Smula890 Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Hei dere. Her vi bor er det rødt nivå barnehager noe som medfører kohorter og inndeling av grupper igjen. Og det er jo fint! Det eneste jeg reagerer på er at de legger opp til at små barn på småbarnavd skal være ferdig påkledd og ute fra levering om morgenen i 7-8minusgrader. Vet ikke hvor lenge de er ute, men tipper frem til lunsj. Dette er barn fra 1-3 år. Synes det er litt heftig for så små å være ute fra levering om morran når det er så kaldt.. hadde dere reagert på dette? 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Smula890 skrev (2 minutter siden): Hei dere. Her vi bor er det rødt nivå barnehager noe som medfører kohorter og inndeling av grupper igjen. Og det er jo fint! Det eneste jeg reagerer på er at de legger opp til at små barn på småbarnavd skal være ferdig påkledd og ute fra levering om morgenen i 7-8minusgrader. Vet ikke hvor lenge de er ute, men tipper frem til lunsj. Dette er barn fra 1-3 år. Synes det er litt heftig for så små å være ute fra levering om morran når det er så kaldt.. hadde dere reagert på dette? Ja, jeg hadde reagert. Det blir for lenge ute, selv med god påkledning. Er det så ille får de heller stenge bhg som tiltak. Jeg bor også i et område med lik situasjon og tiltak, men her skal de ikke være mer ute enn vanlig. Anonymkode: 10645...f50 9
Smula890 Skrevet 6. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg hadde reagert. Det blir for lenge ute, selv med god påkledning. Er det så ille får de heller stenge bhg som tiltak. Jeg bor også i et område med lik situasjon og tiltak, men her skal de ikke være mer ute enn vanlig. Anonymkode: 10645...f50 Ja er det jeg tenker og, eller så får de evt finne andre egnede lokaler å ha barna i hvis det er plassmangel inne. Skal høre etterpå hvor lenge de faktisk var ute, håper de ikke var lengre enn en time. Godt å høre det ikke bare var jeg som synes dette var litt i overkant. Skjønner at barnehagene er i en vanskelig situasjon også mtp smittevern osv, men barna fortjener et ok tilbud selvom det er koronatid. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 Jeg hadde reagert. Jobber selv i barnehagen og vi tar imot inne. Anonymkode: e0f8f...71f 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 Hadde ikke reagert. Anonymkode: 74e08...192 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 Barnehagen min er også på rødt nivå, men pga kulden her foregår levering og henting allikevel innendørs for alle. Her var det -20 grader i dag tidlig. Anonymkode: bbfd0...4b6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 Jeg hadde nok ikke reagert, men jeg har ei som elsker å være ute i all slags vær og som har vært ute lenge så lenge det ikke er noe særlig kaldere enn - 10 C. Anonymkode: 5e82f...843 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 Jeg hadde ikke reagert. Mine har gått i utebarnehage siden de var 1 år alle 4. Da var de ute fra 7 på morran til lunsj. Spiste inne, fikk litt varme og så ut igjen. De satte maks grense på 15 minus. De i barnehagen passer godt på barna og ser de at noen ikke trives ute så blir de tatt inn. Er du usikker så spør heller TS. Anonymkode: dd691...fc2 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Det er ikke sikkert de er ute så lenge. Vi har samme opplegg (storbarnsavdeling) og på de kalde dagene er de bare ute til ca. ni, det vil si når de fleste har kommet. Spør gjerne barnehagen hvis du er bekymret. Anonymkode: 8ed49...236 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 I 7-8 minusgrader hadde ikke jeg vært bekrymret. Her er i allefall ungene med på skiturer, aketurer osv i den alderen. Og jeg stoler på at de ansatte ikke utsetter ungene for reel fare. Anonymkode: ce0db...60a 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Smula890 skrev (På 6.1.2021 den 12.34): Det eneste jeg reagerer på er at de legger opp til at små barn på småbarnavd skal være ferdig påkledd og ute fra levering om morgenen i 7-8minusgrader. Vet ikke hvor lenge de er ute, men tipper frem til lunsj. Hos oss startet vi dagen ute (småbarnsavd) og når alle var kommet så var det noen kohorter som var ute en liten stund til og noen inne. Så byttet vi. Grunnen til at alle startet ute når vi var på rødt nivå var for å unngå trengsel i garderoben med alle foreldrene, derfor levering ute så vi fikk spredt oss og foreldre. Det kan være eneste grunnen til å starte ute, pga levering. Så går kanskje alle inn når leveringen er hentet - spør dem! Anonymkode: 53721...520 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 ikke hentet, skal stå "ferdig". Anonymkode: 53721...520
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 Min toåring er ute fra 8-4 og er bare inne å spiser. H*n har ullbodier,ullsett, strømpebukser, ullsokker, ullhals, lue og tykke votter på seg og tykk kjeledress. Allikevel gråter h*n hver dag når h*n hentes og fingrene er iskale og blodrøde selv med votter på. Det er tydelig at h*n har vondt/neglebitt. Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt at de er så lenge ute og en del av meg håper nesten at det stenges ned igjen så vi heller kan være hjemme inne. Jeg har vondt av å levere slik det er nå. Anonymkode: d93f8...de1 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Min toåring er ute fra 8-4 og er bare inne å spiser. H*n har ullbodier,ullsett, strømpebukser, ullsokker, ullhals, lue og tykke votter på seg og tykk kjeledress. Allikevel gråter h*n hver dag når h*n hentes og fingrene er iskale og blodrøde selv med votter på. Det er tydelig at h*n har vondt/neglebitt. Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt at de er så lenge ute og en del av meg håper nesten at det stenges ned igjen så vi heller kan være hjemme inne. Jeg har vondt av å levere slik det er nå. Anonymkode: d93f8...de1 Det syns jeg du skal ta opp med barnehagen, det høres ikke bra ut. Nå kommer du sikkert til å få svar fra mange som har barna i utebarnehage og synes det går fint, men det er noe annet. Utebarnehager har som regel tilgang til en lavvo eller noe sånt der barna kan varme seg, de fleste er eldre enn to år og de ansatte der er spesialiserte på barn ute i kulde. Dessuten har foreldrene valgt dette selv, etter å ha vurdert at det passer for deres barn. Anonymkode: 8ed49...236 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Alle barnehager er forskjellige, både organisatorisk og i forhold til romfordeling. I min barnehage har vi mange store rom, som er beregnet for at mange barn skal bære der samtidig. Hvis vi går over på rødt nivå nå, så MÅ i alle fall 50% av ungene være ute til enhver tid da ikke mer enn 1 kohort kan bruke rommet av gangen. Jobber selv på småbarn og tenker at det hadde vært fullstendig krise i det været vi ha må om dagen. Men vi har de lokalene vi har og vi kan ikke trylle. Lett å si at da lå man skaffe andre lokaler når barnehagen er kommunal og kommunen nekter. Anonymkode: c3817...088 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min toåring er ute fra 8-4 og er bare inne å spiser. H*n har ullbodier,ullsett, strømpebukser, ullsokker, ullhals, lue og tykke votter på seg og tykk kjeledress. Allikevel gråter h*n hver dag når h*n hentes og fingrene er iskale og blodrøde selv med votter på. Det er tydelig at h*n har vondt/neglebitt. Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt at de er så lenge ute og en del av meg håper nesten at det stenges ned igjen så vi heller kan være hjemme inne. Jeg har vondt av å levere slik det er nå. Anonymkode: d93f8...de1 Barnet ditt har lovfestet rett på omsorg i barnehagen. Å lag barnet gå ute med smerter i hendene er ikke omsorg. Finn en løsning. Hvis barnet ditt får neglbitt gjennom votten, er det enten fordi de tas av, eller fordi du har kjøpt votter som ikke tåler minusgrader. Anonymkode: 45295...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 Smula890 skrev (På 6.1.2021 den 12.46): Ja er det jeg tenker og, eller så får de evt finne andre egnede lokaler å ha barna i hvis det er plassmangel inne. Skal høre etterpå hvor lenge de faktisk var ute, håper de ikke var lengre enn en time. Godt å høre det ikke bare var jeg som synes dette var litt i overkant. Skjønner at barnehagene er i en vanskelig situasjon også mtp smittevern osv, men barna fortjener et ok tilbud selvom det er koronatid. 🤣 Ja, hvor da? Anonymkode: 67b53...7a3 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle barnehager er forskjellige, både organisatorisk og i forhold til romfordeling. I min barnehage har vi mange store rom, som er beregnet for at mange barn skal bære der samtidig. Hvis vi går over på rødt nivå nå, så MÅ i alle fall 50% av ungene være ute til enhver tid da ikke mer enn 1 kohort kan bruke rommet av gangen. Jobber selv på småbarn og tenker at det hadde vært fullstendig krise i det været vi ha må om dagen. Men vi har de lokalene vi har og vi kan ikke trylle. Lett å si at da lå man skaffe andre lokaler når barnehagen er kommunal og kommunen nekter. Anonymkode: c3817...088 Del av med skillevegger? Vi har gjort det for å få plass til 2 kohorter Anonymkode: 186e3...72d
-venter- Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 Du må da kle ungen bedre. Har lest flere steder at det er først under -10 at man må være obs på hoste, kuldeproblemer mm. 1
Smula890 Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #20 Skrevet 8. januar 2021 Barnet er godt kledd med ull innerst og hele pakka, så hen er ikke kald, reagerer bare på at de må være ute uansett vær fra kl 08. Altså, de spiser ikke frokost inne engang. Mitt barn er slik at hen ikke orker frokost hjemme så tidlig, vant til å spise i bhg kl 08, og ender ofte med å ikke spise noenting før lunsj slik det er nå. I går gråt barnet hjemme fra vi kom hjem til hen skulle legge seg, helt utslitt. Skal ta det opp med bhg på mandag. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå