Gjest Lily_88 Skrevet 6. januar 2021 #21 Del Skrevet 6. januar 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Denne tråden er åpenbart troll. En amatør Anonymkode: 3ef64...baa Oi, amatør? Ja 😊 troll? Nei😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 6. januar 2021 #22 Del Skrevet 6. januar 2021 Lily_88 skrev (3 minutter siden): Hei Familien på begge sider har høyt kolesterol, jeg har normalt kolesterol, nå. Legen mener jeg ikke bør innta mye mettet fett fra dyr. Jeg har jo ikke peiling på om det er farlig eller ikke med mettet fett fra dyr, så jeg kjører en gyllen middelvei tenker jeg. Jeg spiser aldri kylling (skikkelig nasty industri), svinekjøtt spiser jeg veldig lite av pga urinsyre og omega 6 balansen. Men takk for tips om makrell! Jeg er helt blank på dette, vurderte flere dietter for å få igang ny livsstil, så er derfor jeg søker litt råd her inne. Vil såklart få i meg fett fra dyr, men hvis det finnes andre gode kilder innen planteriket, annet enn avokado og kokos (som kan sikkert læres å likes, men avokadoen er så stygg...), Så gjerne gi tips. Så synd du synes innlegget var rart, ha en fin dag 😊 Nøtter! Peanøttsmør eller mandelsmør. Hummus (enkelt å lage med stavmikser). Linsepostei, bønnestuing osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 6. januar 2021 #23 Del Skrevet 6. januar 2021 19 hours ago, tirben said: Man MÅ ikke spise avokado eller kokos på lavkarbo. Det er en myte at man må få i seg så mye fett. Spis rent kjøtt og fisk og masse grønnsaker. Hold deg unna sukker, mel/korn og stivelse. Drikk masse vann, unngå brus og juice. 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 6. januar 2021 #24 Del Skrevet 6. januar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Elsker avokado, men spiser det kun når jeg er i land der den er kortreist, er ikke bra for miljøet at den reiser så langt. Dyrefett? Så da rødt kjøtt? Eller går fisk, kylling, kalkun osv under det? Mange typer kjøtt uten at du må hive i deg bacon og kotelett hver dag. Du kan lage mange måltider av egg og ost også. Liker du blomkål? Jeg bruker blomkålris i alle måltider med ris, det hjelper nok veldig. Anonymkode: 35716...613 Har aldri smakt når jeg har vært på ferie, men kanskje den smaker bedre når jeg kommer meg ut av landet en gang 😊 Blomkålris skal prøves! Spiser ikke kylling eller kalkun, så det går mye i fisk denne uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 6. januar 2021 #25 Del Skrevet 6. januar 2021 8 hours ago, T-Rex said: Du kan spise stangselleri. Og mer stangselleri. Det er faktisk ganske godt. Hå hå, da lukter dassen helt vilt etterpå 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 6. januar 2021 #26 Del Skrevet 6. januar 2021 3 hours ago, Inwe said: Det finnes masse gode fettkilder fra planteriket som ikke er kokos og avokado. Vi spiser kun mat fra planteriket og mye er såpass magert at vi supplerer gjerne med fett for å få i oss nok til tider (trener også ekstremt mye..). Her går det mye i forskjellige oljer, frø, nøtter i tillegg til de du nevnte. Bruker også endel havrefløte og Oatly iKaffe er fantastisk for å få i seg litt ekstra fett om morgenen. 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 6. januar 2021 #27 Del Skrevet 6. januar 2021 4 minutter siden, Kvinne87Rogaland said: Nøtter! Peanøttsmør eller mandelsmør. Hummus (enkelt å lage med stavmikser). Linsepostei, bønnestuing osv Takker👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #28 Del Skrevet 6. januar 2021 Majones og påleggssalater inneholder vegetabilsk fett, men usikker på hvordan det er med karbohydrater der. Hva med egg? Unngår du det pga kolesterol? Støtter ellers nøttesmør i ulike former, og salater med gode oljer som dressing. Anonymkode: a78c7...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 6. januar 2021 #29 Del Skrevet 6. januar 2021 Lily_88 skrev (1 time siden): Takker👍 Og PESTO! elsker det, spesielt på skive med ost og paprika Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily_88 Skrevet 6. januar 2021 #30 Del Skrevet 6. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Majones og påleggssalater inneholder vegetabilsk fett, men usikker på hvordan det er med karbohydrater der. Hva med egg? Unngår du det pga kolesterol? Støtter ellers nøttesmør i ulike former, og salater med gode oljer som dressing. Anonymkode: a78c7...aa7 Spiser 1-2 bløtkokte i uka, spiser lite sånn påleggsalater. Majones er helt ok, men tar heller litt rømmedæsj eller creme fraiche i stedet. Skal sjekke ut litt nøttesmør, har smakt hjemmelaget mandelsmør, men var ikke fan. Kanskje bedre hvis det er kjøpt? 🙊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inwe Skrevet 7. januar 2021 #31 Del Skrevet 7. januar 2021 Lily_88 skrev (11 timer siden): Spiser 1-2 bløtkokte i uka, spiser lite sånn påleggsalater. Majones er helt ok, men tar heller litt rømmedæsj eller creme fraiche i stedet. Skal sjekke ut litt nøttesmør, har smakt hjemmelaget mandelsmør, men var ikke fan. Kanskje bedre hvis det er kjøpt? 🙊 Jeg merker ikke stor forskjell på hjemmelaget og kjøpt mandelsmør (bortsett fra prisen!!), men det kommer nok an på hvordan man lager det. Cashewsmør og hassenøttsmør er skikkelig godt, også har du jo peanøttsmør da, det funker i alt fra mat til på brødskiva. Du kan jo også lage lavkarbobrød, så slipper du å kutte ut brødet helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #32 Del Skrevet 7. januar 2021 Det med at animalsk fett gir høyt kolesterol er en teori som har blitt motbevist for lenge siden, men det tar tid for folk å få det med seg fordi det er fortsatt "eksperter" som nekter å innrømme at de har gitt dårlige råd i flere tiår. Det med animalsk fett og kolesterol var en reaksjon på at Eisenhower fikk hjerteinfarkt og "noe måtte gjøres med helsa til det amerikanske folk". Så var det feil mann til feil tid som trumfet gjennom sin teori om at det var kolesterol som var årsaken, det ble gjentatt igjen og igjen til alle trodde det var fakta. Dette var før Internett, så myndighetene hadde monopol på slik informasjon. Studier fikk bare støtte hvis de skulle bevise teorien, og hvis de viste noe annet, så ble de ikke publisert. De fleste leger har ikke fått med seg at alt LDL er ikke dårlig. Animalsk fett øker LDL, men alt LDL er ikke det samme. Animalsk fett øker partikkelstørrelsen, altså er det positivt. Det øker også HDL (det "gode" kolesterolet). Plantefett øker oksidering i kroppen (absolutt ikke bra) og det øker inflammasjon (også absolutt ikke bra), og det senker HDL og det senker LDL. Hold deg unna plantefett! LDL er en dårlig markør for hjertesykdom, nettopp fordi ikke alt er dårlig, og fordi kolesterol er livsviktig. Uten kolesterol dør vi. Å påstå at kolesterol forårsaker hjertesykdom er som å påstå at brannmenn starter branner eller at politimenn forårsaker kriminalitet. Noe som er en mye bedre markør på risiko for hjertesykdom er metabolsk helse, altså insulinresistens. Så kutt karbohydratene med god samvittighet. Og faktisk bør vi spise mer mettet fett. Mettet fett er stabilt og sunt. Det er en grunn for at kroppen lagrer fett som mettet fett og ikke umettet. Vi trenger bare litt omega-3 og litt omega-6 (som er flerumettet), men vi får i oss altfor mye. I alle fall av omega-6, som er betennelsesfremmende. Mer om alt dette og med linker til masse studier her: Anonymkode: 21d46...37a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #33 Del Skrevet 7. januar 2021 Kan du kutte ut pasta/ brød uten å direkte være på lavkarbo? Du kjenner jo selv hvilke feller du pleier å gå i, men trenger ikke sette en merkelapp på kostholdet av den grunn. Fett fra melkeprodukter, egg, nøtter og frø vil være en god løsning for deg, inkluder også olivenolje sammen med grønnsaker for optimalt opptak av antioksidanter (selvfølgelig ikke fritering). Fokuser på proteininntak og grønnsaker så får du som regel i deg en del fett på veien. Og husk at en frukt her og der er ikke det som gir utslag på vekta. Anonymkode: 93b77...eed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #34 Del Skrevet 7. januar 2021 Lily_88 skrev (20 timer siden): Spiser 1-2 bløtkokte i uka, spiser lite sånn påleggsalater. Majones er helt ok, men tar heller litt rømmedæsj eller creme fraiche i stedet. Skal sjekke ut litt nøttesmør, har smakt hjemmelaget mandelsmør, men var ikke fan. Kanskje bedre hvis det er kjøpt? 🙊 Prøv hjemmelagd peanøttsmør Dette pålegget er også veldig digg https://veganki.no/linsepostei-i-en-fei/ Ang brød så lager jeg dette https://www.nutrilett.no/oppskrifter/glutenfritt-vegansk-brod/ Hva pasta angår har jeg lagd min elsk på denne https://www.bodystore.no/kikertpasta-oko-250-g/A2221-193.html?gclid=CjwKCAiA_9r_BRBZEiwAHZ_v18sAlGXfWP5WGREabAgSnYtYB9kpgS0kfir64Pyn_yqtcOfvkJPWDhoC4d8QAvD_BwE Jeg server den med hjemmelagd tomat saus og linser i stedet for kjøtt. Anonymkode: b7b94...8ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå