Gå til innhold

Tilrettelegging ved graviditet - Settes på KUN seinvakter?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg jobber hovedsakelig natt, resten aftenvakter. Her finnes kun disse to vaktene da sjefen jobber dagvakt.

Om jeg ber om tilrettelegging for nattevaktene mine, kan sjefen kreve at jeg KUN skal jobbe seinvakter? Altså 15-22 mandag til fredag? Eller har jeg krav på svangerskapspenger istedenfor?

Anonymkode: f499f...94d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anyone?🙏

AnonymBruker
Skrevet

Det er den tilretteleggingen som kan bli gjort ja, hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for natt skal du har svangerskapspenger. Hvis du syntes det er tungt og mye arbeid skal du ha sykemelding. 

Du skal ikke tape tillegg eller jobbe flere vakter. Jeg får omgjort mine nattevakter til en dagvakt/kveldsvakt pr nattevakt. 

Anonymkode: 2ae4f...2fa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er den tilretteleggingen som kan bli gjort ja, hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for natt skal du har svangerskapspenger. Hvis du syntes det er tungt og mye arbeid skal du ha sykemelding. 

Du skal ikke tape tillegg eller jobbe flere vakter. Jeg får omgjort mine nattevakter til en dagvakt/kveldsvakt pr nattevakt. 

Anonymkode: 2ae4f...2fa

Takk for svar ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre med erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapspenger får du når jobben din er til fare for babyens helse og liv. 
Hvis det er pga din helse og trivsel i svangerskapet at du trenger tilrettelegging, skal du ha sykemelding. 

Anonymkode: 10aa3...c98

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De tilrettelegger, så du har ikke krav på svangerskapspenger, nei. 

Svangerskapspenger er om jobben ikke kan tilrettelegge så mor må stå i arbeid som er farlig for baby. 

Anonymkode: f032d...e3b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei!

jeg jobber hovedsakelig natt, resten aftenvakter. Her finnes kun disse to vaktene da sjefen jobber dagvakt.

Om jeg ber om tilrettelegging for nattevaktene mine, kan sjefen kreve at jeg KUN skal jobbe seinvakter? Altså 15-22 mandag til fredag? Eller har jeg krav på svangerskapspenger istedenfor?

Skjønner ikke helt hva som er problemet her. Er det det at du ikke vil ha bare kveldsvakter? Vil du egentlig ha sjefens dagvakter? Isåfall, så er det ikke sånn at andre skal være nødt til å rokkere om på sine vakter fordi at du er gravid. 

Anonymkode: a943c...489

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke helt hva som er problemet her. Er det det at du ikke vil ha bare kveldsvakter? Vil du egentlig ha sjefens dagvakter? Isåfall, så er det ikke sånn at andre skal være nødt til å rokkere om på sine vakter fordi at du er gravid. 

Selvfølgelig skal jeg ikke kreve sjefens dagvakter, det er uansett umulig da dette bare er administrativt arbeid. Problemet er at jeg ønsker ikke KUN seinvakter, mandag til fredag hver eneste uke. Ser ikke den turnusen forenelig med et ordentlig liv.  TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei!

har du fått med deg legeerklæring? 
Få legen til å skrive en lege erklæring om at du trenger å få tilrettelagt arbeidstider pga svangerskap.

Hvis ikke det fungerer så har de plikt å prøve å omplassere deg i annet arbeid i bedriften(eller i staten eller i kommunen om det er din arbeidsgiver). Hvis de ikke har noe der heller så kan du undersøke svangerskapspenger. 

Først må du ha lege erklæring. 

Så er det noe som heter at arbeidsgiver skal innkalle til samtale en gang pr trimester. Ring bedrifthelsetjenesten og forhør deg om dette med oppfølging og med tilrettelegging.

Arbeidsmiljølovens regler ved graviditet og fødsel.

Anonymkode: 3b09f...041

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig skal jeg ikke kreve sjefens dagvakter, det er uansett umulig da dette bare er administrativt arbeid. Problemet er at jeg ønsker ikke KUN seinvakter, mandag til fredag hver eneste uke. Ser ikke den turnusen forenelig med et ordentlig liv.  TS

Høres ut som om du arbeider i sykehjem eller omsorgsboliger/bofellesskap?
Hva slags oppfølging har du fått så langt og hvor langt på vei er du?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sykemeldt meg

Anonymkode: 02c81...83a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde sykemeldt meg

Anonymkode: 02c81...83a

Ja for det er det jo du som bestemmer? Nei. Det er legen som kan sykemelde deg. 

Anonymkode: a6b16...804

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men nattevakt var?

Har du forsøkt å jobbe før du har bestemt deg for at dette ikke går?

Anonymkode: ae79b...c1b

• Liker 6
Skrevet (endret)

Svangerskapspenger gjelder kun om mor og barn blir utsatt for fare OG at jobben IKKE kan tilrettelegge.

Er det en jobb som ikke setter deg og barnet i fare og at jobben ikke kan tilrettelegge deg = Sykepenger. 

Bekkenløsning og gravid relaterte plager som gjør at du ikke kan jobbe = Sykepenger. 

Farlig jobb som ikke kan tilrettelegge = Svangerskapspenger. 

Farlig jobb som kan tilrettelegge = Ingen svangerskapspenger. 

Endret av Kenelz
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (2 minutter siden):

Svangerskapspenger gjelder kun om mor og barn blir utsatt for fare OG at jobben IKKE kan tilrettelegge.

Er det en jobb som ikke setter deg og barnet i fare og at jobben ikke kan tilrettelegge deg = Sykepenger. 

Bekkenløsning og gravid relaterte plager som gjør at du ikke kan jobbe = Sykepenger. 

Farlig jobb som ikke kan tilrettelegge = Svangerskapspenger. 

Feil. Turnus arbeid i helsevesenet kan være en risiko.
NAV- svangerskapspenger

Skjermbilde 2021-01-06 kl. 23.38.18.png

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

NAV- svangerskapspenger

Fysisk krevende = Setter barnet i fare.

Stressbelastning = Setter barnet i fare.

Men kommer helt an på jobben - Eks. Fysisk krevende = Finnes det hjelpemidler?

Tror du ikke jeg har snakket med både fastlegen og NAV om dette? Er gravid selv og får ikke svangerskapspenger. 

Jobber i stressende og fysisk krevende butikk (mye løfting, men finnes også hjelpemidler) + har kronisk bekkenløsning + Jobben kan ikke tilrettelegge  = SYKEPENGER.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

NAV- svangerskapspenger

Feil det og. Jeg jobbet nattevakt til jeg var 7 mnd på vei - i krevende omsorgsbolig. Aldri snakk om svangerskapspenger av den grunn. Leger/sykepleiere på sykehus har jo 12 timers vakter osv, og det går like fint det så fremt det ikke er utagering/fare for fosteret/mor

Anonymkode: ccd8f...531

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Å hvordan var ukene dine før du ble gravid? Jeg antar at du visste at det var kvelds og nattevakter når du takket ja til jobben.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...