AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Hvordan reagerer de på det? Klarer de å forestille seg verden der man ikke hadde mobiltelefon eller Internett? Anonymkode: 78198...00b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Det er nok vanskelig å forestille seg det. Men prøver å forklare de hvordan ting fungerte. Vi tøyser mye om det i familien. Foreldrene mine har fortsatt fremme glasskrukken vi måtte legge 10kr på, for hver time med Internett. 😆 Når eldste klager over tregt nett, så ler vi bare og forteller at det tok 5min bare å logge på. Litt som når våre foreldre fortalte at de stolpet i 3m snø til skolen.... 😉 Anonymkode: 58a68...23a 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 Jeg er 32, så har opplevd tiden før mobiltelefon og internett var allemannseie. Men jeg har jo blitt fortalt historier om da teknologien var anderledes. Min mormor for eksempel, måtte ned i telefonkiosken, ringe sentralen, for å så bli satt over til riktig plass, når hun skulle ringe noen. Pappa hadde fastmontert mobiltelefon i bilen, og en gedigen koffert med mobiltelefon, og han var riktig så fjong og moderne Jeg ble fortalt historiene som barn, og jeg klarte jo å sette meg inn i det. Men fjernt virket det, det skal jeg innrømme. Anonymkode: d1f27...f77 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Jeg snakker om det, men tror ikke de forstår. En av mine lurte på om det fantes biler når jeg var liten 😅 Anonymkode: 6158b...b16 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Jeg fortalte niesen min på 7 år om tiden før ipad. Hun lurte fælt på hvordan vi lekte da vi var små, siden vi ikke hadde ipad. Anonymkode: c42bd...6dd 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 Absolutt, gjør et poeng av det innimellom. Synes det hører med til allmenn dannelse på en måte? Men også en forståelse av hvor nytt mye av hva de tar vokser opp med egentlig er, og tankesprang framover i tid - hva som kan bli funnet opp til de er blitt voksne. Hustelefon - at en måtte være hjemme om noen ville snakke med deg, holdt på brekke hjernen nærmest Lineær tv - at måtte slå på tv’n kl.18 for å se barne-tv, ellers ble det ikke noe tv den dagen. Høres jo ut som aliens 😛 At telefoner kun var for å ringe med. Null spill, Internett, kamera osv. At en ikke kunne ha på Internett om noen skulle ringe i telefonen..!! Det trudde de var ten løgn, høres jo helt koko ut Har ført til at vi har snakka mye om hvordan både telefon og Internett virker. Telefonledninger, mobilmastet, kabel-tv kabler. Tatt en titt på koblingsbokser i nabolaget, studert ledningen som faktisk går i veggen på oldemors hustelefon. (!) Sett på bilder av Internett-kabler som ligger over verdenshav. Konklusjonen til ungene er vel stort sett at de er veldig takknemlige for å bli født ca da det begynte å bli vanlig med iPad i de fleste hjem Anonymkode: baf44...668 6
solmåneogstjerner Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 (endret) Ja! Men det er tydeligvis utrolig vanskelig å sette seg inn i for dem. Har fortalt hvordan det var når jeg var liten. De reagerer med 'jamen hvordan kunne du .....' og har null forståelse for svaret. Ganske morsomt egentlig 😉😂 Internett fikk vi da jeg var i tidlig tenårene - men det var jo ikke slik som nå... Mobiltelefon fikk jeg da jeg var 15, men det var tidlig. Husker når det ble mulig å sende sms... 😉 Endret 6. januar 2021 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 Ja det har jeg. Om tiden da en måtte ringe med en fasttelefon eller bruke en rød telefonboks. Her husker jeg også godt når vi fikk tv 2 og hvor stort det var når MTV kom på tv med alle videoene. Nå som hun har telefon og kontakten med vennene der, blir det en stor kontrast til 70 tallet. Blyant til å rulle opp igjen kassettbånd og opptak av sanger via en kassettspiller er helt fremmed selvfølgelig for dagens generasjon. Min jente er også takknemlig for at hun ble født på 2000 tallet med all moderne teknonlogi. Anonymkode: d6d46...46a
Frøkenfryd30 Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Jeg har fortalt ham at vi ikke hadde mobil og internett når jeg var barn, og at barnetv var en halvtime hver dag. Tydeligvis er det noe han har tenkt litt på, for noen dager senere spurte han meg : "Fantes det leker i gamledager, når du var barn?" Takk for den 😂 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 Ja der har jeg. Fikk spørsmål om jeg levde i vikingtiden. 😛 Men det vanskeligste å forstå var vel at vi måtte se på barne-tv på det tidspunktet det ble sendt, og ikke bare kunne se det når som helst. "Men... det ligger jo der hele tiden... det er jo bare å klikke på det?" Anonymkode: 530e7...bda
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #11 Skrevet 6. januar 2021 Og når de lurer på hvorfor vi så kjedelige ting på tv: fordi det bare var 1 kanal, og derfor bare 1 ting å velge. Anonymkode: 8e3a2...153
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #12 Skrevet 6. januar 2021 Haha, nei. Mitt barn har store nok problemer med å fatte at besteforeldrene har linær-TV. Anonymkode: 84b32...ec8
GammelKaktus Skrevet 6. januar 2021 #13 Skrevet 6. januar 2021 Ja, har pratet om det når han har funnet vhs filmer og kassetter i rotet mitt. 😄 Han synes synd på meg som var liten og ikke hadde ipad og hadde en megatreig kloss av en pc, han pleier å si at jeg er er født i 1884... Husker når han var veldig liten så trodde han det ikke var farger i gamle dager når jeg var liten...For han hadde jo sett filmer i svart/hvitt...😆 Han klarer heller ikke å forstå hvordan min mamma kunne å ringe å mase på meg når jeg ikke hadde telefon... 😛
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 En annen ting som er veldig fascinerende er fotoapparater. Dette med at vi begrenset fotograferinga pga filmrull og at vi ikke ante hvordan bildene ble før vi hadde sendt de inn til fremkalling, var ganske utrolig for mine i hvert fall 😄 Det var jo så stort for meg å få mitt eget kamera i tidlige tenår, men de lager jo allerede store prosjekt på ipaden med digitale bilder 😅 Anonymkode: 6158b...b16
Arkana Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 Ja, det har vi. De synes det er morsomt og interessant. Jeg regner med de klarer å forestille seg det på akkurat samme måte som du og jeg klarte å forestille oss våre foreldres barndom.
Ulrikke Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 Har selvsagt det, men selv 15-åringen klarer nok ikke helt å skjønne. Sånn er det når man vokser opp med medier på alle kanter.
SJW Skrevet 6. januar 2021 #17 Skrevet 6. januar 2021 Det morsomste er jo å forklare dem grunnen til at alle ikoner i Windows osv er som de er. F.eks at å lagre er en diskett, lydopptak er en kassett osv. 🙂
Million Skrevet 6. januar 2021 #18 Skrevet 6. januar 2021 FrøkenMånestråle skrev (3 timer siden): Ja, har pratet om det når han har funnet vhs filmer og kassetter i rotet mitt. 😄 Han synes synd på meg som var liten og ikke hadde ipad og hadde en megatreig kloss av en pc, han pleier å si at jeg er er født i 1884... Husker når han var veldig liten så trodde han det ikke var farger i gamle dager når jeg var liten...For han hadde jo sett filmer i svart/hvitt...😆 Han klarer heller ikke å forstå hvordan min mamma kunne å ringe å mase på meg når jeg ikke hadde telefon... 😛 Sønnen min trodde også det, at det ikke fantes farger da jeg var liten, siden gamle filmer gikk i sort/hvitt "Fantes det ikke farger da du var liten, mamma?"
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #19 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg fortalte niesen min på 7 år om tiden før ipad. Hun lurte fælt på hvordan vi lekte da vi var små, siden vi ikke hadde ipad. Anonymkode: c42bd...6dd Mine barn har hverken touch-mobil eller iPad. Dette er en god grunn til hvorfor. Barna mine vet om liv uten mobil og iPad. De får knapt bruke internettet. De skal være ute og leke. Anonymkode: 6e7e3...3be 1
Anciol Skrevet 6. januar 2021 #20 Skrevet 6. januar 2021 Ja, guttungen min digger minidiscen min, vesla liker cd spilleren min, og jeg hører på min gamle Sony sportswalkman ! og ikke minst har jeg min amiga 500 fortsatt som fungerer , så ungene har prøvd og sett floppydiscs! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå