AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Lurer på noen ting ang fremtidsfullmakt. - Hvem pleier å skrive det? - Hvorfor oppretter man det? - Hva bruker den å inneholde? Anonymkode: e53e2...5b5
TBergh Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Hei. De som pleier å skrive fremtidsfullmakter, kan f.eks. være personer som vet at de vil bli handicapet på en eller annen måte som medfører at de ikke selv får utført de tingene de skal gjøre, og som er omfattet av lovpålagt taushet. Typisk vil være de som har fått diagnosen demens. Dette kan være at andre skal disponere deres penger, og utføre andre tjenester som krever underskrifter m.v. I en fullmakt er det viktig at det blir definert hva fullmakten gir den fullmektige rett til å gjøre, og ikke minst ikke gir den fullmektige rett til å gjøre. Dette kan f.eks. være at den fullmektige har begrenset fullmakt til kun å betale regninger pålydende fullmaktsutsteders navn, og hvilke regninger dette omfatter. Hvis fullmakten omfatter bruk av banktjenester, at den fullmektige kun har anledning til å betale regninger, efaktura, og ikke rette til å overføre penger til noen andres konto. Jo mer omfattende og detaljert en fullmakt er, både med hensyn på hva den fullmektige har lov til å gjøre, og hva den fullmektige ikke kan gjøre, jo bedre sikret er fullmaktsutsteder. Håper dette gir svar på ditt spørsmål Med vennlig hilsen TBergh 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 I vår familie er det opprettet av eldre familiemedlemmer, fra ca 60. Og gir "barna" alle rettigheter i tilfelle sykdom og demens, for å hindre at overformynderiet trer inn. De stoler også på at vi tar absolutt alle beslutninger, og har ikke satt noen begrensninger. Jeg og mannen skal også opprette for hverandre, men da med noen flere forbehold. Det er formaliakrav, som at det må være vitner. Og språket er viktig. Vi valgte å bruke advokat. Men om man bare ønsker en enkel fullmakt finnes det gode maler og beskrivelser på nett. Anonymkode: 0f636...f88 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lurer på noen ting ang fremtidsfullmakt. - Hvem pleier å skrive det? - Hvorfor oppretter man det? - Hva bruker den å inneholde? Anonymkode: e53e2...5b5 Du har fått gode svar over her, så jeg vil bare fortelle hvordan vi gjorde det. Jeg satte meg inn i hvilke formkrav som var påkrevd, og skrev fremtidsfullmakten på vegne av fullmaktsgiver. Nå skal det sies at dette var en veldig enkel fullmakt siden fullmaktsgiver ikke hadde noen fast eiendom eller formue å ta hensyn til. Ved mer kompliserte fullmakter anbefales bruk av advokat. Det ble også lagt ved bekreftelse fra nærmeste pårørende om at de var informert om fullmakten, og dens innhold. Alt ble signert av to vitner i tillegg til fullmaktsgiver (og pårørende der det var påkrevd). I vårt tilfelle var personen allerede kognitivt svekket da fullmakten ble skrevet, men det ble også lagt ved dokumentasjon om at fullmektig hadde utført disse oppgavene for fullmaktsgiver i flere år allerede, og at fullmakten var en formalisering av en muntlig avtale mellom de to partene. Det ble dokumentert at selv om personen var kognitivt svekket, og ikke lenger klarte å ivareta egne interesser, var hun fremdeles samtykkekompetent ved signeringen av dokumentet. Angående innholdet tok jeg utgangspunkt i fullmaktsgivers behov for praktisk hjelp, og fullmakten omfatter alt fra banktjenester, kontakt med statlige og kommunale instanser, kontakt med helsevesenet, inngåelse og avslutning av avtaler, størrelse på gaver, til informasjon til nærmeste pårørende. Den signerte fullmakten ble så sendt inn til fylkesmannen, det ble innhentet legeerklæring fra fastlege, og fullmektig fikk tilsendt fullmakten i posten etter få dager. Det er også viktig å vite at fremtidsfullmakten ikke blir registrert noe annet sted enn hos fylkesmannen, det finnes ikke noe sentralt register som viser at X er fullmektig for Y. Det betyr at fullmektig selv må kontakte bank, skattekontor, telefonoperatør, kommunen osv, og legge frem fullmakten når det er noe de vil ha utrettet på vegne av fullmaktsgiver. Sitat (Ikke at fullmakten hjelper noe særlig. Her har vi gitt kommunen beskjed minst 3 ganger at all kontakt skal gå via fullmektig, og sendt inn skriftlig dokumentasjon på dette, men like fullt kontakter kommunen fullmaktsgiver enten via brev eller telefon, noe som enten fører til at fullmaktsgiver blir forvirret og urolig, eller at viktige beskejder ikke kommer frem til fullmektig) Anonymkode: aec89...5da 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 Vedrørende det at fullmakten ikke hjelper fullt ut, tror jeg vil bedres fremover. Bevisstheten rundt fremtidsfullmakt har virkelig skutt i taket i det siste. Så jeg tror i fremtiden det vil være mer normalt enn unormalt at man har dette på plass. Også et viktig poeng til ab...5da. Om fullmaktsgiver er kognitivt svekket, eller det er mistanke om det, ved sigenring av fullmakt, kan den veldig raskt bli underkjent. Og også dette med at dokumentet ikke kan tinglyses, slik man gjør med for eksempel et testamente. Vi har også etablert et digitalt arkiv (Dropbox) der fullmakt, og annen informasjon som vil være nyttig for pårørende, er lett tilgjengelig. Anonymkode: 0f636...f88 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 Takk for utfyllende og oppklarende svar. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den signerte fullmakten ble så sendt inn til fylkesmannen, det ble innhentet legeerklæring fra fastlege, og fullmektig fikk tilsendt fullmakten i posten etter få dager. Anonymkode: aec89...5da Innhenter fylkesmannen legeerklæring, eller sendes denne med fullmakten til fylkesmannen? Anonymkode: e53e2...5b5
TBergh Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 Hei Svar fra Innskriver som sier: «Det ble også lagt ved bekreftelse fra nærmeste pårørende om at de var informert om fullmakten, og dens innhold.» Dette er et meget godt og viktig poeng. Takker så mye for dette. Lært noe i dag også. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for utfyllende og oppklarende svar. Innhenter fylkesmannen legeerklæring, eller sendes denne med fullmakten til fylkesmannen? Anonymkode: e53e2...5b5 Legeerklæring må dere ordne selv, det er anbefalt å sende dette ved fullmakten. Anonymkode: a8db5...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for utfyllende og oppklarende svar. Innhenter fylkesmannen legeerklæring, eller sendes denne med fullmakten til fylkesmannen? Anonymkode: e53e2...5b5 Det står at legeerklæring skal sendes med, men da vi var der for å få den sa fastlegen at han ikke kunne sende legeerklæring før han fikk forespørsel fra fylkesmannen. Så jeg tror du må høre med fastlegen hvordan det praktiseres der. Anonymkode: aec89...5da
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det står at legeerklæring skal sendes med, men da vi var der for å få den sa fastlegen at han ikke kunne sende legeerklæring før han fikk forespørsel fra fylkesmannen. Så jeg tror du må høre med fastlegen hvordan det praktiseres der. Anonymkode: aec89...5da Om den ikke ligger vedlagt må de innhente - og legen får mye bedre betalt. Anonymkode: 351e8...c7a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 TBergh skrev (På 6.1.2021 den 13.15): Hei Svar fra Innskriver som sier: «Det ble også lagt ved bekreftelse fra nærmeste pårørende om at de var informert om fullmakten, og dens innhold.» Dette er et meget godt og viktig poeng. Takker så mye for dette. Lært noe i dag også. Med vennlig hilsen TBergh Jeg begynner å bli veldig frustrert og lei av at du gir misvisende og feil svar på veldig mange spørsmål her inne. Du skriver meget utfyllende og tillitvekkende, men dessverre så er svarene dine ofte basert på synsing og ikke juridiske bestemmelser. F.eks som denne gangen med fremtidsfullmakt. En fremtidsfullmakt er noe helt annet enn en vanlig fullmakt. Det du beskriver er en vanlig fullmakt. En fremtidsfullmakt må være innenfor visse formkrav, som er meget godt beskrevet av ab over her, ofte basert på en medisinsk diagnose, og i tillegg trer den ikke i kraft før det er bekreftet av behandlende lege at fullmaktgiver ikke lenger kan ta ansvar for seg selv og sine egne saker og ikke lenger er samtykkekompetent. Det er flott at du bruker av din tid og svarer på spørsmål her inne, men når det blir gjort på den måten du gjør og det stadig er feil, så kan dette få alvorlige konsekvenser for den du svarer. Og jeg tror også det, i følge reglene her inne, ikke er tillatt å bruke "yrkestitler" for å skape tillit. Kan være at det gjelder kun innenfor medisinske yrkesgrupper, men det bør tydeligvis gjelde andre grupper også. Anonymkode: 1ab09...9c1 2
TBergh Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Hei. En Anonym bruker skriver vedrørende mitt innlegg: «Jeg begynner å bli veldig frustrert og lei av at du gir misvisende og feil svar på veldig mange spørsmål her inne. Du skriver meget utfyllende og tillitvekkende, men dessverre så er svarene dine ofte basert på synsing og ikke juridiske bestemmelser. F.eks som denne gangen med fremtidsfullmakt. En fremtidsfullmakt er noe helt annet enn en vanlig fullmakt. Det du beskriver er en vanlig fullmakt. En fremtidsfullmakt må være innenfor visse formkrav, som er meget godt beskrevet av ab over her, ofte basert på en medisinsk diagnose, og i tillegg trer den ikke i kraft før det er bekreftet av behandlende lege at fullmaktgiver ikke lenger kan ta ansvar for seg selv og sine egne saker og ikke lenger er samtykkekompetent. Det er flott at du bruker av din tid og svarer på spørsmål her inne, men når det blir gjort på den måten du gjør og det stadig er feil, så kan dette få alvorlige konsekvenser for den du svarer. Og jeg tror også det, i følge reglene her inne, ikke er tillatt å bruke "yrkestitler" for å skape tillit. Kan være at det gjelder kun innenfor medisinske yrkesgrupper, men det bør tydeligvis gjelde andre grupper også.» https://www.fylkesmannen.no/nn/oslo-og-viken/verjemal/fremtidsfullmakt/ Med vennlig hilsen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå