Gå til innhold

Lavkarbo uten avokado og lite kokos?

Gjest Lily_88

Anbefalte innlegg

Gjest Lily_88

Skal forsøke meg på lavkarbo, i samråd med legen. Jeg har vært overvektig, så slank, nå overvektig igjen. Alt står bra til i kroppen, men det går mye i karbohydrater, for det er lettvint.

Når jeg studerte, så var det ingen deltidsjobber annet enn ferier, så da levde jeg på Europris pasta med ketchup og billig brød. Når jeg skeiet ut så var det banan...ikke rart jeg ble overvektig! 

De siste årene har jeg og mannen hatt god økonomi, og vi har levd sunt og trent , men i corona-året har kiloene sneket seg på, og jeg oppdaget at brød og pasta og snop har hatt ett comeback i skapene...

Men så over til lavkarbo; Jeg HATER avokado. Jeg spiser ikke sushi hvis det er i avokado, jeg sprer det ikke som smør, smoothie med avokado får jeg brekninger av...kokos synes jeg er like ille. Men jeg ønsker ikke mye dyrefett i kosten pga arvelige lidelser i familien, so what to do? Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg likte heller ikke avokado før, smakte fryktelig, syntes jeg. Men jeg ville begynne å like det.
Jeg startet med å ha litt avokado under brunosten. For osten hadde såpass sterk smak at den på en måte overdøvet avokadoen. Jeg tenkte meg at avokadoen liksom ikke var der 😅 

Etter hvert ble det mer avokado under osten, så kunne jeg også variere med annet oppå, måtte ikke være brunost. Avokado gikk fra ille smak til at det gikk an å få ned. 
Så etter enda en stund ble det bare ganske godt. 

Og nå kan den spises alene eller med hva som helst, veldig god uansett. Som var det jeg ville 😊

Ikke sikkert det var noen gode råd her i det hele tatt altså, men det funket iallfall for meg ☺️ Lykke til med ditt gryende vennskap med avokadoen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med kokos, jeg takler bare ikke den smaken. I tillegg tåler jeg ikke egg og melk, og klarer ikke å spise synlig fett. Har lyst til å prøve lavkarbo, men ser at det kan bli vanskelig. Det er jo egg og kokos i nesten alt.

Men jeg liker avokado 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oliven og olivenolje bruker jeg en del av for å få i meg fett :) 

Anonymkode: b1672...4b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nøtter, laks, makrell, oljer, ål, sild

Anonymkode: 90d0a...0a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke for å være frekk men hva er poenget med lavkarbo når du ikke kan spise halvparten av maten de faktisk spiser? Bacon, laks, makrell, avokado og lignende er supre kilder til fett. Men du skal ikke spise mat fra dyr og du skal ikke spise avokado. Alternativene er ost, eneste jeg kommer på i farten. Og om du skal leve på ost vil du gå lei på sikt. 

Syns innlegget ditt er litt rart. Du skal gjøre dette i samråd med legen, men vet ikke hva du skal spise, og vil unngå dyrefett på grunn av lidelser i familien? Hæ? 

Anonymkode: c3390...e39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke for å være frekk men hva er poenget med lavkarbo når du ikke kan spise halvparten av maten de faktisk spiser? Bacon, laks, makrell, avokado og lignende er supre kilder til fett. Men du skal ikke spise mat fra dyr og du skal ikke spise avokado. Alternativene er ost, eneste jeg kommer på i farten. Og om du skal leve på ost vil du gå lei på sikt. 

Syns innlegget ditt er litt rart. Du skal gjøre dette i samråd med legen, men vet ikke hva du skal spise, og vil unngå dyrefett på grunn av lidelser i familien? Hæ? 

Den familielidelsen kan ikke inkludere fett fra havet. Tror jeg intet på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg leser alle sånne innlegg som underholdning. Alle vet hva som må til for å gå ned i vekt. De som vil, gjør det, og de unngår som pesten alt som kan komme i veien for å nå målet.

Anonymkode: 3ef64...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leser alle sånne innlegg som underholdning. Alle vet hva som må til for å gå ned i vekt. De som vil, gjør det, og de unngår som pesten alt som kan komme i veien for å nå målet.

Jeg tviler ikke på at lavkarbo kan være en grei livsstil sånn sett, men det er jo patetisk å velge en livsstil der man fra før allerede har begrensninger - og så skal man begrense seg enda mer. Hva skjedde med å spise normal mat? Og ja, jeg har gått ned i vekt ved å spise normal mat uten problemer. 

Jeg tror ikke noen familielidelser skyldes dyrefett. Har aldri hørt om det før. Det er også spesielt at man "raser opp i vekt" av å spise pasta med ketchup, brød og banan. Jeg tror denne tråden er litt trollete. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at lavkarbo kan være en grei livsstil sånn sett, men det er jo patetisk å velge en livsstil der man fra før allerede har begrensninger - og så skal man begrense seg enda mer. Hva skjedde med å spise normal mat? Og ja, jeg har gått ned i vekt ved å spise normal mat uten problemer. 

Jeg tror ikke noen familielidelser skyldes dyrefett. Har aldri hørt om det før. Det er også spesielt at man "raser opp i vekt" av å spise pasta med ketchup, brød og banan. Jeg tror denne tråden er litt trollete. 

Denne tråden er åpenbart troll. En amatør :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily_88 skrev (3 timer siden):

Skal forsøke meg på lavkarbo, i samråd med legen. Jeg har vært overvektig, så slank, nå overvektig igjen. Alt står bra til i kroppen, men det går mye i karbohydrater, for det er lettvint.

Når jeg studerte, så var det ingen deltidsjobber annet enn ferier, så da levde jeg på Europris pasta med ketchup og billig brød. Når jeg skeiet ut så var det banan...ikke rart jeg ble overvektig! 

De siste årene har jeg og mannen hatt god økonomi, og vi har levd sunt og trent , men i corona-året har kiloene sneket seg på, og jeg oppdaget at brød og pasta og snop har hatt ett comeback i skapene...

Men så over til lavkarbo; Jeg HATER avokado. Jeg spiser ikke sushi hvis det er i avokado, jeg sprer det ikke som smør, smoothie med avokado får jeg brekninger av...kokos synes jeg er like ille. Men jeg ønsker ikke mye dyrefett i kosten pga arvelige lidelser i familien, so what to do? Tips?

Man MÅ ikke spise avokado eller kokos på lavkarbo. Det er en myte at man må få i seg så mye fett. Spis rent kjøtt og fisk og masse grønnsaker. Hold deg unna sukker, mel/korn og stivelse. Drikk masse vann,  unngå brus og juice. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker avokado, men spiser det kun når jeg er i land der den er kortreist, er ikke bra for miljøet at den reiser så langt.
Dyrefett? Så da rødt kjøtt? Eller går fisk, kylling, kalkun osv under det? Mange typer kjøtt uten at du må hive i deg bacon og kotelett hver dag. Du kan lage mange måltider av egg og ost også.
Liker du blomkål? Jeg bruker blomkålris i alle måltider med ris, det hjelper nok veldig. 

Anonymkode: 35716...613

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke lavkarbo, bare dropp å kjøpe inn godteri, kjøp brød 1 gang i ukten istedetfor hver dag. Jeg forstår ikke hvorfor du skal på lavkarbo når du vet hva som er synderen. Det er ganske ekstremt å gå til diett når du vet du har 2-3 syndere hjemme som du kan unngå og la det være med det. Man går ikke raskere ned i vekt på lavkarbo. 

Anonymkode: e70db...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes masse gode fettkilder fra planteriket som ikke er kokos og avokado. Vi spiser kun mat fra planteriket og mye er såpass magert at vi supplerer gjerne med fett for å få i oss nok til tider (trener også ekstremt mye..). Her går det mye i forskjellige oljer, frø, nøtter i tillegg til de du nevnte. Bruker også endel havrefløte og Oatly iKaffe er fantastisk for å få i seg litt ekstra fett om morgenen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88
20 hours ago, AnonymBruker said:

Hei

Familien på begge sider har høyt kolesterol, jeg har normalt kolesterol, nå. Legen mener jeg ikke bør innta mye mettet fett fra dyr. Jeg har jo ikke peiling på om det er farlig eller ikke med mettet fett fra dyr, så jeg kjører en gyllen middelvei tenker jeg.

Jeg spiser aldri kylling (skikkelig nasty industri), svinekjøtt spiser jeg veldig lite av pga urinsyre og omega 6 balansen. Men takk for tips om makrell!

Jeg er helt blank på dette, vurderte flere dietter for å få igang ny livsstil, så er derfor jeg søker litt råd her inne. Vil såklart få i meg fett fra dyr, men hvis det finnes andre gode kilder innen planteriket, annet enn avokado og kokos (som kan sikkert læres å likes, men avokadoen er så stygg...), Så gjerne gi tips.

Så synd du synes innlegget var rart, ha en fin dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lily_88
20 hours ago, Pæretre said:

Jeg likte heller ikke avokado før, smakte fryktelig, syntes jeg. Men jeg ville begynne å like det.
Jeg startet med å ha litt avokado under brunosten. For osten hadde såpass sterk smak at den på en måte overdøvet avokadoen. Jeg tenkte meg at avokadoen liksom ikke var der 😅 

Etter hvert ble det mer avokado under osten, så kunne jeg også variere med annet oppå, måtte ikke være brunost. Avokado gikk fra ille smak til at det gikk an å få ned. 
Så etter enda en stund ble det bare ganske godt. 

Og nå kan den spises alene eller med hva som helst, veldig god uansett. Som var det jeg ville 😊

Ikke sikkert det var noen gode råd her i det hele tatt altså, men det funket iallfall for meg ☺️ Lykke til med ditt gryende vennskap med avokadoen! 

Under ost, hmm...kan jo prøves ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Oliven og olivenolje bruker jeg en del av for å få i meg fett :) 

Anonymkode: b1672...4b9

Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Har ikke spurt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen troll her. Dessverre mitt liv.

Fikk råd fra fastlegen om at mettet fett fra dyr bør unngås. Jeg leser på nett at det er bare tull, men like mange sier det samme som legen min 🤷

Jeg går dessverre opp fort i vekt, og fort ned. Jeg tenker å kanskje prøve på en lavkarbo livsstil for å se om det kan gjøre vekta stabil.

Spiser ikke sjokolade og potetgull, men har en stillesittende jobb. (Kontor), og det blir lite tid til hobby pga korona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...