Palmesus Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 De siste tre årene har jeg jobbet i en stilling som jeg egentlig fra starten av følte var feil for meg, men jeg har holdt ut. Spesielt det siste året har vært veldig utfordrende da det skjedde litt endringer på teamet, og jeg ikke føler det nye teamet fungerer like godt. Stillingen min innebærer et høyt press på å levere, man må hele tiden omstille hodet og planen man har lagt for dagen, man blir målt på hvor mange aktiviteter man har i uken, man må holde kontroll på ting man har gjort langt tilbake i tid, og man er avhengig av at andre leverer for at jobben man selv har gjort skal komme til nytte. De siste to årene har jeg kjent veldig på at denne jobben tærer på meg og hvordan jeg har det. På grunn av mye stress og en mer og mer dårlig selvfølelse så har jeg gått opp i vekt, jeg har mistet mye hår, jeg er mye nedstemt, jeg har hatt depresjoner, og jeg lever for fridagene. Hver søndag gruer jeg meg til å gå på jobb, jeg teller ned timene til arbeidsdagen er slutt, og jeg gleder meg til helgen. Nå er jeg tilbake igjen etter to ukers ferie, og humøret og selvfølelsen er allerede på bånn. Jeg klarer ikke dette mer. Jeg har tenkt at jeg skal ha en ny jobb før jeg sier opp, men nå begynner jeg å tenke om det i det hele tatt er verdt det. Jeg har såvidt begynt å søke noe nytt, men det kan jo ta lang tid før jeg får napp, og den tiden vet jeg ikke om jeg klarer å holde ut. Jeg har i dag en "prestisjejobb" og jeg tenker at mitt neste steg må jo være et steg opp i karrieren, og dermed kan jeg ikke gå tilbake til å jobbe i butikk. Jeg elsker å jobbe i butikk, men blir ikke det veldig teit å gå et steg tilbake enn ett steg frem? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er lei av å ha det slik jeg har det. Hadde vært fint å høre om folk som har vært i lignende situasjon, og hva du gjorde med det. Alle råd og historier mottas med stor takk
Gjest Albbas Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Hvis jobben ødelegger deg er det bedre å jobbe i butikk mens du ser deg om etter noe annet. Du må ikke bare tenke på CV-en men hva som skal til for at du mentalt kan forberede deg til å bytte jobb og klatre oppover. Evnt må du klare å distansere deg mer fra jobben du har og ikke ta det så tungt. Har vært i en noenlunde lignende situasjon, men jeg var heldig og fikk ny jobb bare en måned etter jeg bestemte meg for å slutte. Var veldig heldig med timingen.
Sniffen Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 Om du elsker å jobbe i butikk hadde jeg så absolutt søkt på jobber i butikk! Du er veldig heldig som i det hele tatt har en jobbtype som du liker syns jeg. Jeg er ikke opptatt av prestije og prestisjejobber, så for meg hadde det ikke gjort noe å tatt et steg nedover som du skriver. Husk at du skal jobbe i mange år til. Tenk så deilig det vil være når mandagen kommer og du tenker; 'åh, kunne ønske jeg kunne sove lenger, men må vel stå opp for å gå på jobb'....og det er det. Ingen andre negative tanker om at du gruer deg til å dra på jobb. Om lønnen i butikk er ok å leve av hadde jeg søkt på butikkjobb hadde jeg vært deg. Du har kun ett liv og det vil være synd å kaste bort så store deler av det på noe du misliker. Man kan vel også klatre på karrierestigen i en butikk etterhvert. Avdelingsleder, butikkleder, leder for kjeden i regionen etc.?
Gjest Albbas Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 En butikkjobb kan du forresten fint selge inn på en bra måte i CV og søknad.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 Jeg trives ikke lenger, jeg heller, men folk sier "Det er dumt å slutte nå, du kan ikke slutte nå, det blir jo umulig å finne noe nytt nå".... Anonymkode: 3cda1...e86
Palmesus Skrevet 6. januar 2021 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2021 Albbas skrev (2 timer siden): Hvis jobben ødelegger deg er det bedre å jobbe i butikk mens du ser deg om etter noe annet. Du må ikke bare tenke på CV-en men hva som skal til for at du mentalt kan forberede deg til å bytte jobb og klatre oppover. Evnt må du klare å distansere deg mer fra jobben du har og ikke ta det så tungt. Har vært i en noenlunde lignende situasjon, men jeg var heldig og fikk ny jobb bare en måned etter jeg bestemte meg for å slutte. Var veldig heldig med timingen. Sa du opp før du fikk den nye jobben?
Palmesus Skrevet 6. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg trives ikke lenger, jeg heller, men folk sier "Det er dumt å slutte nå, du kan ikke slutte nå, det blir jo umulig å finne noe nytt nå".... Anonymkode: 3cda1...e86 Ja det er det som skremmer meg...Å finne ny jobb i koronatid er ikke det enkleste er jeg redd. I tillegg til at det sikkert er veldig mange søkere på stillinger som blir lyst ut..
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 Hvilken utdanning har du? Hva jobber du med? Hva er tittelen din? Dette er avgjørende for hva du bør gjøre videre... Har du en bred utdannelse kan du finne noe annet uten å måtte gå et steg ned, om du skjønner. Men gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden. Butikkjobber er lavtlønnede og noen også fysisk tunge. Ser ut som for meg at du ikke liker presset og prestisjejaget på jobb hver dag. Da kunne du eventuelt byttet til en lignende jobb med mindre press. Tror du kunne trivdes med samme arbeidsoppgaver da. Anonymkode: d8dd1...6ea
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Jeg sa opp en jobb (eller, forlenget ikke vikariatet), og det var den beste avgjørelsen jeg har tatt. Jeg var deprimert, mislikte jobben og hatet generelt livet. Jeg gikk vel arbeidsledig i noen måneder før jeg fikk ny jobb, og den jobben var springbrett til dagens jobb som jeg trives maks i Du må nesten se på økonomien, livssituasjonen og arbeidsmarkedet for å vurdere om det er noe som er aktuelt for deg! Anonymkode: 28e67...eed 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sa opp en jobb (eller, forlenget ikke vikariatet), og det var den beste avgjørelsen jeg har tatt. Jeg var deprimert, mislikte jobben og hatet generelt livet. Jeg gikk vel arbeidsledig i noen måneder før jeg fikk ny jobb, og den jobben var springbrett til dagens jobb som jeg trives maks i Du må nesten se på økonomien, livssituasjonen og arbeidsmarkedet for å vurdere om det er noe som er aktuelt for deg! Anonymkode: 28e67...eed Man kan selvfølgelig si opp, men man vet aldri hvordan det blir på det nye stedet. Kanskje enda verre. Anonymkode: 3cda1...e86
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Jeg er i samme situasjon. Jobben sliter meg helt ut og går ut over psyken og kroppen. Har holdt ut i mange år, for elsker kollegaer og selve jobben, men i svært små doser. Mye støy, mas, høye krav, og tunge løft. Har søkt andre stillinger men vanskelig å få napp, og har ikke relevant utdanning. Så nå med stort huslån og familie er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, og føler meg stuck. Aner ikke hva jeg skulle studert heller (som ville ført til jobb). Spent på hvordan det utarter seg med dere andre. Anonymkode: 461ea...4bb
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er i samme situasjon. Jobben sliter meg helt ut og går ut over psyken og kroppen. Har holdt ut i mange år, for elsker kollegaer og selve jobben, men i svært små doser. Mye støy, mas, høye krav, og tunge løft. Har søkt andre stillinger men vanskelig å få napp, og har ikke relevant utdanning. Så nå med stort huslån og familie er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, og føler meg stuck. Aner ikke hva jeg skulle studert heller (som ville ført til jobb). Spent på hvordan det utarter seg med dere andre. Anonymkode: 461ea...4bb Har det på samme måte som deg. Trøster meg med tanken på at jeg er heldig som har fast jobb i disse tider. Det hjelper litt Anonymkode: 2f114...b78
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 Det er IKKE teit å gå tilbake å jobbe i butikk. Hvem mener du det skal være teit for? Hva andre mener? Kjenn etter hva DU vil. Og ikke hva andre gjør. Lykke til. Anonymkode: 7df62...665 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå