Gå til innhold

Hva gjør dere for å holde vekten etter endt vektnedgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan dere som klare å holde ønsket vekt fortelle om hva dere gjør for å beholde den? 

Gikk dere på spesiell diett? Hvor mye gikk dere ned? Og hva gjør dere nå for å beholde den?

Anonymkode: b4f21...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har gått ned 70 kilo, er ekstremt vanskelig å holde vekten fordi jeg må leve på 800 kcal for ikke å gå opp igjen. Men det er det jo ikke lov å si, så nå blir vel innlegget slettet. Men det er sannheten, da jeg må ligge ekstremt lavt for å holde vekten. Bare litt utskeielse, gjør at jeg går opp igjen, så har hatt noen nedturer for å si det sånn. Pga det er så vanskelig å ligge på så ekstremt lav kaloriinnhold for alltid. 

Anonymkode: fb0f8...c9e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan nesten jeg si jeg gikk på en spesiell diett. For det har blitt noe fremmed: Vanlig mat. Sånn som folk flest spiste på syttitallet. Bare litt mer frukt og grønt, litt mer pålegg på skivene, litt mer variasjon. Gikk ned mellom 20 og 25 kilo. Jeg gjør akkurat det samme for å beholde vekta, bare med noen flere kalorier. I tillegg veier jeg meg hver dag. Og jeg er i aktivitet daglig. Går turer og ærend, danser, tuller og gjør husarbeid. Ikke bare spiser jeg som en normalvektig, jeg beveger meg, tenker og føler som en normalvektig. Det begynte jeg med allerede under vektnedgangen. Nyter mat, lar meg fascinere av hvor fint det er å ha en normalt fungerende kropp og tilhørende hode. Sitter ikke lenger i sofaen med potetgullposen, mens jeg akker meg over valkene og sukkeravhengigheten, kan du si. 

Anonymkode: c8969...82c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg teller kalorier og veier meg nesten hver dag. Jeg har lett for å legge på meg, så jeg må passe på for å ikke gå opp i vekt. Å veie seg hver dag er det mest effektive, synes jeg. Det er lettere å gå ned en eller to kilos vektøkining enn fem. 

Jeg har gått ned fra 73 kg til 59 kg. I høst gikk jeg opp 1,5 kg, som jeg nesten har gått ned igjen. Kiloene sitter godt på meg :)

Anonymkode: c5d8a...034

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har gått ned 70 kilo, er ekstremt vanskelig å holde vekten fordi jeg må leve på 800 kcal for ikke å gå opp igjen. Men det er det jo ikke lov å si, så nå blir vel innlegget slettet. Men det er sannheten, da jeg må ligge ekstremt lavt for å holde vekten. Bare litt utskeielse, gjør at jeg går opp igjen, så har hatt noen nedturer for å si det sånn. Pga det er så vanskelig å ligge på så ekstremt lav kaloriinnhold for alltid. 

Har du en spesiell diagnose som gjør dette? Går du på medisiner eller noe som gjør at du legger så fort på deg?

Anonymkode: fe763...5f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det riktige svaret er; ingen diett. Du må finne en livsstil du kan leve resten av livet. Så enkelt og så jævla vanskelig

Anonymkode: 49d54...ee6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg håper legen din vet om dette. Ingen friske mennesker legger på seg av så lite kalorier. (Hvis du faktisk har veid opp og telt kaloriene du har hatt i munnen til punkt og prikke, vel og merke. Vi undervurderer nesten alltid hvor mye vi spiser. Derav grunnen til at så mange av oss er overvektige i dag.) Det kan godt hende det finnes medisiner som kan hjelpe deg.

Anonymkode: a5d47...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du en spesiell diagnose som gjør dette? Går du på medisiner eller noe som gjør at du legger så fort på deg?

Anonymkode: fe763...5f1

Nei jeg har vært 140 kilo og dermed vil kroppen alltid forsøke å komme seg tilbake dit. Det er vanlig at vi som har vært ekstremt overvektige hele livet må spise  mye mindre enn normalen for å holde på vekttapet vårt. Trodde alle visste dette nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok lettest med en varig livsstilsendring, som er for alltid. Følte jeg gikk inn i et slags fengsel jeg altså, når jeg leste at man for alltid måtte spise mindre enn det jeg var vant til. 
Men det ble en vane og trivsel og matglede med, så det blir helt fint å spise sånn videre i livet. Føles mer som frihet enn fengsel, om jeg skal sammenligne ☺️
Har gått ned 21 kg til nå, ser det har gått saktere de siste to månedene, så da er vel kroppen snart i ferd med å havne på stabil vekt. Kommer til å ha samme kosthold også etter det, mulig med bittelitt justering opp i mengde om jeg går mer ned enn det jeg vil. 

Endret av Pæretre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør det samme som jeg gjorde fra den dagen jeg tok grep. 

Spiser sunt, faste måltider, og trener mye. 

Det finnes egentlig ikke noe som heter "endt vektnedgang". Man starter på en ny livsstil, og fortsetter med den. Resten av livet. 

Anonymkode: c7a0e...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...