AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #181 Del Skrevet 16. august 2021 Norsk. Litteraturhistorie, dikt, kåseri etc. Har ALDRI hatt bruk for det pensumet siden. Er nå 32 år, bachelor, jobbet i staten i 8 år. Anonymkode: c98ae...40f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons-Pelle Skrevet 16. august 2021 #182 Del Skrevet 16. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Matte og norsk (spesielt sidemål). Lærte det grunnleggende på grunnskolen, og alt etter det har jeg ikke hatt behov for i voksenlivet. Anonymkode: f5922...f85 Hvordan er det mulig å kategorisere matematikk som et pissfag? Selv om man ikke likte faget trenger ikke det å bety at det er et udugelig fag. Matematikk er en av de desidert viktigste fagene etter min mening. Ikke bare direkte, men også indirekte. Den matematiske tankegangen brukes i mange bransjer og andre fag. Litt kjekt å kunne regne ut hva man sitter igjen med etter skatt også. Endret 16. august 2021 av Mons-Pelle 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #183 Del Skrevet 16. august 2021 Merkelig at så mange mener at de har hatt nynorsk som eget fag på skolen. Sikker på at dere egentlig fikk så mye ut av skolen i det hele tatt? Det blir omtrent som om jeg skulle påstått at jeg hadde jødedommen som eget fag, på tross av at det kun var ett av mange tema vi hadde i religionstimene. Anonymkode: a031a...31a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #184 Del Skrevet 16. august 2021 Norsk. Jesus for et møkkafag, og det synes jeg fremdeles. Og nå har jeg høy universitetgrad i samme fag... Anonymkode: fd81f...258 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smurfii Skrevet 16. august 2021 #185 Del Skrevet 16. august 2021 Norsk -påbygging..😅 Analysere en tekst tatt fra en bok fra 1800 tallet, og du forstår såvidt hva som står der fordi det er skrevet på halvdansk..😵🔫 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #186 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Norsk. Jesus for et møkkafag, og det synes jeg fremdeles. Og nå har jeg høy universitetgrad i samme fag... Anonymkode: fd81f...258 Mens jeg, som har en mastergrad innen realfag og driver med en bachelor innen samfunnsvitenskap, synes jeg har hatt svært god nytte av norskundervisningen. Jeg hadde ikke vært så god i verken faglig kritikk eller akademisk skriving hvis det ikke hadde vært for opplæringen og treningen vi fikk innen mange sjangere, ulike former for sakprosa, tekstoppbygging og argumentasjonsteknikker. Anonymkode: a031a...31a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #187 Del Skrevet 16. august 2021 Gym og naturfag. Gym fordi har aldri brydd meg om trening og naurfag forsto jeg veldig lite av. Anonymkode: 08332...a7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #188 Del Skrevet 16. august 2021 Beltedyr skrev (5 timer siden): Nynorsk, uten konkurranse! Nynorsk er ikke et eget fag. Anonymkode: 661fc...689 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scoops Skrevet 16. august 2021 #189 Del Skrevet 16. august 2021 Gym,det var alltid fotball . Jeg har aldri likt fotball, men prøvde litt i begynnelsen av skolen for jeg tenkte jo vi skulle gjøre andre ting og, men neida aldri noe annet.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersmurf Skrevet 16. august 2021 #190 Del Skrevet 16. august 2021 Tror ikke jeg ble noe bedre i norsk. Jeg kan i hvert fall ikke huske at jeg lærte noe som helst nyttig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #191 Del Skrevet 16. august 2021 Mattematikk er jo et fag som mange har bruk for, men for meg var det et pissfag. Forsto ikke en dritt av faget, og timene gikk egentlig bare med til å sitte og dagdrømme. I tillegg har 2eren jeg har i matte ødelagt for meg når der gjelder å komme inn på studiet jeg ville. Nynorsk. Fy fader så bortkastet. Man trenger faktisk ikke kunne skrive nynorsk for å klare seg i samfunnet, det holder å kunne forstå det. At man må ha avgangseksamen i dette er helt på trynet. Generelt er norskfaget i VGs bare en forlengelse av ungdomsskolen, med masse litteraturhistorie, noe svært få 16-19 åringer bryr seg om. Tysk. At man må ha et andre fremmedspråk på VGS er helt håpløst. Jeg har aldri hatt bruk for tysk, og kommer aldri til å få det. Fag det burde være mer av: Gym, Samfunnsfag og Historie. Man burde også få inn et arbeidslivsforberedende fag, og et fag hvor man lærer om personlig økonomi Anonymkode: 5d1ce...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #192 Del Skrevet 16. august 2021 Kastanjefrø skrev (På 6.1.2021 den 15.53): Hvordan kan matte ikke være nyttig? Sannsynlighet, lån og algebra er jo ting en bruker nesten daglig Hvordan bruker man algebra nesten daglig? Jeg har ikke brukt algebra siden ungdomsskolen Anonymkode: 5d1ce...b4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #193 Del Skrevet 16. august 2021 Jeg mener at 50-60-70-80-90% av pensum bør ut. Mye av de som er av pensum i dag bør være et kunnskap elevene tar til seg på egenhånd etter at skolen har stimulert nyskjerrigheten i dem. Har hørt at noen skoler har "grunderfag" i ungdomskolen, det gjør meg kvalm. Anonymkode: 83979...f86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #194 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk som tror at fag er bortkastet, bare fordi de ikke har hatt direkte bruk for det senere. 🙄 Anonymkode: e3015...81a Enig. Også folk som har studert videre. Evnen til tekstanalyse og drøfting er viktig for kritisk tenkning og kontradiksjon, som i alt gjør en mindre mottakelig for propaganda, retorikk og manipulasjon. Tysk lærer en om strukturen i et språk, og øver hjernen i å identifisere mønstre, som feks gjør det lettere å lære andre språk igjen. Nynorsk mye av det samme, i tillegg til tilgang på ny og gammel litteratur, som er vår kulturarv. Nynorsk og svensk er ganske så beslektet (var jo fra samme kilde, til vi ble utsatt for danskene); hvorfor skjønner norske nynorskhatere hva en svenske mener når han saknar nåt, men ikke når en nordmann sier at han saknar? At det er en vecka til, men ikke når en notdmannn sier ei veke? Det er så dumt at man kan få fnatt. Matematikk trener hjernen til logisk tenking, resonnementer og deduksjom. Algebra, brøk og prosentregning brukes av de fleste uten at man tenker over det, du forholder deg til m2, til pris og rente. Man vet at om man hadde 1000 og nå bare finner 300, så er det 700 som er blitt borte. Det handler både om den kunnskapen man erverver seg, og den treningen hjernen får ved at nevroner slås på når man lærer nye ting, og særlig under oppveksten. Føler denne tråden reflektere kg som et sted for mindre oppegående, mindre reflekterte og opplyste og er egentlig et bevis på St mange her ikke fikk med seg særlig mye og derfor er i bakevjen. Lykke til med det. Anonymkode: 3e20c...5f1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #195 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Merkelig at så mange mener at de har hatt nynorsk som eget fag på skolen. Sikker på at dere egentlig fikk så mye ut av skolen i det hele tatt? Det blir omtrent som om jeg skulle påstått at jeg hadde jødedommen som eget fag, på tross av at det kun var ett av mange tema vi hadde i religionstimene. Anonymkode: a031a...31a Det var ikke obligatorisk skriftlig eksamen i jødedommen Anonymkode: 5d1ce...b4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #196 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mens jeg, som har en mastergrad innen realfag og driver med en bachelor innen samfunnsvitenskap, synes jeg har hatt svært god nytte av norskundervisningen. Jeg hadde ikke vært så god i verken faglig kritikk eller akademisk skriving hvis det ikke hadde vært for opplæringen og treningen vi fikk innen mange sjangere, ulike former for sakprosa, tekstoppbygging og argumentasjonsteknikker. Anonymkode: a031a...31a Men hadde man trengt all den litteraturhistorien? Kunne man ikke analysert samfunnsaktuelle tekster, i stedet for verker som var skrevet for 200 år siden? Anonymkode: 5d1ce...b4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 16. august 2021 #197 Del Skrevet 16. august 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Også folk som har studert videre. Evnen til tekstanalyse og drøfting er viktig for kritisk tenkning og kontradiksjon, som i alt gjør en mindre mottakelig for propaganda, retorikk og manipulasjon. Tysk lærer en om strukturen i et språk, og øver hjernen i å identifisere mønstre, som feks gjør det lettere å lære andre språk igjen. Nynorsk mye av det samme, i tillegg til tilgang på ny og gammel litteratur, som er vår kulturarv. Nynorsk og svensk er ganske så beslektet (var jo fra samme kilde, til vi ble utsatt for danskene); hvorfor skjønner norske nynorskhatere hva en svenske mener når han saknar nåt, men ikke når en nordmann sier at han saknar? At det er en vecka til, men ikke når en notdmannn sier ei veke? Det er så dumt at man kan få fnatt. Matematikk trener hjernen til logisk tenking, resonnementer og deduksjom. Algebra, brøk og prosentregning brukes av de fleste uten at man tenker over det, du forholder deg til m2, til pris og rente. Man vet at om man hadde 1000 og nå bare finner 300, så er det 700 som er blitt borte. Det handler både om den kunnskapen man erverver seg, og den treningen hjernen får ved at nevroner slås på når man lærer nye ting, og særlig under oppveksten. Føler denne tråden reflektere kg som et sted for mindre oppegående, mindre reflekterte og opplyste og er egentlig et bevis på St mange her ikke fikk med seg særlig mye og derfor er i bakevjen. Lykke til med det. Anonymkode: 3e20c...5f1 Det var svært til idealisering.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #198 Del Skrevet 17. august 2021 Scoops skrev (10 timer siden): Gym,det var alltid fotball . Jeg har aldri likt fotball, men prøvde litt i begynnelsen av skolen for jeg tenkte jo vi skulle gjøre andre ting og, men neida aldri noe annet.. Var det faget eller læreren som var «piss» da, tror du? Anonymkode: ab7f4...065 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #199 Del Skrevet 17. august 2021 Nynorsk. Hvorfor? Hvorfor ikke fokusere på å bli bedre i andre fag som norsk, engelsk, matte, evt. yrkesfag? De aller fleste forstår nynorsk og motsatt. La folk få skrive det de vil! Gym. Fokus på prestasjon (hvert fall da jeg gikk). Ingen fokus på å ha det gøy og det å ønske å bruke kroppen, gjøre noe man liker. Jeg fikk et dårlig forhold til trening etter det. Slitt med lenge, men har blitt bedre nå da jeg faktisk har hatt mulighet til å prøve litt selv. Anonymkode: acbac...fab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 17. august 2021 #200 Del Skrevet 17. august 2021 Jeg likte de fleste fag, bortsett fra gym. Jeg har vel nesten master i gymskulk. Jeg var et aktivt barn, men slet med garderobeskrekk. Mobbing i garderoben drepte idrettsgleden, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå