Gå til innhold

Drikke til diabetikere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har jeg fått påvist diabetes, noe som setter en begrensing på hva jeg kan spise og drikke. Kan ikke drikke melk, juice, saft, smoothier, brus og alt annet som inneholder sukker. Vann går fint å drikke, men jeg blir lett dehydrert om jeg kun drikker vann. Det hjelper litt å skjære opp noen skiver med sitron og har det i vannet. Det er i tillegg litt lite variasjon. Noen som har erfaring med diabetes, og har noen gode forslag til alternativer?

Anonymkode: ee104...fb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får da både brus og saft med kunstig søtning? Eller er det forbudt også?

Tåler selv fruktsukker dårlig, (inkludert vanlig sukker som består av 50 % fruktsukker). Bruker den billige safta fra Kiwi - eldorado? - den er laget på kunstig aroma, ikke frukt/fruktsaft og aspartam. Tåler den helt fint :) 

Te? Evt søta med suketter?

Twinnings hadde i sommer noe kalt infusion - ‘teposer’ som skulle ligge i mugge kaldt vann over natta. 

Anonymkode: 0f078...50a

AnonymBruker
Skrevet

Agurk i skiver/strimler setter også frisk smak på vannet. Best å lage i mugge og la stå i kjøleskapet litt.

Skrevet

Regner med det er snakk om type 2 diabetes, siden du sier at du ikke kan (eller bør) spise eller drikke noe med sukker. 

Det finnes mange alternativer når det kommer til saft og brus med kunstig søtningsmiddel, zero-oh, fun light, cola zero, solo super, nok av ulike drikker uten sukker så du finner nok noe ;) 

Med det sagt, noen med type 2 diabetes får også behandling med hurtigvirkende insulin dersom de ikke klarer å regulere blodsukkeret med kosthold og tabletter alene. Så i teorien kan også personer med type 2 spise eller drikke ting med sukker, men da er også sjansen større for at man må starte på insulin. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg rett og slett lavkarbo kosthold , fordi karbohydrater blir til sukker i blodet og det er jo nettopp det diabetikere må prøveå unngå.
Sitronvann er veldig bra for kroppen så det er fint at du drikker det. Ellers kan du jo lage blåbærsmoothies med mandelmelken til Alpro og noen dråper flytende Natreen søtningsmiddel.  Og egentlig myyye annet godt  :)

Aller helst vil jeg anbefale deg å søke opp facebook gruppen : Spør Thor     Der er masse god informasjon om kosthold og
hvorfor det fungerer, hva mat egentlig gjør i kroppen og kostplaner med bilder .
Der er tilbakemeldinger fra andre menn og kvinner om hvordan de har det etter endret kosthold .
Thor har studert kosthold i over 20 år.

Anonymkode: 056c2...b66

• Liker 6
Skrevet

At du blir lett dehydrert av vann er bare tull! 

Du kan drikke Farris, sukkerfri brus og saft, mindre mengder juice/melk innimellom (feks halvt glass). Kanskje soyamelk inneholder mindre sukker? Suketter i te. Stevia/lignende i kakao. Drikker du alkohol er jo det litt sukker i. Men nå finnes det jo cider med mindre sukker. Kanskje drinker basert på vodka og sukkerfritt blandevann? Husk at smoothie inneholder mye sukker. Finnes også poser til iste nå i stedet for vann og te. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå trenger du å være løsningsorientert. Drikke er vann. Du blir vel dehydrert om du kutter ut annen drikke og ikke erstatter den med vann. Men da drikker du mer vann. Ikke bruk "trenger variasjon" som påskudd for å drikke juice, saft og brus. Ingen trenger å ha ting i vannet for å få det i seg. Voksne drikker svart kaffe og te i tillegg til vann. 

Anonymkode: 0aba2...115

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg anbefaler deg rett og slett lavkarbo kosthold , fordi karbohydrater blir til sukker i blodet og det er jo nettopp det diabetikere må prøveå unngå.
Sitronvann er veldig bra for kroppen så det er fint at du drikker det. Ellers kan du jo lage blåbærsmoothies med mandelmelken til Alpro og noen dråper flytende Natreen søtningsmiddel.  Og egentlig myyye annet godt  :)

Aller helst vil jeg anbefale deg å søke opp facebook gruppen : Spør Thor     Der er masse god informasjon om kosthold og
hvorfor det fungerer, hva mat egentlig gjør i kroppen og kostplaner med bilder .
Der er tilbakemeldinger fra andre menn og kvinner om hvordan de har det etter endret kosthold .

Blåbær er ikke akkurat sukkerfritt, og mandelmelk har også fett. Ikke noe for diabetikere å drikke for tørsten

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste det mer som at TS ikke klarte å drikke nok, og sånn sett ble lett dehydrert, fordi rent vann frister lite.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du gal? Du kan ikke anbefale ting du ikke har peiling på! Du vet ikke hvilken type diabetes denne personen har. Type 1 diabetes og lavkarbo, spesielt LCHF kan være direkte farlig! Diabetikere skal ikke gå i ketose, og lavkarbo og type 1 diabetes kreves nøye oppfølging av lege for å sjekke diverse verdier i blodet. 

typen2, derimot... det vet jeg ingenting om ettersom det er en helt annen type sykdom. Folk tror de vet alt om diabetes fordi de søstera til kompisen jeg gikk med på barneskolen hadde det. Folk må virkelig lære seg å ikke uttale seg om noe de ikke vet nok om, det kan være direkte farlig!

Anonymkode: 67ca8...db9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med vann med kullsyre? Litt isbiter og en skive lime eller sitron gjør susen ;) 

Ellers er det ikke nødvendig å kutte alt av karbohydrater, en grunn er at det potensielt vil bli kunne erstattet med en del mettet fett. Men ha et kosthold med mye fiber og en del umettet fett- altså ikke vær redd for grønnsaker fordi det er karbohydrater, og spis gjerne litt nøtter osv, men vær ganske obs på mengden ettersom fett har mye kcal- umettet eller ikke.  

veldig bra at du prøver å gjøre endringer i praksis- og smart å starte med de flytende kaloriene! :) 

Anonymkode: f665c...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Sukkerfri brus og saft, svart kaffe og te søtet med suketter gir ikke blodsukkerstigning.  

Anonymkode: 290b7...a69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikker bare vann jeg. Derfor har jeg ikke fått diabetes heller.

Anonymkode: bfb29...69f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man får ikke diabetes av annen drikke heller.

Anonymkode: f893e...4fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes masse brus og saft som er helt sukkerfri.

Anonymkode: f56be...f61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blåbær er ikke akkurat sukkerfritt, og mandelmelk har også fett. Ikke noe for diabetikere å drikke for tørsten

Hva er problemet med fett? Det påvirker jo ikke blodsukkeret?

Anonymkode: 7845b...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dum har du blitt! 

Anonymkode: 838ae...354

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dessverre har jeg fått påvist diabetes, noe som setter en begrensing på hva jeg kan spise og drikke. Kan ikke drikke melk, juice, saft, smoothier, brus og alt annet som inneholder sukker. Vann går fint å drikke, men jeg blir lett dehydrert om jeg kun drikker vann. Det hjelper litt å skjære opp noen skiver med sitron og har det i vannet. Det er i tillegg litt lite variasjon. Noen som har erfaring med diabetes, og har noen gode forslag til alternativer?

Anonymkode: ee104...fb4

Diabetes type 1 eller 2?

Anonymkode: 838ae...354

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling på diabetes, og vil derfor ikke komme med råd til alternativer til vann. Jeg vet for lite om hva du kan drikke/få i deg uten å få problemer. 

Det jeg kan tipse om, er hvordan få i seg nok vann. Jeg synes det er kjedelig selv, men måtte ta grep for å gå ned i vekt samt skåne tennene fra syre. Mine løsninger ble å kjøpe isbitmaskin og kullsyremaskin. Jeg drikker sjelden vanlig vann, det er enten isvann eller med kullsyre. Har noen ganger oppi litt sitron, men det er sjelden jeg gidder. Har fokus på vann gjennom dagen, og noterer i kostholdsappen min hvor mye jeg drikker. I starten "belønnet" jeg meg ofte med et glass cola zero hvis jeg var flink, men nå smaker det ikke så godt med zero lengre. 

Anonymkode: a9153...d46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vet at diabetes 1 kan du få alikevel?

Anonymkode: 51676...7d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...