Gjest Acer Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Skulle eit ærend innom det lokale kjøpesenteret siste helgen før jul hvor post, apotek, polet m.fl. er leietagere. Foran skranken til posten, kassakøen var det noen merkelapper limt i gulvet med påskriften "Hold avstand " Dei fleste som stod i køen såg uttil å oveholde denne avstanden, men noen minutter senere registrerte eg samme personene sitte på tettpakka kaffeen. Ellers stod mange folk i klynger med maks 20 cm klaring å skravlet så ein kunne merke åndedretten, og svetteatanken på minst 1 m avstand Nyleg tok eg ekspressbussen, og der eg vart eg møtt med påskriften "Inngang bakdør " og "Utgang bakdør", og baktanken var nok å unngå smittfaren overfor sjåføren. Mange hadde med kofferter / bagasje som sjåføren måtte ta hånd om ved av / pålessing , og såg ikkje at sjåføren brukte hverken munnbind eller hansker. Folk vert oppmodet om forhåndsbest.av billetter, og kjøpe billetter på SMS,men har var det sanneleg ikkje enkelt å finne utav av taksttabeller, og her går det sjølvsagt på folk tillitit / samvittighet. Ved neste busspåstign. satt sjåføren i førersetet å billeterte alle påstigende passasjerer, og ein vart møtt med eit vennleg hilsen . Pandemien har utvilsamt endret betalingsvanene til folk flest, og kontanter er vel utgått på dato for innehavere med visakort., og ingen fysisk kontakter bortsett ifra overgivelse av billetter etc. Endret 5. januar 2021 av Skybe
Hr. Aktiv Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Folk er generelt drittlei. https://www.aftenposten.no/norge/i/dl76KB/hva-er-risikoen-for-aa-doe-hvis-du-blir-smittet-i-norge-naa-har-fhi-gjor 3
skrue Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Nei, det er ikke bare en vits. Det er summen av alle man holder avstand til som betyr noe. Det hele dreier seg om sannsynlighet - en formel som består av antall mennesker, hvor nære de i snitt er hverandre, hvor ofte og hvor lenge. Reduserer man disse verdiene vil den totale sannsynligheten for smitteoverføring reduseres. Endret 5. januar 2021 av skrue 4
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Hr. Aktiv skrev (2 minutter siden): Folk er generelt drittlei. https://www.aftenposten.no/norge/i/dl76KB/hva-er-risikoen-for-aa-doe-hvis-du-blir-smittet-i-norge-naa-har-fhi-gjor Dette. Særlig når alle forsøk på å være flink og følge tiltak blir møtt med mer isolasjon, strengere tiltak og straff. 3
Gjest Acer Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 (endret) skrue skrev (12 minutter siden): Nei, det er ikke bare en vits. Det er summen av alle man holder avstand til som betyr noe. Det hele dreier seg om sannsynlighet - en formel som består av antall mennesker, hvor nære de i snitt er hverandre, hvor ofte og hvor lenge. Reduserer man disse verdiene vil den totale sannsynligheten for smitteoverføring reduseres. De fleste som står i køen foran kassa på butikken, skranken på butikken overholder avstanden. Det pussige er at så snart de har forlatt sin plass i køen så blir deres holdning til 1 meters avstanden 0-stilt. Buss-sjåføren er vel meir utsett for smitteoverføring under av / pålessing av bagasje en billiettering sålenge folk nytter elektronisk betaling, og unngår å hoste sjåføren mitt i ansiktet. Endret 5. januar 2021 av Skybe
NorthernLight Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (9 minutter siden): Dette. Særlig når alle forsøk på å være flink og følge tiltak blir møtt med mer isolasjon, strengere tiltak og straff. Sånn er det når ikke alle folk bryr seg om smittevern.
stan Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 Korona kommer også an på hvor mye smitte man får i seg. Både om man blir syk, men også hvor syk man blir. Økt avstand reduserer mengden virus veldig. I butikker bruker jeg nå bestandig handlevogn. Den sørger fint for litt ekstra avstand. I kassakøen har jeg noen ganger vogna bak meg for å sørge for trygg avstand. 1
NorthernLight Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 stan skrev (1 minutt siden): Korona kommer også an på hvor mye smitte man får i seg. Både om man blir syk, men også hvor syk man blir. Økt avstand reduserer mengden virus veldig. I butikker bruker jeg nå bestandig handlevogn. Den sørger fint for litt ekstra avstand. I kassakøen har jeg noen ganger vogna bak meg for å sørge for trygg avstand. Smart. Har gjort det flere ganger selv. 2
OlsenHansen Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 Stenge ned samfunnet for det som er en mild forkjølelse? Folk begynner å fatte greia ja. Det er ingen som detter som fluer rundt en. Den store majoritet hverken kjenner noen eller kjenner noen som kjenner noen som har lidd av dette "dødsviruset". Offisielle tall for Norge ligger på rundt 400. En gjennomsnittelig influensasesong (som nå mysterisk har blitt borte) kverker rundt 1000. Og det varierer mellom 500 og 2000 hvert eneste år. Med to hundre tusen 80 åringer i dette landet så er det ikke engang spesielt farlig for de veldig gamle. Skumle 0,2% for å ryke med for gamlinger som vet de er på livets siste reis, og gjerne ser frem til det også med alle lidelsene de ofte har. Her har vi stengt ned samfunnet og ødelagt livene til tusenvis av mennesker og ruinert næringslivet sånn at vi kunne gjøre en streng influensasesong om til en mild en. Og en allerede korrupt statsminister bruker hendelsen til å gjøre seg selv til effektiv diktator. Den loven hun invokerte var av akkurat samme lyd som den Hitler fikk flertall for i 1933. Jaja, folk vil tydeligvis bli lurt, for så idiotiske er vi da ikke.
Gjest Acer Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 stan skrev (1 minutt siden): Korona kommer også an på hvor mye smitte man får i seg. Både om man blir syk, men også hvor syk man blir. Økt avstand reduserer mengden virus veldig. I butikker bruker jeg nå bestandig handlevogn. Den sørger fint for litt ekstra avstand. I kassakøen har jeg noen ganger vogna bak meg for å sørge for trygg avstand. Og dei fleste handlevogner har eit håndtak hvor det kan ligge mye dritt. Unngår derfor handlevogn om eg kan det, og går til kassa når køen er liten. Mange butikker har selvbetjent betaling, og det florer av dritt på tastaturet. Dessuten så unngår eg å handle når eg vet trengselen er størst ved butikkene.
skrue Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 3 minutter siden, OlsenHansen said: Den loven hun invokerte var av akkurat samme lyd som den Hitler fikk flertall for i 1933. Jaja, folk vil tydeligvis bli lurt, for så idiotiske er vi da ikke. Heisan, https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
Gjest Lasox Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Skybe skrev (30 minutter siden): Skulle eit ærend innom det lokale kjøpesenteret siste helgen før jul hvor post, apotek, polet m.fl. er leietagere. Foran skranken til posten, kassakøen var det noen merkelapper limt i gulvet med påskriften "Hold avstand " Dei fleste som stod i køen såg uttil å oveholde denne avstanden, men noen minutter senere registrerte eg samme personene sitte på tettpakka kaffeen. Ellers stod mange folk i klynger med maks 20 cm klaring å skravlet så ein kunne merke åndedretten, og svetteatanken på minst 1 m avstand Nyleg tok eg ekspressbussen, og der eg vart eg møtt med påskriften "Inngang bakdør " og "Utgang bakdør", og baktanken var nok å unngå smittfaren overfor sjåføren. Mange hadde med kofferter / bagasje som sjåføren måtte ta hånd om ved av / pålessing , og såg ikkje at sjåføren brukte hverken munnbind eller hansker. Folk vert oppmodet om forhåndsbest.av billetter, og kjøpe billetter på SMS,men har var det sanneleg ikkje enkelt å finne utav av taksttabeller, og her går det sjølvsagt på folk tillitit / samvittighet. Ved neste busspåstign. satt sjåføren i førersetet å billeterte alle påstigende passasjerer, og ein vart møtt med eit vennleg hilsen . Pandemien har utvilsamt endret betalingsvanene til folk flest, og kontanter er vel utgått på dato for innehavere med visakort., og ingen fysisk kontakter bortsett ifra overgivelse av billetter etc. Det er derfor vi har fått strengere restriksjoner fordi folk har ikke hjernekapasitet til å klare og følge disse enkle rådene. Hva blir resultat av det? Jo, stadige nye bølger... og nå som vi vet at vaksinen er på vei blir folk-flest mere avslappet til disse restriksjonene, dessverre. Dette her har myndighetene advart oss mot! Det var derfor jeg var så tidlig med på å følge alle rådene til det myndighetene forteller oss. I noen tilfeller så holder jeg enda lengre avstander enn det som er anbefalt. For som det dem sier er kun en anbefaling. Dersom man klarer å holde lengre avstander så er det enda bedre. Noe jeg legger merke til blant annet moren min er at det virker ut som om reglene skal gjelde kun alle andre, men ikke seg selv og det ser jeg tendens hos andre også. Det provoserer meg! Hun kritiserte nylig blant annet myndighetene nå om at det ble enda strengere restriksjoner mest sannsynligvis pga. halv-broren min måtte være hjemme, men pokkern da kvinne?! Hva er alternativet?! Kapasitetene til flere av kommunene våre er sprengt, og sykehusene begynner å kjenne på presset nå med stadige flere innleggelser. Vi må alle ta tak i oss selv. Mange som tror de følger rådene, men når jeg ser enkelte folk så er dem kanskje 30cm unna hverandre. Ihvertfall ikke 1 meter!! Det er sånn smitten sprer seg! I den siste tiden har heldigvis hjemkommunen min blitt flinkere til å følge rådene. Før var jeg nødt til å gå i sikksakk for å ikke bryte på 1 meter regelen. Det slipper jeg oftere nå og flere bruker munnbind riktig, men før denne tredje bølgen inntraff så var det svært få som opprettholdt smittevernloven og det er derfor vi er her idag. Dersom folk ikke skjerper seg nå så vil det neste mest sannsynligvis bli lockdown. Det tror jeg nesten garantert vil skje i hjemkommunen min når folk begynner å teste seg igjen etter juleferien. Selv om vi er delvis flinke nå mange av oss så nå må vi forsatt skjerpe oss! Altfor mange som tar restriksjonene altfor lett på og bryter dem konstant. Endret 5. januar 2021 av Lasox
ItchyBitchySpider Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 (endret) skrue skrev (2 minutter siden): Heisan, https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law Minner ikke om noe i VG altså? Endret 5. januar 2021 av ItchyBitchySpider 1
Gjest Acer Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Lasox skrev (28 minutter siden): Det er derfor vi har fått strengere restriksjoner fordi folk har ikke hjernekapasitet til å klare og følge disse enkle rådene. Hva blir resultat av det? Jo, stadige nye bølger... og nå som vi vet at vaksinen er på vei blir folk-flest mere avslappet til disse restriksjonene, dessverre. Dette her har myndighetene advart oss mot! Det var derfor jeg var så tidlig med på å følge alle rådene til det myndighetene forteller oss. I noen tilfeller så holder jeg enda lengre avstander enn det som er anbefalt. For som det dem sier er kun en anbefaling. Dersom man klarer å holde lengre avstander så er det enda bedre. Noe jeg legger merke til blant annet moren min er at det virker ut som om reglene skal gjelde kun alle andre, men ikke seg selv og det ser jeg tendens hos andres også. Det provoserer meg! Hun kritiserte nylig blant annet myndighetene nå om at det ble enda strengere restriksjoner mest sannsynligvis pga. halv-broren min måtte være hjemme, men pokkern da kvinne?! Hva er alternativet?! Kapasitetene til flere av kommunene våre er sprengt, og sykehusene begynner å kjenne på presset nå med stadige flere innleggelser. Vi må alle ta tak i oss selv. Mange som tror de følger rådene, men når jeg ser enkelte folk så er dem kanskje 30cm unna hverandre. Ihvertfall ikke 1 meter!! Det er sånn smitten sprer seg! I den siste tiden har heldigvis hjemkommunen min blitt flinkere til å følge rådene. Før var jeg nødt til å gå i sikksakk for å ikke bryte på 1 meter regelen. Det slipper jeg oftere nå og flere bruker munnbind riktig, men før denne tredje bølgen inntraff så var det svært få som opprettholdt smittevernloven og det er derfor vi er her idag. Dersom folk ikke skjerper seg nå så vil det neste mest sannsynligvis bli lockdown. Det tror jeg nesten garantert vil skje i hjemkommunen min når folk begynner å teste seg igjen etter juleferien. Selv om vi er delvis flinke nå mange av oss så må vi forsatt skjerpe oss! Altfor mange som tar restriksjonene altfor lett på og bryter dem konstant. Smittespredning har vel samanheng med livstilholdninger blandt folk flest. Dersom mange av oss hadde fått en mer bevist holdning til helseforbyggende tiltak, så hadde køene foran sykehusdørene, og legesentra troleg blitt betydeleg redusert. Året 2020 går inn i hsitorien som det året med lavest drepte i trafikken, og det er gledelig , har vel også samanheng med hyppigere kontroller, sikrere biler ,men også en holdningsendring i trafikken. o.s.v. Kanskje finnes noen stygge forbikjøringer som har forårsaket uskyldige trafikkofre, og slik vil vi ikkje ha det. Ellers er det vert å merke seg at Norge har langt lavere dødsfall i forb. pandemien en Sverige. Endret 5. januar 2021 av Skybe
stan Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 Skybe skrev (1 time siden): Og dei fleste handlevogner har eit håndtak hvor det kan ligge mye dritt. Unngår derfor handlevogn om eg kan det, og går til kassa når køen er liten. Mange butikker har selvbetjent betaling, og det florer av dritt på tastaturet. Dessuten så unngår eg å handle når eg vet trengselen er størst ved butikkene. Spriter selvfølgelig håndtaket.
Gjest Acer Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 stan skrev (1 minutt siden): Spriter selvfølgelig håndtaket. Før eller etter bruk ?
stan Skrevet 5. januar 2021 #17 Skrevet 5. januar 2021 Skybe skrev (Akkurat nå): Før eller etter bruk ? Før. Rikelig både på håndtak og hender. Håper det tar knekken på det meste av virus og annet.
zemer Skrevet 5. januar 2021 #18 Skrevet 5. januar 2021 Min sønn satt to dager ved siden av en som var positiv. 1 meter, ikke munnbind ingen av nærkontakt er smittet. Det sier hvor mye avstand har å si. Avstand, munnbind og rene hender.
Gjest Acer Skrevet 5. januar 2021 #19 Skrevet 5. januar 2021 (endret) zemer skrev (6 minutter siden): Min sønn satt to dager ved siden av en som var positiv. 1 meter, ikke munnbind ingen av nærkontakt er smittet. Det sier hvor mye avstand har å si. Avstand, munnbind og rene hender. God håndhygiene må vera det viktigste. Mange tar seg ubevist i øyner, nese, munn, og piller seg i nesa. Sjølv knasker ukontrollert negler av gammel vane, og er blandt en risikogruppe,og har garantert blitt smitte under enhver influense med ofte påfølgende lungebetennelse. Har derfor lagt vekt på å holde meg i brukar fysisk god form og lagt vekt på godt imunforsvar. Ellers skeptisk hver gang eg besøker eit offentleg toalett, men når nøden er stor glemmer ein smitteværn tiltakene. Endret 5. januar 2021 av Skybe
Gjest Lasox Skrevet 5. januar 2021 #20 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Skybe skrev (1 time siden): Smittespredning har vel samanheng med livstilholdninger blandt folk flest. Dersom mange av oss hadde fått en mer bevist holdning til helseforbyggende tiltak, så hadde køene foran sykehusdørene, og legesentra troleg blitt betydeleg redusert. Året 2020 går inn i hsitorien som det året med lavest drepte i trafikken, og det er gledelig , har vel også samanheng med hyppigere kontroller, sikrere biler ,men også en holdningsendring i trafikken. o.s.v. Kanskje finnes noen stygge forbikjøringer som har forårsaket uskyldige trafikkofre, og slik vil vi ikkje ha det. Ellers er det vert å merke seg at Norge har langt lavere dødsfall i forb. pandemien en Sverige. Absolutt! Men, nå har FHI og myndighetene forsøkt å gitt råd til befolkningen i snart 10 mnd. nå. Tydelig at det går inn i det ene øret og rett ut igjen i det andre øret. Det hjelper ikke! 😕 Ja, det er uten tvil gode nyheter, men det er fordi vi har hatt mye mindre stressende hverdag med den nye hverdagen slik at flere kjører i riktig hastighet. Det ser jeg tydelig når jeg er som passasjer! Reagerte på langt flere farlige situasjoner tidligere enn det jeg gjør nå. Til det siste punktet så er det uten tvil pga. at vi har hatt flere restriksjoner enn sverige. Husk at sverige har hatt det åpent mer eller mindre frem til de siste par mnd. samtidig som vi har hatt en del restriksjoner pluss lockdown som har naturligvis hjulpet til å ha så lave dødstall. Uten dem så ville vi mest sannsynligvis hatt like høye tall etterfulgt av befolkningstallet om ikke enda høyere! Endret 5. januar 2021 av Lasox
Anbefalte innlegg