Gå til innhold

Forskjell på MacBook Pro 13 MWP42 2020 og MacBook Pro 13 2020?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg skal kjøpe meg ny mac, og har nå bestemt meg for å investere i pro. Ser på elkjøp at det er ulike typer pro, derav den ene er MacBook Pro 13 MWP42 2020 og den andre MacBook Pro 13, men kan noen få forklart meg hva som er forskjellen på disse? Førstnevnte koster 24 790 kr og den andre 19 790 kr, så regner med at den dyrere har flere/bedre funksjoner?

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/macbook/178493/macbook-pro-13-mwp42-2020-stellargra

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/macbook/195634/macbook-pro-13-2020-solv

Anonymkode: 8ba72...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eneste forskjellen er prosessorhastighet og lagringsplass. Den dyre har en prosessor fra en nyere generasjon.

Men når det er sagt ville jeg ikke kjøpt noen av de. 

Kjøp heller en Macbook pro me M1 chip. Det er denne som er fremtiden.

MacBook Pro 13 M1 2020 (sølv) - MacBook - Elkjøp (elkjop.no)

Anonymkode: e52ce...caf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eneste forskjellen er prosessorhastighet og lagringsplass. Den dyre har en prosessor fra en nyere generasjon.

Enig i dette. M1 chipen er vel den Apple skal fortsette med å utvikle i fremtiden, da de legger Intel bak seg.

Gjør litt research på Youtube TS. MacBook Pro M1 er lynrask i mange oppgaver i forhold til langt dyrere Intel MacBooks. Det spørs helt klart hva du skal bruke det til da.

Anonymkode: 19d8e...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er M1 chip? Jeg er helst ute etter 16 gb ram da jeg nå har Mac med 8 gb ram, og den sliter med å takle notatene mine i Word og onenote (er student som går et profesjonsstudiet med MYE notater o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er M1 chip? Jeg er helst ute etter 16 gb ram da jeg nå har Mac med 8 gb ram, og den sliter med å takle notatene mine i Word og onenote (er student som går et profesjonsstudiet med MYE notater o.l.)

Kjøpe den på apple.no. Der kan du gjøre tilvalg og legge til 16gb minne om du vil.

M1 er fremtiden. Det blir for mye å forklare. Men dersom du velger noe annet vil du velge gårsdagens teknologi. 

Her er en artikkel fra Tek.no. Riktignok om en Air, men prinsippene er de samme for Pro.

Apple MacBook Air med M1-prosessor (Sen 2020) - Test - Tek.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sikker på at det er RAM som er problemet? 8GB RAM er vanligvis helt greit på en Mac 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjøpe den på apple.no. Der kan du gjøre tilvalg og legge til 16gb minne om du vil.

M1 er fremtiden. Det blir for mye å forklare. Men dersom du velger noe annet vil du velge gårsdagens teknologi. 

Her er en artikkel fra Tek.no. Riktignok om en Air, men prinsippene er de samme for Pro.

Apple MacBook Air med M1-prosessor (Sen 2020) - Test - Tek.no

Ok takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
prt90 skrev (12 minutter siden):

Sikker på at det er RAM som er problemet? 8GB RAM er vanligvis helt greit på en Mac 

Jeg er usikker da jeg som dere sikkert skjønner er helt grønn på dette, hehe. Men jeg har nesten 200 gb ledig på macen og skrur den av hver dag etter bruk. Likevel puster den tungt og skrur seg ofte av mens jeg noterer og er på zoom samtidig. Dette er svært uheldig da jeg flere ganger har mistet notatene da macen henger seg opp og notatene ikke rekker å lagre seg i onedrive før den klikker. Jeg fikk tips om at dette kunne ha med RAM å gjøre, men har som sagt ikke peiling selv. Jeg tenkte derfor det ville være bedre med Mac pro med mer RAM. Er helt rådvill da det er utrolig viktig at jeg har en pc som fungerer bra til notater og store skriveoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ikke ut som et problem med RAM, Men det virker uansett som om penger ikke er noe hindring for deg. Og da er det ingenting i veien med 16 gb ram. 2500 kroner ekstra. 

Men ut fra det du forteller om dine behov skal de fleste Mac-maskiner klare uten problemer. Men når du uansett har bestemt deg for å kjøpe en ny er jeg enig med det som er sagt. Gå for en M1-mac.  Jeg ville gått for en macbbok air. Men om penger ikke hadde vært noen sak hadde jeg sikkert kjøpt en macbbok pro med 16 gb jeg også.

Anonymkode: 7ebea...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått for en MacbookAir, de har et mye mer hendig format enn MacbookPRO, og kan ikke forstå at du vil trenge PRO til ditt bruk. 

Kjører du zoom appen eller zoom i nettleseren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
prt90 skrev (12 minutter siden):

Jeg ville også gått for en MacbookAir, de har et mye mer hendig format enn MacbookPRO, og kan ikke forstå at du vil trenge PRO til ditt bruk. 

Kjører du zoom appen eller zoom i nettleseren?

Jeg har prøvd begge deler. Hva anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det høres ikke ut som et problem med RAM, Men det virker uansett som om penger ikke er noe hindring for deg. Og da er det ingenting i veien med 16 gb ram. 2500 kroner ekstra. 

Men ut fra det du forteller om dine behov skal de fleste Mac-maskiner klare uten problemer. Men når du uansett har bestemt deg for å kjøpe en ny er jeg enig med det som er sagt. Gå for en M1-mac.  Jeg ville gått for en macbbok air. Men om penger ikke hadde vært noen sak hadde jeg sikkert kjøpt en macbbok pro med 16 gb jeg også.

Ja, det er kanskje ikke noe med ram. Men skjønner ikke hva annet det kan være, så har derfor jeg har tenkt at det er ny Mac som må til og at det like gjerne lønner seg med Mac pro. Evt kunne vanlig pc vært aktuelt selv om jeg egentlig bare er vandt med Mac, men der har jeg null peiling på hva som er bra osv..Er bare så utrolig irriterende å alltid stresse over å miste notater og at macen blir så treg når det er mye å notere😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er kanskje ikke noe med ram. Men skjønner ikke hva annet det kan være, så har derfor jeg har tenkt at det er ny Mac som må til og at det like gjerne lønner seg med Mac pro. Evt kunne vanlig pc vært aktuelt selv om jeg egentlig bare er vandt med Mac, men der har jeg null peiling på hva som er bra osv..Er bare så utrolig irriterende å alltid stresse over å miste notater og at macen blir så treg når det er mye å notere😔

Hvor gammel er Macen du bruker nå da? Hvilken modell har du? 

Ville holdt meg langt unna å bytte til PC. det vil være skikkelig nedtur om du er vant til mac. 

Et lite tips: Endel av microsoft sine programmer kan være ganske seige. Det kan hende at det er word som er problemet, har du prøvd å bytte det ut med pages? Notater er jo vanligvis ikke så avanserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
prt90 skrev (37 minutter siden):

Hvor gammel er Macen du bruker nå da? Hvilken modell har du? 

Ville holdt meg langt unna å bytte til PC. det vil være skikkelig nedtur om du er vant til mac. 

Et lite tips: Endel av microsoft sine programmer kan være ganske seige. Det kan hende at det er word som er problemet, har du prøvd å bytte det ut med pages? Notater er jo vanligvis ikke så avanserte.

Jeg har en Mac air i3 2020 som jeg kjøpte rett etter sommerferien, så er skuffende at den fungerer så dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en Mac air i3 2020 som jeg kjøpte rett etter sommerferien, så er skuffende at den fungerer så dårlig...

Min Macbook Air fra 2015 har ikke noe problemer med å kjøre word og zoom samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
prt90 skrev (13 minutter siden):

Min Macbook Air fra 2015 har ikke noe problemer med å kjøre word og zoom samtidig..

Jeg hadde samme problemet med min gamle Mac air fra 2015. Men er ikke bare problemer når jeg har zoom. Som regel begynner den å lagge mens jeg tar vanlige notater mens jeg f.eks. Leser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde samme problemet med min gamle Mac air fra 2015. Men er ikke bare problemer når jeg har zoom. Som regel begynner den å lagge mens jeg tar vanlige notater mens jeg f.eks. Leser osv.

Det må være moe veldig rart som foregår hos din maskin. Mac air fra 2015 og 2020 skal klare zoom og notater lett. Dette er blant verdens mest brukte laptoper, og det ville vært verdensnyheter om så nye macer ikke klarte zoom og notater. 

Hvis du allerede har en mac 2020 bør du ta den forhandler og høre om det er noe galt med akkurat den. Eventuelt få noen du kjenner som er gode på data til å se gjennom maskinen din. 

Jeg har en macbook air fra 2013 som jeg bruker fortsatt. Den fungerer helt utmerket til både zoom, youtube, word, excel, 10 nettleservinduer og skype...samtidig.

Anonymkode: 1b04f...237

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må være moe veldig rart som foregår hos din maskin. Mac air fra 2015 og 2020 skal klare zoom og notater lett. Dette er blant verdens mest brukte laptoper, og det ville vært verdensnyheter om så nye macer ikke klarte zoom og notater. 

Hvis du allerede har en mac 2020 bør du ta den forhandler og høre om det er noe galt med akkurat den. Eventuelt få noen du kjenner som er gode på data til å se gjennom maskinen din. 

Jeg har en macbook air fra 2013 som jeg bruker fortsatt. Den fungerer helt utmerket til både zoom, youtube, word, excel, 10 nettleservinduer og skype...samtidig.

Anonymkode: 1b04f...237

Ja, enig i at det er merkelig at den sliter så mye som den gjør. Men tror du det ville vært bedre med MacBook pro? At den tross alt vil ha bedre kapasitet/være mer stabil? Er utrolig viktig for meg å ha en velfungerende Mac til studiene, så er villig til å spytte i penger til ny Mac om det er det som må til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

2500 for 8 gb ram.. 🙄

Men joda, ellers enig, skal du ha en macbook så kjør på mye nye chippen.

Og jeg tviler på at notatproblemet overhodet er relatert til RAM, det virker noe fjernt. Har en pro med 8gb ram, og den gjør det meste jeg ber den om ganske sømløst (og det er langt mer enn notater, VS studio mm.). Har riktignok ikke testet onenote med en dusillion notater, men har en del notatbøker og det går fint.

Anonymkode: aa09c...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Men tror du det ville vært bedre med MacBook pro? At den tross alt vil ha bedre kapasitet/være mer stabil?

Så å si garantert, det høres ut som du har en feil på din nåværende maskin.

Anonymkode: aa09c...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...