AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Strikket en bamse til et nyfødt barn, mye arbeid og en glede å gi vekk i fødselsgave. Barnefar fikk de med hjem fra barnemor med beskjed om at barnet måtte ikke leke med de pga lo?? Barnet er nå 11mnd. Bamsen er strikket i svindyrt baby alpakka ull med tanke på akkurat lo, samtidig går barnet i kjempe loete strikkede ullvotter, hvor tar de veien hen montro, jo rett i munnen. Kjenner bare barnefar og synes jo det var gøy og kunne gi noe til barnet, noe jeg gjør til alle venner som får barn, men dette? Er det normalt og ikke la barna bruke/leke med ull/alpakka? Kjenner jeg blir ordentlig trist da det er lagt mye arbeid i bamsen og synes de var kjempesøt. Anonymkode: 68a41...ccf
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Tja, noen har en del rart for seg når det kommer til barna. Om moren er så bekymret for lo i munn, trengte hun jo uansett ikke levere bamsen tilbake. Da kunne den vel stått på barnerommet til barnet ble litt eldre. Ganske frekt og utakknemlig å levere tilbake en gave på den måten. Anonymkode: 48d52...41c 29
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 Kosedyr bør strikkes i bomull etter mitt syn. Jeg ville kanskje også tatt vekk en loete bamse, men jeg ville ALDRI fortalt til giveren at jeg gjorde det... Det er unødvendig Anonymkode: f08cd...10d 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Bamse i alpakka høres ikke helt babavennlig ut, men hadde nok latt ungen leke med den likevel. Anonymkode: 3153a...86c 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Jeg vet Amanda.prosjektet (strikking til premature) ikke ønsket alpakkagarn før i alle fall, fordi det røyter mer - og med kortere fibre. Det går dermed lettere inn i luftveiene. Kanskje det er noe der? Anonymkode: 732c7...bd4 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 Alpakka er grusomt. Det røyter. bamser bør lages i bomull. Men det var vanvittig frekt å fortelle deg dette, de kunne spart på bamsen til ungen ble eldre. Anonymkode: e6ec9...e51 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Strikket en bamse til et nyfødt barn, mye arbeid og en glede å gi vekk i fødselsgave. Barnefar fikk de med hjem fra barnemor med beskjed om at barnet måtte ikke leke med de pga lo?? Barnet er nå 11mnd. Bamsen er strikket i svindyrt baby alpakka ull med tanke på akkurat lo, samtidig går barnet i kjempe loete strikkede ullvotter, hvor tar de veien hen montro, jo rett i munnen. Kjenner bare barnefar og synes jo det var gøy og kunne gi noe til barnet, noe jeg gjør til alle venner som får barn, men dette? Er det normalt og ikke la barna bruke/leke med ull/alpakka? Kjenner jeg blir ordentlig trist da det er lagt mye arbeid i bamsen og synes de var kjempesøt. Anonymkode: 68a41...ccf Høres mer ut som hun er sjalu.... Anonymkode: 774ba...b6a 2
Raven.Writingdesk Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 Barnet kan da leke med bamsen når det er eldre. Du sier at «barnefar fikk med bamsen hjem», Og det var han som sa til deg at barnet ikke fikk leke med den, Er barnefar og barnemor skilt? Du er vel ikke barnefars overivrige kjæreste her? 😂😄 5
Hactar Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 En bamse i alpakka er nok ikke så velegnet til et så ungt barn, men jeg ville aldri gitt den tilbake av den grunn. Jeg ville lagt den bort fordi jeg ville synes det var synd at den skulle bli tygget og siklet i stykker. Så kunne barnet fått den når han var stor nok til å kose eller leke med den i stedet for å spise den... 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Veldig spesielt. Alpakkaull er ikke egnet for barn under en viss alder, 3 måneder mener jeg å huske. Nettopp fordi det "støver". Det loer ikke, men støver. Det pustes inn. Men, så er barnet over denne alderen da, og det er virkelig rart at du har fått bamsen tilbake. Skikkelig sært, og veldig trist. Barna mine skulle gjerne fått en slik da de var baby, om den så bare prydet barnerommet til de var eldre (ville nok vært redd for at den skulle blitt ødelagt). Anonymkode: 5542c...db4 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 Spesielt å gi den tilbake. Alle bamser er generelt ubrukelig til lek og soving den første tiden fordi de loer/røyter, men man legger dem da bare til pynt ved sengen eller på rommet til de kan brukes. Hva slags forhold har du til barnefar? Høres mer ut som om hun opplever at det er noe mellom dere Anonymkode: b53bb...e1c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 To faktorer her: 1: en (over)beskyttende mamma som har litt kortklipte antenner - man returnerer ikke gaver på den måten 2: en snurt strikker som jo mener at de hjemmestrikkede gavene er de beste. Jeg strikker selv, og har opplevd å bomme på plagg, gaver etc. Det er kjipt, men jeg har jo valgt å bruke tiden og pengene på å gjøre det. Jeg har en mor som strikker til ungene mine, og hun går i skapene for å sjekke om plaggene hun har strikket er tydelig brukt. Hvis ikke, blir hun muggen. Hun har jo brukt så mye tid... Ikke vær en sånn strikker, da. Drit i det, ikke tenk mer på det og ikke kast vekk tid på å strikke mer til denne vennen din. Og kanskje test ut bomullsgarn til bamser? Ikke like mykt, men definitivt mindre støvete. Anonymkode: 78876...ece 3
Raven.Writingdesk Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Veldig spesielt. Alpakkaull er ikke egnet for barn under en viss alder, 3 måneder mener jeg å huske. Nettopp fordi det "støver". Det loer ikke, men støver. Det pustes inn. Men, så er barnet over denne alderen da, og det er virkelig rart at du har fått bamsen tilbake. Skikkelig sært, og veldig trist. Barna mine skulle gjerne fått en slik da de var baby, om den så bare prydet barnerommet til de var eldre (ville nok vært redd for at den skulle blitt ødelagt). Anonymkode: 5542c...db4 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spesielt å gi den tilbake. Alle bamser er generelt ubrukelig til lek og soving den første tiden fordi de loer/røyter, men man legger dem da bare til pynt ved sengen eller på rommet til de kan brukes. Hva slags forhold har du til barnefar? Høres mer ut som om hun opplever at det er noe mellom dere Anonymkode: b53bb...e1c Hun fikk den ikke tilbake av barnemor slik dere ser ut til å tro. Det står at «barnefar fikk de med hjem fra barnemor med beskjed om at».... dermed så er det vel barnefar som har informert TS om at barnet ikke fikk bamsen. Ikke barnemor. Jeg synes det er litt viktig å ikke bygge opp under at TS er noe offer her. For meg fremstår dette som en bagatell som TS bruker til å sette seg selv i offer rolle og gjøre mor til ei slags fæl heks. »Stakkars stakkars TS, som har slitt seg ut med å lage denne ekstremt flotte dyre bamsen, og fæle biomor, som nekter barnet å leke med bamsen». TS: de aller fleste av oss har gitt ubrukelige gaver til små barn uten å bli særlig traumatisert av at gaven ikke ble brukt, og de aller fleste av oss med barn har fått gaver til barnet som ble slengt i ei skuff. Den som lager drama her er eventuelt barnefar og du. Ikke bruk dette til å få oppmerksomhet eller fokus på seg selv. Dette er ei fjær ti høns. - En bagatell! 9
Raven.Writingdesk Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): To faktorer her: 1: en (over)beskyttende mamma som har litt kortklipte antenner - man returnerer ikke gaver på den måten 2: en snurt strikker som jo mener at de hjemmestrikkede gavene er de beste. Jeg strikker selv, og har opplevd å bomme på plagg, gaver etc. Det er kjipt, men jeg har jo valgt å bruke tiden og pengene på å gjøre det. Jeg har en mor som strikker til ungene mine, og hun går i skapene for å sjekke om plaggene hun har strikket er tydelig brukt. Hvis ikke, blir hun muggen. Hun har jo brukt så mye tid... Ikke vær en sånn strikker, da. Drit i det, ikke tenk mer på det og ikke kast vekk tid på å strikke mer til denne vennen din. Og kanskje test ut bomullsgarn til bamser? Ikke like mykt, men definitivt mindre støvete. Anonymkode: 78876...ece Det er vel ikke mor som har returnert gaven til TS. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 Dette ville jeg ikke laget noen sak utav. Strikket bamse er ikke noe som helt passer for alle, uavhengig hvilket garn som er brukt. Alpakka ville jeg ikke brukt på leker til baby/småbarn. I tillegg til loing, så er det heller ikke mulig å vaske en strikkabamse i alpakka på forsvarlig måte. Som strikker selv, så ville jeg satt pris på at bamsen ble returnert, heller at den ble stua bort/kastet/Fretex. Du bommet litt, og det er helt greit har bommet selv på strikkegaver til babyer, der jeg så for meg hvor søtt noe var, eller hvor glad den lille kom til å bli i - også ble det bare helt upraktisk og ikke brukande 😕 tenker at så lenge foreldrene ikke selv har bedt om det jeg laget, så ligger det mest på meg. Problemet for foreldrene med hjemmelagde gaver som en uansett grunn ikke ønsker å bruke, de kan jo ikke byttes i butikken. Ville vært romslig her, og vist takknemlighet for at du heller fikk bamsen tilbake. Du kan jo spare den, og gi barnet når det blir eldre? Anonymkode: 7f672...cc9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 Her aner jeg at det er skjærings mellom mor og barnefar, siden han kommer «hjem» med den. Er du farmor kanskje? 🤨 Gi heller barnemor penger til utstyr til barnet. Hadde barnemor likt giveren her så hadde bamsen stått til pynt på en hylle 😀 Anonymkode: 390df...630 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå