Gå til innhold

Er veganisme litt som AKP- ML? En kult? Som mener de er opplyste og smartere enn alle andre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som har tenkt det samme? 

Anonymkode: bd30d...9a3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest _Crocs_
Skrevet

Mulig det er det samme med veganisme, men tenker hvertfall på vaksinemotstandere, klimaskeptikere, anti-munnbind osv er noe i den gaten ja.

AnonymBruker
Skrevet

Nei! Det er bare et enkelt valg man tar å bli veggis, mens det du sammenligner det med, er grupperinger/overbevisninger som ikke underbygges av fakta. Og ja, hvis du tar et valg som avviker fra "normalen" (som det å spise kjøtt etc. var/er), er det vanskelig å si at man ikke mener at det valget man har tatt, er bedre enn det man går fra. Enten for deg, eller for alle- hva man tenker her, er nok individuelt. Tror det er der redselen for at veganere ser ned på andre kommer fra. 

Men greia er at man har veganere som er det fordi det er bra for dem, og som ikke tenker at det nødvendigvis er bra for andre, og man har dem som synes at andre også burde gå veggiestyle. Uansett er det bare det ene valget/den ene verdien du har, som folk eventuelt er uenig med deg i. Hvis noen ser ned på hele deg på grunn av det ene valget, kjenner de deg nok ikke så godt. Og kanskje ikke du dem, heller? 

Uansett virker det som at du vil legge opp til en tråd hvor veganere "baksnakkes", og det kommer gjerne fra at noen lurer på ting. Er det noe jeg kan svare på?

Anonymkode: 99d4e...078

• Liker 3
Skrevet

Kva er det som er så voldsomt spesielt ved å bry seg om uskyldige vesen som ikkje vil døy? 

Har du møtt ein veganer, vegetarianer, peskitarianer, fleksitarianer. Då har du møtt ein sånn person. Noen er batshitcrazy og andre er veldig avslappa folk som har litt ulike meiningar. 

Eg trur ein del folk ikkje liker veggiser fordi dei må ta eit oppgjør med sine etiske verdier og føler seg indirekte kritisert for sitt valg av kosthold. Men dei ville ikkje drept maten sin sjølv (som regel). Lettare å betala andre for å gjera det. Kjøtt smaker godt og folk vil nyte det i fred. Utan dårlig samvittighet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Åh, men nå begynte jeg å tenke litt på det her, og kjøttetere må jo svare for matvalget sitt mye sjeldnere enn det veganere må. Dette tror jeg vi kan være enige om. Jeg blir spurt om hvorfor jeg er veganer ved omtrent alle middager med relativt nye bekjentskaper, men tar det aldri opp selv. Unngår også så langt jeg kan å svare, i fall folk skal tro at jeg dømmer dem som ikke velger det samme, slik som det virker som at Ts gjør. 

Likevel er det fler tråder på KG om prekende veganere. Er det fordi kjøttetere (kanskje ubevisst) har dårlig samvittighet for valget sitt, og derfor har større vansker med å glemme kommentarene? Sånn legit, vi får jo veldig mye mer preaching andre veien!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei?

Men anivaxxers, anti-munnbind, rasistgjengen er vel mer der?

Veganere er jo bare folk som ikke vil at noen skal dø/ta skade for at de skal ete liksom? Så lite problematisk som man får det

Anonymkode: 278eb...96e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åh, men nå begynte jeg å tenke litt på det her, og kjøttetere må jo svare for matvalget sitt mye sjeldnere enn det veganere må. Dette tror jeg vi kan være enige om. Jeg blir spurt om hvorfor jeg er veganer ved omtrent alle middager med relativt nye bekjentskaper, men tar det aldri opp selv. Unngår også så langt jeg kan å svare, i fall folk skal tro at jeg dømmer dem som ikke velger det samme, slik som det virker som at Ts gjør. 

Likevel er det fler tråder på KG om prekende veganere. Er det fordi kjøttetere (kanskje ubevisst) har dårlig samvittighet for valget sitt, og derfor har større vansker med å glemme kommentarene? Sånn legit, vi får jo veldig mye mer preaching andre veien!

Jeeeepp det tror jeg 100%. Bare folk med litt skyldfølelse som tar seg så himla nær av hva andre velger, spesielt om det ikke er akkurat det de gjør selv haha

Anonymkode: 278eb...96e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veganere vil ikke bruke noe animalsk? Ikke engang klippe ulla på sauen for å lage klær av det? Sorry, blir for ekstremt for meg. 

Anonymkode: 13258...e9d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei! Det er bare et enkelt valg man tar å bli veggis, mens det du sammenligner det med, er grupperinger/overbevisninger som ikke underbygges av fakta. 

Når ble det å bli veganer underbygget av fakta? 🤣 Det er bygget på uvitenhet og hjernevasking. Det er ikke bedre for helsa, det er ikke miljøvennlig, og man forårsaker mer dyredød på grunn av åkre. 

Anonymkode: e55ff...3ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Veganere vil ikke bruke noe animalsk? Ikke engang klippe ulla på sauen for å lage klær av det? Sorry, blir for ekstremt for meg. 

Anonymkode: 13258...e9d

Kanskje greit å ha fakta straight før du angriper. Vi som er veganere sier absolutt ikke at sauen ikke må klippes,for det må den. Vi har avlet såpass på sauen at den klarer ikke å felle ulla selv sånn som villsauen klarer

Anonymkode: 502d3...62c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
_Crocs_ skrev (13 timer siden):

Mulig det er det samme med veganisme, men tenker hvertfall på vaksinemotstandere, klimaskeptikere, anti-munnbind osv er noe i den gaten ja.

Vegansime har ingenting med de andre tingene du nevner å gjøre 

Anonymkode: 502d3...62c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...