Gå til innhold

Er dette vanlig når små barn er forstoppet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 2.5 år som har slitt med forstoppelse siden 15. desember. Eller han har avføring hver 2.-3. dag, har ellers til vanlig 1-2 ganger hver dag. Men problemet er at han roper «ekkelt» og tar seg mot rompa med hånda hver 10.sekund. Hyler rett som det er og har det tydelig ubehagelig. Er mye mer klengete og vil bli bært eller opp i fange, som han ikke vil mye ellers for da er han for opptatt med å leke osv. nå er det også vanskelig og leke fordi det hele tiden er ubehagelig i rompa/magen. Har gode perioder inn i mellom etter han har hatt avføring før det igjen etter noen timer begynner å bli ubehagelig igjen... har vært flere turer til legevakten i jula da han ikke klarte å kose seg og leke seg men bare hadde det ubehagelig. Fikk beskjed om å gi movicol å bedøvende rompe salve. Funker ikke så bra synes vi da det fortsatt er ubehagelig.

Har fått henvisning til sykehuset nå, men fikk beskjed om at dette kun ta opptil 3 uker!! Og han går konstant med hyl og plager og ikke klarer å gjøre så mye annet enn i fange og bli bært på. Fungerer greit inn i mellom som sagt.
Mens vi venter på å få komme inn på sykehuset så ville jeg spørre om erfaringer her? Regner med vi ikke er de eneste som har opplevd forstoppelse hos små barn. Synes jo det virker rart at han er såå plaget og har ubehag når han har avføring? Tror endten det er en tapp som sitter enda og at annen avføring kommer ut i rundt denne tappen eller at det har blitt psykisk og at han holder igjen når han må gjøre nr 2 og det da blir vondt. Kom gjerne med erfaring og evt tips. Gir selvfølgelig mat som skal gi mer diare og ikke mye melk produkter. 

Anonymkode: 4297d...eb0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig at små barn kan knipe igjen når de kjenner at avføring presser, om de har slitt med hard mage. Dette er dessverre et velkjent problem, og blir fort en ond sirkel. Nå er gutten 2,5 og dermed er han ganske stor. Da min var vesentlig mindre (1 år) hadde babyen mye hard mage. Det eneste som hjalp var å hjelpe til med termometer eller q-tips, forsiktig, og få den harde avføringa ut. Massere med babyolje rundt endetarmsåpning kunne også hjelpe. Når den harde bæsjen først kom ut så lettet det. Var det ikke avføring på over ett døgn måtte jeg ofte følge med, se etter om det var begynnende hard avføring. Nå er gutten din så stor, så dette er kanskje ikke et alternativ. Men at han for eksempel kan bade i badevann med olje i, massere magen med olje når han sitter på potte/på huk, sørge for at han får god «sitte stilling», alt sånt har litt å si. Og som du er inne på selv så må du følge med kostholdet, kanskje er det noe han reagerer på. 
Jeg vet at mitt innlegg sikkert vil få kritikk fordi man anbefaler i utgangspunktet ikke å «hjelpe til» med å få ut avføringen på denne måten. Men hypotetisk kunne du målt temp rektalt på barnet (og smurt inn termometeret med litt babyolje) også kom avføringen ut, fordi det å måle tempen stimulerer til å sette igang avføringa. Det finnes også muligheter for å sette et lite micro klyster. Dette kan du gjøre i samråd med lege. Tenker spesielt det du sier om at du mistenker at det er hard avføring som barnet kniper igjen, som gjør at du bør vurdere å hjelpe enten via å «ta tempen» eller et lite klyster, sånn at barnet tømmer tarmen før det kjenner at avføringen begynner å presse på og knipe igjen. Du kan også rådføre deg om dette både på helsestasjon og med lege.

Lykke til :) 

Anonymkode: 54fc0...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar over her! 
Vi har han ofte i vannbad da vi ser det demper ubehaget. Virker som han kniper igjen ja. Denne avføringen kom av julebakst han spiste for mye av før jul hos farmor, har nesten ikke fått smakt på noe julekaker eller noe i jula og aldri vært plaget med dette før denne julebaksten🙄 men det må jo ha kommi ut for lenge siden ettersom Han har jo hatt avføring mange ganger siden han spiste dette? Som var 10 dager før jul. Har prøvd sånne mini klyster, han blir helt hysterisk og skriker og hyler og må nesten gjøre det med tvang, så det prøver vi aldri igjen, da jeg ikke vil at han skal bli traumatisert, så å prøve en rompe termometer for å trigge tror jeg blir veldig lite populært da han fikk helt angst etter klystret😞 så vet liksom Ikke helt hvordan vi skal få det bedre for han nå, føler meg helt hjelpesløs nå frem til vi får komme på sykehuset. Prøvde han i barnehagen noen timer, gikk bra igår, idag ringte de også fordi de så hvor mye han var plaget stakkar, han kan jo ikke gå sånn lengre.. så synes det er rart vi ikke får komme inn før...

ts

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars. Kan du ikke gi noe duphalac eller hvordan det skrives? 

Her ga jeg det og microlax for å få det ut når han gråt og sa han hadde vondt for å bæsje (2 år). 

Ga duphalac i 3 dager og nå er bæsjen mye mykere og han sliter ikke mer med forstoppelse. 

Anonymkode: 4181b...5b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stakkars. Kan du ikke gi noe duphalac eller hvordan det skrives? 

Her ga jeg det og microlax for å få det ut når han gråt og sa han hadde vondt for å bæsje (2 år). 

Ga duphalac i 3 dager og nå er bæsjen mye mykere og han sliter ikke mer med forstoppelse. 

Anonymkode: 4181b...5b6

Vi har prøvd microlax (mini klyster) og det måtte vi gi med tvang da han hylte og var helt ifra seg stakkar😢 så det gjør jeg ikke igjen☹️ Hjalp, men han var heeeeelt over hysterisk etterpå da han absolutt ikke klarte å holde igjen bæsjen etter den var satt. Han hylte så høyt og lenge som jeg aldri har hørt før! og er redd nå hver gang vi bare bytter bleie for at vi skal sette klyster igjen 😞 vet rett og slett ikke hva annet vi kan gjøre? Men jeg klarer ikke å sette klyster igjen, han får jo helt angst bare vi bytter bleie eller skal smøre rompa etter vi satt den...

AnonymBruker
Skrevet

Vår 2,5 åring sliter med det samme, så etter julekakebonanza hos bestemor (som nekter å forstå at julekake ikke er frokost og at pepperkaker ikke kan stå fremme) har vi kjørt knallhardt på sviskemos, bare mat med mye fiber og veldig masse aktivitet med fokus på hopp og sprett. Det tok ca ei uke, men nå er vi tilbake på grei skuring igjen. Dersom din 2,5 åring er mindre pottenekter enn min, kan det også være en god ide med potte og god tid. Vet at vennepar har hatt god suksess i den alderen med potte og ipad (funker bare når potta er eneste sted med ipad), men min kyler både potte og pad, så det funka heller dårlig her.. 

Lykke til! Det er skikkelig dritt, bokstavelig talt! 

Anonymkode: bc5aa...de9

AnonymBruker
Skrevet

Du må fortsette å gi movicol iallefall. Du kan øke til 4 poser ihht pakningsvedlegget. 

Og så må du forsøke å få ham i aktivitet. Ut og lek, selv om han vegrer seg. Krype, hoppe, klatre, alt vil hjelpe. Tilby lokalbedøvelse når han har vondt. 

De kan ikke gjøre noe annet på sykehuset, så bare å fortsette med disse tingene

Anonymkode: bc89d...c97

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg må du sørge for at han får i seg nok væske. 

Anonymkode: b376e...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var lik som barn. Visste at det gjorde vondt og fikk fullstendig panikk når jeg kjente trykket. Måtte holdes hjemme, for smertene var så store og jeg turte ikke presse. Dette varte med mange perioder gjennom hele barndommen. Eneste som fungerte her var duphalac, og miniklyx. Måtte få ut proppen og så vedlikeholde over lang tid.

Sønnen min har selvfølgelig «arvet» dette og vi måtte følge et tømmeskjema for movicol - og når alt kom ut (altså han bæsjet på seg) må vi følge vedlikeholdsskjema nå i seks måneder.

Håper virkelig dere finner noe som hjelper han❤️

Anonymkode: 1e778...7a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var lik som barn. Visste at det gjorde vondt og fikk fullstendig panikk når jeg kjente trykket. Måtte holdes hjemme, for smertene var så store og jeg turte ikke presse. Dette varte med mange perioder gjennom hele barndommen. Eneste som fungerte her var duphalac, og miniklyx. Måtte få ut proppen og så vedlikeholde over lang tid.

Sønnen min har selvfølgelig «arvet» dette og vi måtte følge et tømmeskjema for movicol - og når alt kom ut (altså han bæsjet på seg) må vi følge vedlikeholdsskjema nå i seks måneder.

Håper virkelig dere finner noe som hjelper han❤️

Ser nå at han fortsatt bruker bleie, min slet ikke med dette før han sluttet med bleie i to-års alder, så muligens anbefalingene er annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare på dagtid han viser ubehag? Hvis han også sover dårlig, har dere tenkt noe på om det kan være barnemark? Man kan ha barnemark uten at man ser hverken mark eller egg. Bare en tanke om ubehaget også viser seg om natten. Det kan gi stort ubehag å ha leieboere i rumpa. 

Anonymkode: f8ff5...73b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det bare på dagtid han viser ubehag? Hvis han også sover dårlig, har dere tenkt noe på om det kan være barnemark? Man kan ha barnemark uten at man ser hverken mark eller egg. Bare en tanke om ubehaget også viser seg om natten. Det kan gi stort ubehag å ha leieboere i rumpa. 

Anonymkode: f8ff5...73b

han viset ubehag om natten bare av og til. Men får man vondt for å bæsje me barnemark da? Har vært innom tanken om det selv men konkluderte med at det er at han holder igjen bæsjen og redd for å bæsje han er virker det som, ikke at det klør. Han tar seg mot rompa og hyler når han må holde igjen bæsjen. 

Takk for så mye gode svar og erfaringer til alle! 
Han har begynt på doring og vært veldig flink til å tisse der veldig ofte. Men tror ikke de plagene her kommer av at han har begynt med doring. Fordi denne redselen kom etter han fikk forstoppelse av å ha spist for mye julebakst og han da hadde den ballen til avføring, tror han fikk angst etter den ene gangen han bæsja og det gjorde vondt. Blitt en ond sirkel etter den ene gangen for nå blir det jo forstoppet og hardt av at han holder igjen. Prøver med svisker, sviskemos osv, skikkelig tander på mat også da så han syntes så klart ikke svisker var noe godt. Håper bare dette går over, for er så ubehagelig for han og vondt å se han plages så mye😞 han har veldig korte dager i barnehagen pga dette nå, men gitt beskjed om at de skal ringe hvis det blir så ille at de ser han ikke har glede av å være der og ikke klarer å konsentrere seg over leker pga plagene. Tenkte at det ellers er bra å være i barnehagen så han får aktivisert seg godt og få tankene på noe annet. Skal på apoteket idag å kjøpe noe fiberrike drikker til barn, har jo forstått at fiberrikt kosthold skal hjelpe veldig bra, så skal prøve alt vi kan nå å få dette til å bedre seg. Tror heller ikke at sykehuset kan gjøre så mye annet, er vel mest for å utelukke at det ikke ligger et tappe med bæsj som er for stor til å komme ut. De kunne sjekke det med ultralyd. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke prøvd på nytt med klyster eller lignende da det virker å bare skremme han. Fortsett med legemiddel som gjør avføringen mykere. Er dosen høy nok? 

Ut fra hva du skriver kan det virke som om det er noe som minner om hemoroide (kanskje det heter noe annet for barn), eller et eller annet som gjør vondt når han må på do. Samtidig som at han nok bærer preg av psykisk reaksjon. Det er for øvrig helt normal at barn i perioder blir "redde" for å gå på do. Som mamma ville jeg jobbet for å trygge han. Møte følelsene hans, men være den trygge bautaen som overbeviser han om at å bæsje er helt trygg. Gi han masse nærhet og positiv oppmerksomhet, ufarliggjør det å gå på do. Kan dere sitte sammen med han på badet? Synge litt med han, henge opp noen kule bilder ved do, om så sitte og se i en bok for å få han til å slappe av? Massere han på magen om han tillater det, bøy og tøy og hold kroppen i bevegelse. Prøv å få tankene hans over på noe annet, noe han liker veldig godt og gi han masse kjærlighet. 

Kan det være noe å gå privat for undersøkelse for å gjøre prosessen raskere? 

Anonymkode: 639ad...879

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...