Gå til innhold

Køpe hund - maltipoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lenge tenkt på å skaffe oss en familiehund, men har hovedsaklig ventet pga at vi har hatt ønske om å reise noe som vi så som vanskelig med hund. Nå er situasjonen annerledes, og pga at vi nå har tre barn er det både svært dyrt og ikke minst slitsomt å reise på lengre utenlandsferier med hele familien. De siste årene og de neste 10 (ihvertfall) kommer feriene til å tilbringes på vårt hytteparadis likevel. 

Jeg har sett en del på Maltipoo. Av hva jeg har lest om den så virker det å være en hund som vil passe meg og ikke minst resten av familien godt. Og det skader jo ikke at de er helt nydelige å se på 😻 

Er det noen som har erfaring med denne rasen og som vet av noen seriøse oppdrettere?

Er det noen som har noen fine tips og tanker om evt hundekjøp? Hverken jeg eller mannen har hatt hund før, men jeg har alltid vært klar på at vi en dag skal få oss et firbent familiemedlem. 

Jeg har en fleksibel jobb som gjør at jeg kan jobbe hjemmefra i en periode når valpen er liten. Jeg har forresten 3 barn på 11, 8 og 2 år..

Anonymkode: f247c...b10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer nok litt basert på at jeg har puddel. 

For å få registrert en puddelvalp må foreldredyrene gjennomgå helsesjekker og gentester for å sikre friske avkom. Man registrerer også i dogweb for å passe på innavlsgrad, og etiske retningslinjer som kull per tispe. 

Er disse hensyn tatt når du kjøper en blandingshund? Finnes det et kontrollorgan for kull per tispe, matadoravl og innavlsgrad? Hvordan vet de som lager blandingshunder hvile helsetester og gentester som må tas? 

Anonymkode: 4eac9...f51

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en rase, det er en blanding. En utrolig oppfinnelse for pengegriske mennesker som vil presse ut enhver krone ut av en blandingsbikkje. 20-30 000 for en. Skulle satset på dette istedenfor aksjer merker jeg. 

Anonymkode: 62e89...79f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har lenge tenkt på å skaffe oss en familiehund, men har hovedsaklig ventet pga at vi har hatt ønske om å reise noe som vi så som vanskelig med hund. Nå er situasjonen annerledes, og pga at vi nå har tre barn er det både svært dyrt og ikke minst slitsomt å reise på lengre utenlandsferier med hele familien. De siste årene og de neste 10 (ihvertfall) kommer feriene til å tilbringes på vårt hytteparadis likevel. 

Jeg har sett en del på Maltipoo. Av hva jeg har lest om den så virker det å være en hund som vil passe meg og ikke minst resten av familien godt. Og det skader jo ikke at de er helt nydelige å se på 😻 

Er det noen som har erfaring med denne rasen og som vet av noen seriøse oppdrettere?

Er det noen som har noen fine tips og tanker om evt hundekjøp? Hverken jeg eller mannen har hatt hund før, men jeg har alltid vært klar på at vi en dag skal få oss et firbent familiemedlem. 

Jeg har en fleksibel jobb som gjør at jeg kan jobbe hjemmefra i en periode når valpen er liten. Jeg har forresten 3 barn på 11, 8 og 2 år..

Det er en blandingshund og blandingshunder som er blandet bevisst, har ingen seriøse oppdrettere. Kjøp deg heller ekte rase. Da kan du sjekke med raseklubben om det er godkjent parring. Og du kan sjekke genetikken, helse osv.

Anonymkode: 6f50b...01a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke støtt useriøse blandings"oppdrettere" De tenker KUN penger, sjekker ikke stamtavler, innavlprosent, stiller ikke ut (kan ikke det med blandinger) etc. Du vet heller ikke hvilken egenskaper valpen du får har, eller hvilke sykdommer som kan komme nettopp fordi det er en blanding. Ingen seriøse "oppdrettere" driver med blandingsavl heller.

Anonymkode: bd837...13e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Malteser: den mest allergiske rasen i verden. (Denne rasen er den som brukes til å forske på allergi)

puddel: samme allergiene i linjene som malteser. Mye mørketall ang allergi og IBD, da oppdrettere av puddel aldri tar helse seriøst med mindre det gir utslag i noe kosmetisk.

bland de to og du har allergi i høyeste potens. 

galskap å blande disse to rasene. Du risikerer veldig syke hunder er min erfaring. 

Mvh, dyrlege

Anonymkode: 905e3...88e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut en Bichon Havanas istede

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en malteserblanding og kjenner meg overhode ikke igjen i at den er allergisk mot alt. Min hund er ikke allergisk mot noe som helst. Det jeg ville vært oppmerksom på var arvelige sykdommer som f.eks patellaluksasjon. Det er så vidt jeg vet ikke lov å bruke hunder med påvist grad av patellaluksasjon i avl av rensasede hunder. Hvis du derimot kjøper en blandingshund har du ingen slik garanti. Dessverre mange som eier maltesere med dårlige knær som bruker dem til å lage forskjellige blandinger for å komme seg utenom det kravet. Altså bruker de en "syk" hund i avl 

Anonymkode: d3bfe...83c

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en malteserblanding og kjenner meg overhode ikke igjen i at den er allergisk mot alt. Min hund er ikke allergisk mot noe som helst. Det jeg ville vært oppmerksom på var arvelige sykdommer som f.eks patellaluksasjon. Det er så vidt jeg vet ikke lov å bruke hunder med påvist grad av patellaluksasjon i avl av rensasede hunder. Hvis du derimot kjøper en blandingshund har du ingen slik garanti. Dessverre mange som eier maltesere med dårlige knær som bruker dem til å lage forskjellige blandinger for å komme seg utenom det kravet. Altså bruker de en "syk" hund i avl 

Anonymkode: d3bfe...83c

Du har erfaring med EN

jeg som dyrlege har erfaring med mange flere. 

så får det være opp til ts om hun tror på deg eller meg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ønsker en familiehund så må du først kartlegge hvordan hundeholdet sannsynligvis kommer til å bli før dere bestemmer rase. 

Kommer dere til å gå 1 time tur før jobb hver dag? Eller bare 10 minutter? Hvor mye tid og energi har dere etter jobb til å gå tur med hunden? Hvilke tanker har du om å gå kurs og aktivisere hunden?

Jeg har en krevende hunderase som jeg konkurrerer og trener hundesport med. Ikke alle hunder krever det, men jeg synes alle hunder uansett rase fortjener et innholdsrikt liv hvor de får gjøre litt mer enn å bare gå korte turer eller være en sofapute. Og det er også stor forskjell på å ha en voksen hund som er lydig å kommer på innkalling og en som ikke kan sitt, dekk eller som stikker av. Dette kommer veldig an på rase, men en hund som eier har trent lydighet og lært grunnlegende kommandoer er lettere å leve med enn en som ikke kan noenting.

Anonymkode: 6ee62...248

• Liker 3
Skrevet

Tenk nøye over det med blandingshund. Som flere over her skriver, det er overhode ingen reguleringer eller krav til helse.

Jeg ville bare gått for en blanding om begge foreldrene var registrerte dyr med godt dokumentert helsebakgrunn. Det er jo ikke tilfelle for de fleste blandingskull...

Ingen seriøse oppdrettere vil avle på hunder med ukjente linjer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

puddel: samme allergiene i linjene som malteser. Mye mørketall ang allergi og IBD, da oppdrettere av puddel aldri tar helse seriøst med mindre det gir utslag i noe kosmetisk.

Det finnes flere slike oppdrettere blant alle raser, men klubben er generelt opptatt av helse. Min er helsetestet, samt gentestet for recessive gener, for ting som ikke har med utseende å gjøre. Dette er krav fra klubben for å få registrert avkom. 

Anonymkode: 4eac9...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for puddel eller labrador eller golden retriever. Jeg kjenner flere med maltipoo, og alle sliter med allergi. Det er et vannvittig styr. I tillegg sliter flere av de med gemyttet. Velger du feks golden retriever må du påberegne litt ventetid (ca 1 år nå) for å få en registrert valp, men det er verdt det. Pass på å velg en registrert oppdretter uansett rase, og styr unna maltipoo, cockapoo, golden doodle, labradoodle osv. Dette er kun folk som vil tjene penger, og som absolutt ikke kan dette.

Anonymkode: 9e0da...6fc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...