Gå til innhold

Eks nekter meg å planlegge sommerferien i god tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn med en mann jeg ikke er sammen med lengre. Vi har barna 50 - 50 annenhver uke og det fungerer ganske greit. Når jeg nå spør om vi kan avtale hvordan vi skal fordele sommerferie ukene med barna fordi jeg ønsker å få litt tid og bestille noe med min kjæreste , så får jeg sporenstreks beskjed om at det er ALTFOR tidlig å ta stilling til. Dette må diskuteres og det er mange å ta hensyn til. (Hans kjæreste og hennes eks) Altfor tidlig??? Er 5 - 6 mnd altfor tidlig å planlegge sommerferie? Folk begynner jo å bestille turer allerede et år i forveien fordi turer og hoteller blir mer og mer fullbooka og dyrere jo nærmere vi kommer ferien. Og slik kommer han til å være og prøve å hale ut tida hvert eneste år fordi han har en svært uforutsigbar jobb og liker ikke å planlegge langt frem i tid . Men det er jo hans problem. Det skal ikke være mitt problem hvert år! Har jeg noen rettigheter her? Eller...har han rett til å sette hengelås på alle mine uker hver sommer  og nekte meg å planlegge noe og bestille noe? Hva gjør jeg i en slik situasjon? Er så irritert at jeg kunne klikke. Jeg sa jeg ber om å planlegge noe for én uke, og så er jeg fleksibel på resten av sommeren. Og han kan ikke gi meg DET engang!! Kan han virkelig nekte meg det? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han setter hengelås på noen uker så er vel bare det bra? Da kan du jo planlegge?

Anonymkode: 30dc9...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
jeg sliter med det samme med min eks. Han ville helst avtale sommerferien så sent som i mai. 
Jeg tok han med til familievernskontoret hvor de - med meg- forklarte han at det er viktig med forutsigbarhet når man har barn. For det er bare gunstig for alle parter å planlegge tidlig, fordi, som sagt; forutsigbarhet når man har barn. 
Han setter tydeligvis ikke barnet først her. 

Eksen min surmula og krangla noe veldig, fordi dama hans skulle helst hatt siste ord i det hele. 
til slutt klarte jeg å lage en avtale om at ferier skal planlegges senest 1.mars om vi ikke blir enige tidligere. Han sa det var greit. 
du kan prøve å lage en slik avtale uten FVK, men han skjønner neppe hvorfor det er gunstig for alle uten input fra andre enn deg. 

Anonymkode: d2a24...525

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har de to første / to siste ukene i juli annethvert år.

Dette fordi han vil ta det på sparket og/eller feriere sammen(!).

Siden jeg hadde tidlig sommer i fjor, har jeg 18/7-1/8 i år. (Far har kun to uker sommerferiesamvær, de resterende ukene har han én overnatting i uken.)

Anonymkode: 8c3fd...fd4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som hun over er skriver, få det inn i samværsavtalen. F.eks at en har uke 26-28 og den andre 29-31 det ene året og så bytter dere om andre året. Vi bestilte årets ferie til dyreparken i september, så jeg hadde ikke orket å ha det slik som du. 

Anonymkode: 0831c...9b4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

FVK

Anonymkode: 76ff7...d82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

FVK

Anonymkode: 76ff7...d82

Ærlig talt, har folk fullstendig mistet evnen til kommunikasjon? Må man drasse absolutt alt til FVK? Hjelpes.

Anonymkode: 4b243...5dc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig i mange jobber at man ikke får vite når man får ha ferie før 1. mai, så sånn sett er det mange som er i samme bås som deg. Jeg er enig i at det er sent, men sånn er dessverre reglene for mange. Hvis eksen din får vite ferien sin sent, skjønner jeg at han ikke kan/vil planlegge sommeren før det. Det er kjedelig hvis han får ferie tre uker, og du plutselig stikker avgårde med ungene i vel en uke midt i ferien hans.

Anonymkode: 87a26...60c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig i mange jobber at man ikke får vite når man får ha ferie før 1. mai, så sånn sett er det mange som er i samme bås som deg. Jeg er enig i at det er sent, men sånn er dessverre reglene for mange. Hvis eksen din får vite ferien sin sent, skjønner jeg at han ikke kan/vil planlegge sommeren før det. Det er kjedelig hvis han får ferie tre uker, og du plutselig stikker avgårde med ungene i vel en uke midt i ferien hans.

Det er kjedelig for ts også, hvis hun får samme uker som han. Eneste fornuftige er å avtale fast deling av sommeren. FVK er stedet for det. Og du som tyter som at man må kunne samarbeide, er det ikke det hun prøver på? Man kan ikke samarbeide alene.

Anonymkode: 46894...e03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lisbeth_80 skrev (7 timer siden):

Jeg har barn med en mann jeg ikke er sammen med lengre. Vi har barna 50 - 50 annenhver uke og det fungerer ganske greit. Når jeg nå spør om vi kan avtale hvordan vi skal fordele sommerferie ukene med barna fordi jeg ønsker å få litt tid og bestille noe med min kjæreste , så får jeg sporenstreks beskjed om at det er ALTFOR tidlig å ta stilling til. Dette må diskuteres og det er mange å ta hensyn til. (Hans kjæreste og hennes eks) Altfor tidlig??? Er 5 - 6 mnd altfor tidlig å planlegge sommerferie? Folk begynner jo å bestille turer allerede et år i forveien fordi turer og hoteller blir mer og mer fullbooka og dyrere jo nærmere vi kommer ferien. Og slik kommer han til å være og prøve å hale ut tida hvert eneste år fordi han har en svært uforutsigbar jobb og liker ikke å planlegge langt frem i tid . Men det er jo hans problem. Det skal ikke være mitt problem hvert år! Har jeg noen rettigheter her? Eller...har han rett til å sette hengelås på alle mine uker hver sommer  og nekte meg å planlegge noe og bestille noe? Hva gjør jeg i en slik situasjon? Er så irritert at jeg kunne klikke. Jeg sa jeg ber om å planlegge noe for én uke, og så er jeg fleksibel på resten av sommeren. Og han kan ikke gi meg DET engang!! Kan han virkelig nekte meg det? 

Mtp koronarestriksjonene så er det uansett ikke lett å planlegge/bestille noe for sommerferien allerede nå. Men for fremtidige sommereferier, så er det kanskje greit å enten bli enige om noe fast for hvert år, eller at det skal bestemmes f.eks innen utgangen av desember (eller hva dere ønsker)..

Anonymkode: 6c984...ec8

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig i mange jobber at man ikke får vite når man får ha ferie før 1. mai, så sånn sett er det mange som ikke kan planlegge ferien sin før såpass sent. Hvis eksen din får vite ferien sin sent, skjønner jeg at han ikke kan/vil planlegge sommeren før det. Det er kjedelig hvis hans tid med ungene blir avbrutt av at du stikker på ferie med dem. 

Problemer med å legge feriekabalen er dessverre bare en av mange ting som kompliseres når man ikke bor med barnefar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær forsiktig TS med å bestille reiser. PGA korona kan det være vanskelig å få alt tilbake. 

Jeg mistet 3000 kr på reiser i fjor.

Anonymkode: faa05...1c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ærlig talt, har folk fullstendig mistet evnen til kommunikasjon? Må man drasse absolutt alt til FVK? Hjelpes.

Anonymkode: 4b243...5dc

Det kan være veldig lurt, for å få hjelp til å i større grad unngå konflikter. Det er jo til barnas beste, så hvorfor ikke bare gjøre det? Det kan i mange tilfeller være lurt å ha en mest mulig konkret samværsplan, der også ferier er nedfelt. 

I mange jobber er det vanlig å kunne ha mulighet til å ha annet hvert år med sen- og tidligferie. Og det er noe sånt ts og eksen bør ha nedfelt i samværsplanen, så blir det mer forutsigbart for alle parter. Og man inngår slike konflikter som nå.

Anonymkode: dba60...00c

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne heller ikke gitt deg ett svar om sommeren såpass tidlig. Vet nok ikke før nærmere mai hvordan sommerturnusen blir lagt opp, og slik har det vært så lenge jeg har vært i jobb. Samboer har heldigvis stor sett mulighet til å legge sommerferien sin etter min. 

Skrevet

Jeg mener han har satt hengelås på mine uker. Jeg vet jo ikke når jeg har barna og når jeg ikke har det. Får jo ikke planlagt noen ting. Og kjæresten min og hans eks sitter å venter på svar fra han og. Det får jo konsekvenser for så mange. Og jeg krever jo ikke mye heller. Ba om å få avtalt én uke og er fleksibel resten.  Problemet er ikke at han ikke vet når han har ferie. Han er selvstendig næringsdrivende og lever mer eller mindre fra hånd til munn hver måned. Han vet aldri hvordan den neste måneden ser ut. Og derfor liker han ikke å planlegge noenting mer enn en måned i forkant. Men det går jo ikke når man har barn. Ferie med barna må han jo ha uansett! Så kan han ikke bare sette noen uker i juli da?! Helt håpløst. Skal de problemene hans forplante seg hos meg og barna hvert år.? FVK hjelper ikke. Sist gang vi skulle ha møte der så ringte han og avbestilte uten å si ifra til meg. For dit skulle han faen ikke gå! 😡

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Igjennom Mitt arbeidsliv har jeg aldri opplevd dette på de forskjellige jobbene jeg har hatt. Hvis jeg ønsket å registrere ferien min i januar har ikke det vært et problem. Ikke en eneste gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har de to første / to siste ukene i juli annethvert år.

Dette fordi han vil ta det på sparket og/eller feriere sammen(!).

Siden jeg hadde tidlig sommer i fjor, har jeg 18/7-1/8 i år. (Far har kun to uker sommerferiesamvær, de resterende ukene har han én overnatting i uken.)

Far og jeg kan ta ferie når vi vil. I samværsavtalen står det imidlertid at sommerferien skal fastsettes senest 1. mai og at barna skal ha to uker sammenhengende samvær med far. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjennom Mitt arbeidsliv har jeg aldri opplevd dette på de forskjellige jobbene jeg har hatt. Hvis jeg ønsket å registrere ferien min i januar har ikke det vært et problem. Ikke en eneste gang. 

Og derfor mener du at ingen andre noensinne har en jobb hvor ferieplanlegging er annerledes enn din? Herregud, snakk om å leve i sin egen boble. Det er helt vanlig å ikke kunne bestemme ferie selv og/eller ikke få vite når man har sommerferie før etter påske eller nærmere mai. Dette må selvsagt tas hensyn til i en samværsavtale. Det hjelper ikke at mor vil planlegge sommerferie allerede i januar hvis far ikke vet når han har sommerferie før april. 

TS, hvis det står i samværsavtalen at ferien skal fastsettes senest 1. mai er det fullstendig unødvendig å mase på far allerede nå. Ro ned. 

Anonymkode: dbc5f...ac4

• Liker 2
Skrevet

Nei. Jeg har ikke en samværsavtale som sier at ferie skal fastsettes før 1. Mai. Det ville jeg aldri signert på. Det er altfor sent. Mener jo at det er barnas beste med forutsigbarhet. Og at de får mulighet til å dra på noen ålreite turer på sommeren. Er klar over at det er vanskelig nå som det er korona. Men i fremtiden. Og det er når man planlegger tidlig at man kan gjøre kupp på flybilletter og bosteder. Bestiller man i mai er alt full booket. Og bare grisedyre hoteller er igjen. Og da er jo resultatet at man kanskje ikke kan dra. Og det er jo først og fremst synd for barna å bli snytt for en fin ferie. Hva skjer om man bestiller en time hos FVK og den ene ikke møter da? Blir ikke dette registrert / protokoll ført på noe vis og får konsekvenser?   Man kan jo ikke bare bare ignorere dialog med barns mor i evig tid uten at det får noen konsekvenser??

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i samværsavtalen deres? Her har far 2 faste uker, ene året uke 27 og 28, neste år 29 og 30, jeg kan ha inntil 4 uker sammenhengende ferie med barnet og må gi beskjed til far innen 1.mai om hvilke uker jeg skal ha. Min samboer og hans eks har 4 uker hver, det ene året legger en inn ønsker før 1.mai og neste året den andre innen 1.mai.

Anonymkode: df7c1...c97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...