Gå til innhold

Hvor kan man få hjelp til å takle en narsissist

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan man henvende seg for å få hjelp til å takle et familiemedlem med narsissistiske tendenser? Da mener jeg konkret profesjonelle. Fvk er prøvd, men terapauten ble dessverre blendet av skuespillet så det er uaktuelt. Det er ikke ment for å involvere det familiemedlemet som har disse tendensene, men kun for de det går utover, slik at de får hjelp til å håndtere situasjonen best mulig. Mer enn dette utbroderes det ikke. Håper virkelig på saklige svar. 

Anonymkode: b32dc...9d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eneste mulighet er dessverre å ikke gi narsissisten NOE å gå på, grey rock metoden, ikke dele noe, ikke reagere. 

Anonymkode: 37c64...ed8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Epitel.info.

Anonymkode: 39012...93d

AnonymBruker
Skrevet

Alle mennesker har narsissisme i seg. Sliter du derimot med at eks du må samarbeide om barn med har narsissistisk personlighetsforstyrrelse, må du belage deg på å klare dette mye selv. Har dere ikke barn sammen, kutt kontakt! 

Du får neppe en med narsissistisk personlighetsforstyrrelse til å motta behandling eller utredning for dette. 

Støtter grey rock. Om ikk

Anonymkode: 4f9dc...129

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eneste mulighet er dessverre å ikke gi narsissisten NOE å gå på, grey rock metoden, ikke dele noe, ikke reagere. 

Det er jeg klar over, men nå er det ønskelig fra dem det gjelder å få snakke med noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Se videoene til Dr. Ramani. på youtube. Hun er har spesialisert seg på narsissisme og narsissistiske forhold. 

Anonymkode: a4778...916

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle mennesker har narsissisme i seg. Sliter du derimot med at eks du må samarbeide om barn med har narsissistisk personlighetsforstyrrelse, må du belage deg på å klare dette mye selv. Har dere ikke barn sammen, kutt kontakt! 

Du får neppe en med narsissistisk personlighetsforstyrrelse til å motta behandling eller utredning for dette. 

Støtter grey rock. Om ikk

Anonymkode: 4f9dc...129

Dette gjelder ikke meg. Det er ønsket av dem det gjelder å få snakke med noen. Som HI sier, blir IKKE den med narsissistiske tendenser involvert i å snakke med noen flere ganger. Dette er noe de ønsker for sin egen del. 

De er klar over grey rock. Det er uansett ønsket å få snakke med noen, så det er det som er spørsmålet her. 

AnonymBruker
Skrevet

Se videoene til Dr. Ramani. på youtube. Hun er har spesialisert seg på narsissisme og narsissistiske forhold. 

Anonymkode: a4778...916

De har de sett. Det er ønsket av dem selv å få snakke med noen, for sin egen del. Youtube videoer og artikler fikser ikke alt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Funker ikke alltid.
Mine narsissister hadde ingenting å ta meg på, så de fant opp ville løgner som de spredte videre. Påstod jeg hadde sagt ting jeg aldri hadde sagt, at jeg hadde startet krangler, at jeg mente ditt og gjorde datt.... ingenting av dette var sant. Vet du hva mytomani er? Projisering? De drev med dette. Løy uten grunn, for spenningene skyld, og tilla meg negative egenskaper som egentlig stammet fra dem selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Epitel.info.

Takk. 

AnonymBruker
Skrevet

Men, som sagt, sjekk ut Epitel.info.  Psykolog, familievernkontor, hjelpetelefoner o.l. kan ingenting om  dette emnet, og du risikerer å bli fortalt at du overdriver, at du har gjort noe for å provosere det frem, at du har misforstått osv. Du blir mer ødelagt av det såkalte hjelpeapparatet enn du blir av narsissisten.

https://www.epitel.info

https://www.facebook.com/epitelinfo-116057711767179

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Funker ikke alltid.
Mine narsissister hadde ingenting å ta meg på, så de fant opp ville løgner som de spredte videre. Påstod jeg hadde sagt ting jeg aldri hadde sagt, at jeg hadde startet krangler, at jeg mente ditt og gjorde datt.... ingenting av dette var sant. Vet du hva mytomani er? Projisering? De drev med dette. Løy uten grunn, for spenningene skyld, og tilla meg negative egenskaper som egentlig stammet fra dem selv. 

Nettopp. Det er en av mange grunner det er ønsket å få snakke med profesjonelle om dette og ikke støtte seg kun på artikler og youtube. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om noen å snakke med konkret, så beklager om jeg svarer unødig her. 

Jeg ville bare si at det hjelper å lese om og lære så mye som mulig om det.
Fordi det vil hjelpe så utrolig mye å forstå hvordan de (narsissisten) fungerer, og mest av alt, at det IKKE er noe galt med de som er utsatt for dette.

Det vil også hjelpe å forstå at man aldri kan få dem til å forstå, og godta at man aldri får noen «closure» .

Fordi de fungerer ikke som deg og meg, og man må bare prøve å ikke tenke på dem som en person nærmest, og gå videre. 

Såkalt psykoedukasjon rett og slett.

Men alt dette er sikkert ting de vet, ville bare si det.

Anonymkode: aaaf1...d39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om noen å snakke med konkret, så beklager om jeg svarer unødig her. 

Jeg ville bare si at det hjelper å lese om og lære så mye som mulig om det.
Fordi det vil hjelpe så utrolig mye å forstå hvordan de (narsissisten) fungerer, og mest av alt, at det IKKE er noe galt med de som er utsatt for dette.

Det vil også hjelpe å forstå at man aldri kan få dem til å forstå, og godta at man aldri får noen «closure» .

Fordi de fungerer ikke som deg og meg, og man må bare prøve å ikke tenke på dem som en person nærmest, og gå videre. 

Såkalt psykoedukasjon rett og slett.

Men alt dette er sikkert ting de vet, ville bare si det.

Dette er gjort. Siden dette ikke gjelder meg så vil jeg ikke utbrodere noe egentlig, med hensyn til de det gjelder. Men, det er en spesiell familietilknytning der hvor ting virkelig ikke er "bare bare". Gjelder ikke et eks par med barn. Helt annen konstellasjon. De trenger og ønsker mer hjelp enn det lesestoff og videoer kan gi. Det er i alle fall håpet å finne et sted hvor de kan prøve å få dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Så det akkurat var skrevet et minutt før meg, at det var ikke manglende informasjon som var problemet. 

Det spørs om man må gå privat, og dermed betale selv. (Dette er sikkert også opplagt for dere, beklager igjen) 

Jeg har erfart at man kan spørre seg for, hos private psykologer om de har erfaring innen det man trenger hjelp til. Det er litt forskjellig hva slags felt de spesialiserer seg på, og det jeg har opplevd er å få tips fra èn psykolog om en annen som er god på akkurat det og det feltet. 

Skjønner faren med at de bare blir blendet og lurt av narsissisten, og det er jo slik som jeg har forstått det ikke et uvanlig fenomen. 

En god psykolog kjenner til dette, og alle psykologer skal hvertfall vite om narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Så jeg tenker at om du (eller de det gjelder) ringer en privat psykolog og spør om de eller noen de vet om har kompetanse på dette så kan det være et alternativ? 

Klart min erfaring er bare min erfaring, men har opplevd at psykologer blir ivrige på det der med å anbefale andre, og sier sånn: «jeg har ikke så mye kunnskap på akkurat det, men jeg kan gi deg navnet på en som er veldig flink, hun kan mye om det bla bla « 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så det akkurat var skrevet et minutt før meg, at det var ikke manglende informasjon som var problemet. 

Det spørs om man må gå privat, og dermed betale selv. (Dette er sikkert også opplagt for dere, beklager igjen) 

Jeg har erfart at man kan spørre seg for, hos private psykologer om de har erfaring innen det man trenger hjelp til. Det er litt forskjellig hva slags felt de spesialiserer seg på, og det jeg har opplevd er å få tips fra èn psykolog om en annen som er god på akkurat det og det feltet. 

Skjønner faren med at de bare blir blendet og lurt av narsissisten, og det er jo slik som jeg har forstått det ikke et uvanlig fenomen. 

En god psykolog kjenner til dette, og alle psykologer skal hvertfall vite om narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Så jeg tenker at om du (eller de det gjelder) ringer en privat psykolog og spør om de eller noen de vet om har kompetanse på dette så kan det være et alternativ? 

Klart min erfaring er bare min erfaring, men har opplevd at psykologer blir ivrige på det der med å anbefale andre, og sier sånn: «jeg har ikke så mye kunnskap på akkurat det, men jeg kan gi deg navnet på en som er veldig flink, hun kan mye om det bla bla « 

Takk for det.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts. Sjekk Melanie Tonia Evans på Youtube. 
Hennes videoer har virkelig hjulpet meg. 

Anonymkode: e1f73...402

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...