AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Jeg vet dette sikkert høres egoistisk ut, men jeg begynner å bli sliten. Jeg har en baby på 13 uker og en mann som er bortreist på jobb i 2 uker, så er alene med baby i 2 uker. Når mannen er hjemme er det ikke noe problem. Baby er en såkalt "klistremerkebaby" tror jeg. Liker ikke det ordet, for det er jo ikke rart baby vil ha kontakt og kos. På dagtid vil hun kun sove oppå meg, helst med puppen i munn. Hun kan også sove i bæresele, og den blir mye brukt på tur med hunden. Får gjort lite husarbeid med bæreselen fordi hun våkner når jeg bøyer meg ned. Hun kan også ligge i 10-30 minutter i babygymmen et par ganger daglig slik at jeg får tatt det verste husarbeidet. Må derfor gjøre husarbeid når hun ligger i gymmen, så egentid utgår der. Men ellers er hun på meg. Føler meg litt kvalt som går med baby på meg hver dag hele uker. Hadde vært godt å få litt tid alene også til å bare slappe av, spise noe godt,, strikke eller ta en ansiktsmaske. MEN jeg er heldig med at hun sover godt i egen seng om natten, så jeg får som regel sovet godt. Hun sover ofte natten gjennom fra alt mellom 22:30- 00:30 - 06-08:00. Av og til har hun en oppvåkning inni der og da tar det ca 2 timer totalt med amming og få henne til å sovne igjen, da sover hun som regel til 09-10:00. Hun får alltid en flaske mme på kvelden, hun sovner ikke ordentlig før hun får den (jeg delammer). Har alltid prøvd å gi den senest mulig for å få en best mulig natt. Men i går så var hun tydelig sulten tidligere på kvelden, så hun fikk flasken 20:30 og sov som en stein fra 21:00-03:30. Da var hun våken i 2 timer før hun sov til ca. 07:00. Må innrømme at det var sykt deilig med 2 timer egentid før jeg la meg, men jeg fikk jo også 2 timer mindre søvn på natten. Jeg vurderer å prøve å legge henne tidligere nå, men da kommer jeg mest sannsynlig til å måtte være våken mye om natten. Hun gråter veldig lite - gråter heller ikke om natten, er mest at hun bare ikke sovner igjen med en gang, evt. våkner når jeg prøver å legge henne i sengen igjen. Har sleepytroll og drømmesau som fungerer godt ved leggetid men ikke om natten. Hva hadde du gjort i min situasjon? Anonymkode: e8a0b...e23
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Hvor gammel er hun? Er hun utrygg når du legger henne ned, eller "bare" sint/fornærmet? Jeg ville absolutt vent henne til å sove i vogn på dagtid. Ja det er mulig, du må bare være tålmodig. Og gi henne gjerne en smokk. Trill ute, kle henne godt så hun ligger litt trangt. Når hun er sovnet, sett vognen utenfor og sett ut babycall. Ikke gi pupp utenom måltider, det er ikke en smokk som skal være bare kos. Anonymkode: 61c41...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 Du må jo ikke gjøre det samme hver dag. Sov noen dager og ha egentid andre dager. Jeg har forøvrig en baby på samme alder, og jeg sover ca.4 timer i døgnet og fungerer helt greit. Sover godt og tungt når jeg først sover, så kvaliteten er viktigere enn kvantiteten. Anonymkode: ff2b2...33c 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 Legg deg tidlig noen kvelder og ha egentid andre kvelder. Jeg hadde en baby med kolikk og en mann som ikke fungerte, men bare forsuret en allerede slitsom tilværelse. Jeg gjorde alt av husarbeid og tok meg av baby både dag og natt. Sov minimalt og hadde ingen egentid. Du er heldig (men det er selvsagt slitsomt med en liten baby). Anonymkode: 9944a...e0d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er hun? Er hun utrygg når du legger henne ned, eller "bare" sint/fornærmet? Jeg ville absolutt vent henne til å sove i vogn på dagtid. Ja det er mulig, du må bare være tålmodig. Og gi henne gjerne en smokk. Trill ute, kle henne godt så hun ligger litt trangt. Når hun er sovnet, sett vognen utenfor og sett ut babycall. Ikke gi pupp utenom måltider, det er ikke en smokk som skal være bare kos. Anonymkode: 61c41...8a2 13 uker. Nei, virker ikke utrygg. Bare ligger å kikker og smiler (på natten). Blir hun liggende en stund uten å få oppmerksomhet begynner hun å kave å sparke før hun begynner å gråte. Virker bare som hun har problemer med å finne søvnen selv, selv om hun er trett. Vognen er et mareritt. Har som sagt hund, så når det regner osv må hun ligge i vogn. Er jeg heldig sover hun i 20-30 min før hun våkner og GRÅTER. Hun våkner også med en gang vogna ikke er i bevegelse. Som regel sovner hun ikke i vognen, av og til bare ligger hun der våken og er blid, andre ganger gråter hun helt ekstremt at jeg må snu så fort hunden har gjort fra seg. I bæreselen på tur sover hun godt 1-2 timer. Tips til tilvenning i vogn? Det er ikke så lett å ikke gi pupp, fordi hun er veldig trett men nekter å sovne uten.. smokk tar hun av og til men ikke veldig glad i det. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må jo ikke gjøre det samme hver dag. Sov noen dager og ha egentid andre dager. Jeg har forøvrig en baby på samme alder, og jeg sover ca.4 timer i døgnet og fungerer helt greit. Sover godt og tungt når jeg først sover, så kvaliteten er viktigere enn kvantiteten. Anonymkode: ff2b2...33c Det er sant, kan fint overleve noen dager med lite søvn. Anonymkode: e8a0b...e23
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 Hvis den flasken med mme gjør kvelden fin, så ville jeg gjort det. Jeg har pleid å amme i søvn i over et år, bodde i blokk, så kunne ikke sette vogna utafor. Samtidig føltes det tryggere når jeg satt inn i stua og så inn til babyen. Når baby sov på dagen, ryddet jeg eller så på tv. Pleide ofte å sovne mens jeg ammet jenta mi i søvn, så jeg var jo på en måte uthvilt også. Kveldene brukte jeg enten med mannen eller tv eller serie. Hun våknet litt her og der, men gav henne litt kos så sovna hun igjen 😊 Anbefaler deg å ikke stresse med noe, og bruk tiden du har til å gjøre ting du har lyst til. Om det så er husarbeid eller tv. Litt god mat kan du jo spise mens baby er våken 😊 Anonymkode: 97c5d...ad8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Legg deg tidlig noen kvelder og ha egentid andre kvelder. Jeg hadde en baby med kolikk og en mann som ikke fungerte, men bare forsuret en allerede slitsom tilværelse. Jeg gjorde alt av husarbeid og tok meg av baby både dag og natt. Sov minimalt og hadde ingen egentid. Du er heldig (men det er selvsagt slitsomt med en liten baby). Anonymkode: 9944a...e0d Huff, hørtes ikke greit ut.. håper det går bedre nå! Ja, vet jeg er heldig, men blir fortsatt sliten av å ha baby oppå meg konstant i 2 uker uten mulighet for avlastning. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis den flasken med mme gjør kvelden fin, så ville jeg gjort det. Jeg har pleid å amme i søvn i over et år, bodde i blokk, så kunne ikke sette vogna utafor. Samtidig føltes det tryggere når jeg satt inn i stua og så inn til babyen. Når baby sov på dagen, ryddet jeg eller så på tv. Pleide ofte å sovne mens jeg ammet jenta mi i søvn, så jeg var jo på en måte uthvilt også. Kveldene brukte jeg enten med mannen eller tv eller serie. Hun våknet litt her og der, men gav henne litt kos så sovna hun igjen 😊 Anbefaler deg å ikke stresse med noe, og bruk tiden du har til å gjøre ting du har lyst til. Om det så er husarbeid eller tv. Litt god mat kan du jo spise mens baby er våken 😊 Anonymkode: 97c5d...ad8 Høres ideelt ut, men din situasjon var jo veldig annerledes enn min. Problemet mitt er jo at baby ikke sover andre steder enn oppå meg på dagen. Så kan ikke rydde/lage og spise god mat når hun sover. Når hun er våken kan hun som sagt ligge alene 10-30 minutter før hun krever meg igjen. Våkner hun etter leggetid tar det ca 2 av og til 3 timer før hun sovner igjen.. Anonymkode: e8a0b...e23
Drizzt Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 Begge deler. For din egen psykisk helse må du ha noe egentid også. Men ikke alltid på bekostning av søvn. Jeg ville ringt en venninne eller slektning som kunne tatt en trilletur med babyen ute for å frigjøre armer og hode i et par timer. Så kan du gjøre som du vil den tiden.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Det spørs jo veldig på behovet ditt, men er enig med de som foreslår å veksle mellom søvn og egentid. Forstår godt at du føler det blir mye når du er alene med «klistremerkebaby» i flere uker. Min nummer to var klistremerkebaby (skulle også amme hver time hele natten), så vet hvor krevende det kan være. Jeg hadde heldigvis litt avlastning på ettermiddagen og måtte ikke stresse med å få gjort husarbeid etc. Det som fungerte for meg var å behandle tiden babyen sov på brystet som en slags egentid. Rigget meg til i sofaen med litt mat/snacks og drikke. Så på netflix, scrollet på telefonen etc. Da fikk jeg slappet godt av, og babyen fikk den nærheten den hadde behov for. Nå er det barnet to år og har sjeldent tid til å kose med mammaen sin, så det går over! Lykke til Anonymkode: 5b80d...bdd 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): Begge deler. For din egen psykisk helse må du ha noe egentid også. Men ikke alltid på bekostning av søvn. Jeg ville ringt en venninne eller slektning som kunne tatt en trilletur med babyen ute for å frigjøre armer og hode i et par timer. Så kan du gjøre som du vil den tiden. Ja, det er sant. Baby roer seg dessverre ikke i vogn, skal kun sove oppå meg. Hvis ikke hadde det vært en god ide. Anonymkode: e8a0b...e23
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #11 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det spørs jo veldig på behovet ditt, men er enig med de som foreslår å veksle mellom søvn og egentid. Forstår godt at du føler det blir mye når du er alene med «klistremerkebaby» i flere uker. Min nummer to var klistremerkebaby (skulle også amme hver time hele natten), så vet hvor krevende det kan være. Jeg hadde heldigvis litt avlastning på ettermiddagen og måtte ikke stresse med å få gjort husarbeid etc. Det som fungerte for meg var å behandle tiden babyen sov på brystet som en slags egentid. Rigget meg til i sofaen med litt mat/snacks og drikke. Så på netflix, scrollet på telefonen etc. Da fikk jeg slappet godt av, og babyen fikk den nærheten den hadde behov for. Nå er det barnet to år og har sjeldent tid til å kose med mammaen sin, så det går over! Lykke til Anonymkode: 5b80d...bdd Jeg savner faktisk den tiden litt når jeg tenker tilbake på det - og jeg er veldig introvert med stort behov for egentid! Anonymkode: 5b80d...bdd 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #12 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det spørs jo veldig på behovet ditt, men er enig med de som foreslår å veksle mellom søvn og egentid. Forstår godt at du føler det blir mye når du er alene med «klistremerkebaby» i flere uker. Min nummer to var klistremerkebaby (skulle også amme hver time hele natten), så vet hvor krevende det kan være. Jeg hadde heldigvis litt avlastning på ettermiddagen og måtte ikke stresse med å få gjort husarbeid etc. Det som fungerte for meg var å behandle tiden babyen sov på brystet som en slags egentid. Rigget meg til i sofaen med litt mat/snacks og drikke. Så på netflix, scrollet på telefonen etc. Da fikk jeg slappet godt av, og babyen fikk den nærheten den hadde behov for. Nå er det barnet to år og har sjeldent tid til å kose med mammaen sin, så det går over! Lykke til Anonymkode: 5b80d...bdd Godt å høre at ting blir bedre, kommer vel en tid jeg savner nærheten også! Ja, det går mye i netflix her også🙈 problemet er vel at jeg savner å ha kroppen litt for meg selv, ikke at jeg blir sliten av å bysse/gråtende baby etc. For hun er veldig rolig og blid bare hun får den nærheten hun ønsker. Anonymkode: e8a0b...e23
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #13 Skrevet 6. januar 2021 Kjenner meg litt igjen. Jeg begynte ikke å tenke på egentid så tidlig, for jeg var bevisst på at i månedsvis ville det bli minimalt med det. (Men når mannen var hjemme, var jeg noen ganger alene på kjøpesenter eller tok en kaffe med venninner. Ikke så ofte, for jeg syntes det var kos å tilbringe tid med både mann og baby når han endelig var hjemme.) Men dette med at babyen konstant var oppå kroppen min følte jeg tidlig var "hemmende". Da sa en venninne at det er for en så kort tid at man bør prøve å innstille seg på det. Det endret noe hos meg, og når babyen ikke ville ha pupp i hytt og pine, bysses osv. så savnet jeg det litt. Husk at smokk erstatter pupp. Det er ikke pupp som erstatter smokk! Så en her som skriver "ingen pupp utenom måltider". What? Et barn på tre mnd har vel ikke heelt faste måltider ennå? Husker ikke hvordan det var her på den tiden men.. Anonymkode: a333c...c20 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjenner meg litt igjen. Jeg begynte ikke å tenke på egentid så tidlig, for jeg var bevisst på at i månedsvis ville det bli minimalt med det. (Men når mannen var hjemme, var jeg noen ganger alene på kjøpesenter eller tok en kaffe med venninner. Ikke så ofte, for jeg syntes det var kos å tilbringe tid med både mann og baby når han endelig var hjemme.) Men dette med at babyen konstant var oppå kroppen min følte jeg tidlig var "hemmende". Da sa en venninne at det er for en så kort tid at man bør prøve å innstille seg på det. Det endret noe hos meg, og når babyen ikke ville ha pupp i hytt og pine, bysses osv. så savnet jeg det litt. Husk at smokk erstatter pupp. Det er ikke pupp som erstatter smokk! Så en her som skriver "ingen pupp utenom måltider". What? Et barn på tre mnd har vel ikke heelt faste måltider ennå? Husker ikke hvordan det var her på den tiden men.. Anonymkode: a333c...c20 Takk for svar og oppmuntring! det er sant, det er jo bare for en kort periode, men det føles ikke sånn når du er midt oppi det.. Enig med deg, ingen faste måltider enda her iallefall. Ammingene flyter ofte i hverandre for baby sovner ved puppen. Anonymkode: e8a0b...e23
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjenner meg litt igjen. Jeg begynte ikke å tenke på egentid så tidlig, for jeg var bevisst på at i månedsvis ville det bli minimalt med det. (Men når mannen var hjemme, var jeg noen ganger alene på kjøpesenter eller tok en kaffe med venninner. Ikke så ofte, for jeg syntes det var kos å tilbringe tid med både mann og baby når han endelig var hjemme.) Men dette med at babyen konstant var oppå kroppen min følte jeg tidlig var "hemmende". Da sa en venninne at det er for en så kort tid at man bør prøve å innstille seg på det. Det endret noe hos meg, og når babyen ikke ville ha pupp i hytt og pine, bysses osv. så savnet jeg det litt. Husk at smokk erstatter pupp. Det er ikke pupp som erstatter smokk! Så en her som skriver "ingen pupp utenom måltider". What? Et barn på tre mnd har vel ikke heelt faste måltider ennå? Husker ikke hvordan det var her på den tiden men.. Anonymkode: a333c...c20 Ja, var litt det jeg prøvde å få frem. Hvis man tenker «nå skal jeg kose meg, dette varer bare en kort stund» og snuser litt på babyen etc., så blir det liksom lettere å bære den byrden med å ikke ha kroppen for seg selv. Jeg vet bare at jeg koste meg mye mer med nummer to når jeg hadde den innstillingen, selv om nummer en var mye «enklere» og lå mye for seg selv så føltes byrden mye større ut. Det er kanskje annerledes når man har gått gjennom det en gang før og vet hvor fort ting endrer seg? Anonymkode: 5b80d...bdd
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for svar og oppmuntring! det er sant, det er jo bare for en kort periode, men det føles ikke sånn når du er midt oppi det.. Jeg husker det. Så jeg sier aldri ti noen "Nyyyt babytida", som jeg fikk høre ganske ofte da jeg var midt i den. Jeg kunne ikke fatte hvordan folk nøt endel av de periodene. Men når jeg tenker tilbake nå, så savner jeg mye. Nå er mitt barn 2 år og har aldri planer om å sitte i fanget, eller sitte i ro noe sted egentlig, i mer en et par minutter en sjelden gang. Helt propell! Ammes fortsatt før søvn, selv om det kan være slitsomt er det også veldig kos. Husker ikke hvor gammelt barnet var da jeg begynte å prioritere egentid foran søvn i ny og ne. Det var ihvertfall når leggetiden var litt på bærtur, barnet nærmet seg kanskje 1år, og ikke sovna så mye tidligere enn min leggetid. Da kunne jeg sitte oppe og lese f.eks. og så sove samtidig som barnet duppet neste dag. Utrolig deilig! Noen dager funka det fint, andre ganger var jeg så trøtt at jeg sovna samtidig som barnet på kvelden. Anonymkode: a333c...c20
Drizzt Skrevet 6. januar 2021 #17 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er sant. Baby roer seg dessverre ikke i vogn, skal kun sove oppå meg. Hvis ikke hadde det vært en god ide. Anonymkode: e8a0b...e23 Kan det funke å sove oppå noen annen? En venninne? Så kan du heller se et par episoder på Netflix eller ... sove? Er problemet at barnet ikke liker å ligge flat eller er det din nærhet? For man kan bygge vogna litt sånn at barnet ligger med hodet litt høyere.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #18 Skrevet 6. januar 2021 Jeg har en på to år og dropper glatt egentid for å få nok søvn. Jeg gikk omtrent hele første året uten søvn (min sov verken dag eller natt og ingen mann som kunne hjelpe), så jeg tror jeg har søvn for et år å ta igjen 😅 I din situasjon ville jeg nok gjort litt begge deler Så lenge du får nok søvn noen dager, tror jeg ikke du får problemer med noen timer mindre andre dager. Men du må nesten kjenne på det selv, føler du det blir for lite søvn så må du vel regulere det litt etter ditt eget behov Anonymkode: d4ce9...34f
boblevann Skrevet 6. januar 2021 #19 Skrevet 6. januar 2021 Min var helt lik din baby, bare at min sov ikke om natta heller. Og vogn måtte være i konstant bevegelse (snakker ikke tur eller babyrocker her altså, men vogna måtte HOPPE konstant). Barnefar på reisejobb og minimal annen avlastning. Kjenner meg godt igjen i den klaustrofobiske følelsen av å aldri ha kroppen sin for seg selv 😅 Én gang dusjet jeg faktisk med baby i bæresjal, bare for å få vasket håret i løpet av de 14 dagene mannen var borte liksom.. Jeg sier: kjør begge deler! Min er 14 mnd nå og ikke i nærheten av noe klistremerke lenger, men ennå varierer jeg med å noen kvelder legge meg med han kl 19 og noen kvelder sitter jeg oppe og har «fri» 😄 Må jo ikke velge én av dem! Man er helt avhengig av begge deler. Ja, jeg er kanskje litt ekstra trøtt hvis jeg sitter oppe til 23 en dag, men guri det er verdt det. Tar det igjen med å legge meg 19/20 neste dag!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #20 Skrevet 6. januar 2021 Min jente høres veldig lik ut i temperament som din, med unntak av litt annen døgn rytme. Hun er veldig a menneske;) Først av alt, det blir bedre! Jeg tørr ikke love hvornår, men det blir det:) Jeg delammer forresten også. Jeg har aldri sett på min jente som noe klistremerke baby, bare at hun trenger nærhet. Og det har jeg prøvd å gi henne med mange mange timer i bæresele (hun sov kun i bevegelse den første tiden, jeg kunne hverken stå i ro eller sitte;)). Ved tre måneder var det som hun var litt mer klar for verden, og hun begynte å sove i bedside crib’en istedet for inntil meg om natten. Og nå denne uken godtar hun plutselig vognen (er 4,5 måned). Mine tips: - jeg velger søvn over egentid 5 av 7 dager i uka tipper jeg. Og har slått meg til ro med at dette er en fase som kun varer en periode. - jeg stresset aldri med vogn, det fikk komme når det kom. - kjøpte markedets beste (og fineste) bæreseler - regntrekk til bæreselen, vi er ute i all slags vær - slyngevugge med motor!! Det endret det hele, gir meg 30 min til å ordne det praktiske imens hun tar første dupp (hun sover bare i den en gang om dagen, og det var først etter tre måneder) - innførte smokk tidlig, men om hun vil ligge og hygge ved brystet får hun lov til det (hender vi begge sovner) - ammer liggende om natten (igjen, hender vi begge sovner;)) - innførte leggerutiner ved 2 måneders alder, nå som hun er 4 måneder kjører det bare. Bruker app’en huckleberry. Anonymkode: 04820...15e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå