Gå til innhold

Amazon.co.uk -toll?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Beklager hvis denne tråden kom på feil kategori, må bare flytte den om det trengs)

Jeg lurer på hvordan det er i forhold til toll hos Amazon.co.uk hvis man bestiller f.eks. bøker, cd-er eller dvd-er der? Er det fortsatt slik at hvis det ikke blir mer enn 350 kr til sammen, så unngår man toll?

Anonymkode: 92635...dac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

(Beklager hvis denne tråden kom på feil kategori, må bare flytte den om det trengs)

Jeg lurer på hvordan det er i forhold til toll hos Amazon.co.uk hvis man bestiller f.eks. bøker, cd-er eller dvd-er der? Er det fortsatt slik at hvis det ikke blir mer enn 350 kr til sammen, så unngår man toll?

Hvis man bestiller fra Amazon er det ikke noe tollbehandling for kjøp under 3000 kr. Du betaler evt. mva i kassen.

• Liker 1
Skrevet

IKKE bestill bøker sammen med andre typer varer! Bøker er både moms- og tollfrie. Du kan bestille så mange bøker du vil, uten at det kommer en krone i tillegg på avgifter til norske staten.

Men om det er andre varer i samme pakke, legger de moms (og evt toll om det er det på den varegruppen) på HELE forsendelsen, inkl verdien av bøkene.  CD'er og dvs'er er det avgifter på, så bestill de separat i en annen sending.

Dette er viktig å huske på. Sørg for at bøker alltid bestilles separat, så slipper du avgifter. Frakt må du betale selvfølgelig da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (11 timer siden):

IKKE bestill bøker sammen med andre typer varer! Bøker er både moms- og tollfrie. Du kan bestille så mange bøker du vil, uten at det kommer en krone i tillegg på avgifter til norske staten.

Men om det er andre varer i samme pakke, legger de moms (og evt toll om det er det på den varegruppen) på HELE forsendelsen, inkl verdien av bøkene.  CD'er og dvs'er er det avgifter på, så bestill de separat i en annen sending.

Dette er viktig å huske på. Sørg for at bøker alltid bestilles separat, så slipper du avgifter. Frakt må du betale selvfølgelig da.

Tusen takk for oppklarende svar! 

Men hvis man da bestiller CD-er og DVD-er i samme bestilling, er det da lurt å holde seg under en viss grense for å unngå toll? Eller blir det toll uansett på dem?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis man da bestiller CD-er og DVD-er i samme bestilling, er det da lurt å holde seg under en viss grense for å unngå toll? Eller blir det toll uansett på dem?

Jeg skriver jo det at du IKKE skal bestille cd-er og dvd-er i samme bestilling, for om de da pakkes i samme eske, fortoller de hele esken. Da må du betale moms for noe som egentlig er momsfritt. Det står i regelverket til tolletaten. 

Etter hva jeg har forstått er det ingen moms/tollfri grense lenger. Den ble fjernet i fjor, nå er det momsavgifter på alt (unntatt bøker, som jeg vet om).

Jeg tror heller ikke det er TOLL på cd-er og dvd-er, men moms er det nok. Det er to forskjellige ting. Om du lurer, kan du bruke kalkulatoren på tolletatens nettsider for å beregne hva det vil koste å importere/bestille det.

Her finner du den:https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

www.toll.no

Der finner du alle svar.

Anonymkode: db22b...033

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke toll på cd/dvd.

Anonymkode: aeec4...0f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...