AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #221 Del Skrevet 17. august 2021 Gikk helse og miljø for en generasjon siden, der hadde vi husstell fag el. Lærte blant annet å tørke heklede duker ved å spenne de opp på en korktavle med knappenåler. Vi var dessuten så lite begavede at selv om det ringte ut måtte vi se hver eneste knappenål bli festet, for ellers forsto vi jo ikke hvordan må vite… 🙄 Aldri!!!!! hatt behov for å kunne!!!! Anonymkode: b682b...23e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #222 Del Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (På 16.8.2021 den 19.13): Merkelig at så mange mener at de har hatt nynorsk som eget fag på skolen. Sikker på at dere egentlig fikk så mye ut av skolen i det hele tatt? Det blir omtrent som om jeg skulle påstått at jeg hadde jødedommen som eget fag, på tross av at det kun var ett av mange tema vi hadde i religionstimene. Anonymkode: a031a...31a Hvorfor det? Kanskje ikke alle er født samtidig? Vi hadde nynorsk som eget fag i egne timer med egne karakterer, likt gym, matte og alt annet… Jeg er 45 år Anonymkode: b682b...23e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #223 Del Skrevet 17. august 2021 Hatet alt som var realfag, men det mest idiotiske må nå være religion/kristendom. At det fortsatt finnes så korka folk at de tror det finnes en skjeggete gubbe på en sky å passer på at ingen onanerer eller banner får så være, men at det skal være et eget fag i skolen ....... ærlig talt, sjekk kalenderen. Anonymkode: 6737c...804 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #224 Del Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor det? Kanskje ikke alle er født samtidig? Vi hadde nynorsk som eget fag i egne timer med egne karakterer, likt gym, matte og alt annet… Jeg er 45 år Anonymkode: b682b...23e Jeg er 48. Vi hadde norsk som fag, og norskfaget hadde tre karakterer: hovedmål, sidemål og muntlig. Det var ikke slik at vi hadde faste sidemålstimer. De ble fordelt utover hvert semester, slik også språk- og litteraturhistorien ble. Anonymkode: a031a...31a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #225 Del Skrevet 18. august 2021 Nynorsk, jeg kan godt lære det men ikke en halvtime i uka maks… historie og filosofi, fryktelig lærer og ekstremt kjedelig fag Anonymkode: d2b0e...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 18. august 2021 #226 Del Skrevet 18. august 2021 Tror jeg må si gym. Ja fysisk aktivitet og kunnskap om helse/ernæring er viktig og det er jeg ikke uenig i. Men gymfaget for meg (fra 1 klasse på barneskolen til fullført videregående) besto enten av en en eller annen balllek/idrett hvor kun et fåtall kunne reglene, eller å løpe runder i 2x45 minutter mens læreren blåste i fløyta på tilfeldige tidspunkter. Teoretisk lære vi ikke stort annet enn at fett er dritfarlig og det er med ulike muskeltyper. Læringsutbyttet har vært på 0+en wikipediaartikkel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 18. august 2021 #227 Del Skrevet 18. august 2021 On 8/17/2021 at 8:06 PM, Gjenferdet said: Jeg opplevde også gym som et forferdelig fag. Jeg hadde ikke styrke, ikke koordinasjon, ikke balanse, ikke spenst, ikke hurtighet, ikke teknikk eller ferdigheter. Ble skjelt ut flere ganger av medelever fordi jeg ikke fikk ting til. Jeg var redd for ballen. Gymsalen var stappet av traumetriggere. Lite kontroll. Nærkontakt. Mye kaos. Høye lyder. Kulde. Uforutsigbarhet. I tillegg til at jeg slet med utmattelse. For å ikke snakke om garderobesituasjonen. Jeg klarte ikke å dusje med de andre. På videregående lånte jeg enten lærergarderoben eller skiftet på toalettet. For å ikke nevne at gymlæreren ikke forstod det. Grusomt fag. Det eneste jeg lærte var å hate fysisk aktivitet enda mer. Jeg er redd for å trene - for jeg forbinder det å være aktiv med å være redd. De fleste triggerne mine var samlet på et sted og jeg ble konstant trigget, uten at jeg klarte å formidle det tilstrekkelig. I tillegg til svært lite mestringsfølelse og relativ lav karakter. Det jeg fikk til var teori og utholdenhet, men da også ble jeg så ødelagt i kroppen at jeg knapt kunne gå på flere dager. Ikke mye positivt å si om faget, for å si det sånn. Nettopp! Slik gym-faget er lagt opp så er det et svært destruktivt fag. Skjønner ikke hvorfor faget ikke har blitt modernisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #228 Del Skrevet 18. august 2021 Jeg hatet de flest fag unntatt gym. Men jeg skjønner godt folk hater gym. Egentlig latterlig at man får karakter i et fag som gym. Anonymkode: d0e53...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 18. august 2021 #229 Del Skrevet 18. august 2021 (endret) Pussig hvor forskjellige folk er Gym var mitt favorittfag (dvs. den fysiske delen), imens musikk var helt bortkasta og føltes totalt meningsløst 😅 Pleide faktisk å "glede" meg til "gym" på ungdomskuuulen og barneskolen.... Var noen fag på vgs. som var helt bortkastet også, men... Husker ikke helt hva det var.. Muligens "bedøk" og/eller "MKF" (eller hva de nå het) 🤪 edit... kimset visst litt på tittel.... Gym var ikke noe spess på vgs, nei... Endret 18. august 2021 av Beeblebrox Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #230 Del Skrevet 19. august 2021 On 1/7/2021 at 11:12 AM, AnonymBruker said: En stor takk til dere alle som har skrevet kommentarer her. Jeg har kost meg storlig, humret av noen, hatt medfølelse med noen, og skoggerlo godt av andre. Alltid like befriende å le! Jeg kjenner meg igjen i noen av beskrivelsene. Har tidligere bodd i utlandet over flere år, og da jeg kom dit forsto jeg hvor lavt nivået er på den videregående skolen i Norge. Jeg liker å lære, jeg liker å studere, og var ganske skoleflink (ikke gym og matte 😆) uten for store anstrengelser. Mange klager over norskfaget, og kan ikke fatte og begripe hva de skal med analyse av tekster og dikt. (Ord over grind, kjenner den, lo godt!) Hele hensikten er jo det mellommenneskelige, det å lære seg å sette ord på tanker og følelser. Norskfaget er et modningsfag, et dannelsesfag i større grad enn matte og fysikk. Det å lese hva andre tenker og føler hjelper noen til å forstå andre og seg selv bedre. Hva angår skriftlig formuleringsevne så er nivået ofte overraskende dårlig. Sam- og særskriving, enkel og dobbel konsonant, hun - henne, de - dem, tegnsetting og ordpar (vært-vert-hvert) er ting som mange sliter med. Pluss på surr i preposisjoner og begreper, så har vi det gående med et ganske så upresist språk. Det er forskjell på ettersøkt og ettertraktet, og det heter ikke "jeg gidde hun den" eller "henne går på barnehagen". Dette er kanskje småplukk i det store og det hele, men som allerede nevnt i tråden er det mange som ikke har god skriftlig formuleringsevne, og mange av dem jobber som kontormedarbeidere og ledere. Har sett flere eksempler på eposter som har ganske mange feil. Gudskjelov finnes det en løsning: skal du bli god til å skrive, må du lese. På papir. Mye. Øke den intellektuelle utholdenheten. Det er mulig, uavhengig av alder. Klar, ferdig, les! Ønsker dere alle en strålende dag! Anonymkode: 9074e...75e Det er ingen som nekter for at evnen til å kommunisere skriftlig(og muntlig) er viktig. Grunnen til at mange misliker norsk er fordi store deler av faget handler om litteraturhistorie og diktanalyse. Hadde norskfaget handlet om å gjøre elevene flinke til å kommunisere så hadde flere sett nytten av faget. Anonymkode: 8ab40...281 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #231 Del Skrevet 19. august 2021 Obligatorisk tredjespråk er også helt bortkastet. Skal man ha nytte av tredjespråk så må man være motivert og man må praktisere faget. Tredjespråk burde være frivillig. Anonymkode: 8ab40...281 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #232 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 12.38): Starter en pissfag-tråd hvor dere kan dele det største pissfaget dere noen hadde på videregående. Gjerne begrunn hvorfor du mener det er et pissfag. Det kan være både fellesfag og programfag. Men programfag er mest relevant med tanke på at man kan forhindre andre i å velge akkurat det. Med pissfag mener jeg fag du ikke lærte en dritt i eller som var så uoversiktlige som medførte at du ikke trivdes. For meg kan ingenting trone Teknologi og forskningslære. Anbefaler ingen å velge dette faget, med mindre man allerede er et vitenskapelig geni som Einstein. Man må finne ut alt på egenhånd, og om du ikke tar andre realfag, så er er du rett og slett helt screwed. Jeg tar realfag, og gjør det godt i disse, og synes likevel dette her er et pissfag. Man får ikke undervisning, man jobber kun i prosjekter med andre folk hele tida. I tillegg finnes det ikke pensum eller en plan å følge. Anonymkode: 2099c...435 Gym Anonymkode: 65b43...af4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 21. august 2021 #233 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 19.57): Jeg bruker ikke noe av det. Algebra har jeg virkelig ALDRI hatt bruk for. Alt jeg trenger av enkel matte renger jeg på kalkulator. Trengte ingenting av matten jeg lærere på VGS, hadde holdt lenge med ungdomsskolematte. Anonymkode: b00c3...a51 Om du hevder du aldri har brukt algebra, er nok heller faktum at du ikke er intelligent nok til å forstå at du har brukt det. Algebra er ungdomsskolepensum og store deler av P-mattepensum er repetisjon av ungdomsskolematte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 21. august 2021 #234 Del Skrevet 21. august 2021 Tysk og nynorsk. Helt bortkastet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #235 Del Skrevet 21. august 2021 Det hadde vært interessant å vite IQen til de som svarer matte her. 😂 Anonymkode: c9d9b...5b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #236 Del Skrevet 21. august 2021 On 8/16/2021 at 7:36 PM, AnonymBruker said: Jeg mener at 50-60-70-80-90% av pensum bør ut. Mye av de som er av pensum i dag bør være et kunnskap elevene tar til seg på egenhånd etter at skolen har stimulert nyskjerrigheten i dem. Anonymkode: 83979...f86 Det tror jeg også. Anonymkode: 6e559...f05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #237 Del Skrevet 21. august 2021 Beskrivende geometri ....og gym. Anonymkode: 903bb...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evig_student Skrevet 27. mars 2022 #238 Del Skrevet 27. mars 2022 Gym, hatet det faget i 13 år. Den dagen jeg hadde min siste gymtime, var den lykkeligste i mitt liv. Jeg er glad i styrketrening og jogging, men alltid hatet ballspill og 'lek' og det var det mye av!! Det verste var medelevene som trodde det var selveste OL, og ble sure hvis man tapte. Smiler fortsatt den dag i dag av å vite at jeg aldri mer skal spille kanonball eller leke 'haien kommer' 😄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #239 Del Skrevet 27. mars 2022 Tysk 😖 Anonymkode: a022a...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #240 Del Skrevet 27. mars 2022 hele heimkunnskap-faget kunne sikkert vært ganske fornuftig det altså. Men vi gjorde aldri noe som helst annet enn å lese oppskrifter, og følge det som stod der. Dette kunne selvfølgelig en hver tulling gjøre. gym var utelukkende fotball / volleyball / håndball, og andre ball-idretter. Men så var det noen få som spilte ball på fritiden også, og var super duper-interessert i ball-sport. I tillegg var disse som oftest blant den mest populære gjengen, og utelukkende sendte ballen til hverandre hver eneste gang. Klarte noen andre å snappe ballen fra dem (men deretter gjorde ett eller annet "feil") så ble aller beste på laget utrolig drit-sure. Man får selvfølgelig ikke noen særlige følelse av "glede" ved å drive med idrett, i alle fall ikke på denne måten. Og så var det all syingen / heklingen, og produksjonen av julepynt hvert eneste år. Anonymkode: 64afd...b21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå