. Hva var gym på videregående; fotball eller volleyball, hver eneste time 🤪🤪 ballspill er ikke min greie, gym i seg selv er ikke min greie. Ble ikke bedre, var bare et kjipt fag å ha i 3 hele år! Unødvendig! Anonymkode: 9ead4...0af Åh, tell me about it. Anonymkode: 49c01...c32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #63 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det forresten noen av dere (bortsett fra norsklærere) som noen gang har hatt bruk for å analysere dikt? Anonymkode: d1a31...4f6 Jeg fikk behov for det på barnehagelærerutdanning nå i høst 😂 hadde sannsynligvis klart meg helt fint uten forkunnskapen også, men det ble da litt lettere. Anonymkode: db065...e68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 6. januar 2021 #64 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Nynorsk er det jeg ser på som minst samfunnsnyttig. Jeg ser mange skriver Norsk, med kjipe minner fra diktanalyse osv. Da tenker jeg det heller er utformingen av undervisningen og ikke faget i seg selv. Personlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor ikke Norsk faget i stor grad er bakt inn i historieundervisningen, det er jo der det i stor grad hører hjemme. Kjemi og matematikk var dårlig kun av kvaliteten på læreren og mangel på tid til å gå i dybden så det blir interessant. Endret 7. januar 2021 av K.B. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 6. januar 2021 #65 Del Skrevet 6. januar 2021 Gym. Vi hadde bare aerobic, tennis, løping og turn. Aerobic var vel greit nok, men tennis, løping og turn. Gwad. Turn var grusomt. Tvunget opp i de derre ringene, samt tauene. Følte meg som en flodhest i (u)fri dressur. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #66 Del Skrevet 6. januar 2021 Alle. Bortsett fra spansk og religion. Anonymkode: 244d1...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #67 Del Skrevet 6. januar 2021 Nå er jo egentlig nynorsk en del av norskfaget, og enkelte deler av norskfaget syns jeg jo er spennende. Men nynorsk, det kan jeg virkelig ikke se for meg at jeg noen gang får bruk for... Fy fader, noe mer kjedlig tror jeg ikke jeg vet om! Anonymkode: b96f4...d31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlsenHansen Skrevet 6. januar 2021 #68 Del Skrevet 6. januar 2021 Historie, matematikk og fysikk var det eneste jeg fikk noe ut av. Ja gym var vel ikke ubrukelig heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #69 Del Skrevet 6. januar 2021 Norsk. Ørten timer med diktanalyse og litteraturhistorie. Diktet «Ord over grind» av Vesaas er brent fast i minnet.. Vet ikke hvor mange ganger jeg analyserte fargevalg på naboens gjerde osv. Anonymkode: 67aef...9f3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 6. januar 2021 #70 Del Skrevet 6. januar 2021 Fransk. Hatet fransk. Kunne ikke velge det bort heller 😞 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WonderWomaan Skrevet 6. januar 2021 #71 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Starter en pissfag-tråd hvor dere kan dele det største pissfaget dere noen hadde på videregående. Gjerne begrunn hvorfor du mener det er et pissfag. Det kan være både fellesfag og programfag. Men programfag er mest relevant med tanke på at man kan forhindre andre i å velge akkurat det. Med pissfag mener jeg fag du ikke lærte en dritt i eller som var så uoversiktlige som medførte at du ikke trivdes. For meg kan ingenting trone Teknologi og forskningslære. Anbefaler ingen å velge dette faget, med mindre man allerede er et vitenskapelig geni som Einstein. Man må finne ut alt på egenhånd, og om du ikke tar andre realfag, så er er du rett og slett helt screwed. Jeg tar realfag, og gjør det godt i disse, og synes likevel dette her er et pissfag. Man får ikke undervisning, man jobber kun i prosjekter med andre folk hele tida. I tillegg finnes det ikke pensum eller en plan å følge. Anonymkode: 2099c...435 Religion *grøss* Gym *grøss!* Nynorsk - altså hva var vitsen? sløsing med tid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #72 Del Skrevet 6. januar 2021 Gym. Masse volleyball og teori om muskler og sånn, men ikke noe om gode øvelser til hjemmetrim eller lure ideer for hverdagsaktivitet. Matte på vgs. Har aldri hatt bruk for annet enn grunnskolematte. Anonymkode: 0b753...e94 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #73 Del Skrevet 7. januar 2021 Gym her også! Det kunne vært et så nyttig og viktig fag, men i stedet var det bare konkurranse, "dere andre skal dyrke frem de som allerede er gode", konkurranse, stafett, konkurranse, turn og "siste målet vinner, dere andre må rydde opp". Jeg spilte fotball i mange år, jogget lange turer alene, syklet, og trente på treningssenter fra jeg var 15-16 år, men gymtimene kunne jeg virkelig spart meg for. Kan ikke huske én eneste ting jeg har lært i gym som jeg har tatt med meg videre i livet, og har omtrent ingen positive minner fra gymtimene. Og jeg var altså i ganske god form og var bl.a. god i de fleste former for ballspill! Opplegget vi hadde i gymtimene drepte likevel gleden med trening og var sjelden eller aldri noe jeg så fram til. Nå som voksen er jeg (fortsatt) veldig glad i å trene og trener jeg mye, har lest flere bøker om trening både innen styrke og utholdenhet, og har tatt fag på universitetsnivå som omhandler trening. Ganske sprøtt at noe som jeg egentlig har stor interesse for, kan pakkes inn i et format som gjør det så lite givende og motiverende som det gymfaget jeg opplevde, særlig på vgs. Ellers syntes jeg geografi kanskje var det dårligste faget vi hadde på vgs, men det skyldes nok også at vi hadde en veldig svak (på alle måter) lærer der. Likevel, et fag med kun 2 timer i uken i ett år, som teller en hel karakter på vitnemålet - det er ganske tullete, spør du meg. Anonymkode: bc2e1...7a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #74 Del Skrevet 7. januar 2021 KRL. Uten tvil. Hjalp lite på å ha en kristenfundamentalist som lærer i faget. Det sies at KRL gjør mennesker mer tolerant ovenfor utlendinger. Reis og opplev sier jeg. Anonymkode: 0419c...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 7. januar 2021 #75 Del Skrevet 7. januar 2021 (endret) Gym. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #76 Del Skrevet 7. januar 2021 Norsk generelt kommer høyt opp på lista. Husker vi skulle lese Kristin Lavransdatter. Greit nok det, men boken vi fikk var skrevet på så gammeldags norsk at selv min far født i -45 og lesehest ikke klarte å forstå boka. Og den uendelige dikttolkningen! Husker jeg skrev en hel masse møl og svada på en eksamensoppgave med dikttolkning en gang, fikk B. Alt var oppdikta(pun intended). Nynorsk har jeg ikke brukt siden siste eksamen i 06. Helt ubrukelig! Skulle heller lært tegnespråk. Jeg hadde også IT og økonomi(vgs fra 2003-2006). 95% var økonomi som ville vært relevant om man selv ender opp som arbeidsgiver og passer sin egen økonomi som folk flest gjerne gjør... Alle oppgavene måtte gjøres på PC som jeg ikke hadde tilgang til privat, og skolen stengte jo så fikk ikke bruke de som var der. På det offentlige biblioteket en grense på 15 minutter. Så måtte gjøre leksene for hånd på papir, var helt latterlig. Gym. Hadde i prinsippet ikke noe i mot den, men blir fremdeles spyklein av å se en fotball. 90% av alt vi gjorde var fotball i en eller annen utgave. Fotball, fotball, fotball! HERREGUD SKYT MEG! Det verste var vel at vi hadde så dårlige fasiliteter at vi måtte løpe 20 minutter i all slags vær for å komme til et utendørs idrettsanlegg, noe jeg som var fattig ikke hadde klær eller sko til, særlig i vinterhalvåret. Alltid like forfriskende... Anonymkode: 7f2c7...808 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #77 Del Skrevet 7. januar 2021 Tysk! Aldri brukt, men husker de ramsene med ord som påvirker grammatikken ennå. Ramset dem opp for en tysker en gang. Han forsto ikke at vi pugget slikt. Ga ingen mening for ham. Ikke for meg heller! 😄 Anonymkode: e4d1b...83c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #78 Del Skrevet 7. januar 2021 En stor takk til dere alle som har skrevet kommentarer her. Jeg har kost meg storlig, humret av noen, hatt medfølelse med noen, og skoggerlo godt av andre. Alltid like befriende å le! Jeg kjenner meg igjen i noen av beskrivelsene. Har tidligere bodd i utlandet over flere år, og da jeg kom dit forsto jeg hvor lavt nivået er på den videregående skolen i Norge. Jeg liker å lære, jeg liker å studere, og var ganske skoleflink (ikke gym og matte 😆) uten for store anstrengelser. Mange klager over norskfaget, og kan ikke fatte og begripe hva de skal med analyse av tekster og dikt. (Ord over grind, kjenner den, lo godt!) Hele hensikten er jo det mellommenneskelige, det å lære seg å sette ord på tanker og følelser. Norskfaget er et modningsfag, et dannelsesfag i større grad enn matte og fysikk. Det å lese hva andre tenker og føler hjelper noen til å forstå andre og seg selv bedre. Hva angår skriftlig formuleringsevne så er nivået ofte overraskende dårlig. Sam- og særskriving, enkel og dobbel konsonant, hun - henne, de - dem, tegnsetting og ordpar (vært-vert-hvert) er ting som mange sliter med. Pluss på surr i preposisjoner og begreper, så har vi det gående med et ganske så upresist språk. Det er forskjell på ettersøkt og ettertraktet, og det heter ikke "jeg gidde hun den" eller "henne går på barnehagen". Dette er kanskje småplukk i det store og det hele, men som allerede nevnt i tråden er det mange som ikke har god skriftlig formuleringsevne, og mange av dem jobber som kontormedarbeidere og ledere. Har sett flere eksempler på eposter som har ganske mange feil. Gudskjelov finnes det en løsning: skal du bli god til å skrive, må du lese. På papir. Mye. Øke den intellektuelle utholdenheten. Det er mulig, uavhengig av alder. Klar, ferdig, les! Ønsker dere alle en strålende dag! Anonymkode: 9074e...75e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #79 Del Skrevet 7. januar 2021 Samfunnsfag🤮 Vi hadde bare om politikk og det var ikke interessant for meg Anonymkode: 14627...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abderitt Skrevet 7. januar 2021 #80 Del Skrevet 7. januar 2021 Historie og Filosofi 2. Hifi1 er greitt, der vart det faktisk litt historie inni og. Men når faget faktisk heiter historie OG filosofi, skulle ein faktisk tru at det var litt historie i det og. Neidu, berre reinspikka filosofi. Boka er uoversikteleg og rotete og klarar ikkje å fokusere på det som er viktig, noko den faktisk veit sjølv. I boka stod det faktisk "... men nok om det!", etter ei lang avhandling om noko som ikkje var relevant i det heile. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå