Gå til innhold

Noen som har barn som har hatt regnbuehinnebetennelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lå det andre sykdommer under? Har regnbuehinnebetennelsen kommet tilbake? 

Anonymkode: 46a45...0d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det selv da jeg var barn. Hatt det to ganger siden, en gang i tenårene og en gang i tidlig 20-årene. Har ikke hatt det siden. Har heller ingen andre sykdommer. Men tar det for gitt at jeg har genet som er forbundet med regnbuehinnebetennelse og noen revmatiske sykdommer. HLA B27 tror jeg det heter. 

Anonymkode: 43f37...8cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde det selv da jeg var barn. Hatt det to ganger siden, en gang i tenårene og en gang i tidlig 20-årene. Har ikke hatt det siden. Har heller ingen andre sykdommer. Men tar det for gitt at jeg har genet som er forbundet med regnbuehinnebetennelse og noen revmatiske sykdommer. HLA B27 tror jeg det heter. 

Ble du utredet den gangen? Var visst standard i dag, skjønte jeg, men vet ikke om det har vært sånn lenge. Hvis du ble det - hvor omfattende var utredningen?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ble ikke det. Var mange kontroller og god oppfølgning av betennelsen. Men ikke noe utover det. Hvilken utredning gjør de nå da? 

Er nå for øvrig i midten av tredve årene, og ingen revmatisk sykdom har brutt ut ennå, så tenker at sjansen for det ikke er så stor. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det én gang. Ingen revmatiske sykdommer som 40.

Anonymkode: 7c2b2...517

AnonymBruker
Skrevet

Stedatter har leddgikt og har hatt slik betennelse mange ganger, mest venstre øye. Hun er ikke veldig hardt angrepet av leddgikt og medisin har stort sett holdt det greit i sjakk.Men regnbuehinnebetennelse har vært hennes første symptom på at medisindosen må økes/ en dårlig periode. Nå er hun tjue, tror det må være over to år siden sist betennelse. 

Anonymkode: 55a30...301

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, jeg ble ikke det. Var mange kontroller og god oppfølgning av betennelsen. Men ikke noe utover det. Hvilken utredning gjør de nå da? 

Er nå for øvrig i midten av tredve årene, og ingen revmatisk sykdom har brutt ut ennå, så tenker at sjansen for det ikke er så stor. 

De utreder for autoimmune sykdommer, blant annet forskjellige typer revmatisme. Er standard hvis barn har førstegangsbetennelse før fylte 16 år. Regnbuehinnebetennelse er visst ofte første symptom, ettersom jeg skjønte.  
Håper barnet mitt også holder seg frisk videre!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stedatter har leddgikt og har hatt slik betennelse mange ganger, mest venstre øye. Hun er ikke veldig hardt angrepet av leddgikt og medisin har stort sett holdt det greit i sjakk.Men regnbuehinnebetennelse har vært hennes første symptom på at medisindosen må økes/ en dårlig periode. Nå er hun tjue, tror det må være over to år siden sist betennelse. 

Anonymkode: 55a30...301

Godt å høre at det går bra med stedatteren din!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det selv i midten av tyveårene. Fikk beskjed om at hvis jeg får det igjen så må jeg utredes for underliggende sykdommer, men det har ikke kommet igjen. 

Anonymkode: ecd8d...735

AnonymBruker
Skrevet

Huff, stakkars jente.

Min mor har hatt  regnbuehinebetennelser fra hun var 6 år, og hun fikk "ankyloserende spondolitt" (Bekterew) da hun var i slutten av 50-årene.

Anonymkode: dde01...9c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...