AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Hei. Usikker på om dette er riktig plass å poste. jeg bor med samboer og 2(3) barn,(ikke pappa til barna) jeg har kun ringevikar jobb, og skulle begynne å studere nå. Har søkt jobber, både fast jobb, lærlingplass og ringevikar. Nå er jeg 8000 i minus denne mnd og jeg sitter her å griner. Det er så tungt og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har gjeld jeg betaler på ( 2000 ) + billån på 3000. Er helt avhengig av bil for å få tatt ringevikar jobbene siden jeg må levere og hente i bhg. Ellers rekker jeg ikke jobb. Men kan nav hjelpe med å dekke husleie? Selvom jeg har lån? Betaler jeg ikke lånene går jo de til inkasso, og blir de doblet eller 3 doblet så kommer jo jeg aldri til å ha sjangs og klare og betale på det, også ender det nok opp med namsmannen som da tar ALT. jeg er bare så redd, fortvilet, lei, jeg vil bare ha en jobb! eneste annen mulighet er at samboer flytter ut så jeg kan få overgangsstønad. ( hadde det før vi flyttet sammen ) var nok en dum ting at vi flyttet sammen. :/ jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Har også søkt nattevakter på sykehjem, men det er ikke lett å få noe. Ingen plasser. Er bare så lei og fortvilet og ser helt mørkt ut fremover. Anonymkode: 037eb...328
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 Ja du kan søke hjelp hos nav. Å gjør det så fort som mulig!!! Nav dekker ikke gjeld men livsopphold, husleie, strøm og lignende. Anonymkode: 5bf3e...cad 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja du kan søke hjelp hos nav. Å gjør det så fort som mulig!!! Nav dekker ikke gjeld men livsopphold, husleie, strøm og lignende. Anonymkode: 5bf3e...cad Ja, men da ber de meg sikkert bruke pengene jeg har til husleie osv, og ikke på gjelden. Og da kommer jeg jo ingen vei ? Anonymkode: 037eb...328
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Ring de som eier lånene dine. Forklar situasjonen. Er du heldig, får du fryst lånene et par mnd. (Mannen min fikk det i en presset situasjon.) Så kontakter du nav. Men de kan sette seg på bakbeina ift bilen din. 3000kr i låneavgift betyr kanskje at du har en ganske ny bil? Det vil ikke nav ha forståelse for. Hvis de i det hele tatt vil ha forståelse for at du har bil. Det kommer litt an på hva slags ytelse du søker. Anonymkode: 0a1d6...90c 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Kan du ikke søke arbeidsledighetstrygd? Anonymkode: dbc96...a0f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Usikker på om dette er riktig plass å poste. jeg bor med samboer og 2(3) barn,(ikke pappa til barna) jeg har kun ringevikar jobb, og skulle begynne å studere nå. Har søkt jobber, både fast jobb, lærlingplass og ringevikar. Nå er jeg 8000 i minus denne mnd og jeg sitter her å griner. Det er så tungt og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har gjeld jeg betaler på ( 2000 ) + billån på 3000. Er helt avhengig av bil for å få tatt ringevikar jobbene siden jeg må levere og hente i bhg. Ellers rekker jeg ikke jobb. Men kan nav hjelpe med å dekke husleie? Selvom jeg har lån? Betaler jeg ikke lånene går jo de til inkasso, og blir de doblet eller 3 doblet så kommer jo jeg aldri til å ha sjangs og klare og betale på det, også ender det nok opp med namsmannen som da tar ALT. jeg er bare så redd, fortvilet, lei, jeg vil bare ha en jobb! eneste annen mulighet er at samboer flytter ut så jeg kan få overgangsstønad. ( hadde det før vi flyttet sammen ) var nok en dum ting at vi flyttet sammen. 😕 jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Har også søkt nattevakter på sykehjem, men det er ikke lett å få noe. Ingen plasser. Er bare så lei og fortvilet og ser helt mørkt ut fremover. Anonymkode: 037eb...328 Skal du studere noe innen helse? Vet det er tøft å være ringevikar, sliter mye med å få vakter jeg også siden de bare vil ha vikarer som studerer noe relevant innen helse, så jeg blir alltid prioritert til sist... Hva bor du? Kanskje jeg kan hjelpe. Om samboer får adresse hos en kamerat eller familie så lenge, så kan han komme på besøk som en kjærste? Hjelper han deg ikke med å betale? Anonymkode: 3937d...6ed 2
Okapi Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 NAV kan kanskje hjelpe med sosialhjelp, men de vil gå gjennom alt du eier. Har du penger i banken kan de be deg bruke det først, dette gjelder også BSU. De kan også be deg selge bilen. Dessverre er systemet veldig skjønnsbasert, så det er vanskelig å si hvilke konkrete krav de vil stille i din sak. Noe du definitivt burde gjøre, er å søke støtte fra husbanken. Med mindre forbruket ditt er uforholdsmessig høyt, så høres det ut som om inntekten din er såpass lav at du burde ha rett på støtte der. Denne er basert på månedlig inntekt veid opp mot boutgifter, men du slippe å tømme konti og selge eiendeler. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja, men da ber de meg sikkert bruke pengene jeg har til husleie osv, og ikke på gjelden. Og da kommer jeg jo ingen vei ? Anonymkode: 037eb...328 Kan du ikke bare forte deg å bruke de pengene på å betale gjelden? Så får du hjelp? Anonymkode: 3937d...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #10 Skrevet 5. januar 2021 Vet det er vanskelig nå, men det er alltid en løsning på alt, alltid! Anonymkode: 3937d...6ed
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #11 Skrevet 5. januar 2021 Snakk med nav så fort som mulig, så får du råd og veiledning av de hva du skal gjøre. Du kan fryse huslånet en periode og kun betale renter - mange muligheter. Nav hjelper deg Anonymkode: e980a...123 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #12 Skrevet 5. januar 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Så kontakter du nav. Men de kan sette seg på bakbeina ift bilen din. Det er bortimot garantert at NAV setter seg langt mer på bakbeina enn bilen. Men, det er nå bare å prøve, så ser du hva de sier for noe. Kontakt NAV og få deg en samtale der så raskt som mulig! Anonymkode: df6d7...5bd
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #13 Skrevet 5. januar 2021 Bidrar ikke samboeren din noe økonomisk? Anonymkode: 9f1bb...be4 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #14 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ring de som eier lånene dine. Forklar situasjonen. Er du heldig, får du fryst lånene et par mnd. (Mannen min fikk det i en presset situasjon.) Så kontakter du nav. Men de kan sette seg på bakbeina ift bilen din. 3000kr i låneavgift betyr kanskje at du har en ganske ny bil? Det vil ikke nav ha forståelse for. Hvis de i det hele tatt vil ha forståelse for at du har bil. Det kommer litt an på hva slags ytelse du søker. Anonymkode: 0a1d6...90c Kan prøve det, men må vel betale renter selvom? ja den er kjøpt for et par mnd siden - el bil. uansett den billigste bilen jeg kunne hatt, har elbil lader i leiligheten. Hadde det vært en bil med drivstoff hadde det vært dyrere. Anonymkode: 037eb...328
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #15 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kan du ikke søke arbeidsledighetstrygd? Anonymkode: dbc96...a0f Nei det er nok bare for de som har vært sykemeldt i 1 år? Anonymkode: 037eb...328
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Søk bostøtte! Anonymkode: 66bd4...be2 Har ikke rett pga samboer tjener for mye. 😕 Anonymkode: 037eb...328
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #17 Skrevet 5. januar 2021 Okapi skrev (34 minutter siden): NAV kan kanskje hjelpe med sosialhjelp, men de vil gå gjennom alt du eier. Har du penger i banken kan de be deg bruke det først, dette gjelder også BSU. De kan også be deg selge bilen. Dessverre er systemet veldig skjønnsbasert, så det er vanskelig å si hvilke konkrete krav de vil stille i din sak. Noe du definitivt burde gjøre, er å søke støtte fra husbanken. Med mindre forbruket ditt er uforholdsmessig høyt, så høres det ut som om inntekten din er såpass lav at du burde ha rett på støtte der. Denne er basert på månedlig inntekt veid opp mot boutgifter, men du slippe å tømme konti og selge eiendeler. Jeg har ingenting i banken. ja jeg skjønner det. Men jeg kan ikke ta en jobb uten bil. ( prøver å få meg jobb på sykehjem nattestilling ) så uansett hvordan jeg vrir og vender på det så må jeg ha bil. hva støtte mener du? Bostøtte? For det har jeg ikke rett på pga samboers inntekt, vi leier leilighet. Anonymkode: 037eb...328
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #18 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bidrar ikke samboeren din noe økonomisk? Anonymkode: 9f1bb...be4 Jo, han står for mesteparten av husleie/strøm/internett/mat. Men han kan ikke betale alt.. Anonymkode: 037eb...328
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #19 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er bortimot garantert at NAV setter seg langt mer på bakbeina enn bilen. Men, det er nå bare å prøve, så ser du hva de sier for noe. Kontakt NAV og få deg en samtale der så raskt som mulig! Anonymkode: df6d7...5bd Har prøvd å få samtale med de før også, var vist umulig å få til. Da måtte jeg sende inn en søknad om sosialhjelp. Med alle konto utskrift for at de i det hele tatt skulle ha et møte med meg 😅 det er alt for lang ventetid, jeg må ha hjelp NÅ. Før lånene og husleie og alt går til ja.. men skal ringe dem imorgen. Anonymkode: 037eb...328
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #20 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, han står for mesteparten av husleie/strøm/internett/mat. Men han kan ikke betale alt.. Anonymkode: 037eb...328 Men likevel vil du tjene på at han flytter ut? Syns han minst burde dekke det du taper på å ha han der. Anonymkode: 9f1bb...be4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå