Gå til innhold

Hva må til for å bli veltrent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva må egentlig til for å bli veltrent, ripped eller fit? Et kjært barn har mange navn...

Kost er veldig viktig selvfølgelig. Hva med treningen? Må man trene som en toppidrettsutøver eller er 1 times gåing om dagen nok?

Noen på mitt lokale treningsstudio er veltrente som bare det. Så har du de som har vært der i årevis uten å ha mistet et gram. Trener de «veltrente» på et helt annet nivå? Eller er det kostholdet til «de andre» som det er noe galt med?

Anonymkode: 6ac78...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva må egentlig til for å bli veltrent, ripped eller fit? Et kjært barn har mange navn...

Kost er veldig viktig selvfølgelig. Hva med treningen? Må man trene som en toppidrettsutøver eller er 1 times gåing om dagen nok?

Noen på mitt lokale treningsstudio er veltrente som bare det. Så har du de som har vært der i årevis uten å ha mistet et gram. Trener de «veltrente» på et helt annet nivå? Eller er det kostholdet til «de andre» som det er noe galt med?

Man blir ikke veltrent av et bra kosthold. Mat bygger ikke muskler. Det betyr også at en og annen gåtur ikke hjelper så mye... Skal du bli veltrent med synlige muskler så er det en kombinasjon av fornuftig kosthold og styrketrening. Og så er det faktisk så enkelt som at jo mer du trener desto mer veltrent blir du. :)

Anonymkode: 6b569...1a9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10 min styrketrening hver dag + spise nok proteiner er nok. Ta pushups en dag og knebøy den andre om du vil gjøre absolutt minimum. Push deg selv til du  får vondt i musklene for best effekt. 

Anonymkode: f2dcf...6b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig enkelt hvis man gjør små steg gradvis. Uten å gå i detaljene: tren 4 ganger i uken, 2 styrkeøkter og 2 kondisjonsøkter per uke.

Når det gjelder styrketreningen kan du gjøre det så enkelt som dette: Gjør 5 reps med 3 sett for hver øvelse. Når 5 repetisjoner blir veldig lett på denne øvelsen, øk til 6. Deretter øk til 7, når 6 blir lett. Når du når 10 repetisjoner, øker du vekten litt slik at du klarer 5 reps noenlunde komfortabelt, og følger den samme prosessen. Så lenge "progressive overload", som det heter på engelsk, er tilstede, vil musklene vokse seg større og sterkere. På sikt løfter du altså flere kg totalt i løpet av den samme økten, og vil du bygge muskler av dette da muskelmasse og styrke er veldig korrelert med hverandre. En større muskel er en sterkere muskel. En muskel som har blitt sterkere, kan vi gå ut ifra har blitt større som følge av styrkeøkningen.

Men hvorfor vil flere reps med samme vekt utgjøre en styrkeøkning lurer du kanskje? Jo flere reps du kan gjøre med den samme vekten, jo lettere blir denne vekten i forhold til din maks. Det er lettere for en som løfter 100 kg 10 ganger enn en annen som løfter 100 kg 5 ganger å løfte 100 kun 1 gang, og 100 kg utgjør derfor mindre av maksstyrken for han som kan løfte 100 kg 10 ganger.  Rotete forklart kanskje, men det er sånn det henger sammen.

Kondisjonstrening: Hvis du mener fit i form av å kunne løpe f.eks. 5 kilometer sammenhengende og du er i veldig dårlig form, kan du gjøre slik: Begynn med å løpe i 30 sekunder i en fart du ikke føler er for fort. Gå deretter i 1 minutt. Så løper du i 30 sekunder igjen. Så går du i 1 minutt igjen. Gjenta dette 10 ganger den første økten, gjerne gjør denne økten 3 ganger i uken. Etter et par uker øker du til 45 sekunder løping, 45 sekunder med gange, og gjentar 10 ganger. Du har altså økt tiden du løper per intervall samtidig som du har redusert tiden du går, noe som vil si en formforbedring. Etter hvert vil du oppleve at du ikke trenger å bruke disse intervallene, men at du kan løpe sammenhengende. Men husk: Løp ROLIG de første månedene. Løping er veldig stressende for kroppen, så gjør det veldig gradvis.

Spis noenlunde sunt. Ikke drikk for mye alkohol. Legg deg til fornuftig tid de fleste dager i uken. 

Så gjør du dette i minst 2 år.

Endret av Ytdhd
Skriveleifer
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må styrketrening til, holder ikke med gåturer :)

Anonymkode: 33b5b...ebd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

10 min styrketrening hver dag + spise nok proteiner er nok. Ta pushups en dag og knebøy den andre om du vil gjøre absolutt minimum. Push deg selv til du  får vondt i musklene for best effekt. 

🤦‍♀️

Anonymkode: ca199...274

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er mulig å trene feil og mange gjør det. 

Anonymkode: 1889a...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

🤦‍♀️

Anonymkode: ca199...274

Funker som faen. Man får synlige muskler over et par uker. Dersom man spiser mye protein og er forsiktig med kaloriene ellers, så brenner man også midjefettet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer mye an på gener også dette.. Hvis dette er viktig for deg ville jeg ansatt en PT til oppdraget. Når du ikke aner hva som skal til selv så kan du nok spare deg mye tid på å få riktig hjelp. Dedikasjon og målrettet trening/kosthold er nøkkelen.

Anonymkode: f1ab8...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 20 timer i uka med trening. Senkes det til det halve vises det godt i speilet etter en viss tid. Da ser du slappere ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du ønsker synlige muskler, må du trene hard styrketrening. Og du må forbrenne bort fettet som ligger over musklene. Alle musklene du vil gjøre synlige, må trenes. Tungt.  (Ikke start tungt, du må øke gradvis) Ergo bør du trene hele kroppen for å ikke se rar ut (som i kjempestore overarmer og ikke andre store muskler). 
Lag en plan. Enten få hjelp av en PT, eller les deg opp ordentlig selv. Ikke tren hele kroppen samtidig, del opp.

De som trener i årevis uten at det viser, trener enten lett, eller har fett over musklene så de ikke synes.

Anonymkode: c6bfd...603

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

I tillegg til det mange ovenfor skriver om kosthold og styrketrening: TID!

Kommer ann på gener og utgangsformen, men det skjer ikke over 1-4 uker. Vi snakker 6 måneder +++ med jevn kontinuitet.

mvh en som er ytterst dårlig på kontinuitet... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Trener du tre ganger i uka, og en av disse gangene styrketrening, så gir det  god fysikk. Hvis du går i skogen, så er det bedre enn asfalt. Turorientering anbefales.

PS: Jeg leste innlegget til ytdhd nå, og likte det bedre enn mitt, Litt mer trøkk og detaljer:) Men trener du løping så unngå asfalt for du skal ikke trene på deg artrose.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, det aller beste er å finne en treningsform du trives med. Om du vil at musklene skal være synlige er det fornuftig å redusere fettprosenten. Tenkt at kosthold er vekt og trening er helse. 

Anonymkode: 3b497...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg mener at disse tingene ikke er mange navn på det samme kjære barnet. 
Jeg er selv fit, men langt i fra ripped. Selv om jeg trener 10 timer i uken er jeg litt for glad i mat og øl til at jeg får lav nok fettprosent til å bli ripped.

Anonymkode: 7bd51...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (17 timer siden):

Her er det 20 timer i uka med trening. Senkes det til det halve vises det godt i speilet etter en viss tid. Da ser du slappere ut.

Gir gjerne mening at du trener så mye ja, for mener å ha lest i en annen tråd at du løper 5 km under 14 minutter. Er dette sant? Genuint nysgjerrig

Endret av Ytdhd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 21.06):

Det er ikke alle som går ned i vekt fordi om de trener med dette  som ett av målene.. Dette kan ha ulike årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...